Meehelpen met startkabel, slecht voor helpende auto?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 15:16
Ik moet zo een redelijk onbekende helpen middels startkabels, omdat hij z'n lampen heeft laten branden. Ikzelf rijd diesel, hij benzine. Nu vroeg ik mij af: is het eigenlijk slecht voor mijn accu dat ik hem help? Ik doe dit uiteraard met een draaiende motor, maar met deze koude temperaturen, moet ik dan nadat ik heb geholpen zelf ook nog 30 minuten ofzo gaan rijden om mijn accu weer op te laden of valt de belasting wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Welnee, hoeft niet slecht te zijn voor dat hok van jou.
Eerst met draaiende motor de kabels aansluiten, min of plus eerst maakt niet uit.
Sjekje roken bakje koffie pakken, en starten die hap, immers als je zelf een 'misse'startpoging doet draai je de sleutel toch nog een keer om?
Kortom ik zie geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:04

GaMeOvEr

Is een hork.

Heel simpel beschreven:

http://wiki.tdiclub.nl/Startkabels

Als je alles juist aansluit is het niet "slecht" voor je eigen auto, als in, dat je je accu leegtrekt of dat er iets stuk gaat. Je moet alleen oppassen bij het aansluiten dat je geen vonken trekt, maar dat moge duidelijk zijn.

Het stomweg (juist) gebruiken van startkabels is niet schadelijk voor je auto.

[ Voor 71% gewijzigd door GaMeOvEr op 24-01-2013 18:42 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 21:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

belangrijk, van beide wagens, de helpende en de hulp behoevende voertuig de alle ingeschakelde stroomverbruikers zoals radio, licht e.d uit te schakelen alvorens te beginnen met aansluiten C.Q starthulp te geven.

voorkomt storingen en doorknallen van zekeringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 15:16
Thanks allen... 't is gelukt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

De startstroom komt grotendeels van de dynamo van de hulpauto, en die kan dat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:03
En daarbij heb jij een zware diesel en de auto die gestart moet worden heeft een benzinemotor, dit scheelt ook alweer. Andersom zou je misschien was extra gas bij willen geven zodat het toerental niet terugvalt.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 15:40
Anoniem: 97348 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:28:
belangrijk, van beide wagens, de helpende en de hulp behoevende voertuig de alle ingeschakelde stroomverbruikers zoals radio, licht e.d uit te schakelen alvorens te beginnen met aansluiten C.Q starthulp te geven.

Ik neem aan dat je bedoelt IN te schakelen om de piekspanning die ontstaat nadat de hulpbehoevende auto start (en ook als je de kabels loshaalt) direct weg te laten vloeien?

[ Voor 3% gewijzigd door RadioAir op 25-01-2013 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
GaMeOvEr schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:38:
Heel simpel beschreven:

Als je alles juist aansluit is het niet "slecht" voor je eigen auto, als in, dat je je accu leegtrekt of dat er iets stuk gaat. Je moet alleen oppassen bij het aansluiten dat je geen vonken trekt, maar dat moge duidelijk zijn.

Wat ik me dan altijd wel weer afvraag is waarom bij de meeste auto's de te gebruiken punten zo onduidelijk staan aangegeven voor de leek. Zelfs bij vrij nieuwe auto's.

Het begint al met het bepalen van de pluspool van de accu, want die is niet altijd felrood, voorzien van een plusteken of een ander duidelijk teken.

En dan is er nog de aansluiting van de minpool van een van de auto's die niet direct aan de accu zou moeten, maar aan een ander massapunt waar het onderhoudsboekje dan een punt noemt wat een leek nooit kan bepalen zonder duidelijke nadere instructies.

Aan de andere kant: ik heb met legio auto's andere voertuigen gestart en dat is altijd prima gegaan zonder dat er accu's etc zijn gesneuveld. Alleen een keer een Atosje tegengekomen wat niet krachtig genoeg was om een andere auto te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:46

Onbekend

...

Mijn ervaringen met startkabels zijn slecht. Als de accu van de auto er slecht aan toe is, dan start de auto ook helemaal niet. Oja, van goedkope startkabels kan er wat isolatie van de kabel smelten :X.

Mijn voorkeur gaat uit naar het aanduwen van de auto. Als de auto te zwaar is of totaal niet wil starten, haal ik de sleepkabel en gaan we een stukje rijden. Aangezien dit altijd werkt, is dit ook mijn voorkeur.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:38

Bommes

Capo del formaggio

Okay ff op een rijtje reageren :P :

Startkabels moeten wel voldoende diameter hebben.
En werkt eigenlijk altijd goed als je gewoon de kabels aansluit en dan het hulp verlenende voertuig een minuutje of 5 de hulp behoevende accu laat opladen., Zoals murdy dus omschrijft:
Anoniem: 239824 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:30:
Welnee, hoeft niet slecht te zijn voor dat hok van jou.
Eerst met draaiende motor de kabels aansluiten, min of plus eerst maakt niet uit.
Sjekje roken bakje koffie pakken, en starten die hap, immers als je zelf een 'misse'startpoging doet draai je de sleutel toch nog een keer om?
Kortom ik zie geen probleem.
^^ dat dus. ;)
GaMeOvEr schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:38:
Heel simpel beschreven:

