Interactieve animatie, wat zijn de alternatieven voor Flash?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-07 11:15
Het internet landschap is flink veranderd de afgelopen jaren en daarmee ook de manier waarop je dingen doet. Nu kreeg ik van een kennis de vraag wat er mogelijk is naast Flash. Hij was met iemand een animatie aan het maken, namelijk een overzicht van leidingen waar water doorheen stroomt. Daarnaast moeten er wat knopjes zijn voor verschillende situaties. Deze animatie wilde hij graag op z'n website weergeven, maar als er Flash gebruikt word is de animatie meteen niet zichtbaar voor iOS gebruikers.

Zelf weet ik dat het mogelijk is met HTML5 canvas en JavaScript om interactieve animaties en zelfs games te maken. Maar dat gaat weer niet werken in Internet Explorer 8 en lager, dus wat zijn de alternatieven?

- Flash: Werkt niet op alle (mobiele) platformen
- HTML5/JS: Geen support voor IE8 en lager
- ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wat is je doelpubliek en welke browsers gebruiken die? Als je je voornamelijk richt op mobiele gebruikers, dan heb je weinig te maken met mensen die IE8 of lager gebruiken. Als je je richt op mensen die al meer dan twee jaar geen Windows Update hebben gedraaid, dan kun je misschien beter Flash gebruiken.

Als je tijd over hebt kun je het ook tweemaal implementeren en een fall-back maken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Je hebt diverse JS-canvas libraries die een flash fallback hebben. Zo pak je zowel mobiele als flash-enabled clients. Het nadeel is dat zo'n tussenlaag niet bevorderend is voor de performance van je applicatie. Zie: http://flashcanvas.net/

Flash ben ik niet helemaal thuis mee, maar HTML5's JS Canvas is verre van gebruikersvriendelijk om tegenaan de ontwikkelen; volgens mij is Adobe's Flash een stuk makkelijker om iets te ontwikkelen dat qua performance een stuk soepeler werkt dan HTML5's alternatief. Daartegen, als je goed je best doet, kan je in HTML5 ook iets moois in elkaar zetten dat soepel werkt, maar het is niet iets waar je eventjes aan begint.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
Toevallig kwam ik laatst een plugin voor Javascript tegen.
Deze plugin bestaat uit 3 functies, from, to en fromto. Met deze functies kan je mooie animaties maken. Het mooie is dat het zelfs voor IE6 werkt en dat het vele male sneller is dan jQuery animate.
http://www.greensock.com/gsap-js/

Ik heb me er verder zelf nog niet in verdiept, maar wellicht heb je er wat aan?

[ Voor 42% gewijzigd door Ronnyrr op 25-01-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 20:41
'Gewone' HTML/CSS/JS? Als crisp in 2003 daar al Lemmings in kon schrijven dan moet een simpele anim als beschreven ook prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 464374

Voor Flash is nu een plugin beschikbaar die animaties exporteert als javascript code + afbeeldingen, die kun je met gebruik van CANVAS vervolgens tonen in je html document. Voor puur animaties werkt het prima, interactieve elementen worden niet ondersteund.

linkje .. http://tv.adobe.com/watch...n-flash-professional-cs6/

heb het zelf gebruikt op deze site . Modbreak: link niet relevant, dus spam.

[ Voor 6% gewijzigd door NMe op 28-01-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-07 11:15
Bedankt voor de reacties!

Ik begrijp dat je eigenlijk nog niet zoveel kunt met HTML5 canvas op dit moment.

De diverse aangedragen oplossingen zien er wel goed uit, met name GSAP JS biedt waarschijnlijk wel een oplossing, al is dat misschien nog veel werk gezien het om kleine precisie dingetjes gaat.
Pagina: 1