HP ProCurve 1410-8G unmanaged / 1810-8G V2 managed kiezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06 09:47
Beste mede Tweakers,

ik ben al een tijd aan het uitpluizen hoe mijn toekomstige netwerk eruit zou gaan zien.
Mijn netwerk bestaat uit de volgende onderdelen:

Zyxel draadloze 4 poorts modemrouter van Telfort
Marantz mcr 603 hifiset
2 televisies
Netwerkprinter
2 laptops

Ik ben van plan binnenkort een CAT6 FTP (100% koper) kabel netwerk aan te leggen. Waarbij de lengtes kunnen varieren van 10 meter tot maximaal 35 meter.
Eens in de 2 maanden heb ik een privé LAN-Party van 5 personen en wil dan de switch daar mee naartoe nemen. We spelen dan de meeste spellen via Steam maar af en toe ook nog daarbuiten.

Tijdens het afstruinen van het Tweakers forum ben ik erachtergekomen dat als je een switch aanschaft deze direct op je modemrouter aansluit en dan alles op die switch aansluit van verdere apparatuur. Tot zover is het plaatje me duidelijk.

Wat ik belangrijk vind is stroomverbruik van switches. Tenslotte staan deze 24/7 aan dus ik wil als het kan enigzins geld besparen daarmee.

Wat ik ook belangrijk vind is een levenslange garantie en betrouwbaarheid (dus niet telkens resetten). Om deze reden ben ik bij de HP Procurve 1810 V2 en 1410 series uitgekomen.

HP ProCurve 1410 unmanaged 8 poorts versie, verbruik 12W. > Specs HP Website
Pricewatch

HP ProCurve 1810 managed 8 poorts V2, verbruik 7.2W. > Specs HP website
Pricewatch
Maar kan goedkoper via andere winkel

Omdat ik nagenoeg geen ervaring heb met managed of unmanaged Switches heb ik de volgende vragen aan jullie en hoop ik dat jullie me zo goed als je kan mij opweg kan helpen:
De 1410 is een unmanaged switch maar qua verbruik ligt deze zo'n 5 watt hoger dan de 1810 V2 variant.
Het prijs verschil van de 1810 V2 tegenover de 1410 (ongeveer 20 euro), is dit terug te verdienen in 5 jaar?

Vele mensen die beginnende zijn prefereren een unmanaged switch.
Echter door het hogere stroomverbruik van de 1410 is de 1810 V2 juist interessanter geworden.
Kan ik deze switch dezelfde domme functionaliteit geven als de 1410?
Dus het managed gedeelte uitschakelen indien het me niet bevalt.

Aan de hand van mijn netwerkconfiguratie zouden deze switches aan mijn behoeftes kunnen voldoen of zouden julle me eventueel andere switches aanbevelen?
Te denken aan duurdere modellen of juist goedkopere of zelfs andere merken.
Trefwoorden blijven wel:
Energie effecientie, 12/13 watt is echt mijn maximale qua verbruik (liever 5 tot 8W)
betrouwbaarheid. te denken aan levenslange garantie.
Stabiliteit, dus geen inzakkende prestaties bij drukke netwerkgelegenheden.

Ik ben benieuwt naar jullie reacties/bevindingen/ervaringen.

[ Voor 1% gewijzigd door aliberto op 01-02-2013 11:03 . Reden: Taalfouten verbeterd ]

Kennis begint met informatie vergaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je die 1810 aansluit en doet alsof er niks speciaals aan is, is 'ie functioneel gelijk aan de 1410. Kun je, als je 't nodig hebt, altijd nog wat vlannen op een later moment.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
CyBeR schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 20:55:
Als je die 1810 aansluit en doet alsof er niks speciaals aan is, is 'ie functioneel gelijk aan de 1410. Kun je, als je 't nodig hebt, altijd nog wat vlannen op een later moment.
Oke bedankt voor deze uitleg.
Maar het energie verschil verhaal m.b.t. 5W verschil bij 7/24 gebruik, hoelang doe je erover om het 20 euro prijsverschil terug te verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat zul je uit moeten rekenen aan de hand van de tarieven van je energiemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
Ben je persoonlijk bekend met de HP switches, indien ja, wat zijn je ervaringen ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Wat wil je? Neem in jouw geval een unmanaged TP-Link switch en klaar. 8)7

