Het is me niet geheel duidelijk of deze nou in complete systemen en laptops moet of in dit forum aangezien het over de harde schijf gaat, mocht ie verkeerd staan mijn excuses 
Het betreft 2 dezelfde netbooks, de asus eee pc r051bx-c60.
Ik heb 14 dagen geleden deze 2 netbooks aangeschaft en nu dacht ik eens de smartwaarden uit te lezen via hdtune.
Wat mij gelijk opvalt is dat de g-sense error rate bij beide netbooks anders is:
Netbook 1: Current 91 Worst 91 Data 9
Netbook 2: Current 86 Worst 86 Data 14
Verder geen rare dingen.
Nu heb ik een goede vriend, genaamd google, en die wou me wel even helpen uitzoeken wat die waarden nou inhouden.
Ik kom alleen veel tegenstrijdige informatie tegen, maar volgens mij heeft het te maken met hoevaak de harde schijf gestopt is na een "shock" of "vibration" te hebben gehad.
In de praktijk heb ik hier nog niets van gemerkt maar ik ben nu toch wel benieuwd of de harde schijven van beide netbooks stervende zijn.
Het zijn gloednieuwe netbooks (dat zegt natuurlijk niet altijd wat) maar ik vind het vreemd dat die getallen verschillen.
Ik heb diverse testen gedraait maar geen 1 programma geeft een fout aan op de harde schijf, zelfs niet het programma van het harde schijf merk zelf (bootable cd).
Nu mijn vragen:
1. Wat is g-sense error rate nou precies?
2. Moet of kun je er iets aan doen?
3. Kan het kwaad?
4. Wat gebeurt er als de status uiteindelijk Current 0 Worst 0 Data 100 wordt?
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik echt al veel gezocht heb maar dat het lastig echt gericht zoeken is, ook op tweakers.net kon ik geen antwoord vinden.
Mocht het toch ergens staan dan alvast daarvoor mijn excuses
Het betreft 2 dezelfde netbooks, de asus eee pc r051bx-c60.
Ik heb 14 dagen geleden deze 2 netbooks aangeschaft en nu dacht ik eens de smartwaarden uit te lezen via hdtune.
Wat mij gelijk opvalt is dat de g-sense error rate bij beide netbooks anders is:
Netbook 1: Current 91 Worst 91 Data 9
Netbook 2: Current 86 Worst 86 Data 14
Verder geen rare dingen.
Nu heb ik een goede vriend, genaamd google, en die wou me wel even helpen uitzoeken wat die waarden nou inhouden.
Ik kom alleen veel tegenstrijdige informatie tegen, maar volgens mij heeft het te maken met hoevaak de harde schijf gestopt is na een "shock" of "vibration" te hebben gehad.
In de praktijk heb ik hier nog niets van gemerkt maar ik ben nu toch wel benieuwd of de harde schijven van beide netbooks stervende zijn.
Het zijn gloednieuwe netbooks (dat zegt natuurlijk niet altijd wat) maar ik vind het vreemd dat die getallen verschillen.
Ik heb diverse testen gedraait maar geen 1 programma geeft een fout aan op de harde schijf, zelfs niet het programma van het harde schijf merk zelf (bootable cd).
Nu mijn vragen:
1. Wat is g-sense error rate nou precies?
2. Moet of kun je er iets aan doen?
3. Kan het kwaad?
4. Wat gebeurt er als de status uiteindelijk Current 0 Worst 0 Data 100 wordt?
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik echt al veel gezocht heb maar dat het lastig echt gericht zoeken is, ook op tweakers.net kon ik geen antwoord vinden.
Mocht het toch ergens staan dan alvast daarvoor mijn excuses
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl