High-End-Gaming- & -Videobewerkingssyteem voor ca. 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498834

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Alvast mijn excuses voor de (te) uitgebreide post, maar als we over deze bedragen spreken dan maak ik liever geen fouten.

Ik ben al ruim twee weken actief aan het speuren naar de beste onderdelen (rekening houdend met kwaliteit/prijs, geluid, prestatie, ...). Ik denk ook dat ik er redelijk in geslaagd ben om met een degelijk systeem af te komen, maar ik ben nog een beetje aan het twijfelen (o.a. over de koeling) en zou daarom vriendelijk om jullie advies willen vragen.

Ook zou ik graag op voorhand zeggen dat ik echt totaal nieuw ben op het vlak van hardware, overklokken en specificaties ervan en alles wat er mee te maken heeft. Dus alvast mijn excuses als ik ergens domme opmerkingen maak. :P

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Deze computer zal gebruikt worden voor High-End Gaming, alsook voor videobewerking. Ik ben dan ook van plan dermate 'goede' onderdelen aan te schaffen dat ik er ook een tijdje mee vooruit kom en dat ik niet na een jaar of 2 al iets heb van 'oei, het gaat al niet meer' of 'had ik maar...'.

Om mij dus ook een beetje future proof te maken (en omdat ik het ook wel geinig vind om te leren doen), ben ik van plan om mij een systeem aan te schaffen waarmee je degelijk kan overklokken. (Lees wel: Overklokken gaande tot een punt dat de levensduur van de hardware niet in het gedrang komt. Dus een stabiele overklok.)

Wat mag het systeem gaan kosten?

Zoals al eerder gesteld, ben ik bereid (lees: zo zot om :9 ) rond de 2000 euro neer te leggen voor een goed systeem.

Ik denk dat dit een goede prijs is voor iemand die een vliegmachine wilt, maar toch ook waarde/prestatie voor zijn geld wilt zien.

Ik ben uiteraard dan ook bereid om enkele tientjes bij te leggen als dit ten goede komt van de prestaties en dus ook zinvol en nuttig is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Ja en nee. Ik heb nog een aantal HDD´s liggen en die ben ik van plan er bij in te steken, wanneer ik deze in elkaar ga steken.

Deze HDD´s zijn dusdanig verouderd dat ik ze meer als extra opslag/backup ga gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Afgezien van het volledige systeem, liep ik te denken aan (aantal) extra fan(s), want als ik dan toch zo zot ben om zoveel geld neer te tellen dan mag de airflow/koeling ook na behoren zijn en als dat verbeterd kan worden door een extra fannetje dan steek ik die er graag bij in.
Bij deze volgt dan ook al mijn eerste vraag: Is het de moeite of nuttig dat ik extra case fans koop en zo de airflow verbeterd? (lees verder voor mijn behuizing en onderdelen aub)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Ik liep te denken aan het volgende lijstje. Ik heb mij gebaseerd op talloze reviews, guides en vergelijkingen en ik denk dat ik er redelijk in geslaagd ben een degelijk lijstje op te stellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 291,95€ 291,95
1MSI Big Bang MPower Z77€ 167,90€ 167,90
1Asus MATRIX-HD7970-P-3GD5€ 455,99€ 455,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 59,90€ 59,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 113,90€ 113,90
1Cooler Master Storm Trooper€ 122,03€ 122,03
1Silverstone 140mm fan grille and filter kit€ 4,74€ 4,74
1be quiet! Dark Rock Pro 2€ 71,20€ 71,20
1Corsair Hydro H100i€ 97,60€ 97,60
1Corsair Vengeance CMZ32GX3M4X1866C10€ 174,-€ 174,-
1Lite-On IHBS112-115€ 72,20€ 72,20
1be quiet! Dark Power Pro 10 850W€ 202,90€ 202,90
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 206,-€ 206,-
1BitFenix SuperSpeed USB 3.0 Card Reader 3.5 - black€ 25,85€ 25,85
1Corsair Dominator Airflow PRO€ 44,99€ 44,99
1Prolimatech Thermal Compound PK-1 (5 gram)€ 9,74€ 9,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.120,89

Ik zal nu verantwoorden waarom ik voor elk onderdeel gekozen heb:

CPU: Ik heb gekozen voor de intel i7 3770K omdat ik ten eerste van plan ben te overklokken en na het lezen van een heleboel reviews kwam deze aardig uit de bus. Bovendien meen ik ook verschillende keren gelezen te hebben dat een i7 beter dan een i5 is wanneer het aankomt op videobewerking. En ten laatste ja, voor de prijs die ik ga uitgeven mag het naar mijn mening wel is eens iets extra zijn, vind ik. ;)

Moederbord: Ik heb gekozen voor de MSI MPower Z77. Dit omdat ik mij heb laten wijsmaken dat deze overklokgarantie heeft bij het overklokken van een intel i7 3770K! Dit zou dus ideaal zijn voor een amateur als mij. Verder koos ik voor deze omdat deze relatief goedkoop was in die klasse van moederborden en omdat hij ook goed uit de bus kwam bij de reviews?

Videokaart: Ik heb gekozen voor de Asus Matrix HD7970 Platinum aangezien deze zeer goed uit de reviews komt en naar het schijnt goed overklokbaar is. Aangezien de GPU de kern van een Gaming PC is, dacht ik dat deze wel een goeie investering zou zijn. Ik veronderstel dat ik hier wel eventjes mee tou zal komen.

HDD´s: Ik heb voor die Seagate Barracuda's gekozen omdat ze bij de goedkopere zaten die toch 7200rpm bieden. Dan kan ik meer uitgeven aan de andere onderdelen. Zijn deze kwalitatief gezien ook even goed? Gaan deze ook net zo lang mee?

Fanfilter(s): Hier heb ik voor gekozen omdat deze stofwerend en geluidsreducerend zouden zijn. Een kleine investering die mij het wel waard leek? Ook wou ik 120mm FF´s van hetzelfde merk aankopen, maar die kreeg ik net in de wenslijst.

CPU Koeler: Sommige zullen het al wel gezien hebben: ik heb er twee CPU koelers ingezet. Dit omdat ik aan het twijfelen ben welke het beste is.

Dus bij deze de tweede vraag: Is het beter om voor de luchtkoeling of voor de waterkoeling te gaan? Dit omtrend koelcapaciteit en geluidsproductie. Ik ben zoals eerder gezegd van plan te gaan overklokken, dus moet ik wel een koeler kopen (aldus talloze guides en forumtopics). Ik ben alleen aan het twijfelen welke het beste is en waarom?

Geheugen: Ik heb gekozen voor de Corsair Vengeance 32GB 1866 quad kit gekozen, omdat ik me heb laten zeggen dat videobewerkingsprogramma´s, en sommige games, behoorlijk wat geheugen vragen. Uiteraard zie je hier ook mijn doel om (deels) futureproof te zijn terug komen. Ook leek mij het geheugen op dit moment vrij goedkoop, dus had ik iets van: als je dan toch geld uitgeeft doe het dan ineens tegoed. (dit is wat ik bedoelde met die paar tientjes extra)

Optische Drive: Ik heb de Lite On gekozen omdat het mij wel een stevige drive leek met goeie specs. Maar aangezien ik hier weinig verstand van heb: Heb ik hier wel een goeie keuze gemaakt?

Voeding: Ik heb hier voor de Be Quiet! Dark Power Pro 850W gekozen, omdat deze efficient en stil zou zijn. Bovendien lijkt mij 850W een minimum met dit systeem? (Volgens online bronnen is de videokaart alleen al in staat +/- 400W te verbruiken) Zit ik met deze voeding dan veilig kwa verbruik, zodat ik in de toekomst geen problemen ga krijgen?

SSD: Hier heb ik gekozen voor de Samsung 840 Pro Series aangezien deze goed uit de bus kwamen in reviews. Is dit de beste investering gezien die ´snelheid´ en prijs? Of kan het beter?

