[W8/7] Overstap groot voor een 'bejaarde'?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
De laptop (Waar vista op stond) van mijn Oma is helaas overleden (Moederbord kapot), en het is mijn taak om een nieuwe laptop uit te zoeken. Ik heb vooral een vraag over het OS. Windows 7 is natuurlijk veel makkelijker voor haar om mee te werken, ze heeft 3 jaar met Vista gewerkt, dus dan is het een relatief kleine overstap naar W7. Mijn voorkeur gaat daar naar uit, het probleem is echter dat er nauwelijks laptops beschikbaar zijn met windows 7. Helaas heb ik zelf nog geen ervaring met Windows 8, dus vraag ik het hier. Zou het een groot probleem zijn om van Vista naar W8 over te stappen, als je je laptop alleen gebruikt voor internet en mail, en Word een keer per jaar voor het sinterklaasgedicht? Is het heel erg wennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:56

Sebazzz

3dp

Ik denk dat het eenvoudig is. Het is een erg simpele omgeving op het eerste oog, en kent weinig afleiding en hoge stabiliteit.

Zodra je de basistaken hebt uitgelegd (afsluiten, starten, applicatie wisselen, en eventueel nog multitasken) dan ben je er.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:11

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zelf ben ik een echte power user, en ik vond de overstap best groot. De eerste week is erg wennen.
Nadien ben je het zo wel gewoon en weet je je weg wel overal te vinden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Prima. Uiteindelijk is het enige internetten en mailen, dus dat moet goedkomen. Verder heeft ze met nauwelijks hulp zelf basistaken in Chrome uitgevonden (Bookmarks instellen e.d.) en snapt ze ook zelfstandig hoe e-mail werkt, dus echt digibeet is ze ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ben ik niet mee eens Sebazzz.

Ik draai zelf al een tijdje Windows 8 en ben van mening dat het voor een minder ervaren iemand juist lastiger is geworden. Er moet gewisseld worden tussen metro en desktop (hoeft bij win7 niet). Er zijn 2 versies van dezelfde browser (niet bij win7). En als een app is gestart is er geen kruisje om de app af te sluiten. Leg maar eens uit dat je met alt-F4 moet afsluiten. Nee, win7 is een stuk makkelijker en overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ow.... En is het niet zo dat er een soort van Windows 7 simulatie-modus zit op W8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:56

Sebazzz

3dp

ocdaan schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:23:
Ik draai zelf al een tijdje Windows 8 en ben van mening dat het voor een minder ervaren iemand juist lastiger is geworden. Er moet gewisseld worden tussen metro en desktop (hoeft bij win7 niet).
Voor iemand die voornamelijk internet en elektronische post stuurt?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:01
Leg maar eens uit dat je niet moet afsluiten.. Nee, voor de onervaren pc gebruiker is het wel degelijk makkelijker geworden. Al moet je nog wel het een en ander utileggen (maar dat moest je toch al). Voor de ervaren gebruiken (en die er tussenin) is het juist wat moeilijker en/of omslachtiger geworden.

Dat gezegd hebbende is het wellicht voor een bejaard iemand makkelijker gewoon wel een windows 7 laptop te nemen. Je wilt vooral bij oudere gebruikers (die toch al minder snel leren => over een kam scheren :)) zo min mogelijk veranderen. En waarom zou je ook veranderen als ze blijkbaar prima met windows 7 overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Sebazzz schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:24:
[...]

Voor iemand die voornamelijk internet en elektronische post stuurt?
Juist, waarom een hele metro interface als er toch geen gebruik van word gemaakt. Maakt het enkel maar ingewikkelder. Bij win7 heb je de desktop en dat is het, simpel toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Beatboxx schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:24:
Ow.... En is het niet zo dat er een soort van Windows 7 simulatie-modus zit op W8?
Geen simulatie, dat is gewoon de desktop modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
ocdaan schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:26:
[...]

Juist, waarom een hele metro interface als er toch geen gebruik van word gemaakt. Maakt het enkel maar ingewikkelder. Bij win7 heb je de desktop en dat is het, simpel toch ;)
waarom een desktop als je toch enkel een beetje mailt en internet? Btw, mocht het echt te ingewikkeld zijn, zou ik nog steeds 8 gebruiken, maar dan met Start8. Dan heb je alle voordelen van W8, methet vertrouwde startmenu van 7.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon op 24-01-2013 19:38 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:27

Klippy

Still Game

Ik heb de laatste weken wat gebruikers overgezet naar Windows 8 en ben zelf ook een paar weken geleden overgestapt.
Al met al ben ik wel fan geworden, zitten handige features in, is merkbaar sneller dan W7, zelfs op een snelle PC en het sart sneller op. Het is even wennen qua design als je Aero gewend bent, maar overall vind ik het simpelere vierkante uiterlijk veel mooier en netter dan bij Windows 7.
Het enige dat ik als pure desktop-user echt mis, blijft te startknop en het startmenu. Veel mensen zeggen wen er maar aan en grijp niet terug op iets "ouds" door weer een startmenu te installeren, maar dat lukt me niet.
Zeker voor ouderen lever ik daarom gewoon een pricewatch: Start8 mee, voor omgerekend nog geen 4 Euro vind ik dat een goede deal. Zelfs mensen die helemaal Windows 8 verliefd zijn op het nieuwe menu (veel kinderen...) zie ik af en toe dan toch lekker naar het startmenu grijpen als ze snel iets willen vinden.

In Start8 kan je ook meteen aangeven dat je meteen naar de Desktop wil booten en daarme is het gewoon af en zeker de beste Windows tot nu toe denk ik.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:32
ocdaan schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:26:
[...]

Niet persé simpel, wel bekend ;). Dat jij vastgeroest zit op je oude bekende desktop hoeft niet te betekenen dat de oma van TS dat is.

Ik zie het probleem met Windows 8 niet zo. Maak een aantal tiles voor haar waarmee ze de gebruikte applicaties opstart en leg haar vervolgens uit hoe het werkt. De rest van de overbodige tiles kan je wegdonderen of wat meer apart wegzetten in een groepje.

Met de windows toets komt ze bij de tiles en met een muisklik start ze de applicaties op. Meer heeft ze niet nodig. Geen inwikkeld uitgebreid start menu met 80 knopjes en ander geneuzel.

Gooi er voor remote beheer nog even teamviewer op dat je koppelt aan je account en je kan er ook nog is altijd bij zolang hij maar aan staat en aan internet hangt. Zonder input van user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Aangezien er maar drie apps zijn die echt worden gebruik (i.e. outlook, word en chrome) zet ik die drie met z'n drieën op een eilandje in het nieuwe w8 'startmenu'. Ik ga uitleggen dat voor switchen van apps je gewoon op de windows toets drukt, dan kom je weer in het startmenu en klik je op de app die je wilt. Laptop afsluiten gewoon met de fysieke afsluit-knop op de laptop. Dan zijn we er toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is Windows een must? Als het gebruik niet verder gaat dan mail, webpagina's bekijken, skype en een document lezen en/of schrijven, dan zou bijvoorbeeld Linux Mint ook prima voldoen. En dat staat stukken dichter bij W7 dan W8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:25:
En dat staat stukken dichter bij W7 dan W8.
Kan je dat onderbouwen? Is een nieuw startmenuutje echt zoveel verschil? Is het niet zo dat als je bijv Start8 installeert, je Windows 7 hebt, met de snelheid van 8?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:53

TheVMaster

Moderator WOS
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet helemaal waarom je voor je oma een nieuwe laptop zou halen? Ik zou denk ik (als mijn opa of oma de computer kapot heeft) adviseren om een Windows 8 tablet te halen (en dan geen RT, maar een 'echte Windows 8' variant).

Het zal misschien even wennen zijn, maar als ik kijk hoe snel mijn oma aan een iPad gewend is (terwijl ze al 20 jaar met pc's werken)....dan zal Windows 8 ook nog wel meevallen, voordeel daarvan is dat ze ook gewoon het bureaublad hebben. En omdat het een tablet is zal het ook met touch en swipen te bedienen zijn....na even oefenen denk ik dat ze daar best mee uit de voeten kan.
Pagina: 1