• SwaffelSmurf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-01 09:20
Beste Tweakers,

Vorige week heb ik vol goede moed een configuratie voor een thuisserver besteld. De configuratie heb ik voornamelijk met componenten uit de BBG van Januari gemaakt. Nu heb ik al sinds het begin problemen met de server. Na het assembleren van het systeem heb ik WHS 2011 geïnstalleerd. Dit is ongeveer 2 dagen goed gegaan, daarna kwamen de blue screens. Deze blue screens (BAD_POOL_HEADER) verschenen op random momenten (tijdens overname via extern bureablad, aanmaken mappensctructuur, opstarten e.d.).

Omdat deze foutmeldingen telkens terugkwamen, en er simpelweg niet te werken viel met het systeem, heb ik besloten om WHS opnieuw te installeren. Nu begonnen echter de problemen nog erger te worden. Het is niet meer mogelijk om WHS 2011 opnieuw te installeren. De installatie blijft telkens vaststeken op 29%, de log geeft ook telkens een 31 error aan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 54,95€ 54,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,10€ 57,10
1Western Digital Green WD10EZRX, 1TB€ 60,45€ 60,45
2Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 83,50€ 167,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 94,-€ 94,-
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 34,95€ 34,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,40

Nu denk ik zelf dat er iets met de hardware aan de hand is. Heb de HDD overgeplaatst naar mijn desktop, en de WHS installatie opnieuw uitgevoerd, hier wordt het gewoon goed geïnstalleerd zonder een foutmelding. Heb geprobeerd een ander besturingssysteem te installeren, Windows 7 geeft ook een foutmelding tijdens de installatie, ook Ubuntu server blijft tijdens de installatie vasthangen.

Heb vervolgens met mentest 86+ een geheugencheck uitgevoerd, deze blijft maar errors produceren, en de teller loopt al snel over de miljoen. Geheugen eens in een andere geheugenbank geplaatst, maar dit blijft errors geven. Heb ook nog een BIOS update gedaan, en het CMOS gereset, maar de foutmeldingen blijven maar terugkomen.

Mijns inziens moet er dus iets mis zijn met het moederbord, de processor of het geheugen. Heb een vermoeden dat het het geheugen wel eens kan zijn. Op de website van de moederbordfabrikant staat het geheugen niet in de lijst met ondersteunde modules. Zou dit het probleem kunnen zijn? Heb helaas geen ander DDR3-1333 geheugen in huis om te testen.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Bij voobaat dank,

Ivo Muijtjens

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:29

Perkouw

Moderator General Chat
Als je errors hebt met memtest86+ zou ik eerst dat geheugen even omruilen.

• SwaffelSmurf
Perkouw schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 19:38:
Als je errors hebt met memtest86+ zou ik eerst dat geheugen even omruilen.
Het zou dus kunnen dat er bad RAM is geleverd? Vind het raar dat mentest86+ alleen maar errors geeft. Ga sowieso deze week nog even contact opnemen met de webshop waar ik de hardware besteld heb.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Ivo Muijtjens schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 19:48:
[...]

Het zou dus kunnen dat er bad RAM is geleverd? Vind het raar dat mentest86+ alleen maar errors geeft. Ga sowieso deze week nog even contact opnemen met de webshop waar ik de hardware besteld heb.
Als memtest errors geeft is je geheugen naar alle waarschijnlijkheid kaduuk ja.

• SwaffelSmurf
Heb het systeem net nog even geboot via de Hires Boot CD-Rom. Heb met het programma CPU-Z gekeken naar de status van mijn geheugen. Deze heeft aan dat er 3288 MBytes geheugen geïnstalleerd is (er zit 8GB in) en het geheugen draait maar op 665.2 MHz terwijl ik toch echt in het BIOS 1333 MHz heb aangegeven. Is dit meer informatie dat wijst op bad RAM?

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/e6adn8.jpg

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
de snelheid klopt wel ongeveer.
het is dual data rate ram (ddr). dus 1333MHz ram loopt eigenlijk op 667MHz

dat je maar 3.3GB ram ziet doet me vermoeden dat je een 32bit besturingssysteem draait (x86). Dan kun je niet meer adresseren. als je meer als +/- 3GB wilt gebruiken moet je 64 bit draaien (x64).

verder geven memtest fouten vaak wel aan dat het ram niet goed is.