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
webfreakz.nl schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:11:
Wat ik wil is gemakzucht, betrouwbaarheid, 8 poorts switch, laag energie verbruik en goede prestaties zoals eerder aangegeven ;) , levenslange garantie. Oja moet goed overweg kunnen met lengtes van 30+ meter, dus geen snelheids verlies. Het maximale budget wat ik voor een switch over heb is 100 euro trouwens.

De dingen die ik doe zijn:
Gamen, downloaden, Skypen met camera, bestanden overzetten van pc 1 naar pc 2, Streaming video kijken en audio luisteren (via bijvoorbeeld de Marantz met internetradio)

[ Voor 14% gewijzigd door aliberto op 25-01-2013 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

aliberto schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:08:
Ben je persoonlijk bekend met de HP switches, indien ja, wat zijn je ervaringen ermee?
Yep. Prima dingen voor wat betreft de apparaten van HP zelf (zowel 1410 and 1810 zijn gewoon HP). De ex-3com dingen zou ik bij wegblijven zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
CyBeR schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:48:
[...]

Yep. Prima dingen voor wat betreft de apparaten van HP zelf (zowel 1410 and 1810 zijn gewoon HP). De ex-3com dingen zou ik bij wegblijven zelf.
Bedankt voor het duidelijke advies. Ik denk dat ik eruit ben. De 1810 wordt hem voor mij. Het lager energie verbruik is voor mij de doorslaggevende factor. Indien ik het managed gedeelte niet gebruikt wordt het eigenlijk een 1410 (zoals ik begrepen heb van je), indien ik later toch gebruik wil maken van het managed gedeelte dan is deze optie altijd nog aanwezig.

Allen bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:26
aliberto schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:03:
[...]
Maar het energie verschil verhaal m.b.t. 5W verschil bij 7/24 gebruik, hoelang doe je erover om het 20 euro prijsverschil terug te verdienen?
Vuistregel: iedere Watt die je continu verbruikt kost je 2 euro per jaar. Dus die 20 euro verschil heb je in 2 jaar terug als er 5 Watt verschil in zit.
Let wel: het verbruik wat op een data-sheet staat wijkt nogal eens af van het gemiddelde verbruik (zowel positief als negatief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224064

Heb je in de gaten dat degene die je nu beweerd die goedkoper kan bij CentralPoint een 100mbit type is, en niet de gigabit switch zoals je in de pricewatch aanwijs? Het type wat je in de pricewatch ook heb is de J9802-8G, degene bij central point is de J9800-8, en komt dus ook niet overseen met de specificities die je hebt bij de hp-website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nice catch. Ik wist niet dat er tegenwoordig ook een 10/100mbps switch met 1810-label was. Vroeger heette dat de 1710 namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
Anoniem: 224064 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 14:05:
Heb je in de gaten dat degene die je nu beweerd die goedkoper kan bij CentralPoint een 100mbit type is, en niet de gigabit switch zoals je in de pricewatch aanwijs? Het type wat je in de pricewatch ook heb is de J9802-8G, degene bij central point is de J9800-8, en komt dus ook niet overseen met de specificities die je hebt bij de hp-website.
Goede opmerking van je, hier had ik niet goed op gelet. Mijn dank hiervoor. Dit scheelt weer onverwachte telleurstellingen, te denken aan uitzoeken waarom ik de beloofde snelheden niet behaal en dan weer het pakket te retourneren.

bij deze was op zoek naar de 8G versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
Out.of.Control schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 13:55:
[...]

