SSD in Macbook Pro - HDD in optibay (i.p.v. superdrive)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 09:19
Ik heb een SSD besteld met een optibay (hddcaddy). De SSD komt op de plaats van mij huidige 1TB in mijn Macbook Pro. De HDD van 1TB komt op zijn beurt dus in de plaats van de Superdrive.

Als ik dit heb gedaan, en ik zet de Macbook aan, start hij dan op vanaf de HDD? Of kan dit niet aangezien hij op een andere plek zit?

Als dit wel het geval is, dan kan ik namelijk na de opstart alles wat op de HDD staat middels Carbon Copy Clone alles van de HDD naar de SSD clonen zodat de SSD mijn opstartschijf wordt en vervolgens als dit is gebeurt mijn HDD leeggooien zodat deze helemaal beschikbaar is voor data opslag.

Maar gaat dit zo makkelijk, of komt er echt meer bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-07 19:18
Je macbook zal in eerste instantie opstarten op je hd (het maakt dus niet uit op welke plek je hd zit).

Je gaat vervolgens met carbon copy cloner je hd naar de ssd clonen.

Start je macbook op en houdt alt ingedrukt. Klik dan de ssd aan en dan start je macbook op de ssd.

formateer vervolgens je hd en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:18

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Aanvulling! zet even in je systeemvoorkeuren bij opstartschijf welke van de 2 als opstartschijf moet dienen

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Thanks! Nog even wachten op de spullen en dan kunnen we aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:09
Een beter idee lijkt me om OSX vers te installeren op je SSD. Af en toe beginnen met een proper systeem kan ook voor een Mac geen kwaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-07 10:47
Heb dit zelf ook gedaan en met een schone installatie beginnen scheelt een hele hoop in snelheid ten opzichte van klonen naar de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Hmm ok. Mijn Macbook is een week oud. Zit mu nu ook net te bedenken, ik heb bij mij macbook geen installcd van OS X gehad (Mountain Lion). Ik neem aan dat ik hem dan gewoon (gratis) kan downloaden van de Appstore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iYell0wi7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-07 21:09
Dennuske1983 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:55:
Hmm ok. Mijn Macbook is een week oud. Zit mu nu ook net te bedenken, ik heb bij mij macbook geen installcd van OS X gehad (Mountain Lion). Ik neem aan dat ik hem dan gewoon (gratis) kan downloaden van de Appstore?
deze kan je simpel bij door naar de restore partitie te gaan of de install te downloaden bij het opstarten via de CMD+R toets ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Na een tijdje wachten op de SSD, heb ik afgelopen week eindelijk de SSD en de Optibay ingebouwd. Nou dit is echt een fluitje van een cent. Half uurtje en ik was klaar.

Na de hardware te hebben ingebouwd (SSD op de plaats van de originele HDD en de HDD in de optibay) heb ik mijn HDD gecloned met Carbon Copy Cloner. Dit duurde een half uurtje. Vervolgens heb ik mijn SSD als opstartschijf ingesteld.

En dan opnieuw opstarten.... WOW wat een verschil. Vervolgens heb ik Photoshop opgestart en ik stond echt versteld van de snelheid. 2 seconden (hooguit) en Photoshop was klaar voor gebruik.

Kortom, echt een aanrader. Mijn Macbook is nu echt een beest van een laptop! :)

Mijn Macbook nu:
Intel Core i7 2.9 Ghz
16 GB DDR3
1 TB HDD in Optibay
256 GB SSD Samsung 840 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30
Dennuske1983 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 11:26:
Na een tijdje wachten op de SSD, heb ik afgelopen week eindelijk de SSD en de Optibay ingebouwd. Nou dit is echt een fluitje van een cent. Half uurtje en ik was klaar.

Na de hardware te hebben ingebouwd (SSD op de plaats van de originele HDD en de HDD in de optibay) heb ik mijn HDD gecloned met Carbon Copy Cloner. Dit duurde een half uurtje. Vervolgens heb ik mijn SSD als opstartschijf ingesteld.

En dan opnieuw opstarten.... WOW wat een verschil. Vervolgens heb ik Photoshop opgestart en ik stond echt versteld van de snelheid. 2 seconden (hooguit) en Photoshop was klaar voor gebruik.

Kortom, echt een aanrader. Mijn Macbook is nu echt een beest van een laptop! :)

Mijn Macbook nu:
Intel Core i7 2.9 Ghz
16 GB DDR3
1 TB HDD in Optibay
256 GB SSD Samsung 840 Pro
Je kan zelfs nog even kijken om zelf een Fusion Drive te maken. Dat heb ik ook gedaan met mijn Macbook Pro en de Mac is heerlijk snel en ik hoef niet meer na te denken waar ik de Data naar overzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
Pendora schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:11:
[...]

Je kan zelfs nog even kijken om zelf een Fusion Drive te maken. Dat heb ik ook gedaan met mijn Macbook Pro en de Mac is heerlijk snel en ik hoef niet meer na te denken waar ik de Data naar overzet.
Bedankt voor de tip! Zal er eens induiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nurb
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-05 18:43
Ik zit al een tijdje op dit forum, maar nu toch echt pas mijn eerste berichtje...

Ik heb nu ongeveer een week geleden een SSD in mijn MacBook Pro 2,5ghz i5 geplaatst. De SSD zit op de plek van de superdrive icm de optibay. M'n originele HDD zit gewoon nog op de originele plek.

De mac loopt als een tierelier nu, alleen de ene keer start die niet meer op als die in sluimerstand staat en de andere keer weer wel. Kan ik dit verhelpen door bepaalde instellingen te wijzigen of moet ik toch m'n macbook weer open maken en de SSD en HDD omwisselen? Ik heb al met google gezocht maar kon geen duidelijke antwoorden vinden...

Once you go Mac, you'll never go back : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30
Mac OS X zou hier geen enkel probleem mee moeten hebben. Klinkt eerder een PRAM of SMC probleem.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:43
Erwinne schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:45:
Ik zit al een tijdje op dit forum, maar nu toch echt pas mijn eerste berichtje...

Ik heb nu ongeveer een week geleden een SSD in mijn MacBook Pro 2,5ghz i5 geplaatst. De SSD zit op de plek van de superdrive icm de optibay. M'n originele HDD zit gewoon nog op de originele plek.

De mac loopt als een tierelier nu, alleen de ene keer start die niet meer op als die in sluimerstand staat en de andere keer weer wel. Kan ik dit verhelpen door bepaalde instellingen te wijzigen of moet ik toch m'n macbook weer open maken en de SSD en HDD omwisselen? Ik heb al met google gezocht maar kon geen duidelijke antwoorden vinden...
Jup, dit zou het probleem op moeten lossen.

Het probleem met de Sata-connectie van de Superdrive is dat hij na verloop van tijd in de idle-stand schiet. Dit is ook gewenst als er een cd-drive zou zitten, maar die zit er nu niet meer.
Ik weet overigens niet of dit software matig op te lossen is, maar omdraaien van de schijven zou meoten werken.

Kortom, zorgen dat je OS geïnstalleerd staat op de schijf die op de originele plek zit.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Nurb
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-05 18:43
Oke, bedankt! Heb er nu al een paar dagen geen last van gehad, ik kijk het nog even aan en anders even omswitchen!

Once you go Mac, you'll never go back : )

Pagina: 1