• SwaffelSmurf
Ooh, dat komt natuurlijk door Mini XP. Heb namelijk geen besturingssysteem erop staan, omdat de installtie telkens vastloopt. Heb vanmorgen een email gestuurd naar de webshop waar ik de spullen gekocht heb. Hoor waarschijnlijk maandag of het geheugen teruggestuurd kan worden.

Heb trouwens ook een stresstest met Prime95 geprobeerd, maar dat resulteert gelijk in een blue screen.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Zoals eerder gezegd als je geheugen errors geeft zal hier ongetwijfeld het probleem zitten. Ik zou het verder gewoon even afwachten en het geheugen eerst retourneren. Blijven de problemen dan nog aanhouden kunnen we verder gaan kijken.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
dat is niet zo gek, prime95 zorgt voor aardig wat verkeer tussen geheugen en processor. Als het geheugen een zwakke plek heeft wordt die al snel aangesproken.

verder inderdaad even wachten op nieuw geheugen. Een RMA lijkt me wel op zijn plaats

Verwijderd

Ivo Muijtjens schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 19:37:

Heb helaas geen ander DDR3-1333 geheugen in huis om te testen.
Wel ander DDR3 geheugen? Snelheid maakt voor een test niet veel uit.
De ellende is dat je zonder ander geheugen het moederbord ook niet uit kunt sluiten.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:20

Quad

Doof

Wat je kan proberen is ook om het geheugen in andere sloten te drukken te kijken of ze dan nog steeds errors blijven weergeven, het geheugen slot kan ook niet helemaal 100 zijn natuurlijk.

Maar als Memtest bij een dergelijke tests gelijk al over de rooie (lol :D) gaat dan is het gewoon een kwestie van geheugen RMA'en.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Je werkgeheugen werkt niet goed.

Probeer te kijken of de timings in de BIOS overeenkomen met het setje.

Als dat is opgelost kan je altijd zelf met de timings en voltages gan knoeien tot ie wel werkt. Of je kan gewoon het setje gaan proberen RMA'en.

Probeer:
memtest86+ of memtest
of HCI memtest
...

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RAM geheugen dat fouten produceert is meestal kapot, maar zoals hierboven ook al gezegd, soms vinden moederbord en geheugen elkaar niet direct aardig. Heel langzaam het voltage iets ophogen en/of timings losser zetten wil dan nog wel eens helpen. het valt te proberen, helpt het niet kan het geheugen alsnog terug.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

kapot ram of niet compatible, ander type ram nemen denk ik.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Quad

Quad

Doof

Niet compatible lijkt mij sterk, ik heb deze combinatie van RAM en moederbord kortgeleden nog gebruikt.

nggyu nglyd

• SwaffelSmurf
Vandaag bericht gekregen van de webshop. Kan het geheugen als DOA retourneren. Heb gelijk het geheugen aangemeld, en wacht nu nog op een DOA-formulier.

Heb geprobeerd om de voltages en timings wat aan te passen, maar krijg het geheugen niet werkend. Meneer van de technische dienst zei ook al dat waarschijnlijk het geheugen defect was. Er zou ook een CPU-pinnetje krom kunnen zitten, of een CPU defect. Maar men acht die kans klein.

Niet compatible lijkt me ook sterk. Deze combinatie wordt aangeraden in de BBG van januari, en er zijn meerdere Tweakers die deze combinatie wel werkend hebben.

• SwaffelSmurf
Zaterdagmorgen stond de pakketbezorger ineens voor de deur met een pakketje. Desbetreffende webshop had geconstateerd dat het geheugen defect was, en heeft nieuw geheugen gestuurd.

Geheugen geplaatst en deze gaf geen error meldingen in memtest86+. Vooralsnog draait het systeem stabiel sinds zaterdagmorgen. Probleem lijkt dus ook opgelost te zijn.

• Quad

Quad

Doof

Mooi dat het opgelost lijkt! Veel plezier met je nieuwe thuisserver!

nggyu nglyd

Pagina: 1