Vuistregel: iedere Watt die je continu verbruikt kost je 2 euro per jaar. Dus die 20 euro verschil heb je in 2 jaar terug als er 5 Watt verschil in zit.
Let wel: het verbruik wat op een data-sheet staat wijkt nogal eens af van het gemiddelde verbruik (zowel positief als negatief).
Maar een groot merk als HP die zou er toch niet erg vanaf moeten wijken? Zeker deze "bedrijfs" switches moeten aan goede voorwaarden voldoen voor bedrijven.

Ik moet wel toegeven dat vaak met accu's en verbruik van auto's ook de aangegeven waardes niet kloppen. Bij auto's moet je meestal 33 tot 35% van de opgegeven verbruik eraf halen voordat je een werkelijke waarde heb.

Voorbeeld: Ik ken ieamd die heeft een VW Polo Bluemotion Diesel. Deze zou volgens de fabrikant 1 op 30 rijden. Echter uit eigen ervaring behaal je maar maximaal met geluk 1 op 24. Meestal is het 1 op 20.
Bij accu's eveneens uit eigen ervaring dat je er ook 1 derde ervan af moet halen om tot werkelijke waardes te komen. Ik weet niet hoe die lui meten maar realistische waardes zouden ze moeten hanteren.

Terug naar HP:

Indien teveel energieverbruik van apparatuur gaan mensen klagen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
webfreakz.nl schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:11:
Dit inderdaad. Een switch is een redelijk 'dom' apparaat, heb hier nog nooit wat gemerkt van vastlopen o.i.d. Heb boven een 5 poort TP-Link (SG1005D dacht ik) En in de meterkast een Netgear met 8 poorten (GS108).

Vooral de TP-Link is zo goed geprijsd (<20 euro) dat ik geen levenslange garantie hoef, die 15 euro is hij meer dan waard mocht hij maar een jaar of 2 mee gaan.

Verder heb je niet echt bijzondere eisen (VLAN's, SNMP monitoring o.i.d.) dus ik snap het ook niet helemaal.

Tuurlijk mag je een duurdere HP switch kopen, maar volgens mij is het niet echt nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

En die CAT6 kabels zijn overkil en helemaal niet nodig. Met CAT 5e haal je makkelijk 1 Gbit. Het is nog de vraag of jouw PC / Laptop en de NAS dat wel trekken.

En jouw inie mini radio stream van 100 kBps op de Marantz is niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:44

lier

MikroTik nerd

Wat mij betreft zou ik bij het bekabelen toch rekening houden met de toekomst (en dus kiezen voor CAT6), om het prijsverschil hoef je het niet te laten.

Ten aanzien van het verbruik, bij beide staat het maximale vermogen genoemd, lijkt me niet handig om daar van uit te gaan. Ik zou HP benaderen met de vraag wat het gemiddeld verbruik is. De suggestie om voor een TP-Link te gaan (of enig ander "behoorlijk" merk) lijkt mij ook een goede suggestie!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
lier schreef op zondag 27 januari 2013 @ 09:37:
Wat mij betreft zou ik bij het bekabelen toch rekening houden met de toekomst (en dus kiezen voor CAT6), om het prijsverschil hoef je het niet te laten.

Ten aanzien van het verbruik, bij beide staat het maximale vermogen genoemd, lijkt me niet handig om daar van uit te gaan. Ik zou HP benaderen met de vraag wat het gemiddeld verbruik is. De suggestie om voor een TP-Link te gaan (of enig ander "behoorlijk" merk) lijkt mij ook een goede suggestie!
Wat bekabeling betreft dacht ik er ook zo over. Ik wilde alvast future proof zijn wanneer ik de kabels zou aanschaffen. Het zou een ander verhaal zijn als er al een heel netwerk met CAT5 of CAT5E kabels al thuis zou liggen.

