Xsara Picasso spuugt olie, wat kan dit zijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Vanmorgen had de auto van m'n ouders een probleem. Omdat de Caddy van m'n vader altijd dichtgevroren deuren heeft met dit weer staat die onder de carport, met de prive auto van m'n ouders meestal op de parkeerplaats, maar dit keer stond die er achter.

M'n vader heeft dus eerst die auto gestart, de ruiten krabben en vervolgens op de parkeerplaats zetten. Tijdens het krabben kwam hij naar binnen, of ik even wilde kijken want de auto maakte een vreemd geluid.

Ik kom buiten, in eerste instantie niks vreemds, sta vervolgens naast de auto, begint hij een soort "slurpend/borrelend" geluid te maken. Klonk als vloeistof die ergens met korte tussenpozen uit kwam spuiten. Dus direct motor afgezet, motorkap open, zaklamp erbij, kon bovenop en langs de motor niks vinden. Ik schijn langs de radiateur naar beneden op de grond en zie daar een plas vloeistof liggen. Dus voor de auto op de knieën gaan zitten, onder de auto gekeken, grote plas olie onder het blok. Toch zeker wel een liter of 2 aan olie in de 5 minuten dat de motor gedraait heeft. Dus de auto van z'n plek geduwd (1250kg) en op de parkeerhaven naast het huis gezet. Stuk karton onder de auto gelegd op de plek waar het lekte. En 2 emmers strooizand over de plas olie gestrooid.

Briefje geschreven voor m'n moeder dat de auto kaduuk is, dat ze 'm niet moet starten en dat ze 'm af moet laten slepen door de garage. Ondertussen zit ik op m'n werk, auto is opgehaald, olie opgeruimd en we hebben een leen-auto.

Maar ik ben nu toch stiekem benieuwd wat dit kan zijn? Het kwam van vrij laag aan de motor. De uitlaat loopt voor de motor langs, en de olie kwam van vlak boven het hitteschild van de uitlaat, kon het niet exact zien omdat ik met m'n knieën in de sneeuw zat en dat niet tof zat. Ik vermoed een lek bij de aansluiting van het oliefilter ofzo, of carterventilatie, maar heb geen idee waar die exact langs loopt.

Auto heeft 2 weken geleden groot onderhoud gehad, waaronder distributieriem en toebehoren en de standaard grote beurt (olie, oliefilter, bougie's, luchtfilter etc.).

Betreft een Citroën Xsara Picasso van 2003. Met een 1.8 16v (bekend van z'n olieverbruik, maar niet zo ernstig :P iets met kleprubbers volgens mij) die ondertussen iets van 125.000 km gereden heeft.

Iemand een vermoeden, of iemand die bekend is met deze auto en weet wat daar in de buurt zit wat zo'n groot lek kan veroorzaken?

Bij voorbaat dank _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
FastFred schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:21:
[..]

Auto heeft 2 weken geleden groot onderhoud gehad, waaronder distributieriem en toebehoren en de standaard grote beurt (olie, oliefilter, bougie's, luchtfilter etc.).
[..]
Hier begonnen bij mij de alarmbellen te rinkelen. Mogelijk is er iets niet goed vastgezet o.i.d. tijdens de laatste onderhoudsbeurt, en is dat nu, met misschien wat extra invloed door de koude temperatuur losgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dat was ook mijn eerste vermoedden. Ik verdenk eigenlijk een lek bij het oliefilter, dat daar een keerring of pakking of wat ook niet lekker is ofzo. Anders kan ik me eigenlijk niet voorstellen wat daar nog meer moet zitten dat zosnel zoveel olie kwijt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24
Ik vermoed dat je carterventilatie is dichtgevroren, dan spuugt je motor al zijn olie eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:48
er zijn eigenlijk vaak 5 boosdoeners voor olie lekkage:
-oliepomp
-carterpan
-kleppendeksel
-oliefilter
-carterventilatie

en gezien er dus recentelijk iets is gebeurd aan het filter, zou je als eerste daar moeten gaan zoeken.
maar als je het door een garage laat maken dan hoor je toch vanzelf wat er mis is?
even een tipje, vraag je oude onderdelen altijd terug. dan kan je zien of het bijvoorbeeld is mis gegaan bij een vorig onderhoud/reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ja, maar dat hoor ik dan vanavond pas als ik thuis kom, maar ik ben gewoon te benieuwd wat het kan zijn

