(PC) 3D gaming, gamen als een baas!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
3D gaming, Gamen als een baas!

Ik ben al een tijdje helemaal in de ban van 3d gaming en helaas zijn hier nog geen topics over op got. Bij deze mijn poging tot het starten van een discussie erover en een topic waarin men elkaar kan tippen met goede 3d games. Ik heb helaas geen bergen verstand ervan en meer dan de basis kennis heb ik er niet van, mocht iemand dit topic willen updaten met meer informatie, graag!

Let op: HDMI 1.4 kabel vereist!

3D gamen, wat is het? Heel simpel, wel eens naar een 3d film geweest? Nou zo is 3d gamen dus ook, je ervaart diepte en sommige effecten zullen bijna letterlijk de huiskamer in komen! Denk hierbij bijvoorbeeld aan sneeuw in skyim en kogel hulzen bij schietgames.

Wat is het voordeel van 3D gamen?
Een voordeel zal je er niet aan hebben en online gamen tegen spelers in 3D zal je over het algemeen niet beter spelen dan in 2D.

Hoe werkt hebt?
3D gamen werkt door elke oog 1 beeld te laten zien, dit kan op verschillende manieren:

Line Interlace Reversed 1080p - De driver berekend 2x 1080p maar stuurt voor het rechter oog alleen de even lijnen naar de TV en voor het linker oog alleen de oneven lijnen naar de TV. Deze techniek heeft een officieel label als Full HD 3D. Ik game hier nu al een tijdje mee en het enige wat ik kan zeggen is, Full HD 3D? Ja klopt helemaal! De beste 3D weergave voor passieve 3D tv's.

Side by Side – Het beeld wordt volledig aangeboden in de gekozen resolutie en wordt dan verticaal in het midden gesplitst door de tv. Je hiermee op een passieve 3d tv op 1080p 60hz 3d gamen , de feitelijk resolutie is dan wel 1080 : 2 =540P per oog. Vooral voor 3d TV’s

Half Under Over (Top - Bottom) - zelfde als SBS alleen wordt het beeld horizontaal gesplitst. Vooral voor 3D tv’s

720P Frame packing – het beeld wordt voor elk oog apart berekend en de tv ontvangt de twee beelden apart. Zowel voor 3D tv’s als 3D monitoren

1080P Frame packing – alleen 3D monitors met dual link DVI, elke frame wordt 2x op 1080p berekend. Je zal hier een zeer goede pc voor nodig hebben.

Waarom 3D gamen?
3D gamen brengt (als het goed werkt) het spel volledig tot leven en heeft de potentie je volledig in de game te slurpen. In het begin was ik erg sceptischte erover maar eenmaal ervaren met 60 beelden per seconde ben ik volledig verkocht!

Hoe kan je 3D gamen?
Op een 3d TV, op een 3d TV ben je gebonden aan een resolutie van 720p 60z of 1080p 30hz. Op 30hz kun je niet serieus spelen en daarom is 720p 60hz de enige serieus oplossing. Deze techniek werkt zowel met passieve 3d als actieve 3d en kan er alsnog verbluffend uitzien!

Let op , een actieve 3D tv is geen 3D monitor, je zal hier dezelfde beperking hebben als passieve 3D

Op een 3D monitor, op een monitor ben je niet gebonden aan 1080p 30hz maar kan je 1080p 60hz spelen! Dit werkt door een dual link DVI kabel, de huidige HDMI kabels zitten aan zijn grens en kunnen geen signaal van 1080p 60hz frame packing verwerken. Met dual DVI zul je dus 1080p 60z frame packing kunnen versturen, dit resulteert in 2x 1080p 60z signaal per oog. Je zal hier wel een actieve 3d bril bij moeten kopen.

Compatibility
3D gamen is in opkomst en steeds meer games zullen het native ondersteunen,. Echter zijn ook programma’s die voor bijna alle recente games een truckje doen en de signaal van de gfx driver bewerken om ook bij games zonder officiële 3d support VOLLEDIG 3D effect toe te voegen!

Programma’s:
www.tridef.com - Deze gebruik ik zelf, het programma heeft een special feature (Power 3d) die het beeld niet 2x apart berekent maar via de Z buffer een frame gebruikt en aan de hand van de frame de afstand berekent en er een nieuw beeld bij maakt. Hierdoor kun je heel veel games spelen zonder glitches en met bijna de zelfde performance als in 2d! Er is een 14 dagen trial dus als je 3d ready bent zeker even proberen!

http://www.iz3d.com/

http://helixmod.blogspot.nl/ - Voor beter 3D effect voor Nvidia gebruikers

Links:
http://www.mtbs3d.com/ bron van informatie, ook 3D games reviews, must read!

Hoe gebruik ik het zelf?
Ik game zelf op een AMD 6870 aangesloten op een 47” LG LM660, aangesloten met een 10 meter HDMI kabel. Hoe je gamed is altijd persoonlijk maar ik zelf ervaar gamen vanaf de bank met een xbox controller zelf als de beste manier.

Tips:
3D gamen is erg belastend op zowel de GPU als CPU. Slecht geoptimaliseerde games zoals bv: GTA 4 zullen waarschijnlijk niet vloeiend lopen. Aangezien het beeld 2x berekend wordt is er meer video geheugen nodig dan normaal, daarom is ook aan te raden om op 720p te spelen.

Anti Aliasing kan het beeld goed verbeteren, echter zal je hier aanzienlijk veel video geheugen voor moeten hebben en is het niet compatible met sommige games.

V-sync is in 2D games licht irritant, ik zelf ben er wel redelijk aan gewend in 2D games. Maar in 3D games kan dit effect in sommige games zeer storend zijn. Probeer dus wanneer mogelijk met vsyn aan te spelen, zet desnoods je settings lager!

Speel alleen games zonder grafische glichtes! In 2D zijn glitches niet heel storend, in 3D wel. Je gaat vaak zitten turen en je hersenen kunnen het beeld niet aan elkaar knoppen, het is vermoeiend en (lijkt mij, zover geen wetenschappelijke onderbouwing) ook niet gezond.

Upgrade! Ik merk dat mijn huidige videokaart (AMD 6870) een selectie games nog goed speelt, echter bij veel games merk ik dat mijn systeem aan de max zit. Als je wilt investeren in 3D gamen is het aan te raden een systeem te kopen aanzienlijk sneller dan de toekomstige xbox 720 en ps4. Veel games hiervoor zullen 3D ondersteunen en door een systeem te kopen sneller dan toekomstige consoles ben je gegarandeerd van jaren lang 3D gamen op hoge setting!

Actievie vs passieve 3D - Lees Playa del C. in "(PC) 3D gaming, gamen als een baas!"

Ongeacht de refreshrate van je systeem zul je dus nooit met twee ogen een 1080p beeld kunnen bekijken. Passive 3D pakt dit op een andere manier aan. Ook hier wordt een 1080p beeld uitgezonden echter wordt deze verticaal gesplitst zodat ieder oog de helft van het beeld ziet wat resulteert in een 1080p beeld dat door beide ogen ontvangen wordt. [/i]

Zet in shooters de standaard crosshair uit en zet in tridef het laser vizier aan! Crosshairs zijn meestal in 2D en mikken is lastig aangezien je een 2D plaatje gebruikt om de diepte in te schatten. Het laser vizier gedraagt zich als een echte laser en verspringt als je op een object dicht bij mikt en daarna op een object veraf, dit geeft een realistische gevoel en maakt het nog leuker!