Cardreader: Bitfenix Card Reader 3,5 gekozen, omdat deze wel redelijk uitgebreide mogelijkheden had. Ook hier: Is dit een goeie keus of bestaan er betere keuzes? Met deze zaken (Cardreader, Optische Drive) hoop ik gewoon gedekt te zijn voor die keer dat het voor mocht komen dat ik nodig zou hebben.

Geheugen Koeling: Gekozen voor de Corsair Dominator Airflow PRO, want deze kwam ook goed uit de bus en leek me wel handig? Hier heb ik wel de vraag: Is dit wel nodig want ik heb echt nog maar heel weinig topics gezien met mensen die dit aanschaffen?

Geleidingsvloeistof (of wat het ook mag zijn): Mij leek de prolimatech thermak compound PK-1 wel goed. Is dit nodig? Zo ja, is dit de juiste keuze?

Behuizing: Als behuizing had ik gekozen voor de CM Storm Trooper. Ik heb deze gekozen omdat deze gezien de prijs veel leverd en ook zeer groot is. Bovendien vind ik hem er wel grappig uitzien.

En ten laatste leek het me wel grappig om 1 stripje rode ledlampjes te kopen. Dit gewoon om de final touch te geven na het in elkaar steken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Ik hoop dus eigenlijk zoveel mogelijk prestatie/prijs te halen, zonder dat je doof wordt van de casefans, dus zodat de decibels (in de mate van het mogelijke) zo laag mogelijk uitvallen.

Energieverbruik maakt mij niet direct zoveel uit maar onder de 1000W blijven lijkt me wel aangenomen. :)

Overige vragen

Verder had ik nog wel een 4-tal overige vraagjes (sorry hiervoor 8)7 ):

* Als ik dit allemaal zou bestellen, heb ik dan alles wat ik nodig heb om dit systeem gaande te krijgen (draden e.d) of moet ik nog iets bij bestellen?

* Misschien een domme vraag, maar past alles was ik gekozen wel op/bij elkaar kwa aansluitingen, data types, ... ? Het zou natuurlijk te zot voor woorden zijn om zo een investering te doen en dan te merken dat het niet aan te sluiten valt bvb. 8)7

* Hoe kan ik de airflow/koeling van mijn computersysteem optimaliseren? Of anders gezegd: Wat is, voor mij, de meest geschikte airlfow die tot stand gebracht kan worden a.d.h.v. casefans?

* Is het nuttig om nog extra stoffilters aan te kopen en deze te plaatsen of totaal overbodig?

Dan beëindig ik hier mijn veels te lange post en bedank ik jullie voor het lezen.

Met vriendelijke groet,
HighDive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459694

Ok dit wordt een compleet andere lijst, maar m.i. met dit budget een veel beter idee:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 507,50€ 507,50
1MSI X79A-GD45 (8D)€ 171,51€ 171,51
2Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5€ 270,99€ 541,98
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 94,-€ 94,-
1Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011)€ 64,90€ 64,90
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 149,95€ 149,95
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 91,50€ 91,50
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 171,82€ 171,82
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 21,80€ 21,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.001,06

De 3930k met 6c/12threads is een stuk beter voor videobewerking en met dit budget een goede keuze. Is een duurdere processor, maar wel een stuk sneller. Moederbord is niet echt speciaal, gewoon een willekeurige x79 genomen. EDIT: Vergeten te zeggen dat je hiermee uit kunt breiden naar 64 gb ram als je dat wilt omdat er 8 ram lanes zijn.
Processorkoeling ben ik gewoon voor lucht gegaan. Je gaat niet proberen spectaculaire overclocks te halen, en de componenten zijn zelf allemaal prima, dus is het hele gedoe met ramkoeling en waterkoeling niet wat je wilt. Zo houd je meer budget over om in de andere componenten te steken.
Voor ram heb ik 1600mhz ram gekozen, het blijkt in real world tests elkaar nauwelijks te ontlopen bij 1866/1600mhz ram.
Kast heb ik gewoon de R4 genomen, is stil, koelt goed, mooie prijs. Gewoon een prima kast.
Voor meer performance in de videokaarten ben ik voor cfx gegaan. 2 7950's geven een geweldige prijs/performance ratio, http://www.techpowerup.co.../HD_7950_CrossFire/1.html zoals je hier ziet worden singlecard oplossingen gewoon afgeslacht qua performance hier.
SSD: is een stuk goedkoper, ook geweldig betrouwbaar, en het verschil in maximale doorvoersnelheden dat er wel is ga je in het dagelijks leven vrij weinig van merken.
Voeding: Jij had een belachelijk dure gekozen. Deze 750w zou ruim genoeg moeten zijn voor cf, overclock en een stuk of wat hdd's. Als je er echt veel hdd's bij gaat zetten zou je nog aan de 850w versie kunnen denken, maar dit is denk ik wel de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Alleereerst, wat een startpost en vooronderzoek, hulde _/-\o_

Alvast excuses voor mijn bang for buck instelling, ik kan er niets aan doen.
(ook al zeg je hier en daar wel wat tientjes te willen bijleggen)

CPU: Prima keus.
Moederbord: Imo een tikkie duur/overdreven, je geeft nergens aan welke features je allemaal nodig hebt, maar een 100 euro bordje voeldoet ook.
Ik denk dat je sowieso niet die laatste paar procent gaat opzoeken met overklokken (betrouwbaarheid is ook belangrijk?), dus je hebt geen ultra high-end mobo nodig.
Videokaart: Lijkt me eveneens wat overkill. Hij is inderdaad wat sneller dan de concurrentie, maar (ook vanwege de slechte beschikbaarheid) ontzettend duur. Ik zou een simpeler exemplaar pakken en desnoods dat laatste beetje er zelf bij klokken.
HDD: Lijken me prima, maar vanwaar de keus voor 1+3TB?
Fanfilter: Er zitten bovenin en onderin al filters (onderin nog geen fan). Aan de achterkant is een out dus ik denk dat je alleen voorin eventueel nog filters kunt plaatsen, deze zijn echter wel 120mm.
CPU koeler: Hierbij is het eigenlijk van belang, hoeveel koeling is er precies nodig en hoe stil moet het zijn. Bang for buck zit de sweet spot op 30-40 euro, daarboven ga je relatief veel meer betalen voor kleine winst (in koeling en stilte), het is aan jou of dat het je waard is. Persoonlijk zou ik voor een goede luchtkoeler gaan (eventueel de noctua 14?).
Geheugen: Misschien kun je beter eerst 2x8GB plaatsen en indien dat niet genoeg blijkt nog 2x8 erbij zetten. Setjes van 2x8 zijn per GB sowieso gunstiger dan 4x8. In principe is de officiele ondersteuning ook maar 1600MHz, doorgaans win je niet zoveel met sneller geheugen dus wat dat betreft zou je nog wat kunnen besparen.
Bedenk je ook dat je voor meer dan 16GB een Pro versie van windows nodig hebt.
ODD: verschillen tussen merken en types zijn minimaal, zeker omdat zo'n ding weinig gebruikt wordt maakt het eigenlijk niet uit welke je pakt, misschien degene met de beste looks en/of de beste garantie?
Voeding: zolang je het bij 1 videokaart houdt en niet de hele kast vol hang met van alles en nog wat heb je aan 550W al voldoende. (die 400W uit de test zal van het gehele systeem zijn geweest, een 'normale' 7970 GHz verbruikt namellijk net iets meer dan 200W).
SSD: Inderdaad een goede, welliswaar redelijk wat duurder dan de andere SSD's zonder dat je dit prestatieverschil echt gaat merken (op een paar specifieke taken na), persoonlijk zou ik meer bang for buck kiezen.
Cardreader: je behuizing heeft al 2x USB3, heb je aan een simpele cardreader niet voldoende?
Deze is overigens nergens leverbaar, maar mocht je toch iets dergelijks willen moet je even kijken of je op het moederbord 2 aansluitingen hiervoor hebt.
Geheugen koeling: Niet nodig, staat alleen leuk.
Koelpasta: krijg je bij de cpu koeler, die zal voldoen.
Behuizing: prima keus, is sowieso iets persoonlijks.

