[Moederbord] Ondersteuning virtualisatie (VTx)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:15

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
Na flink wat zoekwerk in het bios en op internet kwam ik er achter dat mijn huidige moederbord Asus P5EV-HDMI geen virtualisatie (VTx) ondersteunt.
Nu vraag ik mijzelf af hoe ik erachter kan komen welk moederbord dit wel heeft. Ik heb namelijk al flink wat gezocht op Google, Tweakers en diverse andere sites.. maar vrij weinig fabrikanten lijken dit belangrijk genoeg te vinden om te vermelden.

Ik zoek een moederbord met een socket 775 (cpu is Intel E8400), DDR2 en onboard video. *zoals mijn huidige moederbord alleen dan MET VTx ondersteuning.

Let op.. ik vraag dus niet of jullie mij een moederbord aan zouden willen dragen (al zou dat wel fijn zijn :P ) maar ik wil graag weten hoe dat ik er achter kan komen of een moederbord dit ondersteund. Ik vind het namelijk zonde om random moederborden te gaan kopen uit de Vraag&Aanbod sectie en er vervolgens achter te komen dat die ook niet biedt wat ik wil...

Hoop dat jullie mij in een goede richting kunnen en willen duwen.. alvast bedankt!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03 08:28
Je moet wel weten of je proc VTx ondersteund.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat ligt aan de chipset ;)

Verder heeft elke moderne CPU en moederbord wel VT-x/AMD-v. VT-d/IOMMU is een ander verhaal though.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
C/P ik mijn reactie uit je andere topic ook nog even:

Ben je niet in de war met VT-d aka IOMMU ?
VT-x is een cpu feature en ik dacht niet dat die afhankelijk was van moederbord.
VT-d / IOMMU heb je alleen nodig als je PCI-e devices direct aan je VM wilt doorgeven

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

VT-x is wel degelijk afhankelijk van moederbord. Op 't HBO had ik een FS laptop met een T2300 CPU. Deze heeft VT-x support, maar nooit gezien in 't BIOS en ook nooit kunnen gebruiken. Beperking moederbord (en BIOS). Dus check de chipset ook.

VT-d/IOMMU heb je niet alleen nodig voor PCI-e passthrough, je hebt 't nodig voor elk apparaat wat je door wilt sturen. Het is alleen zo dat de meeste apparaten die je naar een VM stuurt via VT-d toevallig PCI-e is.

Om te weten of een moederbord het een of ander ondersteund, moet je kijken naar de chipset. Die moet 't ondersteunen. Maar dit geeft geen 100% garantie, want de moederbordfabrikant kan de functie in het BIOS verbergen of gewoonweg niet beschikbaar maken. Je moet bij de uitgebreide specs zoeken of 't kan, of reviews die er specifiek op letten. Gelukkig doen de meeste niet zulk soort rare fratsen.
Alleen, Socket 775 is al wat ouder, dus het kan iets minder makkelijk zijn om een moederbord te vinden die 't ondersteund. High-end heeft 't bijna zeker wel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:07

3DDude

I void warranty's

http://ark.intel.com/prod...ics-and-Memory-Controller

Klopt een intel G35 chipset heeft niet (zie advanced features) de ondersteuning voor intel VT-x en al helemaal niet VT-d

Dus een ander moederbord regelen zou ik zeggen.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je moet dan naar een x38/x48 chipset, raad je overigens aan om nieuwe gear te halen, zal stuk zuiniger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
Allereerst allen bedankt voor de reacties.

@dion_b: 'Een topic per vraag is voldoende.. ': Een beetje vreemd dat er twee topics zijn aangemaakt met dezelfde titel [Moederbord] Ondersteuning virtualisatie (VTx) in dezelfde minuut!?

@De rest.. zoals gezegd ben ik in het bezit van een E8400 CPU welke dus wel VTx ondersteund. Vtd heb ik niet nodig. Het gaat om het feit dat ik de Windows8 Phone emulator wil kunnen runnen. Dit kan ik op mijn werk laptop welke VTx ondersteund (dit dien ik dan eerst in het Bios om te zetten overigens)
Dus ik dacht ik ga thuis ook lekker apps maken.. maar ondanks dat mijn CPU dit wel ondersteund.. is deze optie niet beschikbaar op mijn huidige moederbord.
analog_ schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 00:18:
Je moet dan naar een x38/x48 chipset, raad je overigens aan om nieuwe gear te halen, zal stuk zuiniger zijn.
Ja dat zou ik normaal gesproken ook wel doen.. maar mijn huidige pc voldoet voor de rest nog prima. Zo vaak werk ik er niet op, heb namelijk laptop van de zaak dus daar doe ik veel op. Echter daar mag ik van mijn huidige werkgever geen Windows 8 op installeren. Binnenkort start ik bij een nieuwe werkgever en had geen zin om zo lang nog te wachten dus ik dacht.. ik installeer het op mijn thuis pc.
Had dus alles al geinstalleerd toen de SDK ineens met een melding kwam.. Deze pc ondersteund geen virtualisatie dus het runnen van de Windows Phone 8 emulator is niet mogelijk..

Maar goed.. waar het dus op neer komt is dat ik op zoek moet naar een andere chipset.
Kan ik dan gewoon op socket 775 zoeken (met ondersteuning van DDR2) voor mijn huidige E8400 cpu?
Of is het niet mogelijk om zomaar een andere chipset dan de G35 te kiezen voor deze CPU?

Edit: Na nog even wat grondiger zoekwerk vond ik op de Intel site de volgende pagina:
VirtualizationTechnology
Hierin mijn CPU opgezocht: E8400
En daar geklikt op Compatible Products
Vervolgens het hele lijstje met Chipsets één voor één langsgelopen en uiteindelijk kwam ik uit op twee chipsets; Q35 en Q45 welke beiden VTd ondersteunen (en dus ook VTx).

Nu dus opzoek naar een moederbord met deze chipsets...
Allen alsnog heel erg bedankt voor het meedenken! Hoop nu alleen dat ik iets kan vinden.. anders wordt het toch een upgrade naar een i5 of i7 systeempje (hè wat vervelend :P )

[ Voor 22% gewijzigd door DonJunior op 26-01-2013 10:54 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

http://tweakers.net/categ...lFliTlKVtFKRgaW5kqxtbW1AA
Q45 staat niet in de filters, Q35 wel en dat levert 2 resultaten op :)

edit: Met prijsloze moederborden iets meer: http://tweakers.net/categ...JRZYk5SlbRSkYGluZKsbW1tQA
Nu heb je iig wat typenummers om op te zoeken.

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 26-01-2013 11:10 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
@Raven: Bedankt man!

Was inderdaad al flink aan het zoeken.. op Marktplaats is sowieso niets te vinden.. heb daar geselecteerd op Socket 775 en vervolgens DDR2.. bijna alleen maar Asus dingen met Pxx chipsets.

Vond in de pricewatch een Supermicro moederbord met q35 chipset.. maar die dingen zijn nog vrij prijzig.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:)

In mijn 2e link staan er 7, misschien dat je er in de V&A een kan vinden ;)
edit: Zie er niet zo gauw een staan, maar vond wel V&A aangeboden: HP DC7800 SFF PC Intel C2D E6550 2.33Ghz 1GB 160GB SATA HDD

[ Voor 59% gewijzigd door Raven op 26-01-2013 11:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
@Raven: Dat had ik inderdaad ook al geprobeerd.. helaas geen succes.. :(
Die dingen zijn ook al uit 2007.. dus misschien toch maar tijd om eens te gaan updaten dan..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:07

3DDude

I void warranty's

Don, je kan de Q reeks en de X reeks
Heb zelf een X48 Chipset gehad, moet je nog wel kunnen vinden hier op V&A..?
bah ben je wel min 50 eu lichter: V&A aangeboden: DFI Lanparty UT X48-T2R
of hierop bieden V&A aangeboden: Abit IX38 QuadGT

Dit is alleen als je persee intel VT-D wilt hebben.
Gewoon intel vt-x werkt ook op P35 en P45.. daar zou ik zelf voor gaan als VT-D niet echt nodig is...? ;)

Ooh gewoon een P35 of P45 chipset halen dus, die hebben echt wel intel VT-X dat zit er al in sinds pentium 4, je hebt nu in dit geval gewoon pech dat je een G35-based chipset hebt die gewoon kudt is, en je de optie niet hebt in het bios om de boel aan te zetten.

Mijn advies is haal dus gewoon een P35 - P45 chipset zo'n asus bord wat je noemt is prima.

[ Voor 99% gewijzigd door 3DDude op 26-01-2013 21:20 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Topicstarter
Kijk.. dat is nog eens informatie waar ik wat aan heb. Ik ben er niet zeker van of ik VTd nodig heb. In principe heb ik het VTx alleen nodig voor de Windows Phone 8 emulator. Mijn PCIe sloten zijn niet eens bezet.. alleen een USB kaart maar zelfs die gebruik ik nooit.

Ik ga dan nog eens verder zoeken..

Edit 31-01-2013: Heb onderstaand systeem aangeschaft..
Hopen dat hij voor het weekend binnen komt.. dan kan ik mooi knutselen.. eens kijken of ik het dan allemaal wel aan de praat kan krijgen.

V&A aangeboden: HP DC7800 SFF PC Intel C2D E6550 2.33Ghz 1GB 160GB SATA HDD

Edit 10-02-2013: Laatste update voor dit topic.. van mij mag hij nu op slot. Bovenstaand systeem is inderdaad de oplossing gebleken. HP moederbord heeft ontzettend veel opties en ondersteund zowel VTx als VTd. Ik ben er super blij mee!! Bedankt allen voor het meedenken! Top!

Edit: 12-02-2013: Nondeju! Nu heb je schijnbaar voor het ontwikkelen van Windows Phone 8 apps ook nog EPT nodig!! :( Ergo, het hele moederbord verhaal heeft alsnog niets uitgehaald omdat ik ook een andere CPU moet hebben. Volgens MS moet je persé een Core i processor hebben :(

[ Voor 66% gewijzigd door DonJunior op 12-02-2013 12:20 . Reden: Update aanschaf systeem ]

*sowieso

Pagina: 1