Houdt er ook rekening mee dat voor Passive wanneer frame packing geen mogelijkheid is dat je beter Half Under Over (Top/Bottom) kunt gebruiken dan Side By Side. Middels SBS wordt het beeld namelijk ook nog eens horizontaal gesplitst waardoor je twee keer splitst, met HOU is dat niet zo.

Zelfs tips, problemen of vragen? Shoot!

Games getest door tweakers:

Houdt er rekening mee dat deze lijst een indicatie is en geen garantie biedt dat de game ook zo bij jouw draait, vanwege grote verschillen met computer systemen, 3D displays en 3D techniek. Als een game toch anders speelt (beter of slechter) dan hieronder beschreven post het dan even!

Trine 2
*AMD en Nvidia werkt probleemloos, zeer goed 3D effect

Lost Planet 2
*AMD - Werkt zeer goed met Tridef

Left 4 dead 2
*AMD - Werkt zeer goed met Tridef

Dirt 3 -
*AMD- Werkt zeer goed met AMD HD3D

Deus Ex Human revolution –
*AMD - Werkt goed met AMD HD3H

Skyrim
*AMD -Kan goed werken, zeer goed effect, vereist waarschijnlijk wel enige tweaking, getest met Tridef op AMD. Zet wel S3D aan dan komt het sneeuw zo je kamer binnen!

Himan absolution
*AMD - Werkt maar bevat grafische glitches op AMD HD3d (kan aan mijn pc liggen dus als iemand kan bevestigen)

Farcry3
*Nvidia - Redelijk met veel framerate drops aantal lightning issues - (dx9/11 3dvision gtx650)

Giana Sisteres
*Nvidia - Uitstekend - (Tridef gtx650)

Transformers Fall of Cybertron
*Nvidia - Prima (kleine framerate drop) (3dvision gtx650)

Doom BFG
*Nvidia - Perfect Native 3d ondersteuning (HOU/SBS/Interleave)
*AMD - Werkt native, veel ghosting

Prototype 2
*Nvidia - Redelijk met veel framerate drops en aantal kleine lightning issues (3dvision gtx650)
*AMD - Werkt maar niet kunnen testen, te lage FPS op een AMD 6870 (tridef)

DMC5
*Nvidia - Uitstekend met paar lightning/blooming issues (nog geen helixmod getest) (3dvision gtx650)

Gears of War 1
*AMD - Goed, even snel getest alleen (Tridef)

Gears of War 3 (Xbox 360 SBS)
*Werkt prima alleen resolutie is erg laag

Dead Space 3
*AMD - Uitstekend, ook goede performence! (Tridef)

[ Voor 41% gewijzigd door evilpin0 op 12-02-2013 15:55 ]

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
Ik vind dat Helix ook wel in de OP hoort. Dit zijn een groep mensen die al een tijdje bezig zijn om games te fixen zodat 3D Vision beter werkt:

http://helixmod.blogspot.nl/

Burnout Paradise + de Helix Mod is echt een aanrader met Nvidia 3D Vision.

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Link toegevoegd, thx.

Het staat echt nog een beetje in ze kinder schoenen en ik geloof dat er nog geen plek is waar alle informatie te vinden is, hopelijk met input hier kunnen we een goed beeld geven van de 3D game wereld inclusief alle ups en downs!

@Rann

Ik heb zelf geen Nvidia en ik vond alle informatie die ik de laatste tijd heb vergaan over AMD en 3D al behoorlijk overweldigend. Links en / of informatie over Nvidia kun je hier posten, ik zal dan de start post updaten

[ Voor 31% gewijzigd door evilpin0 op 25-01-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 12:03
Ik wou al zeggen, je kan nog een mooi stukje toevoegen over 3D vision, maar het begin is er ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Net wanneer je dacht dat de 3D hype alweer voorbij was, kom je dit topic tegen :p.

Ik vraag me af of hier uberhaupt wel een grote markt voor is. Zowat iedereen die ik ken verkiest de 2D versie van een film boven de 3D versie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
boe2 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 16:18:
Net wanneer je dacht dat de 3D hype alweer voorbij was, kom je dit topic tegen :p.

Ik vraag me af of hier uberhaupt wel een grote markt voor is. Zowat iedereen die ik ken verkiest de 2D versie van een film boven de 3D versie.
Om eerlijk te zijn dacht ik ook dat het een hype was, 3D films zijn leuk en kunnen erg mooi zijn. Maar een goede 3D game met een goede framerate voegt echt wat toe aan een spel!

Het is persoonlijk natuurlijk, de een zal er geen zak aan vinden die andere wil niks meer anders :) In Dirt 3 in 3D heb ik persoonlijk echt een ander gevoel dan wanneer ik in 2D speel. Graphics worden steeds beter en goed 3D effect erbij maakt het volledig af kwa realisme.

Bij Hitmen heb ik bij sommige stukken gewoon een peukie opgestoken om te scene mooi in me op te nemen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Laatst online: 22-09 12:03
Film, dan geen 3D nee..... Gamen in 3D lijkt mij echter toch wel SUPER vet... Het staat bij mij altijd nog op mijn wishlist ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
nog wat verbeterde informatie, om 3d te kunnen spelen met een hdmi kabel heb je minimaal een hdmi 1.4 kabel nodig.

er komen waarschijnlijk nog meer 3d spelletjes omdat de oculus rift binnekort uitkomt.

mijn eigen ervaring met 3d gamen: ik heb geprobeerd dirt 3 op de tv in 3d te proberen, (tv ondersteund ook gewoon goed hd 3d ) maar ik had een probleem met de brilletjes dat de rechter kant langer uit stond dan de linker kant. voor de rest werkte het best goed.

nog iets over een 3d film. ik ben er wel een voorstander van, alleen hebben mensen slechte ervaringen omdat ze een niet-native 3d film hebben gezien. dat wil zeggen dat het niet in 3d is geschoten, maar door software bewerkt. ik kies ook meestal een 3d film boven een 2d film :+

[ Voor 23% gewijzigd door megadoom op 25-01-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
evilpin0 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 16:13:
Ik heb zelf geen Nvidia en ik vond alle informatie die ik de laatste tijd heb vergaan over AMD en 3D al behoorlijk overweldigend. Links en / of informatie over Nvidia kun je hier posten, ik zal dan de start post updaten
https://www.3dvisionlive.com/ is dan een goede link. Hier kan je allerlei foto's/filmpjes in 3D kijken om je 3D Vision bril te testen.

Ik ben helemaal geen fan van 3D eerlijk gezegd, vooral films zie ik liever niet in 3D. Verder speel ik shooters en sportgames ook niet in 3D, daarvoor leid het teveel af. Ik speel alleen racegames en platformers in 3D.
Dat is wel een meerwaarde, vooral Trine 2 is echt indrukwekkend. Had ik van tevoren niet verwacht bij een side-scrolling game.

