[Onderclock] PC met zuinige en game-modus in een klik...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 11:38

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Sinds enige tijd stijgen de energie-prijzen nogal behoorlijk, waardoor je steeds meer en meer gaat kijken naar manieren om het stroomverbruik in en rondom het huis te verlagen.

Een van die manieren is het terugbrengen van het stroomverbruik van de PC. Deze is echter stevig overgeclockt en eigenlijk wil ik die prestaties wel behouden, daar waar nodig.

Zo heb ik mijn 2 HD6970’s al standaard terug geschroefd naar een gevorceerd voltage van 0.975V op 500Mhz/1388Mhz in plaats van de gebruikelijk 1.1V op verspringende snelheden als ik niet een spelletje spel. Scheelt aardig wat in het verbruik, ook als de GPU’s per ongeluk eens flink aan de bak moeten, max verbruik is dan theoretisch 2x50W in plaats van 2X200W.
Dit doe ik dankzij 2 aangemaakte profielen in MSI Afterburner, waardoor ik zo heen en weer kan switchen tussen de profielen en dus zelf kan bepalen op welk moment ik wel maximale prestaties wil.

Echter heb dit nog niet voor elkaar met de rest van de PC, die ook flink opgevoerd is.
Moederbord is een EVGA X58 Classified 3 die nou niet bepaald bekend staat als zuinig, geheugen is 12GB aan DDR3 geheugen op ~2000Mhz CAS 9 en CPU is een Intel Core i7 990X op 4.7Ghz@1.47V. Uiteraard vreet dit behoorlijk wat stroom zodra de PC belast wordt, maar ik denk dat ik in ruim 80% van de tijd niet alle potentiele kracht van de PC nodig heb. Dus dat moet eigenlijk omlaag en flink ook… Maar hoe krijg ik het zo voor elkaar dat ik het enne moment een PC heb die een relatief laag stroom verbruikt heeft terwijl ik gewoon mijn email check, wat typ en muziek luister, maar aan de andere kant zo maximale prestaties kan leveren zodra ik ga gamen en/of benchen.
Nu heb ik dan als voordeel dat ik 6 processoren heb :+ , dus ook al is ie flink omlaag geclockt dan zal ie alsnog lekker snel(en zuinig?) zijn, maar hoe krijg ik het voor elkaar om zo heen en weer te schakelen tussen die 2 modusen?

Feitelijk moet de PC/CPU 2 standen hebben.
1. Is Game/Bench modus, hele PC moet op maximale stabiele 24/7 clocks draaien, verbruik is bijzaak.
2. “Idle” modus, PC moet zo zuinig mogelijk werken, terwijl ik wel dagelijkse werkzaamheden gemakkelijk en snel kan uitvoeren.

Het idee is dus om de PC eens te resetten en dan te kijken naar welke snelheiden/Vcores hij springt als ik gewoon de dagelijkse dingen doe. Dit “profiel” dan vast zetten en vervolgens dit nog verder aanpassen waar nodig(eventueel lagere clocks/voltages) waarna ik de PC zo instel om standaard hierop te booten. Verder maak ik dan een 2e profiel aan, welke de maximale 24/7 settings heeft en die ik activeer zodra ik het nodig acht.

Maar is dit wel mogelijk, of ga ik dan geheid te maken krijgen met een PC die gaat crashen? En als het mogelijk is, welke trucjes/programma’s kan ik gebruiken om makkelijk deze profielen toe te kennen en heen en weer te laten schakelen?
Ik heb al EVGA E-LEET Utility, maar ik ben huiverig om zomaar even heen en weer te springen met “high/low”profielen zonder enige inzage te hebben of dit wel kan.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-04 19:28
Hee, dat wil ik ook :) Ik heb stand 1 werkend... Wat je trouwens beter kan doen, dan dat hele verhaaltje is eerst overclokken en opletten op je voltages enzo. Daarna ga je zo ver mogelijk onderclokken en undervolten als dat je wilt. Vervolgens ga je die waardes in je programmatje gooien waarmee je een profiel kan aanmaken.

[ Voor 74% gewijzigd door JustMitchie op 24-01-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
In afterburner kan je OC/Undervolt profielen opslaan voor je GPU.

Intel CPU's uit de Sandy/Ivy generatie doen al zoiets door de kloksnelheid te verlagen naar 1,6 ghz wanneer er geen vraag naar is.

Voor je CPU kan volgens mij niet. Mijn asus moederbord heeft wel een AIsuite waarmee ik in windows de MP/BCLK kan veranderen, maar dat is niet met 1 druk op de knop.
Als jou moederbord iets soortgelijks heeft kan je kijken welke undervolt settings je CPU lust en dit dan steeds invoeren.
Het lijkt me niet dat er "widget" achtige software is die met 1 klik je CPU van 1,2v met een mp van 48 en een bclk van 103 naar een mp van 11 en een bclk van 97 bij 0,77v en ook nog eens iets soortgelijks doet met je GPU, maar ik hoor graag het tegendeel ;)

[ Voor 57% gewijzigd door eL_Jay op 24-01-2013 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Ik vind afterburner niet zo fijn, + het werkt niet voor de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 11:38

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Het gaat er niet om dat ik 1 programma voor beide heb, maar dat ik met 1 druk op de knop de CPU of GPU's flink omlaag kan klokken.

