• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:43
Hallo allemaal,

Bij het stoeien met onze macmini in de woonkamer kwam er vandaag achter dat je 2 opties hebt bij de macmini, 50Hz (PAL) of 60Hz (NTSC). Als ik Best for display kies krijg ik altijd 60Hz en het werkt opzich prima, films draaien alles loopt perfekt.

Ik was alleen altijd in de veronderstelling dat we op 50Hz hier moeten gebruiken? Of is dat in dit geval niet zo van belang? Alles is supervloeiend op 60Hz terwijl ik soms op 50Hz wat framedrops zie. Enig idee iemand?

Thanks

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
In Nederland gebruiken we inderdaad 50Hz. 50Hz over stroom en televisie signaal.
Echter maakt dat niets uit voor de huidige televisies. LCD bijvoorbeeld trilt niet zoals CRT dat wel deed. Er kunnen dus makkelijk 60 beelden worden getoond. Sterker nog, voor een PC input moet je computer ook op 60Hz staan willen de meeste televisies het signaal juist kunnen verwerken.

Vergeet trouwens niet de televisie op de PC modus te zetten. Bij Sony is dit, als ik mij niet vergis, de Graphics mode.

• tcviper
Ik merk wel eens in de zoveel tijd op 60Hz (wat auto instelling is op macmini) dat ie even hapert (bij films) als er veel in beeld komt. Op 50hz zie ik dat minder vaak dus heb em nu naar 50hz gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door tcviper op 27-01-2013 15:56 ]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 19:17
Dat 60 Hz minder framedrops laat zien i.p.v. 50 Hz is op zicht logisch.
Het meeste film materiaal is op 24 frames opgenomen.

2,5 *24 is precies 60 (3:2 Pulldown)
24 frames in 50 Hz past niet zo lekker (2,083333) en daar krijg je veel framedrops van

• Athome
Ik heb zelf 2 Sony TV's gehad en nu een Panasonic. Het is mij opgevallen dat de Pana vaker voor 50 Hz kiest dan de Sony. Sony lijkt een voorkeur voor 60Hz te hebben.

• tcviper
Ja alleen klopt jouw theorie dus niet helemaal aangezien ik dus zei dat op 50Hz ik dat probleem niet heb ;) Op 60Hz zie ik dat veel vaker gebeuren.

• Dimens
Framedrops zal waarschijnlijk komen door je Mac Mini. Er zit wel een logica in aangezien de Mac op 60Hz meer werk moet doen en meer beelden moet aansturen. Als je dan een film afspeelt en het wordt hem net iets teveel, dan kun je dus frame drops krijgen.

Met wat speel je films af? Toch niet met VLC? Zo ja, gebruik dan een andere speler zoals XBMC of MPlayerX. Die maken gebruik van Hardware Acceleration wat VLC volgens mij nog steeds niet doet. Kan je Framedrops schelen.

• Athome
tcviper schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:54:
Ja alleen klopt jouw theorie dus niet helemaal aangezien ik dus zei dat op 50Hz ik dat probleem niet heb ;) Op 60Hz zie ik dat veel vaker gebeuren.
Dit kan 2 oorzaken hebben.
Je TV kan stiekem niet goed met 60 Hz overweg
Wat jij kijkt heeft een framerate van 25 of 50 hz en is dan 50 Hz inderdaad beter.

Ik gok op het laatste.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat je Gui op 50 hz uitgestuurd wordt maar je beeldmateriaal stiekem toch op een andere framerate.

Ik kijk zelf erg veel Blu-Ray materiaal en series uit de States en dat is 24 of 30 Frames en dat maakt 60 Hz het beste compromis.

Nederlands materiaal (zeker TV materiaal) is vrijwel allemaal 25 of 50 Hz.

• Dimens
Athome schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:25:
[...]

Dit kan 2 oorzaken hebben.
Je TV kan stiekem niet goed met 60 Hz overweg
Wat jij kijkt heeft een framerate van 25 of 50 hz en is dan 50 Hz inderdaad beter.

Ik gok op het laatste.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat je Gui op 50 hz uitgestuurd wordt maar je beeldmateriaal stiekem toch op een andere framerate.

Ik kijk zelf erg veel Blu-Ray materiaal en series uit de States en dat is 24 of 30 Frames en dat maakt 60 Hz het beste compromis.

Nederlands materiaal (zeker TV materiaal) is vrijwel allemaal 25 of 50 Hz.
Blu-Ray in Nederland speelt ook op 24p. DVD is op 50i.
Pagina: 1