Inmiddels ben ik vele fabrikanten aan het benaderen met betrekking tot stroom verbruik van hun aangeprezen producten. De meeste fabrikanten adverteren wel met dat het apparaat groen is, maar zetten er doodleuk geen echte getallen neer met Wattage verbruik.

Dus kort samengevat ik ben ook naar andere merken inmiddels aan het kijken. Als jullie suggesties hebben met type nummers van apparaten en het verbruik ervan, stabiliteit te denken aan overweg kunnen met langere lengtes van kabels zonder prestatie verlies dan sta ik hier gerust voor open.
Bijvoorkeur een unmanaged fanless switch mag eventueel ook 16 poorts zijn maar de stellingregel is vaak wel dat hoe meer poorten je heb op een switch dat er meer stroom wordt verbruikt. Dus ik denk dat ik automatisch weer bij 8 poorts variant uitkom.

[ Voor 8% gewijzigd door aliberto op 28-01-2013 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 16:43
Weet dat je aangeeft liever unmanaged te willen maar misschien is deze Netgear iets?
Is wel managed maar dat is maar net hoever je daarmee wilt gaan. Heb deze switch ook draaien en in het begin draaide die als een domme switch. Als je dat ding aanzet moet je alleen de basis instellingen doen en voila klaar. Geinig iets is dat deze Netgear lager in gebruik wordt zodra hij merkt dat een apparaat uitgaat op de poort :)
Heb het zelf nooit gemeten maar volgens Netgear draait deze max 6 W

p.s. let wel op bij diverse winkels zwerft nog zijn voorganger rond die wel als de aan wordt gemerkt, product code moet zijn: GS108T-200GES

Heb nog naar zijn unmanged broertje gekeken maar die draait volgens Netgear zo'n 17 W :/

[ Voor 5% gewijzigd door herda op 28-01-2013 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:57
herda schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:10:
Weet dat je aangeeft liever unmanaged te willen maar misschien is deze Netgear iets?
Is wel managed maar dat is maar net hoever je daarmee wilt gaan. Heb deze switch ook draaien en in het begin draaide die als een domme switch. Als je dat ding aanzet moet je alleen de basis instellingen doen en voila klaar. Geinig iets is dat deze Netgear lager in gebruik wordt zodra hij merkt dat een apparaat uitgaat op de poort :)
Heb het zelf nooit gemeten maar volgens Netgear draait deze max 6 W

p.s. let wel op bij diverse winkels zwerft nog zijn voorganger rond die wel als de aan wordt gemerkt, product code moet zijn: GS108T-200GES

Heb nog naar zijn unmanged broertje gekeken maar die draait volgens Netgear zo'n 17 W :/
Die Netgears schijnen nogal iritante kwaaltjes te hebben. Heb er een tijdje terug ook voor gekeken en is uiteindelijk een HP 1810-8G geworden. Die Netgear schijnen spontaan dicht te slippen e.d., niet echt fijn dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 16:43
XoReP schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:46:
[...]

Die Netgears schijnen nogal iritante kwaaltjes te hebben. Heb er een tijdje terug ook voor gekeken en is uiteindelijk een HP 1810-8G geworden. Die Netgear schijnen spontaan dicht te slippen e.d., niet echt fijn dus ;)
Hmm vreemd, nergens last van maar goed dat zegt niks natuurlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
XoReP schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:46:
[...]

Ik heb ook dat soort verhalen gelezen. Als je het hebt over betrouwbaarheid lees ik weinig problemen over de HP varianten. Maar zoals altijd moet je wel geluk hebben. Heel vaak heb ik als ik iets koop dat het niet goed is. Maak niet uit of het een Auping electrisch verstelbare bed, laptop, meubel of een computer onderdeel is. Vaak mankeerd er wel iets aan. Laten we het maar op houden dat het beginners ongeluk is 8)7

Even wat anders, ik heb nog TP link gemaild voor de 16 ports Switch, type TL-SG1016 m.b.t. stroom verbruik: Hier kreeg ik als antwoord op dat deze maximaal 12,55W zou verbruiken. Deze switch heeft een interne voeding en kan wel overweg met CAT6 kabels in tegenstelling tot de goedkopere TP-Link TL-SG1016D die alleen maar overweg kan met CAT5E kabels.