De max klok weet ik al, nu enkel nog het miniuum vinden.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 12:21
hm, gewoon een overclock vinden die stabiel is met de cpu powersaving (speedstep, c1e, c states) aan geeft je waarschijnlijk meer winst dan een onderclock.

qua gpu zou je met een programma als afterburner voltages en snelheden kunnen zoeken / uitgebreid testen en die dan later in de gpu flashen. de gpu heeft wss een paar standen qua snelheden en voltages, dan kan je de hoogste snelheid hoog laten staan en de de andere power states terugschroeven.

[ Voor 3% gewijzigd door haarbal op 24-01-2013 19:31 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
minimum is afhankelijk van hou laag jij je kloksnelheden acceptabel vind, op een zo laag mogelijk voltage. Je moet voordat underclocken energietechnisch een beetje zinvol is wel je vcore omlaag doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Wat voor werk doe je op je pc dat je met een X990 4.7 Ghz moet draaien?

1.47v is leuk om te klokken maar veel te veel voor 24/7...? Als jij een hele stabile overklok hebt kan je alsnog C1 en Eist inschakelen en klokt je cpu en je voltage naar beneden.... helemaal vanzelf op het moment dat er niet zoveel load staat op je cpu.

http://www.google.nl/url?...x9eANXHSj7tDJ47jU6sR2d89A

Jouw GPU klokt zich zelf terug als ze niet worden gebruikt en daarmee gaat ook het voltage naar beneden.

Je hebt niet 6 processoren maar 6 core's en 12 threads. Om een beetje te besparen kan je hypertreading uitschakelen... zodat je op 6 core's draait.

[ Voor 63% gewijzigd door undeepdiver op 24-01-2013 22:00 ]

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Om een beetje te besparen kan je hypertreading uitschakelen...
Dat zal niet zo veel helpen, want de vcore is hetzelfde, waardoor de besparing minimaal is. Pas als je de vcore omlaag gooit, kan je veel besparen.

P = U*I
Waarbij U (1.47) hetzelfde is en I max 25 ampère(op mijn voeding). Als je van deze 1.47 volt nu 1.35 maakt, en je doet dat keer je max aantal amps, krijg je je opgenomen vermogen, die lager is. (correct me if wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Just_Michel schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:32:
[...]
Dat zal niet zo veel helpen, want de vcore is hetzelfde, waardoor de besparing minimaal is. Pas als je de vcore omlaag gooit, kan je veel besparen.

P = U*I
Waarbij U (1.47) hetzelfde is en I max 25 ampère(op mijn voeding). Als je van deze 1.47 volt nu 1.35 maakt, en je doet dat keer je max aantal amps, krijg je je opgenomen vermogen, die lager is. (correct me if wrong)
Een Bloomfield gooit het voltage ook gewoon omlaag (mijn 920 in ieder geval)

Met nieuwe BIOSen kun je een offset voltage definieren. In rust laat je hem dan gewoon op 1,1V draaien, en om te benchen zet je offset dan op 0.37V. (Volgens mij moet Speedstep hiervoor wel aan staan)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-07 15:52
Als de speedstepping van je moederbord niet werkt met je overclock kun je kijken naar iets om het handmatig in te stellen. Ik heb ooit zelf Cool n Quit states gemaakt met behulp van RMclock utility. http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml#rmclock

Je kunt dan instellen performance on demand en zodra de load dan boven een bepaald percentage uitkomt schakelt hij automatisch naar een hoger prestatieniveau. Energy saving en maximum performance behoort ook tot de mogelijkheden.

Helaas is het al behoorlijk verouderd en zo in eerste oogopslag is er geen I7 ondersteuning (tot C2Q), Er wordt wel gesproken over CPUgenie als ik zoek alternatieven voor RMclock maar die is niet gratis en hier heb ik geen ervaring mee. Misschien dat je in je zoektocht hier wat mee kan bereiken.

Ik ben trouwens benieuwd welke oplossing je uiteindelijk gaat gebruiken, ik ben ook op zoek naar iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:38
Darkasantion schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:56:
Sinds enige tijd stijgen de energie-prijzen nogal behoorlijk, waardoor je steeds meer en meer gaat kijken naar manieren om het stroomverbruik in en rondom het huis te verlagen.
De energieprijzen dalen juist. Op zich is het niet onverstandig om zuinig met energie om te gaan. ;)
Pagina: 1