Welke SSD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:51
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een laptop aangeschaft, betreft de Dell inspiron 17r SE (7720) I5, getforce gt 650m en een 1 TB 5400 rpm hard disk.

Op het laatste puntje gaat het wat mis. Ik ben erg tevreden met mijn laptop alleen de harde schijf is niet zo snel. Het vele geheugen ben ik erg blij mee, aangezien ik veel bestanden heb.

Nu luidt de vraag:
Ik wil mijn laptop uitbreiden met een SSD, dit kan aangezien er een extra slot in zit voor een harde schijf. Nu is de vraag, welke SSD kaart is het beste en betrouwbaarst?

De volgende SSD schijven heb ik al gezien, dit betreft de zelfde prijscategorie, te weten:
pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB
pricewatch: Samsung 840 series Pro 128GB

Ofterwijl de 830 series of de 840 pro series. Aangezien ik nogal labiel ben op dit gebied zou ik graag jullie hulp willen vragen. Aangezien ik bijna jarig ben wordt dit mijn cadeautje. Ik heb wel gelezen dat de 830 betrouwbaarder is, maar dat de 840 sneller is.
Graag ontvang ik wat meer info en ik wil jullie vooraf alvast bedanken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Excuses, ik dacht dit gaat over harde schijven.

[ Voor 58% gewijzigd door RvdHeide op 24-01-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:00
De 830 is uit productie, kortom hij zal steeds duurder worden en binnenkort is hij dus helemaal niet verkrijgbaar meer. De 840 pro is prima, maar nog steeds behoorlijk prijzig, zeker als je bedenkt dat de 830 twee maanden geleden voor 90+- euro verkocht werd, voor ongeveer dezelfde prestaties.

Ik zou als ik jou was deze kopen:

pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Ruim 20 euro goedkoper, ongeveer dezelfde prestaties(iets minder schrijfsnelheid).

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Hmm... zie inderdaad dat deze bij de meeste winkels niet meer leverbaar is.
Ik zit echt te twijvelen tussen de 830 en de 840 series.

830 - Betrouwbaar en heeft zich bewezen
840 - Nieuw , snel maar zijn al enkele bugs ondenkt.

Graag jullie ervaring met de SSD's, wie heeft er een 840 en hoe bevalt die?
Problemen mee gehad of doet hij gewoon zijn werk?

Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
Ik heb zelf een 840 en heb er helemaal geen problemen mee, heb hem in mijn Macbook pro gebruikt en zit nou een maand in mijn systeem. Moet hem nog wel een firmware update geven, maar denk niet dat dat problemen gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 18:03
Gecopypasted uit een ander topic:

Voor de duidelijkheid... 840 pro = opvolger van de betrouwbare 830 series
840 = goedkoper, ander soort geheugencellen dan de 830/840 pro en minder betrouwbaar
Crucial M4 = Goedkoop en erg betrouwbaar

Ik zou zelf nooit voor de 840 gaan, maar ipv van de 840 voor een Crucial M4 (goedkoper) of een 840 pro (iets duurder en iets sneller, merk je in de praktijk weinig van) gaan.

Ik denk dat je het best de Crucial M4 kunt kopen en het verschil aan iets anders uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Eens met Mauritso.

Ik zou de 840 pro laten vallen, gewoon omdat deze 25 euro duurder is dan bijv. de Crucial m4. Hoewel de 840 pro in de benchmarks uitstekend presteert blijft het natuurlijk 'op papier'. Maar zoals ik vaker heb gelezen zijn de verschillen in de praktijk vaak niet echt merkbaar.

Zowel de Crucial als Samsung 830 zijn betrouwbaar gebleken, hoewel ze misschien wat 'langzamer' zijn in de test dan de 840 pro zou ik het op de prijs laten aankomen.

Als de 830 nergens te verkrijgen is voor minder dan 100 euro zou ik de Crucial M4 nemen. Mocht het geld niet echt een issue zijn kun je er alsnog voor kiezen de 840 pro te nemen, qua betrouwbaarheid zal dat vast niet veel verschillen van de 830. Daarnaast zit er ook gewoon garantie op de schijven dus mocht er iets niet goed zijn kun je het alsnog inruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Daar heb je een sterk punt Djiee, ik hoor vaak dat de 840 pro zuigt en bugs heeft, niet betrouwbaar is etc etc. Maar weinigen van hem die hem ook werkelijk in de praktijk hebben uitgevoerd.

Ik zie dat jij over de crucial begint, heb je hier ook een tweak linkje van?
Is deze beter dan een 830 of presteerd deze minder?

Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
De 840 pro zuigt en bugs heeft? waar heb je dat dan gehoord :>

Uiteindelijk presteren al die ssd's in de praktijk zowat even goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:54

Quad

Doof

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-07 06:00
RvdHeide schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 11:04:
Daar heb je een sterk punt Djiee, ik hoor vaak dat de 840 pro zuigt en bugs heeft, niet betrouwbaar is etc etc. Maar weinigen van hem die hem ook werkelijk in de praktijk hebben uitgevoerd.