Vonken zijn vrij normaal als de accu van de niet startende auto echt leeg is, er gaat namelijk meteen een grote stroom lopen bij het leggen van het contact met de kabels.
Anoniem: 97348 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:28:

Dat is om het even zekeringen zullen iet door knallen van een jumpstart poging..
Anoniem: 89521 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 20:00:
De startstroom komt grotendeels van de dynamo van de hulpauto, en die kan dat aan.
Niet dus, de dynamo levert max een 100 ampere (en dan heb je al een flinke dynamo van een bestelbus te pakken. De start stroom is vele malen hoger, en deze komt dus uit de (buffer) accu van het helpende voertuig.
En dan komt dus die kabel diameter weer om de hoek.
Start kabels moeten dan dus wel dik genoeg zijn, dunne gamma kabeltjes gebruiken om een grote bestelbus aan de gang te helpen gaat dus niet lukken.
Tenzij je het geheel even laat opladen zoals Murdy omschreef.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:03
@Onbekend
Het aanduwen van een Diesel met dit koude weer valt nog niet mee als je accu dood is. Je kunt dan namelijk ook niet meer voorgloeien. Benzine heeft daar natuurlijk geen last van.

Ik ben zelf van mening dat duwen/sleepkabel veel meer gedoe is (en misschien ook nog wel gevaarlijker) dan starten met startkabels :). Heb wel eens een Fiat Ducato 2.8l JTD diesel gestart met een Toyota Yaris 1.0l
Ging prima, beetje gas erop! :D

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

[b]

Niet dus, de dynamo levert max een 100 ampere (en dan heb je al een flinke dynamo van een bestelbus te pakken. De start stroom is vele malen hoger, en deze komt dus uit de (buffer) accu van het helpende voertuig.
En dan komt dus die kabel diameter weer om de hoek.
Start kabels moeten dan dus wel dik genoeg zijn, dunne gamma kabeltjes gebruiken om een grote bestelbus aan de gang te helpen gaat dus niet lukken.
Tenzij je het geheel even laat opladen zoals Murdy omschreef.
Tja, ik heb een zeer ruime ervaring met alle mogelijke startproblemen en vaak ervaren dat het starten met motor af bij hulpauto niet lukt en starten met motor hulpauto aan met >2000 toeren crescendo gaat.
Vooral als de accu van de pechauto er slecht voorstaat heb je gewoon de dynamostroom erbij nodig.
Hoe dat electrisch te verkleren is weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Puch-Maxi schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:22:
@Onbekend
Heb wel eens een Fiat Ducato 2.8l JTD diesel gestart met een Toyota Yaris 1.0l
Precies, de grap is inderdaad om even de hulp auto een minuut ofzo op 1000/1500 toeren te laten lopen ( na aansluiten kabels), laad veel sneller en je kan daardoor inderdaad zwaardere accu's helpen.
Ik heb ook vaker zwaardere diesels ( helemaal dood ) met een kleine benzine auto aan gezwengeld zo

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:38

Bommes

Capo del formaggio

Puch-Maxi schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:22:
@Onbekend
Het aanduwen van een Diesel met dit koude weer valt nog niet mee als je accu dood is. Je kunt dan namelijk ook niet meer voorgloeien. Benzine heeft daar natuurlijk geen last van.

Ik ben zelf van mening dat duwen/sleepkabel veel meer gedoe is (en misschien ook nog wel gevaarlijker) dan starten met startkabels :). Heb wel eens een Fiat Ducato 2.8l JTD diesel gestart met een Toyota Yaris 1.0l
Aanduwen kun je gewoon vergeten met dit weer bij een diesel.
Krijg de fotos niet gelinkt maar heb 2 jaar geleden nog 2 fransen op een camperplaats staan helpen in zuidfrankrijk.
1 camper starte niet, andere liep wel, dunne kabels er op en terwijl die er nog niet op geklemd zaten probeerde de gast met de niet lopende camper dat ding al te starten.
Gevolg hete kabels, gesmolten handvatten en een niet eens rond willen gooiende dode ducato camper.
Heb even mijn setje kabels er bij gepakt, er op geklikt ff gewacht en toen starten het spel wel.
Anoniem: 89521 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:30:
[...]
Tja, ik heb een zeer ruime ervaring met alle mogelijke startproblemen en vaak ervaren dat het starten met motor af bij hulpauto niet lukt en starten met motor hulpauto aan met >2000 toeren crescendo gaat.
Vooral als de accu van de pechauto er slecht voorstaat heb je gewoon de dynamostroom erbij nodig.
Hoe dat electrisch te verkleren is weet ik ook niet.
Als ex-automonteur heb ik die ervaring ook wel denk ik. :P .
Die 80 of 90 ampere extra helpt zeker mee, van de te helpen auto is immers de accu leeg en dan moet de startmotor ook nog rond.
Dat is dus dubbel op stroom vraag, dat is dus je verklaring waarom het wel gaat met verhoogd toerental.
De accu van het hulp verlenend voertuig is zwaar genoeg om een ander auto te starten maar niet tegelijk ook nog een flinke stroom te leveren voor het opladen van de lege accu.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Rukapul schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 20:20:
Het begint al met het bepalen van de pluspool van de accu, want die is niet altijd felrood, voorzien van een plusteken of een ander duidelijk teken.