Ikzelf speel 3D met Nvidia 3D Vision 2 bril i.c.m. een GTX 660TI en een BenQ XL2420T monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy_
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 08:45
Zou 3D gamen niet een voordeel moeten bieden in bepaalde spellen zoals Monster Hunter/Dark Souls/3D Platform spellen? In dat soort spellen is het namelijk erg belangrijk om de diepte juist in te schatten (om bijvoorbeeld monsters aan te vallen of niet de afgrond in te springen omdat je de overkant nèt niet haalt). Ik merk soms van mezelf in ieder geval wel dat ik de diepte verkeerd inschatte omdat er eigenlijk geen diepte is haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst voor het eerst een 3-d apparaat in de thuis setting gezien. Wel eerder in de bios een film gezien maar nooit eerder in een woning. Films vond ik behoorlijk meh (zowel in bios als op een TV). Gamen daarentegen:

Om te showen gingen we Resistance op de PS3 in splitscreen doen. Heb je allebei volledig beeld op hetzelfde scherm wat ik al best gaaf vond. Toen Gran Turismo 5, eerst in 2D toen in 3D. Racespellen vind ik saai maar man mijn mond viel open. Je zit er echt midden in in 3D. Het lijkt direct veel meer op echt rijden omdat je beter ziet waar alles, en vooral in verhouding tot jouw auto, alles is. En toen het spektakel stuk...

AC: Revelations. Damn wat was dat top. Assassin's Creed is best een mooi spel op de console maar met relief is het nog veel gaver. Dat je echt de diepte van gebouwen ziet maakt het spel veel levendiger en pakkender. Voordat de volgende AC uitkomt heb ik een 3D TV.

Ik ga volgende week met mijn Xbox en een stapel spellen naar diezelfde vriend. Ik wil vooral Batman Arkham City in 3D zien maar ook de nieuwste AC telg.

Misschien is 3D voor films en series niet je-van-het. Voor gamen biedt het wel degelijk iets nieuws en gaafs. Iets als de Move of Kinect kan ik kort over zijn: gimmick, wel geinig maar niet meer dan een avondje lol. Dit 3D gamen zou ik graag groter willen zien worden. Niet voor competetive e-sports hardcore let's go multiplayer maar wel voor op de bank helemaal opgaan in een dik verhaal met een mooie wereld.

Waarom is er eigenlijk een (PC) tag? Volgens mij wordt er stiekem meer ge3dgamed op consoles dan op PCs. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is er nu ook nog een bepaalde afstand wat je minimaal/maximaal van het scherm af kan zitten?

Ik zit op een 26inch gok 1 meter afstand, geeft dit dan nog wel hetzelfde effect als dezelfde monitor op 2/3 meter? Of ga je dan compleet scheel kijken :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
SinergyX schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 17:20:
Is er nu ook nog een bepaalde afstand wat je minimaal/maximaal van het scherm af kan zitten?

Ik zit op een 26inch gok 1 meter afstand, geeft dit dan nog wel hetzelfde effect als dezelfde monitor op 2/3 meter? Of ga je dan compleet scheel kijken :P
Op 1 meter moet het prima te doen zijn. Ik zit zelf op een halve meter van van monitor en dat gaat prima. Je moet gewoon niet extreem dicht op je monitor zitten, of extreem ver weg. Maar dat doe je sowieso niet..neem ik aan :P
Jimmy_ schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 16:47:
Zou 3D gamen niet een voordeel moeten bieden in bepaalde spellen zoals Monster Hunter/Dark Souls/3D Platform spellen? In dat soort spellen is het namelijk erg belangrijk om de diepte juist in te schatten (om bijvoorbeeld monsters aan te vallen of niet de afgrond in te springen omdat je de overkant nèt niet haalt). Ik merk soms van mezelf in ieder geval wel dat ik de diepte verkeerd inschatte omdat er eigenlijk geen diepte is haha.
Ik denk niet dat het echt veel voordeel heeft, ik zal het eens proberen met Dark Souls ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
'Half over under' wordt meestal 'top bottom' genoemd.

De 1080P 3D 60Hz per oog kan ook via DisplayPort 1.2 en werkt dan probleemloos. Lijkt me een nuttige toevoeging aan de OP.

Ik heb zelf nu twee jaar ervaring met 1080P 3D gaming en mijn conclusie is het volgende:

Voor iedereen die het leuk vindt om dit soort technieken uit te proberen, gewoon uitproberen, mits er genoeg geld te besteden is. Het is erg prijzig om een setup te kopen (zelf-bouw tweakers) die de 3D mooi kan weergeven. Toen ik mijn systeem kocht, was de HD6970 de snelste videokaart van AMD en daar heb ik toen twee lightning versies van gekocht. 3D was een paar maand later mogelijk in crossfire door driver-updates, maar bij de meeste games werd de fps meer dan gehalveerd, waardoor fps vaak laag werden. In combinatie met een actieve 3D bril geeft dat toch een wat stotterend beeld en dat verpest de ervaring helaas.
Het 3D effect is in veel games niet goed, zoals flikkerende delen, verkeerde schaduwen, performance of compatibilty problemen. Daarnaast ook vaak gezien dat bepaalde elementen, zoals het richten in shooters gewoon niet goed gaat werken. Door veel getweak is het soms nog acceptabel te maken, maar uiteindelijk betekent het vaak dat de 2D ervaring toch beter is.
In de meeste games heb ik 3D daarom nooit gebruikt. Soms even getest voor de hobby, maar qua spelplezier voegt het weinig toe.

Aan de andere kant waren sommige spellen drie keer beter in 3D, waaronder Skyrim en met name Trine 2. Trine 2 is naar mijn mening een must-play-in-3D spel. Het werkt native op alle 3D systemen, dus geen TriDef of iets anders nodig. Trine 2 is een platform actie-puzzel spel en dat leent zich perfect voor het diepte-effect. Daarnaast, zoals in de OP genoemd, vond ik ook Skyrim nog best goed (met Tridef) en in dat spel waait de sneeuw inderdaad door het scherm naar je toe. In Skyrim zit ook veel detail en de immersie is belangrijk. Perfecte randvoorwaarden dus.

Als het dus werkt, en je hebt een goede fps, dan is 3D t.o.v. 2D hetzelfde als kleur t.o.v. zwart-wit. Ik heb nu al een 3D scherm, maar ik zou het achteraf niet nog een keer kopen, totdat de techniek en software acceptabel zijn verbeterd. Zo had ik ook iets last van crosstalk, het doorschemeren van een beeld naar een verkeerd oog. In Crysis 2 (Native side-by-side 3D) zorgde dit ervoor dat ik het 3D na een uurtje zat was. Side-by-side halveert de resolutie, dus ook de scherpte van het beeld, maar door crosstalk wordt het beeld helemaal een bende. Speelde dat dus liever in volle scherpte en 2D.

Crosstalk en andere nadelen mogen wat mij betreft ook wel in de OP genoemd worden. Ik vond het allemaal wat te gemakkelijk en te positief. Bovenstaande redenen zijn ook zeer zeker de oorzaak van dat het 3D verhaal ook tijdens deze opleving weer niet echt is doorgebroken. Ik weet echter wel zeker dat dit over x aantal jaar een keer wel lukt, waarna het gewoon een standaard gaat worden. Waarschijnlijk zonder bril en met holografische technologie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Super topic!
Ik kom hier doorgelinkt vanuit het LG TV topic daar had jij aangekondigd dit topic te gaan maken.
Zelf bezit ik een LG 47LM760S en een game PC met nVidia GTX670 videokaart. Dus ik speel mijn spellen ook het liefst in passieve 3D 720p 60hertz.

Trine 2 is inderdaad echt super mooi om te spelen in 3D. Vooral de diepte is super mooi.

Avatar the game heb ik ook gedaan dat is ook heel mooi om te doen in 3D.

Fable III gedaan in 3D.. ziet er ook goed uit en vloeiend.

Skyrim heb ik maar nog niet in 3D gedaan.. dat zal ik binnekort ook eens gaan proberen wanneer ik ook de 3 expansions packs heb voor een mooie aanbieding in steam. Ik wacht hiervoor nog op de volgende steam sale (off-topic: eerst volgende is dat summer sale?)

Zijn er nog meer spellen die echt de moeite waard zijn om te proberen in 3D?

@topicstarter: voor in de startpost, laten we hier anders een lange lijst opstellen van games die goed compatible zijn met 3D modus. Lijkt me een goed idee.
Ik moet mezelf alleen nog wel even weer verdiepen in tridef.... ik heb ooit de trial versie geprobeerd eenmalig maar weet niet meer precies hoe het werkte. Ik zal me er weer eens in gaan verdiepen zodat ik bij de spellen die ik hier post kan vermelden of ik het met tridef of 3D vision had gebruikt of een andere manier.

[ Voor 21% gewijzigd door SpitfireNL op 27-01-2013 15:15 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Het staat er compleet niet bij, maar Rocketbirds: Hardboiled Chicken zou ook 3D zijn. Of in ieder geval de mogelijkheid ertoe bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3D games.. Wil het zeker uit gaan testen, zolang ik geen bril hoef te dragen is het goed. Maar hier zit het wel goed met de technologie van tegenwoordig. Heeft iemand al een RTS geprobeerd in 3D(mits dit wel beschikbaar is)? Denk zelf niet dat het het waard is maar als iemand een positieve ervaring hiermee heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Laatst online: 14:39
Wist helemaal niet dat dit mogelijk was. Ga dinsdag uittesten of ik het ook werkend kan krijgen op mijn TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
Je hebt er wel een televisie of monitor voor nodig die 3D weergave (actief of passief) ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Laatst online: 14:39
Zojuist geprobeerd en het is niet echt iets voor mij, krijg namelijk na 5 minuten hoofdpijn. Dishonered ziet er wel mooi uit in 3D. Als ik via tridef 3D Ignition een spel start krijg ik ook zwarte balken aan de zijkant van mijn scherm. Is dit normaal?

http://s9.postimage.org/shh7e5g33/Untitled.png

[ Voor 9% gewijzigd door Ruben0s op 27-01-2013 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:42
Ruben0s schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:47:
Zojuist geprobeerd en het is niet echt iets voor mij, krijg namelijk na 5 minuten hoofdpijn. Dishonered ziet er wel mooi uit in 3D. Als ik via tridef 3D Ignition een spel start krijg ik ook zwarte balken aan de zijkant van mijn scherm. Is dit normaal?
Kleine zwarte balken bij 3D is helaas normaal te noemen. Is wel afhankelijk van de gebruikte techniek in de content maar ik geloof dat het "Floating Windows" wordt genoemd. Disney is er qua films een groot gebruiker van.

Hier kan je er meer over vinden: http://www.dashwood3d.com...virtual-floating-windows/

Na het zien van de afbeelding die je toevoegde, ja, dat heb ik ook met mijn 3D tv wanneer ik SBS content afspeel, links en rechts een paar dunne balken. Hoort er bij en kan je niet veel tegen doen geloof ik. Jij hebt ze ook onder maar ik denk toch dat dat er bij hoort en er weinig tegen valt te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door JorisTheWise op 27-01-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 17:15:

Waarom is er eigenlijk een (PC) tag? Volgens mij wordt er stiekem meer ge3dgamed op consoles dan op PCs. :P
Mooi om te zien dat je ook vet vind! :); De reden hoezo ik er PC tag in heb gezet is omdat 3D op de pc wat verder “ontwikkeld” is op de PC, hierop kun je via een speciale driver alles in 3D draaien, PC gebruikers weten dat dit niet altijd even makkelijk en soepel is. Er is vaak tweaking nodig, dat is ook beetje een insteek van dit topic. Ook vind ik wel dat als je 3D speelt het beeld ook wel echt mooi moet zijn het af te maken. De xbox 360 en ps3 zijn eigenlijk niet krachtig genoeg mooi en goed 3D beeld te creeren, ik verwacht dat 3D gamen op de console echt groot gaat worden met Xbox 720 en PS4 . Echter heb je wel helemaal gelijk natuurlijk, dit topic is ook voor de console 3D gamers, iedereen die van 3D geniet moet hier terecht kunnen ;) Als een mod dit leest en het kan aanpassen zou dat aardig zijn!
SpitfireNL schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:05:

@topicstarter: voor in de startpost, laten we hier anders een lange lijst opstellen van games die goed compatible zijn met 3D modus. Lijkt me een goed idee.
Ik moet mezelf alleen nog wel even weer verdiepen in tridef.... ik heb ooit de trial versie geprobeerd eenmalig maar weet niet meer precies hoe het werkte. Ik zal me er weer eens in gaan verdiepen zodat ik bij de spellen die ik hier post kan vermelden of ik het met tridef of 3D vision had gebruikt of een andere manier.
Gaan we doen! Als mensen kunnen posten of een 3D game goed werkt en welk platform (console, tridef, native, IZ3d en VGA kaart merk). Update ik de start post.
Ruben0s schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:47:

http://s9.postimage.org/shh7e5g33/Untitled.png
Sommige games zijn niet vloeiend, ik heb oa HL2 en Darksiders gespeeld, het beeld wordt wazig als je je omdraait en ik krijg er vrij snel hoofdpijn van. Probeer eens een andere game waarvan je weet dat die zeker goed moet werken.

Als je een tv gebruikt kan het zijn, dat je underscan in de driver moet uitzetten en als er dan nog zwarte balken zijn moet je de tv op 16:9 zetten, succes!

Afgelopen weekend wederom voluit 3d gespeeld! Mijn ouders waren toevallig op visite en me vader (die nog nooit een controle in ze hand heeft gehad) wou het graag ff zien. Hij was diep onder de indruk hoe het eruit zag :D

Ik heb Lost Planet 2 gespeeld, deze is zeer goed! En left 4 dead 2, deze idem dito! Ik kon me bij left 4 dead niet beheersen niet het hele potje (online) smilend naar me bond genoten te kijken, wetende wat hun wel niet missen ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Nu heb ik al een tijdje een 3D Laptop, met nvidea bril, in het begin gebruikte ik dit erg vaak, maar bij veel spellen werkt dit helaas niet. Ik ben het inderdaad eens dat het meerwaarde heeft maar merendeel van mijn steam library ondersteunt gewoon niet goed 3D, vaak out sync, niet vloeiend of iets anders. Ik speel vaak gewoon AAA titels. Driver updates helpen ook niks :P

Mijn 3D bril ligt nu al meer dan 6 maanden stof te happen helaas.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:15

ThunderNet

Flits!