Ik zie dat jij over de crucial begint, heb je hier ook een tweak linkje van?
Is deze beter dan een 830 of presteerd deze minder?

Hoor het graag.
Ik denk dat je SSD's door elkaar haalt:

Crucial M4 < Samsung 830 < Samsung 840 Pro

De Crucial M4 is al een ouder model net als de 830 van Samsung, maar allebei goed presterende en betrouwbare SSD's. De 840 Pro van Samsung is het laatste nieuwe model en presteert als beste van alle SSD's momenteel, prijs zit er uiteraard ook aan vast.
Daarnaast heeft Samsung ook nog de gewone 840 (zonder 'Pro' dus) en deze SSD is langzamer dan de oude 830, wel goedkoper dan de 'Pro' versie maar gewoon eigenlijk een SSD die je niet zou willen kopen. Dan is de M4 de betere keus als je budget beperkter is. Als je portomonee het toelaat zou ik de 840 Pro halen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De 840 is ook gewoon een prima SSD, iets langzamer dan de m4, maar zolang hij ook goedkoper is echt geen slechte koop.
In de praktijk ga je sowieso weinig verschil merken tussen de m4, 840 en de 840 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
In het bovenstaande van het forum gaf ik ook al aan dat ik een keuze wou maken tussen de 830 en 840. Ik merk op het moment wel dat de 830 steeds minder verkocht wordt en dat de prijs stijgt. Ook de 840 pro is inmiddels alweer in prijs gestegen.
Aangezien ik maar 128 gb hoef zijn de prijsen niet erg duur, en aangezien het een verjaardagcadeautje wordt wil ik zelf uiteraard wel bijbetalen als het moet.

Ik denk dat ik voor de 840 pro ga, dit uiteindelijk om de betere prestaties, ik heb berichten van tweakers gezien die zeggen dat hij minder betrouwbaar is dan de 830 maar dat risico neem ik graag.

Ik bedankt jullie iig voor jullie hulp en advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy R.
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:38
een Crucial M4 ssd, is een goede snelle ssd voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Ok, ik heb liever iets duurder met iets meer kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ja, want de M4 is niet kwalitatief :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Inderdaad, ik zou gewoon voor de crucial gaan. Denk je echt dat je er iets van zal merken dat de 840 pro iets hogere snelheden heeft?
Ik denk dat je eerder de 30 euro verschil zal merken :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Snelheid maakt allemaal geen ene bal uit, wat je wilt is de kans op problemen zo veel mogelijk verkleinen. M4 is wat ouder maar absoluut vertrouwd en bewezen degelijk. Wachten op een M500 kan, maar vermoedelijk zal deze de eerste dagen toch aan de prijs zijn, en een nieuw model brengt mogelijk ook risico's mee. Ik verkies de vertrouwde en bewezen betrouwbare M4 boven de 840, nieuw, doet onder aan de oude 830, en zie het meer als een budget keuze. De 840 Pro is ook vrij nieuw, dus nog niet bewezen, en (te) duur, ongetwijfeld prima SSD echter het verschil ga je niet merken. De 830 is niet/nauwelijks leverbaar en daardoor eigenlijk gewoon te duur.

Oftewel, haal een M4, en geniet ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 00:01
Ik vond 't onnodig om ook een nieuw topic aan te maken dus ik stel mijn vragen eventjes hier. Ik ben van plan binnenkort ook een SSD aan te schaffen voor mijn desktop, heb sinds kort een ultrabook met volwaardig SSD en ik moet er gewoon een in mijn desktop nu :P

Ik wil het liefst een 180gb/265GB omdat ik anders bang ben dat de SSD té vol komt te zitten en dit dan weer leidt tot prestatie verlies.. Uit de tweakers review van de 840 en 840 pro zag ik dat beide best wel veel degradatie laten zien naarmate er meer data op de SSD's komen te staan, tevens is de 840 Pro naar mijn inziens best wel duur als je kijkt naar de winst in snelheid die je ermee wint t.o.v. oudere modellen.

Ik zag dus te kijken naar de Crucial m4, ik zie altijd de 128gb versies van de 830 en crucial m4 aangeraden worden maar, hoe zit dat met een 256gb versie van de m4? Dat is deze: pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB Deze is relatief goedkoop in verhouding tot andere SSD's die ook een goede beoordeling hebben, slechts 0,67 cent per GB.

De prijs vind ik alsnog best hoog, dus ik zou wel kunnen gaan voor een 128GB maar deze staat hoogstwaarschijnlijk wel vol (rond 100/110GB), ga ik dan ook prestatie verlies merken bij bijvoorbeeld de 128GB van crucial m4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

De Intel 330 180GB Is anders een prima optie.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Denk toch dat ik bij de 840 pro blijf, de 830 is bijna niet meer te krijgen, en als ze zijn te krijgen dan is het voor een duurdere prijs dan eerst.

Toch bedankt voor je adviezen XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-07 10:35
ik heb er net 1 gekocht :)
Pagina: 1