HTPC met Intel, laatste check voor aanschaf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 54,95€ 54,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,45€ 57,45
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,70€ 48,70
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 30,37€ 30,37
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,95€ 19,95
1LG CH10LS28 Zwart€ 46,70€ 46,70
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 37,44€ 37,44
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,56

Beste Tweakers,

Voor in de huiskamer heb ik het bovenstaande samengesteld.

Wat ik ermee ga doen:

Films kijken. Wel HD, geen 3D. (Ik wil niet kleiner dan 55-60 Inch, en ik zie 3D pas komen nadat ik of een grote meevaller krijg, of dat de huidige het opgeeft, op welk moment ik mn HTPC wel wil aanpassen om 3D aan te kunnen). Af en toe een websiteje bekijken, wat foto's bekijken, maar meer niet. Ik heb nu nog een Playon HD2 staan, en ik heb voor mijzelf besloten dat ik gewoon een stevige standalone pc wil, in een net jasje. Ik weet dat een volwaardige pc misschien wat overkill is, maar mocht ik later iets vervangen heb ik liever goed (her)bruikbare onderdelen of misschien een leuk systeem voor een familielid.

Omdat er ook nog een losse HDD bij komt (meer daarover hieronder), wil ik wel graag een cpu die eventueel af en toe ook een beetje zou kunnen downloaden/torrenten/wat dan ook. Niet 10GB bestanden terwijl een 10GB bestand afspeelt. Maar wel kleinere bestanden in de achtergrond terwijl ik niet met de HTPC bezig ben.

Windows 7 omdat iedereen dit hier gewend is, XBMC daarop moet gewoon werken lijkt mij.

Wat mag het kosten:

Ik denk dat mijn lijstje een aardig voorzetje is. Ik wil niet een paar tientjes besparen als dat verstandig is, dus ik sta open voor suggesties, maar ik vermoed dat 350-400 euro prima moet zijn.

Wat ik denk nodig te hebben / Heb ik merkvoorkeuren:

Ik wil liever Intel. Ik heb meerdere intel systemen met dezelfde socket staan en ik hou graag de mogelijkheid tot wisselen in de toekomst. Daarnaast gaan we er niet op gamen. Mijn keuze voor de G860 is omdat ik dit krachtig genoeg acht voor het bovenstaande gebruik, ik voor de prijs niet lager wil gaan zitten, en de mogelijkheid heb om naar een i3 te gaan mocht ik toch 3D later gaan doen.

Het moederbord omdat ik tot dusver erg over ASrock te spreken ben, en deze de functies biedt die ik wil. Voornamelijk Sata3/USB3/1GB poort/Optical out. Dan kom je al snel bij zoiets uit.

Geheugen omdat dit voldoende moet zijn en ik meerdere van deze reepjes al in gebruik heb.

Bluray speler, 47 euro? Kan het niet laten.

SSD: Graag omdat ik toch wil dat hij snel start/sluit als hij helemaal uit staat, en bij een beetje foto/web gebruik het wel prettig voelt. Crucial vanwege de goede ervaringen dusver.

Behuizing: Dit was de grote boosdoener voor mij. Ik zocht eigenlijk een degelijke geborstelde alu case, maar dan kom je al snel bij een 150 euro Lian Li. Gezien het wegwerken bij deze uitgekomen. Ziet er netjes uit, komt met AB, heeft ruimte voor een mATX bord, een 5.25", 3.5", en een SSD drive. (Ik kom zo terug op de 3.5"). Ik denk hier een mooie balans tussen kosten en uiterlijk te hebben.

Voeding: Seasonic. Zou uitstekend moeten zijn. Prijs is goed, en is ruim voldoende voor het gebruik.

HDD: Nog geen HDD in de lijst gezet, echter denk ik een 2-3TB WD Green te plaatsen. Daar wil ik graag ruimte voor hebben in de case. Gezien ik onze (file)server ook voor andere zaken gebruik (soms), heb ik tot nu toe veel plezier gehad van het hebben van een extra HDD in de Playon HD2. graag wil ik een HDD lokaal kunnen draaien als ik bezig ben, en de dame toch ruime keus wil hebben om iets van de HTPC te kijken.

Verdere wensen:

Enige zuinigheid is fijn. Ik schat de voeding en componenten daar prima voor. Geluidproductie moet laag blijven, echter was ik van plan gewoon aan te zien hoe het klinkt, en dan eventueel case/cpu fan daarna aanpassen. Gezien de voeding stil lijkt te zijn moet dat geen probleem zijn als ik het toch stiller wil.

Wel sta ik open voor suggesties welke HDD in het gebruik aan te raden is als je geluidsproductie in overweging neemt. Ik denk echter bij een WD Green uit te komen.

Mocht er nog commentaar zijn hoor ik het graag, anders verwacht ik alles vandaag of morgen te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Eigenlijk een prima setup wanneer een Intel CPU een harde eis is. Zelf ben meer geneigd om een AMD setup te adviseren doordat ik zelf de GPU uit mijn intel i3 2100 wat vaak dxva artifacts zie produceren, (icm XBMC) echter kun ik hier prima mee leven.

