[ASP] paar vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38

evol

hello world

Topicstarter
Okee, newbie vraagjes:

-ik wil een cookie om een gebruikersid in op te slaan zodat ik uit die cookie dan kan zien wie er ingelogd is en dan zijn naam kan weergeven in een andere page:
code:
1
2
3
sql = "select IdNo from Gebruiker where Email = '" &email& "'
id = Conn.Execute(sql)
Response.Cookies("GebruikerId")=cint(id)

Werkt nie...wat gaat er mis?

En dan nog iets, ik wil die cookie pas maken als een gebruiker zijn wachtwoord goed heeft ingevuld...dus moet eigenlijk pas nadat gecheckt is of het juist is aangemaakt worden. Maar als ik dat zo doe in mijn code dan zegt ie dat de HTML header al is weggeschreven ofzo...hoe los je dat op?

Thanx!

edit:

is eigenlijk maar 1 echte vraag :)
Nog 1 erbij dan maar...

Is Sessions misschien een idee? Wat is het voordeel/nadeel? Enige verschil wat ik weet tussen cookie en session is dat cookie bewaard blijft bij client, en dat session verwijderd wordt als de gebruiker de browser sluit? Zoiets...

Move along people. Nothing to see here.

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38

evol

hello world

Topicstarter
Op zaterdag 02 juni 2001 15:58 schreef Ronaldo22 het volgende:
Weleens een tutorial gelezen?
Triest bezig jij...alle posts zo beantwoorden, stoere man

Move along people. Nothing to see here.

• eek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2020

eek

@MagickNET

hint : cint(id)

Skill is when luck becomes a habit.

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 12:03
Sessions zijn veel makkelijker voor het identificeren van een geldige login.

Cookies kun je gebruiken voor langere termijn variablen. (hoe vaak iemand geweest is, instellingen, etc...) Op mijn eigen site gebruik ik 't bijv voor het onthouden van het type 'theme' dat gekozen is.

Dus in dit geval zou ik zeggen.
Session("GebruikerID")=cint(id)

Wanneer je een cookie uit wilt lezen, zal dat moeten worden meegegeven in de HTTP headers. Er mag dus nog niets (geen HTML, geen output uberhaupt) naar de browser worden gestuurt.

Een sessie variable gaat dood wanneer de browser helemaal is afgesloten. Dus dan zal de gebruiker opnieuw moeten inloggen.
Sessie variable worden opgeslagen in een tijdelijk cookie, en worden niet op de HD van de user opgeslagen.

In iedere pagina die na de inlog wordt aangeroepen zou ik een file includen die checkt of die user variable nog aanwezig is.

Succes!

...

Verwijderd

Misschien moet je toch es een manual lezen :)

id = Conn.Execute(sql)
moet volgens mij toch echt
Set id = Conn.Execute(sql)

zijn.. waar id een recordset is.

Verwijderd

Op zaterdag 02 juni 2001 15:42 schreef out het volgende:
Maar als ik dat zo doe in mijn code dan zegt ie dat de HTML header al is weggeschreven ofzo...hoe los je dat op?
Niets wegschrijven met Response. of in HTML voordat je die call doet.
Pagina: 1