[SMART] G-Sense Error Rate

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:39
Het is me niet geheel duidelijk of deze nou in complete systemen en laptops moet of in dit forum aangezien het over de harde schijf gaat, mocht ie verkeerd staan mijn excuses :)

Het betreft 2 dezelfde netbooks, de asus eee pc r051bx-c60.

Ik heb 14 dagen geleden deze 2 netbooks aangeschaft en nu dacht ik eens de smartwaarden uit te lezen via hdtune.
Wat mij gelijk opvalt is dat de g-sense error rate bij beide netbooks anders is:
Netbook 1: Current 91 Worst 91 Data 9
Netbook 2: Current 86 Worst 86 Data 14
Verder geen rare dingen.

Nu heb ik een goede vriend, genaamd google, en die wou me wel even helpen uitzoeken wat die waarden nou inhouden.
Ik kom alleen veel tegenstrijdige informatie tegen, maar volgens mij heeft het te maken met hoevaak de harde schijf gestopt is na een "shock" of "vibration" te hebben gehad.
In de praktijk heb ik hier nog niets van gemerkt maar ik ben nu toch wel benieuwd of de harde schijven van beide netbooks stervende zijn.
Het zijn gloednieuwe netbooks (dat zegt natuurlijk niet altijd wat) maar ik vind het vreemd dat die getallen verschillen.

Ik heb diverse testen gedraait maar geen 1 programma geeft een fout aan op de harde schijf, zelfs niet het programma van het harde schijf merk zelf (bootable cd).

Nu mijn vragen:
1. Wat is g-sense error rate nou precies?
2. Moet of kun je er iets aan doen?
3. Kan het kwaad?
4. Wat gebeurt er als de status uiteindelijk Current 0 Worst 0 Data 100 wordt?

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik echt al veel gezocht heb maar dat het lastig echt gericht zoeken is, ook op tweakers.net kon ik geen antwoord vinden.

Mocht het toch ergens staan dan alvast daarvoor mijn excuses :)

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Sommige SMART-waarden geven niet direct een failure aan, maar is wel interessante informatie.

De G-sense Error Rate geeft aan in hoeverre jouw hardeschijf tegen (ontoelaatbare) G-krachten is blootgesteld. G-krachten ken je in het vliegtuig en in de auto als je in je stoel gedrukt wordt, bijvoorbeeld. Dat zijn hele lage G-krachten (onder de 10; 1 = zwaartekracht van de Aarde). Maar als een hardeschijf tijdens dat hij stroom heeft een grotere schok krijgt (kast valt om; you name it) dan wordt dit geregistreerd.

Als je je schijf hebt blootgesteld aan hoge G krachten dan zal de G-sense Error Rate doen toenemen (en de genormaliseerde waarde neemt af; van 100 tot 0). Dit zou door de fabrikant gebruikt kunnen worden om je garantie te weigeren als de schijf defect is mechanisch en de G-sense slaat uit tot heel hoge waarden. Want een gevoelige hardeschijf tijdens gebruik aan hoge G krachten blootstellen valt onder ondeskundig/oneigenlijk gebruik ofwel eigen schuld als hij stuk gaat.

Genormaliseerde waarden Current/Worst/Threshold werken anders dan veel mensen denken. Hiervoor geldt: hoe hoger hoe beter. Als de Current-waarde onder de Threshold-waarde zakt, is de schijf officiëel defect ook al werkt hij nog. Soms zijn die genormaliseerde waarden nuttig, maar lang niet altijd.

Dat je G-sense Error Rate verschillend is tussen twee (schijven in) laptops lijkt mij vrij normaal. Zo kun je ook een indicatie krijgen of de laptop netjes is behandeld, of dat hij wel eens flink op de grond is gedonderd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Zo, das alvast een hele goede uitleg!

Nu resten mij alleen nog de vragen, wat is in dit geval (te) hoog?
Ik begrijp dat de 2 netbooks dus allebei te maken hebben gehad met een registratie, de ene van kracht 14 om het zo maar even te noemen en de andere met kracht 9.

Als ik het goed begrijp blijven die waardes dus zo totdat er een hogere kracht gemeten wordt?
Weet je toevallig ook wat nou te hoge waardes worden en of deze waardes dus normaal zijn?

Het zijn immers 2 showmodels dus ik weet niet wat ze (ondanks dat ze maar 5 uur en 19 uur hebben aangestaan) wel of niet is overkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Aan de genormaliseerde waarde kun je ongeveer zien hoe ernstig het is/was. Bij jou is één schijf 86 (current) en dat is dus al minder dan 100. Hoe dat precies wordt uitgerekend weet ik niet, en ik denk dat elke schijf daar verschillende methodes in kan hanteren. Zie het gewoon als indicatie voor schokken.

Als de schijf in de showroomlaptop al die tijd uit heeft gestaan, dan zul je niet weten welke G-krachten deze heeft meegemaakt. Echter, een hardeschijf is natuurlijk veel gevoeliger voor schokken / G-krachten wanneer deze in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Je uitleg is voor mij iig een stuk duidelijker, ik laat het verder gewoon zo :)