En het is een leuk discussiepunt, tis rustig op werk :9

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 25-01-2013 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Oliefilter of kleppendeksel niet goed vastgedraaid.
Garage heeft lopen knoeien......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Danielson schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:42:
Ik vermoed dat je carterventilatie is dichtgevroren, dan spuugt je motor al zijn olie eruit.
Met hem.

Oliepeilstok toevallig omhoog geduwd? Berg olie langs het blok naar beneden?

Carterontluchting zit op je kleppendeksel en gaat via een slang/buis naar je luchtfilter.
Daar zit een opvangpotje waar olie/waterdamp smurrie achterblijft. Dat kan bevriezen, carterdruk kan niet meer weg en je olie gaat door de peilbuis je blok uit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Klepdeksel lijkt me sterk, dan had ik bovenop de motor ook olie moeten zien, het komt echt van ergens onderaan het blok, kon het niet goed zien, het is vrij krap in de motorruimte, kon van bovenaf in ieder geval geen olie sporen zien.

Die (universele, maar beetje opel minded) garage gaan m'n ouders al jaren heen, al sinds ze hier wonen (27 jaar ofzo?). Nooit gedoe mee gehad, ik ga er zelf alleen niet heen, ik ga met mijn auto gewoon naar de Citroen dealer hier in de buurt omdat die universele garage gewoon te duur is (140 euro vragen voor trommelremmen schoonmaken en stellen, en het probleem dan nog niet verhelpen ook)

Omhoog geduwde peilstok is me niet opgevallen, ook geen olie langs de peilstok of wat ook. Maar het was donker en koud buiten en m'n zaklamp was enigszins leeg, dus heb ik dat mogelijk over het hoofd gezien.

Dicht gevroren carterventilatie klinkt logisch

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 25-01-2013 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:38

CeesKees

I rest my Kees

Peilstok vergeten? Of de dop waar je moet bijvullen?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wat? Dat de garage die vergeten is te plaatsen? Lijkt me erg sterk... Auto heeft probleemloos gereden tot nu, maar ja, hij rijd niet veel. Denk dat het met 12k per jaar wel op houd

[ Voor 44% gewijzigd door FastFred op 25-01-2013 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ik heb vreemdere verhalen gehoord.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dus de auto is terug naar de garage die ook het onderhoud gedaan heeft ?

Of er is iets verkeerd gegaan en ze geven het netjes toe, of dit is een ongerelateerd probleem.

Of ze zeggen dat het niet door hun gekomen is en je krijgt een vette rekening maar eigenlijk was het stiekem wel hun fout :P

* Viper® is niet zo'n fan van garages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:27:
Wat? Dat de garage die vergeten is te plaatsen? Lijkt me erg sterk... Auto heeft probleemloos gereden tot nu, maar ja, hij rijd niet veel. Denk dat het met 12k per jaar wel op houd
Chirurgen vergeten ook gereedschap uit de patiënt te halen, dus waarom zou een monteur niet eens iets vergeten?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ja, maar dan zouden de problemen zich toch eerder voor moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Grrrrrene schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:30:
Chirurgen vergeten ook gereedschap uit de patiënt te halen, dus waarom zou een monteur niet eens iets vergeten?
Ik heb zeer vaak gezien dat garages iets vergeten vast te zetten o.i.d. ... Routinewerk zonder ingebouwde controle gaat blijkbaar gewoon vaak fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
De auto is inmiddels weer terug. Het was een of ander ringetje in een onderdeel van het oliekanaal, tenminste, dat is wat ik van m'n moeder begreep. Ik vermoed een keerring ofzo, van het olie filter misschien?