Wel jammer dat er nog geen monitoren met fatsoenlijke resolutie zijn die 3D ondersteunen (1920x1200)+

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evilpin0 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 08:47:
[...]Ook vind ik wel dat als je 3D speelt het beeld ook wel echt mooi moet zijn het af te maken. De xbox 360 en ps3 zijn eigenlijk niet krachtig genoeg mooi en goed 3D beeld te creeren, ik verwacht dat 3D gamen op de console echt groot gaat worden met Xbox 720 en PS4
Er zijn nu toch ook al games als gran turismo 5 en ACIII? Ik ben trouwens nog iemand met een ps3 die nog nooit een spel in 3D heeft gezien, maar dit wel graag wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
Ik speel af en toe een spel in 3D op mijn ps3 (bijv. Motorstorm, cod black ops en nu killzone 3), maar ik kan me wel redelijk vinden in wat evilpin0 zegt. Spellen op de xbox en ps3 zijn bijna nooit in 1080p, je mag al blij zijn als ze echt 720p halen. 3D vraagt nog iets meer van het systeem, waardoor ze toch trucjes moeten uithalen om het voorelkaar te krijgen. Hierdoor krijg je last van 'jaggies' et cetera die in 3D soms wat meer opvallen of flickeren. Dat neemt niet weg dat ik nu toch Killzone 3 in 3D aan het spelen ben met mijn Move controller :D Het voegt toch wel wat toe en die jaggies op sommige plekken, daar kijk ik wel doorheen.
Er zijn trouwens ook games die er geen (of minder) last van hebben, zoals wipeout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
nioz schreef op maandag 28 januari 2013 @ 23:52:
Ik speel af en toe een spel in 3D op mijn ps3 (bijv. Motorstorm, cod black ops en nu killzone 3), maar ik kan me wel redelijk vinden in wat evilpin0 zegt. Spellen op de xbox en ps3 zijn bijna nooit in 1080p, je mag al blij zijn als ze echt 720p halen. 3D vraagt nog iets meer van het systeem, waardoor ze toch trucjes moeten uithalen om het voorelkaar te krijgen. Hierdoor krijg je last van 'jaggies' et cetera die in 3D soms wat meer opvallen of flickeren. Dat neemt niet weg dat ik nu toch Killzone 3 in 3D aan het spelen ben met mijn Move controller :D Het voegt toch wel wat toe en die jaggies op sommige plekken, daar kijk ik wel doorheen.
Er zijn trouwens ook games die er geen (of minder) last van hebben, zoals wipeout.
Ik game zelf ook niet op 1080p als ik 3D game :) Mijn tv (en de HDMI kabel) gaan maar tot 720p 60HZ (dan wordt wel 2x een 720p signaal voor elke oog verstuurd). Dat de xbox en ps3 op 720p draaien is het probleem niet, maar bij deze consoles staat alle detail heel laag, of draait de console 2x de helft van 720P. Dan wordt het wel echt lage kwaliteit, de opvolgers van genoemde consoles zullen hier korte meten mee maken :)

Ik moet zeggen dat 720p met anti aliasing ingeschakeld eigenlijk nog best goed beeld is als alle setting op high staan. Het 3D beeld creëert zulke intensiviteit dat je ook veel minder op detail en scherpte let. Althans zo beleef ik het nu.

Gisteren heb ik BF3 online gespeeld via Tridef, werkte smooth. Helaas zitten er zeer storende icoontjes in (van vlaggen, teamgenoten en gespotte vijanden). Ik ben er achter gekomen dat dit echt heel irritant kan zijn en in geval van BF3 gewoon funest van de ervaring. Je kan met de heli een tv guided schieten (bestuurbare raket) deze is vrijwel onmogelijk om goed naar zijn doel te leiden omdat je een 2D plaatje ziet van het type voertuig en het daardoor heen het voertuig in 3D wel met diepte ziet, je kan je niet focussen op de diepte.

Afgezien van dat draaide het spel erg goed en zal de singplayer vermoeide wel goed te doen zijn (dus zonder een overvloed aan icoontjes)

Dit zelfde had ik ook met left 4 dead, ik heb via google de player names (naan boven het hoofd van een speler in 2D) kunnen weghalen, maar dan wordt je dus gekicked als je online gaat.

Erg jammer dit soort dingen, verpest in sommige gevallen wel de 3D beleving. Zonder 3D heb je er geen last van maar een 2D plaatje boven een 3D object is helaas een storend effect.

[ Voor 3% gewijzigd door evilpin0 op 29-01-2013 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fexxman
  • Niet online
Active vs passieve 3D, ik raad een passieve 3D aan. Actieve 3D tv heeft geen invloed op de beeld kwaliteit in 720P, maar heeft wel alle nadelen van actieve 3d (geld niet voor 3D monitors)
Deze statement kom ik wel vaker tegen en ik ben het daar niet helemaal mee eens. Wat er namelijk met Active 3D gebeurd is dat elk oog één 1080p beeld voorgeschoteld krijgt, echter afzondelijk van elkaar.

Ongeacht de refreshrate van je systeem zul je dus nooit met twee ogen een 1080p beeld kunnen bekijken. Passive 3D pakt dit op een andere manier aan. Ook hier wordt een 1080p beeld uitgezonden echter wordt deze verticaal gesplitst zodat ieder oog de helft van het beeld ziet wat resulteert in een 1080p beeld dat door beide ogen ontvangen wordt.

http://tweakers.net/nieuw...-hd-weer-in-3d-modus.html

Persoonlijk vind ik Passive 3d superieur ten opzichte van Active 3d. Houdt er ook rekening mee dat voor Passive wanneer frame packing geen mogelijkheid is dat je beter Half Under Over (Top/Bottom) kunt gebruiken dan Side By Side. Middels SBS wordt het beeld namelijk ook nog eens horizontaal gesplitst waardoor je twee keer splitst, met HOU is dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fexxman
  • Niet online
Nog een aantal tips van mijn kant:

Met Tridef is het alleen mogelijk om Frame Packing te gebruiken als je een AMD kaart hebt. nVidia kaarten ondersteunen wel Frame Packing via nVidia 3D Vision maar niet via Tridef.

nVidia 3D Vision werkt hier uitstekend voor een aantal games maar ook hier ervaar ik framerate drops voor de meeste. In sommige games heb ik hier geen last van, vermoedelijk omdat de developers rekening hebben gehouden met de feature. Devil May Cry (DMC5) is een goed voorbeeld hiervan. In sommige scenes zijn er wat belichtingsissues (vooral blooming) maar het 3d effect is uitstekend zonder framerate drops met alle settings op Ultra.

Tridef gebruik ik zelf alleen voor games die niet goed werken onder nVidia. Zo heb ik een probleem in Battlefield 3 waarbij het linker oog structureel donkerder is dan de rechter. Dit zorgt voor een heel vermoeiend 3d effect waarbij je constant het idee hebt dat je brilglas smerig is. Tridef is dan een goed alternatief maar gezien hun enigsinds gehackte werkwijze is deze manier van 3d renderen niet zo goed als nVidia.

