Kleine, lichte laptop voor studie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjoo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-07 12:28
Voor mijn dochter zoek ik een kleine lichte laptop voor ca. 800 euro.
Ze gebruikt de laptop voornamelijk voor het typen van werkstukken, gamen doet ze niet, wel kijkt ze af en toe een film.
De laptop gaat vaak mee en moet dus niet te groot zijn. Haar voorkeur gaat uit naar 13 of 14 inch beeldscherm.

Sony S13 is nu weer verkrijgbaar met premium display (1600x900).
Met de gratis upgrade naar GT 640M LE kost de laptop 780 euro (met studentenkorting).
In de outletstore verkrijgbaar voor nog minder maar dan met 1366x768 resolutie.

SAMSUNG Series 7 Chronos, 14 inch scherm met resolutie 1600x900, GT 630M voor ca. 900 euro.

Dell Inspiron 14z Ultrabook.

Lenovo U310, U410.
S430 (1600x900, maar slechte akku)

Voor ca. 800 euro is een scherm met hoge resolutie en goed contrast niet haalbaar.
Wat is beter? Hoge resolutie of goed contrast?

Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Zowel hoge resolutie als goed contrast is goed. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een goed contrast (IPS Panel).

Maar voor 800 euro kan ik niet veel laptops vinden die dat hebben.
Zelf heb ik geen last van een TN-Panel die in de meeste laptops zitten.

Voor ca. 800 euro is een hoge resolutie (1920x1080) prima haalbaar.
Als u een beetje rondleest op dit forum kunt u zien dat de Dell Inspiron 15r SE heel populair is.
Dit komt omdat dell er tot volgendeweek 50 euro cashback op geeft, en er nog een 50 euro korting coupon rondslingert, er door de url te veranderen 5% korting word gegeven, en door de bestelling via shopkorting.nl te doen er nog eens 7% korting gegeven word.

Mocht u hierin geinteresseerd zijn wil ik het wel stap-voor-stap uitleggen zodat u de bestelling kunt doen.
Zo kunt u bijvoorbeeld deze Dell Inspiron 15r SE;
http://www.dell.com/nl/p/...k=dellSearch&isredir=true

I.p.v. 750 euro rond de 600-640 euro kopen.
De laptop komt dan met genoeg geheugen, een sterke processor, een goede videokaart,
een Matte full HD scherm, verlicht toetsenbord (Handig voor het schrijven van werkstukken als het wat donker is)

Het enige inleverpunt is dat deze laptop toch vrij zwaar is met zijn 2.76 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:27
De S13 lijkt mij een prima keuze voor dat geld. Licht, betaalbaar en toch een acceptabel scherm. Zolang het maar niet een 786p is, dat biedt echt te weinig werkruimte. Sony kennende zal het 13" premium scherm prima zijn.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Als je een goed scherm wilt, neem dan geen chronos Of beter gezegd, neem niets in het 13" of 14" segment in jouw prijsklasse. De eerste laptop met een goed scherm moet ik nog zien.

De meest voor de hand liggende optie is dan de sony S15. wel een 15.6", slechts 1.89kg en een IPS scherm.
fonsoy schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:33:
De S13 lijkt mij een prima keuze voor dat geld. Licht, betaalbaar en toch een acceptabel scherm. Zolang het maar niet een 786p is, dat biedt echt te weinig werkruimte. Sony kennende zal het 13" premium scherm prima zijn.
Dat is het dus niet. Het 900p scherm in de sony heeft net zo bedroevende kijkhoeken en contrast als er in de gemiddelde laptop van €300 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjoo
Bedankt voor de reakties.

De Sony S15 ken ik en het scherm is inderdaad erg mooi maar de laptop is te groot.
Het moet een 13 of 14 inch worden. Het ding moet vaak mee.
Verder is belangrijk dat het toetsenbord goed is. En natuurlijk moet het apparaat weer een aantal jaren mee.
Nu heeft ze een 5 jaar oude Target Travelmate. Vermoedelijk is alles beter dan dat.

Ik twijfel nu tussen de Samsung NP700Z3C (14 inch) en de Sony S13.
Ondanks het grotere (glossy) scherm is de Samsung een fractie kleiner dan de Sony S13. De Sony is wel ca. 300 gram lichter.
Bovendien schijnt het scherm van de Samsung alleszins acceptabel te zijn, minder dan de S15 maar beter dan de S13.
Maar de Samsung is 120 euro duurder (Mediamarkt actie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Een contrast van 130:1 en een color gamut ver onder de 72% is 'acceptabel'? Dat valt toch flink tegen als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjoo
Je hebt gelijk, ik verwar contrast met brightness.
Dan wordt het waarschijnlijk de Sony. Ik zie dat de BBG Thin & Light ook die kant op gaat.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 23:50

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Voor mijn vriendin recent een Asus X301A aangeschaft a 520,- euro incl 3 jaar garantie bij MyCom.
Betreft 13", Core i3, 4GB RAM en werkt prima.
Qua resolutie is het wel 1366x768, maar dat is ruim voldoende voor internetten en studeren. Ik werk er zelf ook al zeker 3 jaar mee en gebruik mijn laptop (Sony Vaio VPCY11S1E) vrijwel exclusief voor studeren. Wat betreft diens bouwkwaliteit heeft Sony goed werk afgeleverd. Mijn Sony laptop zit nog steeds prima in elkaar.
De Asus X301A van mijn vriendin valt me allezins mee overigens, hij voelt goed aan.

Performance van de Core i3 is ook ruim voldoende voor het doeleinde wat je voor ogen hebt en hij zal dat ook jaren blijven. Tekstverwerken, papers lezen en browsen vragen er immers niet veel van.
Mijn laptop betreft een 1,3GHz Core2Duo ULV en doet dat alles ook nog steeds zonder morren.

De 400 euro meerprijs voor een laptop met krachtigere hardware en een hogere resolutie is, als je het mij vraagt, flink als het doel enkel studeren is. Maar dat is geheel aan jezelf natuurlijk.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1