Van LevelOne heb ik tot heden nog niets gehoord over het stroom verbruik van type GEU-1621.
Wat ik interessant vond van deze switch is dat deze een aan/uit schakelaar achter op de switch heeft om zodoende de stroomverbruik enigzins makkelijk te reduceren wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van het netwerk (te denken aan 's nachts bijvoorbeeld).

Gaan we weer kijken naar de HP 1410 16G poorts unmanaged variant dan verbruikt deze maximaal 13W. in tegenstelling tot de 1410 8G versie die 12W. verbruikt. Vervolgens komt weer bij mij het gevoel op dat je met HP geen verkeerde keuze kan maken te denken aan stabiliteit.

Feit is wel dat als je voor een 8 poorts variant gaat van HP dat de 1810-8G V2 (max 7.2W.) een betere keuze is tegenover de 1410-8G (12W.) in verband met het relatief lage stroom verbruik. Dit ga je zeer zeker terugverdienen op langere termijn.

Als we kijken naar 16 poorts varianten dan is de TPlink TL-SG1016 een interessante keuze, is namelijk goedkoper in aanschaf dan de HP 1410-16G en het stroom verbruik is nagenoeg gelijk.

De eerder genoemde Netgear GS108T-200GES heeft als voordeel dat deze maar 5W verbruikt en relatief een kleine behuizing heeft. Wat ik wel las in andere reviews over Netgear is dat bij maximale belasting / intensief gebruik de switches het moeilijk kunnen hebben (te denken aan een LANparty).
Ook heb ik gelezen met gerelateerde GS108 serie dat er problemen zijn met de voedings adapter die een te lage spanning zou geven.

Qua prijs is mijn budget tot 100 euro, ik kan deze switches zonder BTW krijgen (via iemand die een eigen zaak runt). Vandaar dat ik ook de duurdere LevelOne GEU-1621 en HP 1410-16G in overweging heb genomen.

Kortom er is genoeg keus en uiteindelijk moet ik goed nadenken wat het resultaat zal gaan worden. Te denken aan meer toekomst gericht en direct voor een 16 poorts variant gaan maar hoger stroom verbruik of eerst een 8 poorts variant met minder stroom verbruik en misschien net voldoende poorten hebben voor de komende jaren.

[ Voor 16% gewijzigd door aliberto op 31-01-2013 04:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Mijn ervaring met HP switches is dat ze rock-solid zijn. Welliswaar alleen ervaring met de 2810-serie.

Als je ze kan/wil betalen, zou ik zeker naar HP's kijken in plaats van TP-Links, Netgear, et cetera. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Overigens, misschien niet heel goed voor de levensduur van een switch - maar als je echt stroom wilt besparen - kan je de switch natuurlijk op een tijdklok zetten... Er zijn vast blokken dat er niemand thuis is, iedereen slaapt, en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
Exhar schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:15:
Mijn ervaring met HP switches is dat ze rock-solid zijn. Welliswaar alleen ervaring met de 2810-serie.

Als je ze kan/wil betalen, zou ik zeker naar HP's kijken in plaats van TP-Links, Netgear, et cetera. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Overigens, misschien niet heel goed voor de levensduur van een switch - maar als je echt stroom wilt besparen - kan je de switch natuurlijk op een tijdklok zetten... Er zijn vast blokken dat er niemand thuis is, iedereen slaapt, en dergelijke.
Qua levensduur heb ik me dan geen zorgen te maken, i.v.m. levenslange garantie van HP ;) , Dus uitschakelen kan best.
Maar je tip vind ik best wel een gouden advies. Ik had er nog niet zo over nagedacht.

Pagina: 1