Welke software ga je gebruiken voor het videobewerken?
Verschillen tussen nvidia/amd videokaarten kúnnen hierin enorm zijn, zoek dus nog even wat benchmarks/reviews.

Wat voor monitor heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 08:19

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Persoonlijk zou ik, met dat budget, ook zeker gaan voor een raid 0 opstelling van harde schijven. Neem van mij aan dat je wanneer je veel video bewerkt je echt niet alles altijd op de ssd hebt en je dus vrij veel baat hebt bij de dubbele opslagsnelheid.

En daarnaast maakt bijv. premiere actief gebruik van CUDA. Mij heeft het in eerste instantie nooit tegengehouden om in (pff 2.5 jaar geleden wast nog ati) AMD kaart te kopen, maar Nvidia is bij videobewerking altijd extra het overwegen waard (los van dat het ook prima kaarten zijn )

Persoonlijk neig ik meer naar de lijst van redone, heb ff geen tijd om zelf een lijstje voor je te maken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Achilles op 24-01-2013 22:34 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07 12:01

player-x

Disruptive by design

CPU
Prima keuze voor video bewerking.

Heb zelf een 3930K maar dat heb je niet echt nodig voor video bewerken.

Tip: als je geen haast heb met video encoding, klok dan je CPU onder naar 2GHz, dan heb je de beste IPW, kan je als je veel encode aardig wat geld schelen.
Zelf doe ik al mijn (re-)encoding op mijn onder geklokte server want die staat toch 24/7 aan

Moederbord
De basis van je PC, je kan hier 50 euro besparen, maar zelf zou ik het ook niet doen, dit bord heeft leuke extra's, maar als WiFi geen noodzaak voor je is zou ik een ander bord kiezen.

Videokaart
De matrix is tenzij je record pogingen met LN2 wil doen gewoon veel te duur voor wat hij levert.

De ASUS 7970 DC-II is een prima kaart voor zijn geld die bijna net zover overklokt.

HDDs
Een 2de HDD is voor video bewerking niet echt meer nodig, daar HDDs snel genoeg zijn, ik gebruik het iig niet meer.
En met 32GB je bijna alle video files gewoon in geheugen kan hebben.
En als je een server hebt, zou ik de HDD daar in plaatsen, en gewoon over Gbit netwerk werken, is snel genoeg.
Behuizing
Heb hier voor de duurdere maar ook flexibelere Lian Li A70F gekozen, welke een hele mooie kast is waar je bv ook prima een waterkoeling in kan bouwen.
Wat in verhouding zeer slecht gaat in de Storm Trooper.

Koeler
De Noctua NH-D14 is mijn eerste keuze, en is een van de stilste koelers op de markt die ook nog eens ongelooflijk goed koelt, en vooral het geluidsprofiel van de Noctua fans is een van het minst storend van alle fans.

Geheugen
DDR3-1600 is snel genoeg, en de Patriot Viper 3 zijn snel genoeg voor je systeem, en past ook goed bij je mobo, en deze DIMMs zijn niet zo hoog als de Corsair Vengeance, en kunnen dus niet in de problemen raken met je koeler, geheugen koeling is sowieso redelijk overdreven.
Heb op mijn geheugen wel water koeling zitten, maar dat zit er echt alleen voor de show. ^_^

Geheugen koeler
Totaal nutteloos, tenzij je nutteloos je geheugen gaat overklokken.

Optische drive
Heb je een BR brander nodig, want een DVD brander die BR can lezen heb je voor 1/3 van de prijs.

PSU
De Dark Power Pro 10 is gewoon overkill en belachelijk duur, het prijs verschil met de 50 euro goedkopere maar nog steeds goede AX850 verdien je nog niet in 30 jaar terug op je stroom rekening!
En ook van die AX850 zal je jaren probleemloos plezier van hebben.

SSD
Zelf zou ik voor de goedkopere Crucial m4 gaan, en 35 euro in mijn zak houden, het verschil zal je in de praktijk niet of nouwelijks merken, maar dat is iets wat je zelf moet beslissen.

Geheugenkaartlezer
Geen idee, ziet er wel degelijk uit. ;)

Koelpasta (aka TIM)
PK-1 is een van de beste TIMs op de markt.

De verschillen van verschillende methodes van TIM aan te brengen.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de 5 stipjes methode.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 291,95€ 291,95
1MSI Big Bang MPower Z77€ 167,90€ 167,90
1Asus HD7970-DC2-3GD5€ 385,51€ 385,51
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 59,90€ 59,90
1Lian Li PC-A70F€ 178,03€ 178,03
1Noctua NH-D14€ 65,-€ 65,-
2Patriot Viper 3 PV316G160C9K€ 75,90€ 151,80
1Corsair Professional Gold AX850€ 139,-€ 139,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 206,-€ 206,-
1BitFenix SuperSpeed USB 3.0 Card Reader 3.5 - black€ 25,85€ 25,85
1Prolimatech Thermal Compound PK-1 (5 gram)€ 9,74€ 9,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.866,78

Zou zelf het systeem kater ook water koelen, krijg je ongeveer een 10~15% extra overklok voor terug, maar daar naast ook nog eens een veel en veel stiller systeem!

Heel goedkoop is het niet, maar op de videokaartblok na kan je alle onderdelen mee nemen naar je volgende upgrade over een paar jaar.

Als je echt fanatiek wild gamen zou ik voor Eyefinity opstelling gaan, daar heb je veel meer aan dan aan een enkel scherm!

En ook voor video edeting is een 3 schermen opstelling ideaal, doe al mijn edeting op 3 schermen, er is gewoon geen betere manier.

#ProductPrijsSubtotaal
3Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 255,-€ 765,-
3Samsung Syncmaster S24B420BW Zwart€ 225,06€ 675,18

Had voorheen een 30'' om te gamen, en heb nu 3x 1920x1200, en is voor gamen echt een stuk beter, en de 30'' hangt nu aan het vrouwtjes der computer, die het eerst wel erg veel vond maar er nu wel blij mee is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3XYe4pyTz6Cep0SHgUXcNAw8/full.png Neem dan wel 1920x1200 schermen daar 1080p eigenlijk te weinig is in de hoogte.

Hier kan je goed het verschil zien tussen 16:9 en 16:10 en hoe het er uit ziet op 3 schermen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yZanJwOg9GF69ZLaJ56ryLCp/full.jpg
Klik thumbnail voor volledige screendump.
Ook voor normaal gebruik is 3 schermen erg prettig werken, daar je verschillende dingen op verschillende schermen tegelijk kan doen of vergelijken.

Tip: als je echt super Dolby Digital 3D geluid wil is dit een goede oplossing.

#ProductPrijsSubtotaal
1Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E€ 47,60€ 47,60
1Pioneer VSX-322-K€ 147,93€ 147,93
2Magnat Monitor Supreme 100 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Magnat Monitor Supreme Center 250 (Zwart)€ 64,99€ 64,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,52

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ySoSrs
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 13:48
Van waar heb je dat plaatje player-x? Want ik vind dat heel raar. 1200 is inderdaad meer pixels dan 1080 maar in games is je fov met 16:9 net groter dan bij 16:10 omdat de keuze is gemaakt om uit het 16:9 scherm het 16:10 scherm te knippen bij wijze van spreken. D.w.z. dat voor hetzelfde beeld de randen van een 16:9 scherm worden weggeknipt wat dus een kleinere fov geeft op 16:10.

Zie bv: Wikipedia: Field of view in video games
en http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2159137
Je vindt er nog veel meer over als je zoekt op fov games en 16:9 vs 16:10 enz.

Indien dat plaatje dat je hebt gewoon gemaakt is door middel van een screenshot te nemen op 1920x1200 an dan op 1080 een zwart lijntje te zetten, komt dit niet overeen met het beeld wat je zou zien als je dat inderdaad op 16:9 schermen zou weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

ySoSrs schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:10:
D.w.z. dat voor hetzelfde beeld de randen van een 16:9 scherm worden weggeknipt wat dus een kleinere fov geeft op 16:10
Nee het scherm is screen dump van 48:10 en 48:9.

En wat ik aan probeer te geven is niet de FOV, wat ik probeer te laten zien is het verschil in scherm oppervlakte, 1200p vs 1080p is 12% meer pixels.

En dat verticale pixels best welkom zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 25-01-2013 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Waarom niet een Xeon in plaats van de i7? Scheelt je toch weer 100 euro.

Redono's lijstje is ook leuk, maar, misschien ook wel dikke vette overkill.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

VasZaitsev schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 16:00:
Waarom niet een Xeon in plaats van de i7? Scheelt je toch weer 100 euro.
Hij geeft het al duidelijk aan in zijn openingspost.
CPU: Ik heb gekozen voor de intel i7 3770K omdat ik ten eerste van plan ben te overklokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal om zo groots en constructief te reageren. Het helpt echt enorm veel.

Op basis van jullie argumenten en voorstellen heb ik mijn lijstje aangepast. Ik zal ook beargumenteren waarom ik een bepaalde wijziging al dan niet heb doorgevoerd.

Dus als ik niets vergeet dan ziet mijn lijstje er (voorlopig) als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 507,45€ 507,45
1Gigabyte GA-X79-UD3€ 175,99€ 175,99
1Asus MATRIX-HD7970-P-3GD5€ 450,-€ 450,-
1Corsair Vengeance CMZ32GX3M4X1866C10€ 172,50€ 172,50
1Silverstone Strider Gold ST75F-G€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 204,99€ 204,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.890,26

CPU: Aangezien er bespaard kon worden op o.a. voeding en andere onderdelen, was er budget over om een i7 3930K te kiezen. Na wat reviews gelezen te hebben, alsook jullie reacties uiteraard, komt deze er ook wel goed uit.

Het is natuurlijk wel een heleboel geld, maar als het daadwerkelijk zoveel beter is als een 3770K (ook gezien naar de toekomst toe) en we rond het bedrag van ca. 2000 euro blijven dan ben ik ook iemand van 'waarom niet'. Maar is het de 200 euro extra ook daadwerkelijk waard?

CPU Koeler: Eerst dacht ik dat ik sowieso een andere koeler moest zoeken doordat de CPU socket anders was, maar blijkbaar is dat niet zo.

Na het vergelijken van de, door jullie voorgestelde, koelers denk ik toch dat het het beste is om bij mijn eerste keus, de be quiet! Dark Rock Pro 2 te blijven. Deze is inderdaad ietsje duurder, maar komt wel beter uit de testresultaten. Deze heeft, als ik me niet vergis, meer heatpipes en is ook deels gemaakt uit koper (wat uiteraard beter de warmte geleid dan aluminium). Daardoor denk ik dat het beter is om toch voor de deze te gaan, ook gezien deze ietsjes stiller is?

Moederbord: Aangezien de CPU verandert, moet het moederbord ook veranderen omdat er een andere CPU socket nodig is. Ik heb daarom eventjes rondgekeken en kwam tot de conclusie dat de moederborden met deze CPU socket een tikkeltje duurder zijn dan die van de vorige.

Om toch niet overboord te gaan heb ik voor de Gigabyte GA-X79-UD3 gekozen. Na het lezen van wat reviews en veel vergelijkt te hebben, ook met duurdere borden, kwam deze er redelijk goed uit, denk ik. Is dit een goede keus?

GPU: Na het lezen van jullie reacties ben ik nog eens gaan kijken naar de videokaarten en wat de mogelijkheden zijn. Na het opzoeken van een boel reviews, testen, e.d. komt het er toch op neer dat als je Crossfire of SLI (is hetzelfde toch, nietwaar? Alleen AMD / NVIDIA?) doet je geen verdubbeling krijgt van de capaciteiten van de kaart? Of wel?

Daardoor lijkt het mij beter om te investeren in 1, super goede kaart die op zijn eentje die crossfire voorbijgaat, zonder natuurlijk 10x zoveel te betalen. Dus na het bekijken en vergelijken van een hoop GPU's en gezien te hebben wat er nog over was kwa budget, lijkt het mij het beste om bij mijn eerste keus, de Asus MATRIX-HD7970-P-3GD5, te bleven. Bovendien, als ik mij niet vergis, levert deze kaart toch meer op als je met 1, misschien in de toekomst 2 (het bericht van player-x brengt me wel in de verleiding om het te gaan doen :9 ) schermen bezig bent? Of vergis ik mij hier?

Deze komt in de reviews zeer goed uit de bus kwa overklokprestaties op lucht en door bij 1 GPU te blijven, verbruik het systeem minder stroom, waardoor ik naar een 750W voeding kan. Toch?

Voeding: Als voeding heb ik inderdaad een goedkoper en lager voltage model gekozen. Mijn oog viel op de Silverstone Strider Gold ST75F-G, omdat deze goed uit de reviews kwam, efficiënt is en toch een pak goedkoper dan mijn vorige keus. Is dit een goede keus volgens jullie? (Deze kost ca. 142 euro volgens harware.info) http://nl.hardware.info/p...erstone-strider-gold-750w

Ook ben ik nog aan het twijfelen tussen deze en de aangeraden, Corsair Professional AX850 850W, voeding. Is de 750W genoeg om future proof te zijn, rekening houdend met het feit dat ik ga overklokken, koeling en van plan ben er waarschijnlijk +/- 3 oude HDD's bij in te gooien. Ook sluit ik in de toekomst een extra SSD niet uit.

HDD: Mijn eerste keus voor 1TB+3TB kwam oorspronkelijk doordat ik eerst een HDD gekozen had met 10.000rpm, maar na het lezen van een boel reviews en forumtopics kwam ik tot de conclusie dat die absoluut niet waarde/euro was en heb ik voor diezelfde prijs HDD's gezocht, met dat als resultaat. Bovendien was het ook gelijk handig gezien de videobewerking, maar aangezien dat niet persé een must is laat ik hem maar vallen. Daardoor blijft de Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB over.

Behuizing: Voor de behuizing blijf ik toch bij mijn eerste keus, de CM Storm Trooper. Ik vind deze er persoonlijk beter uitzien (sommige vinden het er niet uit zien :P ) en ik vind het wel een praktische bak: Makkelijk te verplaatsen, naar het schijnt goede airflow (?), zeer goede waarde/euro en zeer groot waardoor ik niet bang moet zijn of er iets niet in past (?). Bovendien bespaar ik hier dan een paar tientjes, die ik dan in de andere onderdelen kan steken.

SSD: Na lang vergelijken en nadenken denk ik toch dat ik bij de Samsung 840 series Pro 256GB blijf. Deze komt toch nét iets sneller uit de reviews en vergelijkingen en aangezien de SSD, naast de CPU, grotendeels de snelheid van je systeem bepaalt denk ik dat ik die tientjes er wel voor over heb.

Optische Drive: Ik ga inderdaad bij de Lite-On IHBS112-115 blijven. Je weet nooit wat de toekomst brengt en investeer daarom in zoveel mogelijk functionaliteit zonder over de scheef te gaan. (Ben ik daar eigenlijk al niet mee bezig? 8)7 )

Card Reader: Op aanraden van de reacties ben ik naar een andere card reader gaan kijken en ik denk wel dat ik een goede gemaakt heb hier. De SilverStone FP37, die ik jammer genoeg niet in de wenslijst kon krijgen, ondersteunt zowat elk kaarttype en dan 'ben je maar voorzien'. Deze kost een tientje meer als de vorige maar is het wel waard denk ik? http://azerty.nl/20-5265-...one-fp37-kaartlezer-.html

Koelpasta: De koelpasta heb ik er niet meer bijgezet, maar volgens player-x is het een van de beste die er te krijgen valt. Is het dan ook de moeite dat ik deze aankoop, boven op de blijkbaar bijgeleverde koelpasta bij de aankoop van de koeler of niet?

Om op de vragen te antwoorden:

Welke software ga je gebruiken voor het videobewerken? Verschillen tussen nvidia/amd videokaarten kúnnen hierin enorm zijn, zoek dus nog even wat benchmarks/reviews.

Ik gebruik hoofdzakelijk Sony Vegas en After Effects. Het is mogelijk dat ik in de toekomst nog andere ga gebruiken. Verder maak ik ook gebruik van Photoshop e.d.

Maakt dat echt zoveel verschil uit? Maar voor zover mijn kennis kwa videokaarten gaat, komt AMD toch veel beter uit de kast kwa performance in games dan NVIDIA of andere producenten, of vergis ik mij hier?

Wat voor monitor heb je?

Een Novita, 22 inch. http://nl.hardware.info/productinfo/2486/novita-2205w

Ikzelf heb ook nog een paar vraagjes, sorry hiervoor. :P

Wat is een RAID opstelling? Wat houdt dit in en wat kan ik ermee doen? Ik heb gelezen dat er meerdere types zijn en verschillende functionaliteit hebben, maar kan er niet echt uit wijs?

Ik vroeg mij eigenlijk ook nog iets af: Is het tegenwoordig niet meer nodig om een aparte geluids- of netwerkkaart te kopen en aan te sluiten op het moederbord? Is het niet zo dat dat wel in het moederbord zit, maar dat dat niet op kan tegen de prestaties van een aparte kaart (zoals dat bij videokaarten is, als ik me niet vergis)?

Ten laatste was er nog een kleine onduidelijkheid betreffende de huidige bestuursystemen: Is het vandaag de dag beter om een Windows 7 Ultimate aan te schaffen, of om naar Windows 8 te gaan? (Prestatiegewijs, compabiliteit, e.d.)

Om mijn, weeral veel te lange, bericht te beëindigen zou ik jullie nog eens willen bedanken voor de uitgebreide reacties! _/-\o_

Met vriendelijke groet,
HighDive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408459

Anoniem: 498834 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 02:13:
Bedankt allemaal om zo groots en constructief te reageren. Het helpt echt enorm veel.

Op basis van jullie argumenten en voorstellen heb ik mijn lijstje aangepast. Ik zal ook beargumenteren waarom ik een bepaalde wijziging al dan niet heb doorgevoerd.

Dus als ik niets vergeet dan ziet mijn lijstje er (voorlopig) als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Strider Gold ST75F-G€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.890,26
waarom geen h100 of h100i cooled beter dan die dark rock

ook zou ik persoonlijk een asus rampage IV formula pakken :p
maar dat is mijn ding en de geluidskaart onboard is echt goed

heb dit moederbord zelf ook :)

RAID is 2 hardeschijven samen laten werken zodat het geheel sneller wordt

awjah die storm trooper is een vreselijke kast.
nette pc voor de rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Die dark rock pro 2 koelt echt nog beter dan je denkt hoor ;)
in de volgende review zelf telkens lichtjes beter dan de corsair h100 (Niet bij low speed, daar is de h100 lichtjes beter)
http://be.hardware.info/r...koelprestaties-high-speed

[ Voor 11% gewijzigd door SmokingCrop op 26-01-2013 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408459

SmokingCrop schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 02:44:
Die dark rock pro 2 koelt echt nog beter dan je denkt hoor ;)
in de volgende review zelf telkens lichtjes beter dan de corsair h100 (Niet bij low speed, daar is de h100 lichtjes beter)
http://be.hardware.info/r...koelprestaties-high-speed
al met al lichtjes beter maar op low veel beter zecht toch wel wat of licht dat aan mij .. en voor 2000 euro zou ik er ook een ietwat beter setje dan de h100 inhangen (en cosair heeft nieuwe setjes ..ik weet niet wat die doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
eigenlijk komen ze ongeveer op hetzelfde uit.
De dark rock kan je sneller zetten en hetzelfde geluid hebben als een low-speed h100 ^.^
waarbij ze elkaar in het midden tegenkomen qua temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
Het is opzich een goed systeem, alleen voor het geld en de performance zou ik een waterkoeling setje pakken. Ook hebben de asus kaarten een redelijk lompe en in verhouding niet zo'n goede koeler. Daarom zou ik persoonlijk de http://tweakers.net/price...r797to-3gd/specificaties/ pakken. Deze kaarten zijn bijna identiek, maar ten eerste presteert de gigabyte koeler beter, is kleiner. Ook is de gigabyte 50 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Let wel dat je een nVidia kaart nodig hebt, wil je optimaal gebruikmaken van de nieuwe GPU ray-tracer mogelijkheden in After Effects CS6.
(meer info hier: http://blogs.adobe.com/af...in-after-effects-cs6.html)

En mocht je in de toekomst willen overstappen naar Premiere (ipv of naast Vegas, bijvoorbeeld voor de vergaande integratie met AE), dan zal je CS6 moeten gebruiken (tenminste dat vind ik) omdat de mercury playback engine van CS5.5 alleen met nVidia (CUDA) kaarten optimaal werkt.

Wel een lastig dilemma, want als ik afga op wat ik lees, blaast de 7970 qua 3D en andere grafische zaken vrijwel alles van nVidia finaal uit het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Persoonlijk zou ik voor de UP4 of beter deUD5 gaan met hun 8 dimm slots als je toch voor S2011 gaat zorg dan iig ook dat je een bord neemt waar 64GB geheugen op gaat.

Daar je dan beter gebruik kan maken van Windows prefetcher
Wat is een RAID opstelling?
Een opstelling van 2 of meerdere HDDs of SSDs die samenwerken voor extra data veiligheid, of meer snelheid
Wat houdt dit in en wat kan ik ermee doen?
Je kan het volgende er mee doen.
  • Meer snelheid
  • Meer opslag
  • Meer zekerheid
  • Combinatie van van de drie.
Ik heb gelezen dat er meerdere types zijn en verschillende functionaliteit hebben,
Correct lees er hier meer over.
Wikipedia: RAID
Wikipedia: Standard RAID levels
Heb ik het nodig?
Nee eigenlijk niet, de winst voor jou op de desktop is nihil.

Ik zou het eigenlijk alleen gebruiken als je meer opslag wil hebben dan een SSD kan leveren of als je, je SSD opslag wild verdubbelen zonder een extra drive aan het OS toe te voegen.
Ik vroeg mij eigenlijk ook nog iets af: Is het tegenwoordig niet meer nodig om een aparte geluids- of netwerkkaart te kopen en aan te sluiten op het moederbord?
Onboard netwerk op het UD3 of UP4 bord en veel andere borden met onboard Intel netwerk, is beter dan de bijna alle losse kaarten.

Het geluid op de Gigabyte GA-X79-UD3 en UD5 is erg goed, speciaal als je het digitaal aansluit, want dan heb je DD-Live.

Er is een verschil tussen gewone onboard en losse kaarten, maar het verschil is lang niet meer zo groot als vroeger was, zou zeggen kijk eerst hoe onboard je bevalt, en beslis dan.
Is het niet zo dat dat wel in het moederbord zit, maar dat dat niet op kan tegen de prestaties van een aparte kaart (zoals dat bij videokaarten is, als ik me niet vergis)?
Geld alleen voor geluidskaarten, al het onboard netwerk is goed genoeg voor thuis gebruik.
Ten laatste was er nog een kleine onduidelijkheid betreffende de huidige bestuursystemen: Is het vandaag de dag beter om een Windows 7 Ultimate aan te schaffen, of om naar Windows 8 te gaan? (Prestatiegewijs, compabiliteit, e.d.)
Heb W8 in gebruik en het heeft echt zo zijn voordelen, en heeft mijn voorkeur.

