Koopadvies: OCZ Vertex 4 of Samsung 830

Pagina: 1
Acties:

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-03 18:31
Mede tweakers,

Graag wil ik een nieuwe SSD gaan aanschaffen.
Ik ben zelf aan het twijfelen tussen de Samsung 830 en de OCZ Vertex 4.

Op vele fora's kom ik vaak het advies tegen om voor de Samsung te gaan, echter wordt dit advies nooit nader omschreven. Ook kom ik wel benchmarks tegen maar ik weet niet zo goed waar ik op moet letten, de seq read van de 830 is in gevonden benchmarks lager terwijl de write weer hoger ligt dan die van de Vertex 4.

Ik werk voor school veel met WMWare Workstation , wellicht is een keuze voor een SSD hierop te baseren.

Het gaat mij om de hoogste performance in de praktijk, cijfertjes zeggen natuurlijk niks.
Wat de SSD kost maakte me niet zo veel uit, de Vertex 4 en de 830 zitten namelijk erg dicht bij elkaar qua kosten.

Ik hoop dat iemand mij kan en wil helpen bij het maken van een keuze.

Mvg,
Vincent

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 15:13

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik denk dat de reden voor het bijna blind adviseren van de Samsung 830 is dat deze een goede naam heeft opgebouwd binnen de communities. Het is voor zover ik weet een aardig betrouwbaar ding.
Terwijl de Vertex 4 zich nog moet bewijzen.

En met de Vertex 2 hebben veel mensen juist problemen gehad. Hoewel ik persoonlijk een van de uitzonderingen lijk te zijn want mijn Vertex 2 werkt nog steeds zonder enig probleem in mijn laptop en gaat met regelmaat op standy (daar zouden ze niet tegen kunnen).
Maar gezien die historie kijken veel mensen wat de Vertex 4 betreft liever even de kat uit de boom. Wellicht ongegrond, want de Vertex 4 is gebaseerd op een totaal andere controller dan de Vertex 2. Dus in het verleden behaalde, of juist niet behaalde, resultaten zijn onvergelijkbaar met de huidige serie.

Om terug te komen op een advies:
Ik denk dat beide SSDs prima keuzes zijn. Alleen heeft op dit moment de iets oudere en bewezen Samsung 830 gewoon een goede naam, terwijl de Vertex 4 nog naam moet opbouwen.
Je zou je keuze kunnen baseren op wat je verwacht dat je workload zal zijn en dan te kijken welke van de twee voor die specifieke workload het best zou presteren.

Overigens zit je in OM in het verkeerde topic. Hier bespreken we vragen, problemen en technische discussies rond opslag. Aankoopadvies is een speciaal subforum voor opgezet, en bij deze verplaats ik je topic dan ook daar naar toe.
OM -> CAA

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 24-01-2013 13:13 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• GioStyle
  • Laatst online: 12:10
Als je moet kiezen tussen een Samsung 830 of OCZ Vertex 4 -> Samsung 830 vanwege bewezen betrouwbaarheid.

Echter is de 830 EOL. Daarom zou ik gaan voor de Crucial M4 die op dit moment toch het meeste bang-for-bucks brengt.

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:25
als geld een niet al te grote rol is zal ik voor deze gaan pricewatch: Samsung 840 series Pro 256GB waarom? reviews: Vijf snelle ssd's voor de kleinere beurs getest nu is de 830 ook nog leverbaar voor een redelijke prijs bij 4launch en prestatieverschil is er wel maar 40 euro verschil zit er dan ook tussen pricewatch: Samsung 830 series 256GB

• Vinny1994
  • Laatst online: 02-03 18:31
@Ultraman , excuus voor het verkeerd plaatsen. OCZ gebruikte idd eerste de "brakke" Sandforce controller, echter zit deze niet meer in de Vertex 4 dus vandaar dat het een openstaande keuze werd.

@GioStyle , De Crucial M4 haalt helaas wat te lage snelheden, ik heb nu de 64GB M4 , ik upgrade vanwagen de ruimte naar 128GB maar de samsung 830 / vertex 4 is een stuk sneller dan de M4.

@marinell7 , goed advies! ik had de 840Pro nog niet bekeken maar de 840Pro haalt een nog hogere snelheid als de 830.

Ik ga de 840Pro 128GB bestellen zodra ik thuis ben :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:15
Samsung 830 en Vertex 4 zijn vnml op papier sneller dan de M4. Dat je M4 te traag is is vanwege de kleine omvang en zeer waarschijnlijk heb je dat ding tot de nok toe gevuld gezien je ruimtegebrek.

830 is inmiddels opgevolgd door de 840Pro, de Vertex 4 inmiddels door de Vector. Schijnt dat OCZ met de Vertex 4 en Vector een andere weg is ingeslagen wat betrouwbaarheid betreft, je hoort vrij weinig over stabiliteitsproblemen met die dingen, maar dan nog zou ik niet snel een SSD aanschaffen van een bedrijf die vanaf het begin af aan nog nooit een stabiele SSD op de markt heeft gebracht.

Verwijderd

Vinny1994 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:32:
@Ultraman , excuus voor het verkeerd plaatsen. OCZ gebruikte idd eerste de "brakke" Sandforce controller, echter zit deze niet meer in de Vertex 4 dus vandaar dat het een openstaande keuze werd.
OCZ stapt overal als eerste in voor de centjes. Pas nu zie je dat Crucial zijn eigen opvolger de M500 presenteert. Het verschil met OCZ: Crucial wacht wél tot de firmware gestabiliseerd is. Koop geen OCZ, is mijn advies dan ook heel simpel.
@GioStyle , De Crucial M4 haalt helaas wat te lage snelheden, ik heb nu de 64GB M4 , ik upgrade vanwagen de ruimte naar 128GB maar de samsung 830 / vertex 4 is een stuk sneller dan de M4.
Samsung 830 is langzamer dan de Crucial M4 op alle gebieden zoals random read en random write. