# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G860 Boxed | € 54,95 | € 54,95 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 57,45 | € 57,45 |
1 | Epsilon EC-HTPC-1 | € 48,70 | € 48,70 |
1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard | € 30,37 | € 30,37 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 19,95 | € 19,95 |
1 | LG CH10LS28 Zwart | € 46,70 | € 46,70 |
1 | Seasonic SS-300SFD Active PFC | € 37,44 | € 37,44 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 65,- | € 65,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 360,56 |
Beste Tweakers,
Voor in de huiskamer heb ik het bovenstaande samengesteld.
Wat ik ermee ga doen:
Films kijken. Wel HD, geen 3D. (Ik wil niet kleiner dan 55-60 Inch, en ik zie 3D pas komen nadat ik of een grote meevaller krijg, of dat de huidige het opgeeft, op welk moment ik mn HTPC wel wil aanpassen om 3D aan te kunnen). Af en toe een websiteje bekijken, wat foto's bekijken, maar meer niet. Ik heb nu nog een Playon HD2 staan, en ik heb voor mijzelf besloten dat ik gewoon een stevige standalone pc wil, in een net jasje. Ik weet dat een volwaardige pc misschien wat overkill is, maar mocht ik later iets vervangen heb ik liever goed (her)bruikbare onderdelen of misschien een leuk systeem voor een familielid.
Omdat er ook nog een losse HDD bij komt (meer daarover hieronder), wil ik wel graag een cpu die eventueel af en toe ook een beetje zou kunnen downloaden/torrenten/wat dan ook. Niet 10GB bestanden terwijl een 10GB bestand afspeelt. Maar wel kleinere bestanden in de achtergrond terwijl ik niet met de HTPC bezig ben.
Windows 7 omdat iedereen dit hier gewend is, XBMC daarop moet gewoon werken lijkt mij.
Wat mag het kosten:
Ik denk dat mijn lijstje een aardig voorzetje is. Ik wil niet een paar tientjes besparen als dat verstandig is, dus ik sta open voor suggesties, maar ik vermoed dat 350-400 euro prima moet zijn.
Wat ik denk nodig te hebben / Heb ik merkvoorkeuren:
Ik wil liever Intel. Ik heb meerdere intel systemen met dezelfde socket staan en ik hou graag de mogelijkheid tot wisselen in de toekomst. Daarnaast gaan we er niet op gamen. Mijn keuze voor de G860 is omdat ik dit krachtig genoeg acht voor het bovenstaande gebruik, ik voor de prijs niet lager wil gaan zitten, en de mogelijkheid heb om naar een i3 te gaan mocht ik toch 3D later gaan doen.
Het moederbord omdat ik tot dusver erg over ASrock te spreken ben, en deze de functies biedt die ik wil. Voornamelijk Sata3/USB3/1GB poort/Optical out. Dan kom je al snel bij zoiets uit.
Geheugen omdat dit voldoende moet zijn en ik meerdere van deze reepjes al in gebruik heb.
Bluray speler, 47 euro? Kan het niet laten.
SSD: Graag omdat ik toch wil dat hij snel start/sluit als hij helemaal uit staat, en bij een beetje foto/web gebruik het wel prettig voelt. Crucial vanwege de goede ervaringen dusver.
Behuizing: Dit was de grote boosdoener voor mij. Ik zocht eigenlijk een degelijke geborstelde alu case, maar dan kom je al snel bij een 150 euro Lian Li. Gezien het wegwerken bij deze uitgekomen. Ziet er netjes uit, komt met AB, heeft ruimte voor een mATX bord, een 5.25", 3.5", en een SSD drive. (Ik kom zo terug op de 3.5"). Ik denk hier een mooie balans tussen kosten en uiterlijk te hebben.
Voeding: Seasonic. Zou uitstekend moeten zijn. Prijs is goed, en is ruim voldoende voor het gebruik.
HDD: Nog geen HDD in de lijst gezet, echter denk ik een 2-3TB WD Green te plaatsen. Daar wil ik graag ruimte voor hebben in de case. Gezien ik onze (file)server ook voor andere zaken gebruik (soms), heb ik tot nu toe veel plezier gehad van het hebben van een extra HDD in de Playon HD2. graag wil ik een HDD lokaal kunnen draaien als ik bezig ben, en de dame toch ruime keus wil hebben om iets van de HTPC te kijken.
Verdere wensen:
Enige zuinigheid is fijn. Ik schat de voeding en componenten daar prima voor. Geluidproductie moet laag blijven, echter was ik van plan gewoon aan te zien hoe het klinkt, en dan eventueel case/cpu fan daarna aanpassen. Gezien de voeding stil lijkt te zijn moet dat geen probleem zijn als ik het toch stiller wil.
Wel sta ik open voor suggesties welke HDD in het gebruik aan te raden is als je geluidsproductie in overweging neemt. Ik denk echter bij een WD Green uit te komen.
Mocht er nog commentaar zijn hoor ik het graag, anders verwacht ik alles vandaag of morgen te bestellen.