Verder moet ik nog wel even aangeven dat die behuizing volgens mij (nagevraagd bij Afuture) helemaal geen Ir oog en afstandsbediening heeft. Let hier dus wel op. Qua HDD is een WD green gewoon een prima keuze. Qua stilte zou ik vooral wat aandacht besteden aan de assemblage van de HDD (btje tweaken door rubber te gebruiken), wat je een hele hoop resonantie kan schelen. Ik kan je overigens wel aanraden om een CPU koeler als een (big) shuriken bij te bestellen als stilte belangrijk voor je is. Ben je een beetje kritisch op geluidsproductie? Dan is de standaardkoeler in die behuizing (heb al een vergelijkbare setup voor iemand gebouwd) niet stil. Dan zou ik eerder die blu-ray drive achterwege laten en pas toe te voegen wanneer gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Voor de centjes maakt het niet zo heel veel uit. Ik dacht inderdaad die shuriken te nemen, echter de boxed coolers van de intels die wij hier als kantoorpc's gebruiken hoor ik ook haast niet. Daarnaast is het vrij eenvoudig ze achteraf aan te passen mocht het toch te luidruchtig zijn. Maar inderdaad, mocht het mij niet bevallen gaat die er zeker in.

Dank voor de tip van de HDD, ga ik zeker netjes regelen.

Wat betreft de intel CPU. Heel hard wil ik mn eis niet noemen, maar wel een hele sterke voorkeur. In hetzelfde prijssegment bij AMD kom ik op een AMD A6-5400K uit, en ik heb niet het idee dat ik daar nou beter of slechter van wordt mbt prestaties. Dan denk ik dat het gevoel bij intel, plus meer passende intel borden, cpus en geheugen reepjes al hebbende, het gewoon voor mij de betere optie is. Zo zou ik bijvoorbeeld over een jaar als een andere machine aan vervanging toe is voor een of andere reden de i3 (2120 geloof ik) daaruit over kunnen zetten.

Echter, als artifacts met intel cpu's meer regel dan uitzondering zijn, doe ik er dan toch gewoon verstandig aan om naar die A6 te kijken?

De AB bij de behuizing is nog een beetje vreemd inderdaad. Ik heb Afuture gesproken eerder, zal nog even bellen om te vragen. Echter bij de tweaker review staat er echt een AB bij bij het unboxen, zo las ik dit ook nog in een ander topic welke ik zo niet even terug kan vinden. Elders, maar ook op de specificatie pagina van Epsilon staat gewoon helemaal nul aan informatie erover, beetje jammer.

Gezien ik in het prijssegment nog niet echt alternatieven zie welke ik ook mooi vind, zou dat altijd nog opgelost kunnen worden met een conceptronic remoteje van 30 euro. Ik vermoed dan 90% van de tijd dat logitech keybord/muis geval gewoon prima zal voldoen.

In ieder geval al bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Hm.. kwam opeens nog deze tegen. Nette prijs, ziet er netjes uit, kan gewoon mATX aan. Geen afstandsbediening maar dat kan altijd nog wel...

pricewatch: Silverstone Legacy LC13S-E (Zilver)

echter geen enkele tweaker heeft hem ooit beoordeeld.

edit:

Kennelijk moet deze de leverbare zijn:

pricewatch unsorted: Silverstone LC13S-E (SST-LC13S-E USB 3.0)

[ Voor 24% gewijzigd door Foritain op 24-01-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Inderdaad als ik de foto's bekijk dan zit er inderdaad een AB bij. Dit maakt de deal wel erg aantrekkelijk! Alternatieven zoals die silverstone die je aanhaalt zijn toch wel een stuk duurder (en missen ook een remote).

Over dxva artifacts, het is zeker geen regel, maar uitzondering dat je artifacs te zien krijgt. Ligt ook aan de encoder van de video en de gebruikte decoder. Bij standaard mkv's (H264 1080p of 720p) en XBMC 11.0 (welke ffmpeg decoder gebruikt) zie ik ongeveer 1x per 1 of 2 films de artifacts. Dit is wel gemiddeld. Met AMD komt dit in mijn ervaring minder vaak voor. Echter wanneer ik MPC-HC met w7 decoder gebruik of LAV-filters (quicksync decoder zo uit m'n hoofd) met MadVr dan zie ik veel minder artifacts.

Qua kracht is er bij Intel en AMD gewoon een heel andere balans. Puur op CPU kracht loopt AMD behoorlijk achter op Intel. De kloksnelheden moeten flink omhoog om Intel te kunnen bijbenen. Daardoor verbruiken AMD's onder volle CPU belasting ook aardig wat. Echter gebruik je een HTPC zo goed als nooit met volle CPU belasting. Over het algemeen laat je de GPU het zware werk doen en is het CPU gedeelte zo goed als idle. In GPU kracht is AMD juist een stuk beter dan Intel. Echter heeft de Intel GPU natuurlijk ook genoeg kracht om HD video af te spelen, maar wil je geavanceerd post-processen dan kom je al snel uit bij een AMD APU. Weet je echter niet wat dit inhoud, dan is een Intel op zich ook al goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Dat gaat er echt niet mee gebeuren. Puur afspelen. Dus dan houd ik het lekker bij de Intel, en de mogelijkheid om later uit een andere machine bij een upgrade of wat dan ook bijvoorbeeld een i3 over te zetten als er ooit een 3D geval komt. Codecs ga ik wel mee aan de slag, vermoed dat dat helemaal goed komt.

Trouwens bij Afuture nog even gebeld (Tot dus ver erg over te spreken!) en die Epsilon heeft wel een AB. Ondanks dat gaan we toch voor de Silverstone, BR en een grote HDD erbij (en de ruimte hebben om eventueel erbij te zetten), even een ATX voeding erbij (G360). Kosten lopen dan wat op, maar lijkt het me toch waard. Ik kijk er nu al naar uit. Morgen ochtend bestellen, dank voor je feedback jaapsander!
Pagina: 1