Maar W7 is ook prima, en als je een hekel hebt aan veranderingen dan is W7 de beste keuze, maar veel van de veranderingen zo als de Start knop kan je gewoon terug krijgen.

En als je iets er iets werk in steekt kan je alles wat je van W7 mis gewoon weer terug krijgen.
Wat voor monitor heb je?

Een Novita, 22 inch. http://nl.hardware.info/productinfo/2486/novita-2205w
Het zou bij wet verboden moeten worden om zo een monitor te gebruiken, met zo een krachtig systeem. |:(

Zou zelf voor een Eyefinity opstelling van 3x Samsung Syncmaster S24B420BW Zwart gaan als je echt wild gamen, maar minimaal voor een Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart als je niet de ruimte hebt voor 3 monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nogmaals bedankt aan allen die hierop gereageerd hebben. Ik word wijzer met elke keer dat ik dit forum bezoek. :)

Jason331 en SmokingCrop:

Na nog wat wikken en wegen verkies ik toch om bij de luchtkoeler te blijven. Deze evenaart de h100i en overtroeft hem hier en daar zelfs, en dat terwijl hij toen een tientje of meer goedkoper is.

Bovendien heb ik in het verleden niet echt super ervaring met water en elektronica (niet persé ivbm computers), als je snapt wat ik bedoel. 8)7

hydrargyrum en Sefyu:

Het klopt inderdaad wat je aankaart, hydrargyrum: ik heb veel reviews gelezen waar mensen allerminst te spreken zijn over de koelers die bij de videokaarten geleverd worden. (Met de Asus kaarten in het speciaal) Dat is ook de reden dat mijn oog op deze kaart gevallen is. Deze kaart wordt gesteld de beste op-lucht-overklokbare videokaart te zijn, aldus de review(s).

De Gigabyte is inderdaad wat goedkoper, maar aangezien ik een behoorlijk fervent gamer ben, ben ik ook vrij kritisch betreffende de performance van de kaarten. Ik heb in het verleden een aantal keer een kaartje bijgeprikt en was dusdanig niet te spreken over de vooruitgang. Daarom heb ik er deze keer voor gekozen niet te besparen op de videokaart en dus een duurder model te kiezen.

Mocht deze al dan niet tegenslaan, dan ga ik de volgende keer zeker uw suggestie en de suggestie voor de crossfire tegen elkaar afwegen en zien welke het beste is. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor alle andere reacties. :)

Sefyu, ik heb inderdaad ook vernomen dat NVIDIA beter is voor videobewerking dan ATI/AMD, maar heb uit eigen ervaring mogen vaststellen dat het vica versa is betreffen het gamen. (Uiteraard gezien vanuit mijn, misschien wel té, kritisch standpunt) Aangezien ik al extra geïnvesteerd heb in een duurdere CPU voor de videobewerking, lijkt het mij slimmer hier voor de AMD te kiezen? Aangezien het toch niet zo is dat je én een NVIDIA én een AMD kan hebben in eenzelfde systeem, of wel? :?

Player-x:

Ik ben inderdaad aan het overwegen om een UD5 gigabyte te nemen, het enigste probleem is dat ik al over de 2000 zit en die upgrade mij nog meer dan enkele tientjes zal kosten. Misschien doe ik het wel, maar daar moet ik nog even diep over nadenken. Is die mogelijkheid tot 64GB echt de moeite? Ik bedoel, ik heb begrepen uit talloze reviews, guides en forum topics dat 32GB al dikke overkill zou zijn?

Bedankt voor de uitgebreide uitleg betreffende de RAIDs. Ik ga die betrouwbaarheidsfunctie wel overwegen, aangezien ik nog een 5-tal oudere HDD's heb liggen en die kunnen dan mooi als backup dienen.

Verder denk ik wel dat ik voor Windows 8 ga gaan, afgaande van reviews en uw reactie. De grootste afkeer dat ik tegen Windows 8 heb is inderdaad dat ze van een computer precies een smartphone maken door al die 'Apps'. Ik vind dat zo onoverzichtelijk. Het is in orde voor op een smartphone of dergelijke, daar is het juist handig/aan te raden, maar op de computer heb ik toch iets van nee.

Het scherm dat ik nu heb is inderdaad alles behalve goed vandaag de dag. Het kriebelt al een hele tijd om een ander aan te gaan schaffen, maar ik denk dat het beter is dat ik eerst in een goed systeem investeer en pas, wanneer mijn spaarboekje het terug toelaat :+ , een nieuw scherm aanschaf. Wanneer die tijd aangekomen is, zal ik zeer zeker uw suggesties overwegen.

De enigste wijziging die ik toch heb doorgevoerd is dat ik toch voor een 850W voeding terug heb gekozen, alleen wel een goedkoper model als voordien. Dit omdat ik toch, in de loop van de tijd, van plan ben om een HDD of 4 en SSD of 2 bij te prikken. (en wie weet wat nog allemaal ... :*) )

Waarom dan 850W en niet 750W? Dat is omdat ik las dat zowel CPU als GPU in staat zijn 200W of meer te verbruiken. Dan zou je al over de helft zitten en dan heb je nog maar twee componenten gevoerd. Moederbord zou ook iets van een goeie 150W zijn en dan zit je al aan 550W, zonder HDD's, SSD, Cardreader, Externe, toetsenbord, muis, optische drive, 4 geheugen latjes of mogelijke toekomstige upgrades. Daarom leek het mij veiliger. Of maak ik mij hier zorgen om niets?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus MATRIX-HD7970-P-3GD5€ 454,99€ 454,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.034,25

Ten laatste had ik nog een vraagje: Ik ben van plan om bij Azerty.nl te gaan bestellen, omdat ik er veel goede dingen over lees. Alleen is er 1 ding dat mij nogal ambeteerd: Zoals al gesteld in een van de reacties hier, is de videokaart die ik gekozen heb slecht leverbaar en daarom ook duurder dan zou moeten. Ik dacht van ok, geen probleem, maar toen ik hun prijs zag, viel ik zowat achterover. Hun vragen +/- 570 euro voor die kaart, terwijl die hier voor 'maar' 450 euro staat. Daarom was het mijn vraag, weten jullie een shop die ook een hoge betrouwbaarheid/service heeft, maar waar deze kaart wel voor +/- 450-480 te krijgen valt? (Ik zou het wel leuk vinden, want dan kan ik de UD5 versie van het moederbord kiezen inplaats van de UD3)

Nogmaals bedankt aan allen om te reageren.

Met vriendelijke groet,
HighDive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
je zou ook deze kunnen nemen: http://azerty.nl/producte...-dvi-4-x-displayport.html

Ik zou wel eens een mailtje doen als die uberhaubt nog te verkrijgen is.. (10 dagen + is meestal een teken dat hij niet meer leverbaar is, aangezien de leverancier hem ook niet heeft blijkbaar)

Je zou deze (pricewatch: Asus MATRIX-HD7970-3GD5) bij CD-ROM-LAND Breda kunnen kopen, daar hebben ze er blijkbaar nog 1 in voorraad liggen en de reviews op tweakers zijn belovend voor die winkel. (waarschijnlijk ook best eerst een mailtje sturen, is zowat de enige winkel die zo een liggen heeft? - too good to be true?)

[ Voor 4% gewijzigd door SmokingCrop op 27-01-2013 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 498834 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 01:35:
Ik ben inderdaad aan het overwegen om een UD5 gigabyte te nemen, het enigste probleem is dat ik al over de 2000 zit en die upgrade mij nog meer dan enkele tientjes zal kosten. Misschien doe ik het wel, maar daar moet ik nog even diep over nadenken. Is die mogelijkheid tot 64GB echt de moeite? Ik bedoel, ik heb begrepen uit talloze reviews, guides en forum topics dat 32GB al dikke overkill zou zijn?
32GB is inderdaad genoeg, maar ik merk het verschil duidelijk met laad tijden van games, waar prefetch cache dingen sneller laad dan van SSD.