Het is inmiddels weer opgelost dus, ze hebben bij het ophalen van de auto ook direct van die korrels gestrooid waar de olie in trekt en zijn tegen het middag uur zelfs nog even langs geweest om de korrels op te ruimen en nieuwe te strooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wie heeft dat alles betaald vraag ik me dan af?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
FastFred schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 18:24:
[..]

Het is inmiddels weer opgelost dus, ze hebben bij het ophalen van de auto ook direct van die korrels gestrooid waar de olie in trekt en zijn tegen het middag uur zelfs nog even langs geweest om de korrels op te ruimen en nieuwe te strooien!
Zou het dan toch misschien een fout van de garage zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
dion_b schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 20:27:
Wie heeft dat alles betaald vraag ik me dan af?
Ben ik benieuwd naar, maar die garage kennende doen ze daar niet moeilijk over dit soort dingen. Is geen grote garage, bestaat al jaren in dit dorpje van amper 1000 inwoners, iedereen is vriend of familie of anderszijds van de monteurs daar. Dus daar gaan ze geen groot probleem van maken gok ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Maar wat was het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zie hierboven, een of ander ringetje dat niet lekker was, details heb ik ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zou bijv. de nokkenaskeerring geweest kunnen zijn: dan druipt de olie langs/achter de distributie naar beneden als de motor een tijdje draait.

Of anders een afdichtringetje van de oliedruksensor ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik zal de garage eens vragen om opheldering vandaag/morgen. En echt druipen was het niet, het spoot er met korte tussenpozen uit

[ Voor 37% gewijzigd door FastFred op 29-01-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18
Ik denk dan eigenlijk de sealring bij het oliefilter. Maarja dat hoef je helemaal niet goed vast te draaien, kan altijd met de hand.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mijn eerste gedachte, er is olie gebruikt die auto blijkbaar niet lustte :p
FastFred schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:27:
Mijn ouders hebben dat ook gehad, en ik heb al veel meer vreemde verhalen gehoord. Bij een vriendin waren bij 2 onderhoudsbeurten (nota bene achter elkaar) fouten gemaakt met de aftapplug van het carter (dubbele afdichtring, ipv 1 en überhaupt niet goed vastgedraaid).

Soms is vorst genoeg om iets wat tot dat moment nog net wel goed was, over het randje te duwen. Maar het hoeft niet eens per sé een fout van de garage te zijn, het kan ook een defect nieuw onderdeel zijn geweest.

Anyhow, zo te zien heeft de garage het prima opgelost, inc. het opruimen van de olie (wat pure service is).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nou, vandaag is de rekening binnen gekomen plus een toevoeging van wat er 2 weken later mis ging.

Het was een ring van de warmtewisselaar, waardoor de auto in 5 minuten (stationair draaien), 3,25 liter olie uitspuugde, tenminste, dat is wat er daarna weer in ging :p

Verder waren m'n ouders nogal geschrokken van de rekening (€ 1047,-). Maarja, distributiewissel incl. spanrollen en waterpomp. Olie (20w50, nooit van gehoord), oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, motor gespoeld, koelvloeistof vervangen en koelsysteem gespoeld en nog een bergaan kleine dingetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:25
Rekening is op zich niet te hoog gezien de werkzaamheden alleen de olie is niet goed.
er hoort namelijk 5W40 in en geen 20W50.
20W50 is te dik, vinden de hydraulische klepstoters niet zo fijn, ik zou daarmee even terug gaan.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik had al zo'n vermoeden toen ik die waarde's zag staan: Dat kon ook nooit goed zijn

Ben toch even benieuwd wat daar de reden voor zou kunnen zijn, ze hebben er wel een middeltje bij door geflikkerd omdat we het afgelopen jaar een wat hoog olieverbruik hadden. Na 2 minuten Googlen had ik al gevonden dat deze motor een olie verbruiker is en dat extreem veel olieverbruik veroorzaakt wordt door de kleprubbers ofzo. Dat heb ik ze ook al 10 keer in het kwadraat gezegd..

Zucht... mooi dat ik m'n auto niet daar in onderhoud heb

[ Voor 73% gewijzigd door FastFred op 11-02-2013 08:48 ]

Pagina: 1