[Linux permissies] Folder permissies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJOnline
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-05 07:07
Hallo,

Ik ben op dit moment mij aan het verdiepen in hoe de permissies op linux werken. Ik probeer het volgende te bereiken (onderstaande situatie heb ik ondertussen gecreeerd met andere namen):

Ik heb een gedeelde map(shared). De "owner" van deze map is "supervisor". De groep van deze map is "developers", de permissies voor de map staan als volgt:
code:
1
drwxrwx--- 3 supervisor  developers 4096 2013-01-25 15:57 shared

Hieruit maak ik op, dat de groep "developers" volledige toegang heeft tot de map "shared".

Nu ben ingelogd as "gebruiker". Als gebruiker ben ik onderdeel van de developers groep:
code:
1
2
gebruiker@linux: /$ groups gebruiker
gebruiker : gebruiker developers

Als "gebruiker" ben ik dus lid van "developers", echter wanneer ik probeer toegang te krijgen tot shared krijg ik de volgende waarschuwing/fout:
code:
1
2
gebruiker@linux: /$ cd shared/
bash: cd: shared/: Permission denied

Mijn vraag is, heb ik hier wel de permissies correct ingesteld, of draai ik zaken door elkaar. Het is dus de bedoeling dat de "supervisor" de eigenaar is en dat iedereen die lid is van de linux group "developers" ook volledige toegang heeft tot de desbetreffende folder.

Groet,
Jan Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJOnline
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-05 07:07
Blijkbaar moet het systeem gerestart worden om dit werkend te krijgen. Na een herstart van het systeem werkt het wel...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen herstart, je moest opnieuw inloggen. Je kan wel leuk 'id gebruiker' of 'groups gebruiker' doen, maar dan krijg je terug waar de gebruiker in zit met bijbehorende rechten, niet wat hij op het moment van aanmelden had.

Voorbeeldje:
Standaard zit je niet in de 'fuse' groep, dus iets mounten via fuse gaat niet werken. Voeg ik mij toe aan fuse, dan heb ik nog steeds niet die rechten. Heb 't even omgedraaid, omdat ik al in de groep zat. Zonder opnieuw aan te melden:
$ groups
sasquatch adm cdrom floppy sudo audio dip video plugdev fuse netdev lpadmin vboxusers

Maar wel verwijdert:
$ groups sasquatch
sasquatch : sasquatch adm cdrom floppy sudo audio dip video plugdev netdev lpadmin vboxusers

Voeg ik mij weer toe:
$ groups sasquatch
sasquatch : sasquatch adm cdrom floppy sudo audio dip video plugdev fuse netdev lpadmin vboxusers

Commandline FTW | Tweakt met mate