Zo als je hier onder kan zien gebruik ik zelfs met 64GB geheugen nog steeds 100% van mijn totale geheugen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IqjQ2Y6S8iNTeXP4gXubmVIf/full.png

Maar 64GB is niet iets dat je meteen moet kopen, je kan voorlopig af met 32GB, tot je weer meer geld hebt. ;)
Het scherm dat ik nu heb is inderdaad alles behalve goed vandaag de dag. Het kriebelt al een hele tijd om een ander aan te gaan schaffen, maar ik denk dat het beter is dat ik eerst in een goed systeem investeer en pas, wanneer mijn spaarboekje het terug toelaat :+ , een nieuw scherm aanschaf. Wanneer die tijd aangekomen is, zal ik zeer zeker uw suggesties overwegen.
Kan uit ervaring zeggen dat als je eenmaal met Eyefinty gespeeld hebt, je niet meer terug wild en door het sleutelgat gamen.
De enigste wijziging die ik toch heb doorgevoerd is dat ik toch voor een 850W voeding terug heb gekozen, alleen wel een goedkoper model als voordien. Dit omdat ik toch, in de loop van de tijd, van plan ben om een HDD of 4 en SSD of 2 bij te prikken. (en wie weet wat nog allemaal ... :*) )
Als je, je CPU gaat overklokken dan heb je minimaal 850W PSU nodig

Voor HDDs en SSDs hoef je geen extra vermogen te nemen een SSD verbruikt 4~5W en een HHD 5~8W load, alleen als je meerdere video kaarten wild gebruiken is een zwaardere PSU noodzakelijk, zo als voor Tri-CF

Een goede indicatie voor hoe zware PSU je nodig hebt, is door dit formulier in te vullen met alle extra's (zonder te overdrijven) die je misschien ooit wil gebruiken.

Als je ooit Tri-CF overweegt dan heb je zelfs een 1000W PSU nodig.
is de videokaart die ik gekozen heb slecht leverbaar en daarom ook duurder dan zou moeten.
Deze kaart is redelijk vergelijkbaar met de Matrix, en een goede overklokker, en wel gewoon leverbaar op het moment.
MSI R7970 Lightning Boost Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Anoniem: 498834 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 01:35:

Sefyu, ik heb inderdaad ook vernomen dat NVIDIA beter is voor videobewerking dan ATI/AMD, maar heb uit eigen ervaring mogen vaststellen dat het vica versa is betreffen het gamen. (Uiteraard gezien vanuit mijn, misschien wel té, kritisch standpunt) Aangezien ik al extra geïnvesteerd heb in een duurdere CPU voor de videobewerking, lijkt het mij slimmer hier voor de AMD te kiezen? Aangezien het toch niet zo is dat je én een NVIDIA én een AMD kan hebben in eenzelfde systeem, of wel? :?
Het is geloof ik wel mogelijk om beide kaarten in je systeem te hebben. Of het altijd probleemloos werkt weet ik niet...

Je zou eventueel in de toekomst een nVidia kaartje erbij kunnen doen wanneer je besluit om bijv. naar Premiere te switchen, veel gebruik gaat maken van bepaalde gpu-accelerated effecten in AE of bijv. 3D-werk erbij gaat doen. Maar wie weet wat er in de tussentijd gebeurt qua gpu-support e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SmokingCrop:

Ik was daarnet van plan mailtje te sturen naar die winkel in Breda, toen ik ineens zag dat de prijs van Azerty.nl 110 euro gedaald was. Concreet heb je dus de platinum versie voor 10 euro meer dan de niet platinum. Ik heb dan ook uiteraard direct een mailtje gestuurd, want het is niet meer in voorraad. Zullen zien wat dit brengt.

Sefyu:

Als dat mogelijk is en zonder problemen als gevolg dan is de kans dat later een nvdia erbij prik idd zeer groot!

Player-x:

Wow, ik wist niet dat een particulier systeem zelfs in staat was zoveel RAM te gebruiken en/of 'nodig' te heben om eerlijk te zijn, want overal waar je leest hebben ze het over max 8GB en uitschieter van 16GB. Hebben we weer een reden om te sparen. :)

En inderdaad, u hebt gelijk: de 750W zou niet genoeg geweest zijn, aangezien ik op 764W uitkwam (incl. veroudering 30%). Ik ga dan toch gewoon voor de 850W gaan. Is diegene die ik geselecteerd heb de betere keuze voor dat prijzensegment of zijn er betere (in de zin van betrouwbaarheid en minder dB)?

Dan nog eventjes betreffende die kaart die je daar voorsteld. Volgens de specs is die inderdaad amper slechter dan de Matrix Platinum, maar ik heb wel vernomen dat die kaarten echt snel veel te warm worden en bijgevolg moeilijk te koelen zijn (op lucht)? Ik ben eigenlijk op zoek naar een High-End videokaart, die makkelijk op lucht te overklokken is naar een hogere en toch stabiele toestand, zonder dat ik bang moet zijn er iets te warm wordt. Evt. na het installeren van extra koeling natuurlijk.

Mijn huidige lijstje ziet er dan op dit moment zo uit (en ja, jammer genoeg valt het wat hoger uit, maar is het wel veel beter dan wat ik voordien gekozen had(?)):

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X79-UD5€ 282,73€ 282,73
1Asus MATRIX-HD7970-P-3GD5€ 454,99€ 454,99
1Corsair Vengeance CMZ32GX3M4X1866C10€ 172,-€ 172,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.140,49

Iemand nog advies over wat er beter kan zonder nog hoger te gaan?

Met vriendelijke groet,
HighDive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Mooie lijst, alleen denk ik wel dat je je verkijkt op de meerwaarde van de Matrix kaart tov andere merken.

Al deze 7970's zitten op eenzelfde PCB en gebruiken dezelfde chip, alleen de koeling is anders en soms is eea iets anders ingedeeld. Maar die kleine verschillen rechtvaardigen *nooit* maar dan ook nooit(!) de meerprijs die voor de Matrix wordt gevraagd. Daarbij betaal je nu rustig een tientje of vijf tot acht extra omdat er schaarste is. Maw dit is geen slimme keuze. Pak de MSI of de Gigabyte. Sowieso is de Gigabyte Windforce de beste bang for buck 7970 en ook die is prima te overklokken. Dat, samen met een Crucial M4 of een Intel 330 ipv de Samsung 840 pro en je hebt een systeem met gelijke prestaties maar wel binnen, of bijna binnen je budget ipv 140 eurootjes eroverheen. Als laatste zou ik CL9 geheugen pakken ipv 1866 CL10. Beter om voor een lagere latency te gaan dan een hogere binning, geheugen overklokken heb je toch geen fuck aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Vayra op 28-01-2013 14:39 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 498834 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:41:
Wow, ik wist niet dat een particulier systeem zelfs in staat was zoveel RAM te gebruiken en/of 'nodig' te heben om eerlijk te zijn, want overal waar je leest hebben ze het over max 8GB en uitschieter van 16GB. Hebben we weer een reden om te sparen. :)
Nodig is een groot woord, want met 16GB heb je al ruim voldoende werkgeheugen, maar de extra GB helpen je systeem vlotter aan te voelen als er HD acties plaatsvinden.
En inderdaad, u hebt gelijk: de 750W zou niet genoeg geweest zijn, aangezien ik op 764W uitkwam (incl. veroudering 30%). Ik ga dan toch gewoon voor de 850W gaan. Is diegene die ik geselecteerd heb de betere keuze voor dat prijzensegment of zijn er betere (in de zin van betrouwbaarheid en minder dB)?
Is een prima voeding, persoonlijk zou ik zelf gewoon voor de goedkopere XFX PRO850W gaan dat ook een prima voeding is, hoewel hij niet zo efficiënt is als de AX850, is hij 50 euro goedkoper en dat verdien je nooit terug op je energie rekening, dure voedingen zijn meer marketing dan noodzaak, een goedkope A merk voeding gaat ook gewoon jaren mee.
Dan nog eventjes betreffende die kaart die je daar voorsteld. Volgens de specs is die inderdaad amper slechter dan de Matrix Platinum, maar ik heb wel vernomen dat die kaarten echt snel veel te warm worden en bijgevolg moeilijk te koelen zijn (op lucht)? Ik ben eigenlijk op zoek naar een High-End videokaart, die makkelijk op lucht te overklokken is naar een hogere en toch stabiele toestand, zonder dat ik bang moet zijn er iets te warm wordt. Evt. na het installeren van extra koeling natuurlijk.
Zou dan ook zelf zeker ook water koeling installeren, is gewoon stiller en vooral beter als je overklokt voor je hardware.

