Hoe krijg ik mijn Gbit draaiend ?

Pagina: 1
Acties:

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:56

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Ik ben vandaag verder gegaan met het her inrichten van mijn netwerkje, maar het wil niet helemaal lukken.

VAnmiddag eindelijk de Ziggo eens opgebeld om het Modem-router geval in bridge mode te laten plaatsen zodat deze alleen als modem functioneert. Allemaal prima gegaan.

Router opnieuw ingesteld, DHCP, Wlan en dergelijke draait ook prima, internet en netwerk ook, alleen krijg ik met geen mogelijkheid het voor elkaar om het als gigabit te laten werken, alleen op 100mb :(

De router is een Asus RT-N66U.
Volgens de specs ondersteunt deze Gigabit.

Deze is aangesloten met een Cat6 FSTP patchkabel op een Cat6 gespecificeerd patchpaneel. Daar aan Cat 6(a) SFTP netwerkkabel door het huis, welke uitkomt op een geshield Cat6 gespecificeerde wandcontactdoos. Daaraan weer een Cat6 SFTP netwerkkabel, en die komt uit op mijn PC welke een Realtek RTL8111E Gigabit controller welke op mijn Asrock Z77 Pro-4M zit.

Woonkamer precies het zelfde maar dan ipv de PC een WD Live TV 2001 model.

Netwerkkabel in huis is geen meuk kabel maar echte 100% koperkabel.

Tot zover dus alle spullen, alles lijkt mij zo op het eerste ook geschikt voor Gigabit, toch blijft Windows in het netwerkcentrum gewoon 100,0mbps zeggen.
In de router zit geen instelling voor zover ik weet waar je 1000mbps kan/moet instellen.
Alle drivers zijn up to date.
Netwerkkaart al van auto negotiate op 1Gbit full duplex gezet.

Maar blijft op 100mbps staan met bijbehorende snelheden.

Mis ik iets heel erg aangezien ik verder weinig verstand heb van netwerken of is dit echt een vreemd iets ?

Gabriël AM5

Verwijderd

Pak een netwerkkabel van een meter (cat5e is prima), pak de router en sluit deze met dit kabeltje aan op de computer en kijk of je dan wel 1Gb hebt. Doorgaans hoef je niets speciaals in te stellen voor 1Gb.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 19:11 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Bedankt voor je reactie

De PC staat alleen 10m vanaf de router en de langste cat5e kabel die ik heb is inderdaad maar 1,5m

Ik kan het even proberen met mijn Cat5 kabel van 10m van de Action maar daar heb ik weinig vertrouwen in ;P

Gabriël AM5

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-12 13:46
10m, action? Ik vraag me af of dat überhaupt metalen aders zijn :+

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

sapphire schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 19:16:

Ik kan het even proberen met mijn Cat5 kabel van 10m van de Action maar daar heb ik weinig vertrouwen in ;P
Probeer toch maar. Dit soort problemen is vrijwel altijd terug te leiden tot een probleem met de bekabeling.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Het viel uiteindelijk dus mee, de Action kabel is zelfs Cat5e :)

De kabel rechtstreeks tussen de router en de pc en direct gigabit, duidelijk dus een bedradings- iets.

Met diezelfde kabel de pc aan de doos in de woonkamer gehangen en daar krijg ik dus ook gigabit op, dus vanavond nog of morgen de contactdoos in de PC-kamer maar eens goed controleren.

Geen idee of het netjes is maar in beide gevallen haal ik 30MB/s stabiel als ik in windows iets van de PC naar NAS kopieer

Gabriël AM5

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-12 13:45
Heb je zelf afgepatcht op het patch paneel? En heb je daar de juiste volgorde gevolgt? Dus met een cross en niet straight? Anders heb je idd 100Mbit

U+

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Ja paneel is zelf afgepatched.

De volgorde die ik aan heb gehouden is die in de handleiding ervan stond. Gekke is dat ik via de wandcontactdoos in de woonkamer wel Gbit krijg. De beide aansluitingen in het patchpaneel en wandcontactdozen zijn exact het zelfde, alleen de ééne geeft 100mbit de andere 1gbit.

Voor de zekerheid de groene en oranje paren bij de het kabel gedeelte van de PC nog verwisseld maar ook dat geeft gewoon 100mbit.

Enige wat ik nog kan bedenken is een breuk oid in de kabel die in de wand zit :?

Gabriël AM5

Verwijderd

Koop op e-bay voor 6 euro een LAN tester. Dan kan je zien of alle aders zijn aangesloten en of ze in de juiste volgorde staan.

Ook voor later, handig om te hebben. Deze tester kan ook RJ11 (telefoon) kabels controleren.

http://www.ebay.nl/itm/ET...rs_RL&hash=item4162d7eb08
Pagina: 1