Overclock, pc kapot? (symptomen in topic)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 21:10
Ik ben aan het overclocken geweest (voor het eerst), maar bij de laatste stap is het wat mis gegaan.

Allereerst systeem gegevens:

Mobo: MSI 790GX-G65
CPU: phenom II x4 955BE 3.2ghz stock
Memory: basic Kingston value ram 1333mhz

Ik ben op basis van een AMD blog artikel voor mijn CPU rustig gaan overclocken (ter info, dit artikel: http://blogs.amd.com/play...-black-edition-processor/ ).

Ze beginnen eerst met AMD overdrive voordat alles in de bios ingesteld zal worden. Goed, eerst met de multiplier via AMD overdrive de max. opgezocht van de processor. Daarna 50mv erbij en weer de max opgezocht. Daarna als laatste keer 50mv erbij en weer de stabiele max opgezocht. Prima allemaal. Uiteindelijk kwam ik uit op een multiplier van 19x met een voltage van 1.4500.

De laatste stap was in dat artikel eerst nog de stabiele max van je CPU/northbridge frequency vinden via de bios en als dat was gelukt de multiplier en de voltage voor de CPU dat gevonden was via overdrive ook in te stellen bij de bios.

Bij de cpu northbridge frequency ging het fout. Bij een voltage van 1.2500 en een ratio van x13 (2600mhz) begon de pc te blazen met zwart beeld. Stroom eraf, stekker erin, pc start weer direct op met geblaas. Nog een paar keer hetzelfde. Daarna opeens wel een piepje maar nog steeds geen beeld. Bios reset geprobeerd, er was even beeld helemaal bij het begin van het opstarten maar de pc slaat direct vast. Je ziet nog het bios versie nummer in beeld en rechts onderin een aantal getalletjes die normaal moeten gaan lopen, wat ze niet doen. In deze situatie hoor ik steeds als ik opstart eerst het standaard normale piepje wat hij altijd deed bij opstarten, en daarna nog een keer een piep (die er normaal niet was).

Even geprobeerd om een memory module eruit te halen. Bij de ene memory module krijg ik helemaal geen beeld en weer veel geluid van fans. Bij de andere krijg ik wel weer beeld, maar blijft het weer hangen helemaal aan het begin van de startup sequence. Geen idee of dit toevalligheden zijn of dat de verschillende memory bankjes echt invloed hebben op wat er gebeurd.

Goed, balen dus! Ik dacht als eerste om morgen even een goedkope memory module te halen om in ieder geval uit te sluiten dat er iets mis is gegaan met de memory. Of heeft dit eigenlijk geen zin, is dit niet logisch? Geen idee, ik krijg ook een beetje het vermoeden dat de bios corrupt is geraakt?

HELP! :'(

[ Voor 3% gewijzigd door menne op 24-01-2013 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:41
Probeer eerst eens de pc van de stroom af te halen en de CMOS batterij eruit te leggen voor een half uurtje ofzo. Dan weet je iig zeker dat de bios gecleared is.Het piepje wat je hoorde was dat ook nog een soort code van 1 lange piep en 2 korte bijvoorbeeld? Kijk anders even hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
Ik heb éénmaal die code gehoord die je omschrijft, 1x lang en 2x kort. Maar daarna heb ik het niet meer gehoord. Ik zal die batterij actie in ieder geval ook even doen.

[ Voor 29% gewijzigd door menne op 24-01-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

menne schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 22:52:
Ik heb éénmaal die code gehoord die je omschrijft, 1x lang en 2x kort. Maar daarna heb ik het niet meer gehoord. Ik zal die batterij actie in ieder geval ook even doen.
Zo te horen je bios reset gewoon niet goed uitgevoerd, daarna start ie wel weer. Half uurtje stekker en batterij eruit is ook wat overdreven, een minuut met een paar keer de aan/uit knop is ook afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menne
Doh! Toen ik mijn videokaart eruit haalde om bij de batterij te kunnen kwam ik erachter dat het cmos reset knopje dat ik indrukte op het mobo niet de juiste was, dat was het gewone reset knopje. Damn wat voel ik me nu een ui. Dank voor de reacties, het ziet er nu weer goed uit, zit in de bios, hij gaf aan de de hypertransportbus inderdaad mis was gegaan en default values zijn weer geladen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

menne schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 23:14:
Doh! Toen ik mijn videokaart eruit haalde om bij de batterij te kunnen kwam ik erachter dat het cmos reset knopje dat ik indrukte op het mobo niet de juiste was, dat was het gewone reset knopje. Damn wat voel ik me nu een ui. Dank voor de reacties, het ziet er nu weer goed uit, zit in de bios, hij gaf aan de de hypertransportbus inderdaad mis was gegaan en default values zijn weer geladen :)
Ik had er al vrij veel vertouwen in, heb nog nooit meegemaakt dat er iets kapot ging dat door een CMOS reset niet te herstellen was.

Zoek nu gerust verder naar een stabiele overclock :) En laat de zijkant er even af, dan kan je er makkelijk bij.

Een cmos reset of 5-10 tijdens een oc is meer regel dan uitzondering. 8)7
Pagina: 1