Om goed 3d te kunnen gamen via de nVidia of AMD driver is het belangrijk dat je een enkele primaire monitor hebt aangesloten. Aangezien mijn 3D display als secondary monitor dient moet ik dus altijd mijn desktop monitor uitschakelen. Tip: WINKEY+P (voor windows XP: WINKEY+X)

Dit is volgens mij genoemd in de OP maar een HDMI 1.4 kabel is absoluut nodig om je TV van 3d beelden te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fexxman
  • Niet online
Avioto schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 16:38:
Dat is wel een meerwaarde, vooral Trine 2 is echt indrukwekkend. Had ik van tevoren niet verwacht bij een side-scrolling game.
Goede tip, ik ga Trine 2 zeker even proberen. Intussen kan ik voor platformer liefhebbers Giana Sisters aanraden. 3d effect is daarin ook erg goed gedaan en het is een bijzonder leuk en moeilijk spel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Fexxman schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:02:
[...]

Deze statement kom ik wel vaker tegen en ik ben het daar niet helemaal mee eens. Wat er namelijk met Active 3D gebeurd is dat elk oog één 1080p beeld voorgeschoteld krijgt, echter afzondelijk van elkaar.

Ongeacht de refreshrate van je systeem zul je dus nooit met twee ogen een 1080p beeld kunnen bekijken. Passive 3D pakt dit op een andere manier aan. Ook hier wordt een 1080p beeld uitgezonden echter wordt deze verticaal gesplitst zodat ieder oog de helft van het beeld ziet wat resulteert in een 1080p beeld dat door beide ogen ontvangen wordt.

Persoonlijk vind ik Passive 3d superieur ten opzichte van Active 3d. Houdt er ook rekening mee dat voor Passive wanneer frame packing geen mogelijkheid is dat je beter Half Under Over (Top/Bottom) kunt gebruiken dan Side By Side. Middels SBS wordt het beeld namelijk ook nog eens horizontaal gesplitst waardoor je twee keer splitst, met HOU is dat niet zo.
Interessante toevoeging. Ik ben mijn kennis op 3D gamen nog aan het uitbreiden maar (correct me if I’m wrong) . Op 1080p gebeurd inderdaad wat jij zegt, maar als je op 720P (frame packing) speelt gebruikt het beeld dan niet de 1080 lijnen om het beeld te laten zien? Waardoor je feitelijk meer lijnen overhoud? Op 720p Vind ik het beeld namelijk nog erg scherp eruit zien, dit is natuurlijk een persoonlijke beleving en heb er geen feiten voor om het te ondersteunen.

Ik zit te wachten tot de nieuwe DMC uitkomt, zag dat er al een profiel stond op het Tridef forum! Als de vorigen delen goed in 3d draaide, hoop ik dat deze ook smooth in 3D is'.

Ik heb je opmerkingen aan de OP toegevoegd. Zou je ook erbij kunnen zetten als je post dat games goed werken hoe je ze gespeeld hebt? Dus nvidia native, of met Tridef en even aangeven hoe goed het 3D effect is, zonder glitches ect. Dan kan ik het aan de OP toevoegen!

[ Voor 6% gewijzigd door evilpin0 op 29-01-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fexxman
  • Niet online
evilpin0 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:25:

Ik heb je opmerkingen aan de OP toegevoegd. Zou je ook erbij kunnen zetten als je post dat games goed werken hoe je ze gespeeld hebt? Dus nvidia native, of met Tridef en even aangeven hoe goed het 3D effect is, zonder glitches ect. Dan kan ik het aan de OP toevoegen!
FarCry 3 (dx9/11 3dvision gtx650)
*** Redelijk met veel framerate drops aantal lightning issues

Giana Sisters (Tridef gtx650)
***** Uitstekend

Transformers Fall of Cybertron (3dvision gtx650)
**** Prima (kleine framerate drop)

Battlefield 3 (3dvision gtx650)
** Rechter oog donker

Dirt Showdown (3dvision gtx650)
**** Uitstekend

Doom3 BFG (native 3d row interleave)
***** Perfect Native 3d ondersteuning (HOU/SBS/Interleave)

Prototype 2 (3dvision gtx650)
**** Redelijk met veel framerate drops en aantal kleine lightning issues

DMC5 (3dvision gtx650)
***** Uitstekend met paar lightning/blooming issues (nog geen helixmod getest)

Gears of War 3 (Xbox 360 SBS)
**** Werkt prima alleen resolutie is erg laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Fexxman schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:02:
[...]

Dit is een zeer misleidende tekst moet ik zeggen. Het verschil met Actieve en Passieve 3D technology zit hem in het volgende:

Bij een actieve setup geeft het scherm per frame een wisselend beeld, voor links en rechts één. Een actieve bril (shutterglasses, knipperende bril) zorgt dat elk oog het beeld ontvangt wat bij het oog hoort. Voor de beste beeldkwaliteit heb je dan dus twee keer zoveel frames nodig als normaal in 2D het geval is. Je fps gaat in games dan bijvoorbeeld ook ruwweg door de helft (zonder optimalisaties).

Bij een passieve setup wordt er een lens-laag op het scherm gebruikt om pixels voor het linkeroog te scheiden van het rechteroog. Een simpeler brilletje filtert dan het binnenkomende licht, zodat alles bij het goede oog terecht komt.

Het gevolg:

De beste beeldkwaliteit in termen van aantal pixels wordt verkregen bij actieve technology. Een nadeel is wel dat door het knipperen van de bril, de helderheid van het beeld een stuk lager wordt. De schermen compenseren dit normaal gesproken door in 3D modus de helderheid flink te verhogen.

Passieve technologie heeft alsnog ook voordelen, maar op een ander gebied. De meeste mensen zullen vinden dat het kijken met een passieve bril gebruiksvriendelijker is, omdat er geen batterijtje in hoeft en de bril niet aan gezet hoeft te worden. Daarnaast knippert er niks, waardoor het beeld vloeiender over kan komen. Alsnog is het dus niet mogelijk om voor elk oog de volledige resolutie weer te geven.

De verkopers van passieve technologie be-argumenteren dat onze ogen de beelden van het linker en rechter oog samen zullen voegen, zodat de illusie van de volledige resolutie zal worden gemaakt door onze eigen hersenen. Dit zou kunnen omdat bij passief, de ogen tegelijk de beelden ontvangen, waarbij bij actief, de ogen om en om een beeld zien.
In de praktijk blijkt dat de illusie bij monitoren niet goed werkt, omdat de gebruiker dan te dicht op het scherm zit en dus wel duidelijk ziet dat elk oog pixel-lijnen in het beeld mist. Op grotere afstand lijkt de illusie steeds beter te werken.

Het gevolg voor het scherm zelf is dat een passief scherm niet meer Hz hoeft te kunnen weergeven, maar wel een speciale lens-laag moet hebben. Een actief scherm moet een dubbel aantal Hz kunnen weergeven.

Conclusie van mij is in ieder geval dat objectief gezien, de actieve technologie de beste beeldkwaliteit heeft, waartegenover de passieve technologie meer gebruiksgemak heeft.

Het hangt helemaal van de speciale lens-laag af of Side-by-Side of Top-Bottom gebruikt kan worden. Er zijn namenlijk ook circulaire lenslagen, waarbij de pixels in spiraalvorm voor links en rechts zijn gescheiden.

Voor een horizontale passieve lens, kan je beter SBS gebruiken
Voor een verticale passieve lens, kan je beter TB gebruiken
Voor een complexe lens maakt het niks uit

Dan nog iets: een actieve setup kan alsnog ingesteld worden op een Side-by-side of vergelijkbare techniek, waarbij dus actieve technologie gebruikt wordt, zonder dat dit prestaties kost. Dit kost uiteraard wel de helft van de resolutie, maar dat is een nadeel wat passieve technologie altijd al heeft. Een voorbeeld is de 3D toepassing in Crysis 2, waarbij de developers geen fps wilden inleveren voor het 3D effect en daardoor dus alleen de Side-by-side manier als optie gaven (is te omzeilen via tweaks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Thx voor je uitgebreide uitleg :) Ik heb de OP aangepast.