Mijn 3930K word 56c max met OCCT, en mijn videokaart rond de 62c met Furmark, ongeveer 30c koeler dan op lucht.

Heel goedkoop is het niet, maar de meeste onderdelen gaan jaren mee, en kan je het dus op verschillende hardware opnieuw gebruiken.

Maar voor mij de voornaamste reden om voor waterkoeling te gaan naast de extra OC, is dat zelfs onder volle last, je het systeem nouwelijks hoort
Vayra schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:37:
Al deze 7970's zitten op eenzelfde PCB en gebruiken dezelfde chip, alleen de koeling is anders en soms is eea iets anders ingedeeld.
Ligt er aan hoe je gaat overklokken, maar op water is het verschil, het toch soms wel waard, hoewel ik zelf ook wel voor een standaard kaart zou gaan.
Dat, samen met een Crucial M4 of een Intel 330 ipv de Samsung 840 pro en je hebt een systeem met gelijke prestaties maar wel binnen, of bijna binnen je budget ipv 140 eurootjes eroverheen.
Mijn keuze zou ook op de m4 vallen, heeft op het moment nog steeds de beste prijs prestatie verhouding, en de verschillen in de praktijk zijn nihil!
Als laatste zou ik CL9 geheugen pakken ipv 1866 CL10. Beter om voor een lagere latency te gaan dan een hogere binning,
Maar ehhh, heeft 1866 CL10 al niet een lagere toegangstijd dan 1600 CL9?

Ben het met je eens dat een lagere CL waarde meer waarde heeft, maar dan moet je wel goed rekenen, daar 1866 geheugen ongeveer 17% sneller is dan 1600 geheugen en het verschil tussen CL9 en CL10 maar 11% is.

Dus is 1866 CL10 geheugen nog steeds 6% sneller qua toegangstijd, dan 1600 CL9!
geheugen overklokken heb je toch geen fuck aan.
Mee eens geheugen overklokken voor games of andere desktop gebruik is nagenoeg nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de toelichtingen.

50 MHz, 5dB of 10 °C is mij inderdaad ook geen 80 euro waard. Daarmee dat ik ook aangaf van 'valt het niet ergens goedkoper te vinden'. Want 570 euro is absurd. Dan moet je inderdaad voor een andere kaart gaan. Maar ik denk toch dat ik bij de Matrix ga blijven, aangezien hij 'maar' 10 euro duurder is als de MSI kaart en dan heb ik ook iets van 'jah, een tientje kan er nog wel van af'. ;)

Want als ik een vergelijkingstabel van de drie kaarten opstel op harware.info, dan komen ze +/- wel hetzelfde uit. Het grootste verschil is dat de gigabyte inderdaad 50 euro goedkoper is dan de twee andere, maar de MSI en de ASUS schelen daar maar 10 euro. Zoals gezegd vind ik het die 10 euro niet waard om lager te gaan zitten.

Dus dan zitten we nog met de gigabyte vs de matrix.

Nu ben ik wat gaan opzoeken over de Gigabyte kaart en ze waren er niet echt lofvol?
http://www.tomshardware.c...tion-gigabyte-r797to-7970

Bovendien kan ik het mij, jammer genoeg, niet permiteren om zoveel uit te geven voor een koelsysteem. Daarom lijkt het mij beter dat ik toch maar bij de matrix blijf. (misschien ben ik er te lofvol voor, daar geef ik je geen ongelijk in)

Heel dat waterkoelsysteem zou ik maar al te graag aankopen en erinzetten etc. Maar op zo'n moment moet ik jammer genoeg stellen dat ik daar simpelweg niet genoeg geld voor opzij kan zetten. Ik kan het mij jammer genoeg niet permiteren. |:(

De voeding ga ik wel van veranderen. Daar heb ik het broertje (?) van de voorgestelde gekozen, dit omdat die op 500W toch al 10dB stiller is, dus naarmate dat de load verder omhoog gaat zal dat verschil, denk ik, nog groter worden. Toch al weer 30 euro afgeknabbeld. :>

Dus momenteel is dit de stand van zaken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X79-UD5€ 282,73€ 282,73
1Corsair Vengeance CMZ32GX3M4X1866C10€ 172,-€ 172,-
1XFX ProSeries 850W XXX Edition€ 109,51€ 109,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.106,01

Nu is het enigste punt waar ik echt nog over aan het twijfelen ben is de SSD kaart. Ik heb in een ander deel van dit forum vernomen dat er een nieuwe generatie SSD's onderweg is en dat deze een aantal keer beter zullen zijn dan de huidige. Daarom was het mijn idee om eventueel nu een veel kleinere SSD te kopen waar ik dan uiteraard mijn OS op installeer, alsook een spelletje of 2 - 3. Zodat ik daar nu dan geld op bespaar en dat wanneer die nieuwere generatie uit is en de prijzen gezakt zijn, ik mijzelf daar eentje van aanschaf en dan rond het zelfde prijsniveau te zitten als wanneer ik nu de Samsung Pro Series zou aankopen. Is dit een goed idee?

Ikzelf zat dan te denken aan de Samsung 840 Series Pro 64GB, maar die is blijkbaar nergens verkrijgbaar als ik hardware.info en tweakers.net moet geloven. Dus misschien is het slimmer om dan voor de 128GB te gaan, dan spaar ik toch weer 80 euro uit op het moment. (Ik heb gekozen voor de Pro Series inplaats van Crucial, omdat de schrijf- en leessnelheden meer dan 100MBps hoger zouden liggen, iets wat mij vrij veel lijkt en niet onbelangrijk lijkt als je er je OS op gaat zetten?)

Dan nog een allerlaatste puntje en dan denk ik dat ik rond ben en dat is of dat het misschien nodig of handig is om met de gegeven setup een extra (aantal) fan(s) te kopen voor optimale airflow? Zo ja, welke kan je mij adviseren, want hier heb ik echt geen flauw idee over. (Enigste dat ik weet is dat hoe groter de fan, hoe meer airflow maar dat is meer common sense dan wat anders zou ik zeggen. :9 ) Als ik er dan ook extra aankoop, hoe en waar moet ik die dan plaatsen in de behuizing?

Nogmaals hartelijk bedankt voor te reageren tweakers. :)

Met vriendelijke groet,
HighDive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 20:46
Niemand kan je vertellen wat je met de keuze uitstel of nu kopen moet doen.
Het is aan jou de vraag, ben je bereid te wachten?

Zo ja, dan zou ik mij in jouw positie ook niet bekommeren om een tijdelijke 100mbps minder en lekker een crucial m4 64gb aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie.

Ik bedoelde die vraag ook meer in de zin van 'vinden jullie het waard om te wachten of is het de moeite niet?'. Ik heb, om eerlijk te zijn, geen idee wat ik moet verwachten van die nieuwe generatie.

En je hebt wel een punt. Ik heb nog nooit met een SSD gewerkt, dus het zal sowieso snel aanvoelen en tegen de tijd dat ik het traag vind worden is de nieuwe generatie er. Maar is die nieuwe generatie ook de moeite om op te wachten, dat vraag ik mij af.

Met vriendelijke groet,
HighDive
Pagina: 1