En dan is er nog de aansluiting van de minpool van een van de auto's die niet direct aan de accu zou moeten, maar aan een ander massapunt waar het onderhoudsboekje dan een punt noemt wat een leek nooit kan bepalen zonder duidelijke nadere instructies.
Pluspool/minpool staat altijd aangegeven op de accu, al is het soms ff zoeken (omdat ie niet op het label staat in fel-rood, maar alleen als opdrukje in de plastic behuizing zit verwerkt)

Een massapunt op de te-starten auto kiezen ipv gewoon op de - van de accu vind ik maar redelijk onzinnig, gewoon + op + en - op - op beide accu's werkt ook prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trogdor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 10:17
Ik heb ooit de diodeplaat van mijn dynamo (van een pontiac) naar de andere wereld geholpen met starthulp. Sindsdien doe ik dat dus alleen nog met mijn dieselauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
AlexanderB schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 23:04:
[...]

Pluspool/minpool staat altijd aangegeven op de accu, al is het soms ff zoeken (omdat ie niet op het label staat in fel-rood, maar alleen als opdrukje in de plastic behuizing zit verwerkt)

Een massapunt op de te-starten auto kiezen ipv gewoon op de - van de accu vind ik maar redelijk onzinnig, gewoon + op + en - op - op beide accu's werkt ook prima..
En vervolgens gaat er een miljoenmiljard ampere lopen en smelten je startkabels. Plus op plus idd, en min pakken van het chassis. Door de interne weerstand loopt er dan niet zoveel stroom en smelten je kabels niet.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een accu heeft zelf genoeg (interne) weerstand om dat te voorkomen..

Bovendien heb je liever zo min mogelijk weerstand als je een paar honderd ampere door een kabel gaat jagen.. bij voldoende weerstand kan er dan wel eens wat smelten :D

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Widow schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:14:
[...]
Door de interne weerstand loopt er dan niet zoveel stroom en smelten je kabels niet.
Ja, of je startmotor slaat gewoon domweg niet aan. Kind of defeats the purpose, I guess.

Als je kabels smelten op het moment dat je 'slachtoffer' probeert te starten heb je gewoon te dunne kabels gebruikt...

De hulpauto als aggregaat gebruiken om de hulpbehoevende auto even van wat extra prik te voorzien en op te laden is altijd een goed idee. Dan kun je ook altijd nog even proberen om eerst los te koppelen. Als het slachtoffer dan probleemloos kan starten hoef je niks meer te doen.

En over aanduwen/slepen gesproken: Probeer dat maar eens met een automaat....

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 27-01-2013 18:37 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

Laatst mijn nichtje nog geholpen, die reed in de Corolla automaat van haar ouders.

Wilde ook niet starten. Even de bus (2 liter tdi) erop geknalt en gaan. Eerst de min dan de plus heb ik altijd geleerd. Maar geen extra gas ofzo, heb de radio wel ff uit gedaan en de dimlichten op stadslicht gezet zodat we wel nog wat zagen. Bus was niet extra warm gedraait ofzo. Stond al drie uur buiten in de kou sinds de laatste rit. Die startte ik, reed naar het hulpbehoevende vehikel en startte die zooi.

Wel stom; bij de transporter moesten we een klep voor de accu weghalen. Nu hebben we genoeg gereedschap om het motorblok eruit te halen maar zonder gereedschap sta je wel ff te vloeken daar.

Bij BMW zit de accu achterin maar heb je onder de klep een kabel naar de twee polen. Dus dan kan het even zoeken zijn :P

Als je twee setjes kabels hebt kan je altijd nog, mits er ruimte is, de twee kabels tegelijk aansluiten. Dat is vooral handig als je een enorme wagen probeert te jumpstarten. Met kleine auto's een hele dikke jongen jumpstarten is wat onhandig, kan je wellicht eerst 10-15 minuten 'laden' op stationair. Loskoppelen, starten. En anders doe je het opnieuw met kabels.

Het is ook net hoe leeg de accu is. Die Corolla had gewoon geen piek door de kou. Dat is heel weinig wat hij mist. Maar toen mijn zusje drieeneenhalf uur lang probeerde de auto te starten totdat alle apparatuur aan boord begon te flippen was de accu ook echt leeg en moesten we ook weer een ommetje maken om hem weer op te laden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:55
Gisteren toevallig nog gedaan bij de auto van mijn vouw: eerst plus polen van de accu;s verbonden, daarna -pool van mijn auto op chassis van de auto van mijn vrouw, daarna starten, klaar.
Pagina: 1