Gisteren na een werkdag kwam ik thuis, brandweer, politie en een hele lading bewoners voor me deur. Bleek er bij mij een water koppeling kapot te zijn gegaan, flink in de stress. Eindelijk alles weer droog en het onderdeel vervangen.

Start ik de nieuwe DMC in 3D en alles was vergeten! Wat een spel in 3D! Heel intense en op mijn oude 6870 draait hij op ultra op 720P in Powerd 3D met Tridef met vsync aan op 60 fps zonder drops en alleen wat minor glitches in de cut scenes en de item shop. Wederom een absolute aanrader!

Ik heb ook echt eens goed zitten turen of ik de genoemde lijnen op een passieve TV zag, het beeld is zo goed kwa kleuren en ook erg scherp (net niet zo scherp als 1080p). Ik denk dat een LG 2012 TV model gewoon een heel goed 3D scherm is, ik heb nl ook best een scherp zicht.

[ Voor 19% gewijzigd door evilpin0 op 30-01-2013 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
@Tjeerd84:
Ik ben het opzich wel met je verhaal eens, dat technologisch gezien active 3D wat pixels betreft de beste beeldkwaliteit levert (werkelijke 1080p), maar ik wil toch even een kanttekening maken bij het volgende:
[b]De verkopers van passieve technologie be-argumenteren dat onze ogen de beelden van het linker en rechter oog samen zullen voegen, zodat de illusie van de volledige resolutie zal worden gemaakt door onze eigen hersenen.Dit zou kunnen omdat bij passief, de ogen tegelijk de beelden ontvangen, waarbij bij actief, de ogen om en om een beeld zien. [b]
In de praktijk blijkt dat de illusie bij monitoren niet goed werkt, omdat de gebruiker dan te dicht op het scherm zit en dus wel duidelijk ziet dat elk oog pixel-lijnen in het beeld mist. Op grotere afstand lijkt de illusie steeds beter te werken.
Je hebt het bovenstaande zo verwoord dat het lijkt alsof het een argument is dat object van discussie is (Dat onze hersenen het linker en rechter beeld van onze ogen samenvoegen). Het lijkt mij echter duidelijk dat dit gebeurt, omdat wij anders uberhaupt geen 3D zouden kunnen zien via de active of passive methode. Als je hersenen het beeld namelijk niet samen zouden voegen, dan zou je het ook met bril hetzelfde moeten zien als de 3D footage zonder bril (dus wazig, 2 lagen door elkaar).
Dan nog iets: een actieve setup kan alsnog ingesteld worden op een Side-by-side of vergelijkbare techniek, waarbij dus actieve technologie gebruikt wordt, zonder dat dit prestaties kost. Dit kost uiteraard wel de helft van de resolutie, maar dat is een nadeel wat passieve technologie altijd al heeft . Een voorbeeld is de 3D toepassing in Crysis 2, waarbij de developers geen fps wilden inleveren voor het 3D effect en daardoor dus alleen de Side-by-side manier als optie gaven (is te omzeilen via tweaks).
Volgens mij ondersteunen zowel active als passive 3D gewoon dezelfde beeldformaten (dus sequential, SBS, TB) ? Daarnaast gaat niet helemaal de helft van de resolutie verloren bij passive 3D, bij sequential 3D krijgt je rechter oog de even lijnen van het 'rechter beeld' en je linker oog de oneven lijnen van het 'linker beeld'. Door het samenvoegen van het beeld in je hersenen krijg je dus een beeld dat beter is dan 540p, maar inderdaad niet zo scherp als active 1080p.

Het zal wel duidelijk zijn dat ik zelf een passive 3D televisie heb (die ik na een jaar lang active vs passive afwegen heb aangeschaft). Zoals ik zal zei: ik ben het er zeker mee eens dat active 3D een gedetailleerder beeld kan tonen doordat het 1080p toont aan elk oog, maar het kwaliteitsverschil met passive is echt niet zo dramatisch. Passive technologie biedt weer andere voordelen (zoals een gebrek aan crosstalk en het is rustiger voor je ogen) die ook bijdragen aan beeldkwaliteit.

Een tip aan mensen die twijfelen: Als je in een winkel de twee formaten gaat vergelijken, zorg er dan voor dat je er ook echt goed voor kan gaan zitten. In het geval van passive 3D is vooral de vertikale kijkhoek van belang. Als je (een stuk) hoger of lager dan het beeld zit of staat, dan krijg je geen goed 3D beeld waardoor je de verkeerde indruk kan krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Afgelopen zaterdag eindelijk Skyrim zonder fouten werkend gekregen, ik heb de shadows verwijderd uit het spel. Deze werden niet goed berekend. Ik heb vervolgens de diepte van het 3D effect verhoogd, zo ziet het spel er nog beter uit! Toen helaas een auto focus bugje tegen gekomen. Dit was ook op te lossen door in Tridef “Normal view” aan te zetten.

Skyrim zonder bugs of glithes is echt kwijlen in 3D :D Vooral de actie is super! 3D @ 2x720p vind ik echt gewoon een stuk mooier dan standaard op 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
3D gaming is vooral een must in strategy spellen. Het veranderd strategy spellen in een soort maquettes. Erg gaaf om te zien.Tevens voegt het een hoop detail toe, wat het echt tot een toegevoegde waarde maakt. Voor het eerst zie je waarom je unit niet over dat kleine vlekje heen kan rijden. Omdat het een klif blijkt te zijn.

Strategy spellen die het goed in 3D doen:

supreme commander 1 en 2
company of heroes
majesty 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Seth_Chaos schreef op maandag 04 februari 2013 @ 09:19:
3D gaming is vooral een must in strategy spellen. Het veranderd strategy spellen in een soort maquettes. Erg gaaf om te zien.Tevens voegt het een hoop detail toe, wat het echt tot een toegevoegde waarde maakt. Voor het eerst zie je waarom je unit niet over dat kleine vlekje heen kan rijden. Omdat het een klif blijkt te zijn.

Strategy spellen die het goed in 3D doen:

supreme commander 1 en 2
company of heroes
majesty 2
Ik dacht juist dat RTS games de mindere zouden zijn in 3D :D Zelf altijd groot van geweest van Supcom, zal een deze dagen eens een replay checken in 3D. Met de muis spelen vanaf de bank werkt helaas niet zo goed voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
evilpin0 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 09:30:
[...]

Ik dacht juist dat RTS games de mindere zouden zijn in 3D :D Zelf altijd groot van geweest van Supcom, zal een deze dagen eens een replay checken in 3D. Met de muis spelen vanaf de bank werkt helaas niet zo goed voor mij :)
Van bovenaf zie je veel meer diepte verschil dan in 3D shooters en RPG's. Juist strategy games en andere games die vanuit een niet first person perspectief afspelen zien er erg goed uit in 3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Klinkt heel logische wat je zegt :) Nog niet aan gedacht eigenlijk. Weer een nieuw genre om te ervaren!

