Overweging tot SSD in mijn Laptop.

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:51
Hey Tweakers,

Ik heb laatst een Dell Inspiron 15r SE besteld, deze komt niet met een ingebouwde SSD.
Maar wel met een extra HDD slot.
De Inspiron komt met een 1TB 5400rpm schijf

Daarom ben ik nu al aan het overwegen om er een SSD in te zetten,
maar ik vroeg me eigenlijk af of de voordelen daarvan me nou wel zo erg zouden gaan helpen.

De situatie is zo;
*Ik vind het niet erg om ~40 sec te wachten i.p.v. ~20 sec tot de laptop geboot is
*Ik zit de gehele dag op dezelfde werkplek dus het bootten is maar 1x, daarna gaat hij sowieso op slaapstand.
*Ik ben vaak bezig met virtualisatie (Processor/Geheugen intensief, of dit HDD intensief is weet ik niet)
*Bestands overdracht gebeurt niet zo gek vaak, vaak geef ik bestanden een plekje en daar blijven ze dan.
*Internetsnelheid is 120 Mbps, dus de HDD vormt geen bottleneck

Als ik een SSD koop zal dat natuurlijk een 128/256GB Crucial M4 of Samsung 830/840 zijn, zo ver heb ik me natuurlijk wel verdiept, nu is het de overweging of ik voor de prijs die ik er in steek toch wel echt er wat aan zal hebben.

Overal zie ik de gigantische hype om SSD's, helaas heb ik er zelf nog geen gehad dus kan ik er niet over mee praten. Maar als ik de cijfers zie lijkt het me alleen maar dat de opstartsnelheid/overdrachtsnelheid er mee verdubbelt word. (In geval van 5400rpm verdrievoudigt)

Of zit ik verkeerd, en is het het echt waard om een SSD er bij in te klikken?

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-02 16:55
Je moet er rekening mee houden dat alles wat je doet of opstart op je laptop veel sneller gaat.
De hele beleving van het computeren zal verbeteren.

Ik heb de keuze ook een tijd terug gemaakt en het bevalt super. Je bent er wel heel snel aan gewend!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 12:20
Een SSD maakt alle taken velen malen sneller en kan een van de meest indrukwekkende upgrades zijn die je een computer kan geven voor relatief weinig geld. Je zit alleen met beperkte capaciteit.

Als alternatief kan je zo'n hybrid schijf nemen; Ik heb een Seagate Momentus XT 750GB in mijn macbook en die werkt erg fijn, is goedkoper dan een SSD en je zit niet met magere opslag-capaciteit. Qua performance merk ik zeer weinig tot geen verschil tegenover de (goedkope) 128GB kingston SSD die ik daarvoor in mijn macbook had.

De Seagate Momentus XT 750GB biedt tevens merkbaar betere performance bij games (laadtijden) in windows dan 2 1TB WD Caviar Black's in RAID0 in mijn game PC.

[ Voor 15% gewijzigd door Gamebuster op 25-01-2013 14:07 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Bekend met de uitdrukking; Once u go black, u cant go back??
Nou dat geld precies voor SSD's zodra je ooit een PC hebt gebruikt waarbij het OS op een SSD staat, wil je niet meer zonder.

Van de andere kant ik zie de voordelen voor jou usage wat minder. Je geeft niets om een snelle boot, je gebruikte software heeft er ook niet bijster veel profijt van.

Het enige voordeel voor jou is dat alles wat je in windows doet vele malen sneller en responsiver aanvoelt. Als ook dat niet aan jou besteeds is zou ik lekker bij je HDD blijven. (ikzelf zou helemaal gek worden van een OS op een 5400rpm hdd:P)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb ook een SSD in mijn laptop naast mijn harddisk. En ik werk ook veel met virtualisatie. Een VM vanaf een laptopdisk starten is vrij traag, dus de VM's waar ik op dat moment veel mee werk zet ik het lieftst even op de SSD. Voor VM's die ik slechts heel af en toe gebruik is het niet zo'n probleem om vanaf de HDD te draaien.
Bijkomend voordeel is dan, dat je harddisk lekker in spindown kan gaan als je die niet gebruikt, dat is lekker stil en zuinig.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Valandin
Oke. En de Crucial M4 is gewoon in de laptop te plaatsen? Geen speciale uitvoering nodig zoals normale HDD's?

*Edit*
Ik begin nu verschillende opmerkingen op internet te lezen.
De een zegt dat de 15R SE twee HDD slots heeft, en de ander zegt dat deze maar 1 HDD slot heeft.
Helaas kan ik niet kijken omdat die van mij nog niet binnen gekomen is.
Mocht iemand dit lezen die deze laptop heeft, laat het aub even weten.

[ Voor 59% gewijzigd door Valandin op 25-01-2013 14:43 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
Als ik deze reviw lees, kan er geen 2e harddisk / SSD in.
Misschien heeft hij wel een mSata aansluiting waar een mSata SSD in past, maar dat kan ik zo snel niet vinden.

Ik heb zelf ook de optische drive opgeofferd, nu zit daar dus de HDD in, maar eventueel kan ik die nog wisselen met mijn DVD-brander

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Valandin
Heb idd van ChillPascal gehoord dat er geen 2e HDD/SSD in kan, en dus de optische bay moet vervangen met een Caddy :)

De enige vraag is nu nog of de normale Crucial M4 ook in een laptop past.
Zijn SSD's universeel?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De enige maat die kan verschillen is de hoogte, voor de rest zijn ze allemaal 2,5" form factor (een paar 1,8", maar die lilggen niet voor het oprapen).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• u_nix_we_all
  • Niet online
Valandin schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 15:08:
Heb idd van ChillPascal gehoord dat er geen 2e HDD/SSD in kan, en dus de optische bay moet vervangen met een Caddy :)

De enige vraag is nu nog of de normale Crucial M4 ook in een laptop past.
Zijn SSD's universeel?
Ja, is precies dezelfde afmetingen en connector als een 2,5" HDD.

Ik zat nog even te kijken naar de mSata optie en vond dit, blijkbaar zou er een mSata interface in kunnen zitten, dan heb je evt. de optie om een SSD, een HDD en de optical tegelijk erin te hebben zitten. Ik weet alleen niet of mSata SSD niet veel duurder zijn dan de normale ...

• Valandin
Ach, de optical bay is voor mij niet belangrijk.
Ik gebruik al jaren geen CD'tjes meer (Behalve Hirens Boot CD)
Is allang vervangen door USB stick gebruik.

Ik zal dus maar een HDD Caddy bestellen, daar de HDD in doen en dan in de laptop de SSD.

Bedankt voor de hulp mensen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:21

Quad

Doof

Via ebay een universele hdd caddy oppikken, daar kan de ssd of hdd in.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik vind de prijzen voor mSata SSD's best meevallen eigenlijk. Dus als ik een mSata slot zou hebben zou ik het wel weten :P

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/An_mSATA_SSD_on_top_of_a_2.5_SATA.jpg
mSata SSD en een 2,5" HDD

Scheelt weer wat gewicht ook :P

[ Voor 4% gewijzigd door u_nix_we_all op 25-01-2013 15:31 ]

• Valandin
Zag pas nadat ik 2 Crucial M4's besteld had dat de mSata versie even duur was ;)
Even opgezocht en mijn laptop heeft inderdaad een mSata slot.
In andere woorden; Als ik weer eens extra geld te besteden heb koop ik alsnog een mSata SSD om er bij te prikken voor meer ruimte.

Dus, bedankt!
Pagina: 1