Na 2 weken voluit in 3D gespeeld te hebben moet ik echt concluderen dat het echt geen hype is! :D Zaterdag een zeer lange sessie Skyrim gedaan (uurtje of 6-7). Op het einde krijg ik wat vermoeide oogjes maar tot die tijd echt nergens last van gehad en zelf na 2 weken denk ik nog steeds wow wat vet als de actie in 3D begint.

Op dit moment echt een toegevoegde waarde aan PC gaming, denk dat het over een paar jaartjes echt heel groot dat 3D gamen als de ps4 en xbox 720 het native ondersteunen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Afgelopen weekend even liggen stoeien met de Tridef instellingen. Er zit in Tridef een mode om gebruik te maken van Line Interlacing (passieve 3D techniek). Een artikel naar Line interlacing wordt hierboven gelinked door flexxman.

Ik had er niet zoveel verwachtingen van, maar holy Sh!t! het werkt! Draai nu de games die het aankunnen op mijn pc zo goed als in full HD 3D. De claim is dat het officieel een 1080i beeld is, maar bij snelle beelden blijf zover ik afgelopen weekend ervaren heb het beeld goed en vloeiend. Het ziet er echt uit als full hd en is een hele verbetering over 720p Frame packing, SBS ect. Iedereen die een recente passieve LG 3D tv heeft zou dit zeker moeten proberen!

Dit weekend ook dead space 3 gespeeld, deze is erg goed in 3D

Edit: De animo voor 3D gamen valt me erg tegen! Na 3-4 weken in 3D gegamed te hebben is de conclusie die ik heb eigenlijk als volgend: Zonder 3D zit je naar een beeldscherm te staren. Met 3D kijk je via een raam (je tv/monitor) zo het spel in!

Ik speel Skyrim nog steeds elke dag in 3D en verbaas mij nog steeds hoe goed de 3D in dit spel is. Ik weet echt 100% zeker dat als de nieuwe consoles uitzijn en deze goede 3D support hebben 3D gamen echt heel groot gaat worden. Er zijn denk ik nog gewoon weinig mensen die het goed aan de praat krijgen (en daar moet je gewoon veel voor lezen). Ook mensen die het eens op een console proberen met een matige 3D tv zullen het afdanken als een "Hype". Heel jammer want na vele jaren gamen zonder innovaties boost dit echt het gamen weer volledig!

Ik zat gisteren nog even een youtube filmpje van Dead Space 3 te kijken nadat ik zelf het een avondje in 3D had gespeeld en het enige wat ik dacht is, man wat is dit saai zeg zonder 3D! :D

Ik denk dat het een zeer goed idee is voor Tweakers.net hier eens uitgebreid artikel over te schrijven!!

[ Voor 41% gewijzigd door evilpin0 op 12-02-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herwinkampjes
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik speel nu al een tijdje call of duty mw 3 online in full 3d met onderstaande setup :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 202,-€ 202,-
1MSI Z77A-GD55€ 121,95€ 121,95
1Club3D Radeon HD 7970€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 78,90€ 78,90
1Zalman Z11 Plus€ 58,50€ 58,50
1BitFenix BFA-U3-KU3IU3-RP Intern Adapter 2x USB 3.0€ 8,60€ 8,60
1Scythe Mugen 3€ 39,90€ 39,90
1Cooler Master SickleFlow 120 Red LED 120mm€ 4,75€ 4,75
1Patriot Viper 3 PVI38G213C1K€ 66,30€ 66,30
1Samsung Series 6 UE40EH6030€ 399,-€ 399,-
1Pioneer BDR-S07XLT Zwart€ 79,-€ 79,-
1XFX PRO850W€ 92,50€ 92,50
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.236,35

speelt echt lekker weg maar als je echt diehard wilt gamen en voor de beste score wil gaan moet je toch op 2d spelen. volgens mij heeft of mijn videokaart een upgrade nodig of mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Nette set-up, ik had bij CoD de wapens in 2D wat het voor mij een beetje verpeste. Mijn ervaring is dat MOH een wat beter 3D ervaring biedt. Maar CoD heb ik zelf niet uitgebreid getest.

http://www.mtbs3d.com/ind...ighter&catid=38&Itemid=76

3D games komen beter uit de verf bij wat rustige spelen, heb je meer tijd om er van te genieten ;)

Als je meer intresse hebt in 3D gaming zou ik je het gamer.nl forum aanraden, daar zitten meerdere actieve 3D gamers.

[ Voor 13% gewijzigd door evilpin0 op 26-04-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herwinkampjes
ben alleen nog even aan het kijken hoe ik iets kan verzinnen zodat ik iets verder van het scherm kan zitten 40 inch scherm cod mw3 full 3d op metertje afstand is toch wel iets te.. met mijn bluray 3d brander kan ik ook mooie 3d blurays kijken alleen de prijzen per bluray zijn belachelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Ik zelf zit op ca 2.70 van een 47". Voor mijn gevoel is dit ongeveer de ideale kijk afstand. Het 3D effect zorgt voor een meer intense beleving, het is denk ik wel aan te raden iets meer afstand te creeren.

Of dit invloed heeft op de 3D effecten weet ik niet helemaal. Je hebt wel een mooie 3D set-up ;)

Niet helemaal een correcte opmerking van mij, maar Blurays kun je ook van het internet afhalen en power DVD 11 + deamon tools gebruiken. Heb onderhand al bijna alle imax movies gezien, geweldige kwaliteit. Eventueel kun je natuurlijk ook half sbs en top bottom films ervan afhalen.

Als je nog een goede 3D game zoekt zou ik ook zeker Tomb Raider aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herwinkampjes
evilpin0 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 15:51:
Ik zelf zit op ca 2.70 van een 47". Voor mijn gevoel is dit ongeveer de ideale kijk afstand. Het 3D effect zorgt voor een meer intense beleving, het is denk ik wel aan te raden iets meer afstand te creeren.

Of dit invloed heeft op de 3D effecten weet ik niet helemaal. Je hebt wel een mooie 3D set-up ;)

Niet helemaal een correcte opmerking van mij, maar Blurays kun je ook van het internet afhalen en power DVD 11 + deamon tools gebruiken. Heb onderhand al bijna alle imax movies gezien, geweldige kwaliteit. Eventueel kun je natuurlijk ook half sbs en top bottom films ervan afhalen.

Als je nog een goede 3D game zoekt zou ik ook zeker Tomb Raider aanraden!
Ik heb al een aantal films gedownload maar zonder glasvezel duurt me dat te lang,.... filmpjes van 30gb heb ik liever op een schijfje staan dan op mijn hardeschijf. wat voor setup gebruik jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
LG Lm660s 47" aangesloten op een pioneer 5.1 setje die weer aan mijn pc hangt met de volgende specs:

AMD Phenom 2 X4 @ 3.9 ghz + HD 6870 1GB (overclocked) + 2 TB aan ruimte en een 60 Mbits connectie.

Blurays is inderdaad niet downloaden, 10 min wachten en afspelen zoals bij MKV's maar als je de downloads een avond van te voren start en de bluray film van 1 HD naar de andere HD uitpakt heb je de volgende dag mooi een bluray film.

Voor non 3D maakt het niks uit maar 3D blu rays draaien op 1080p 24hz frame packing, dat is de beste 3D kwaliteit.

Pagina: 1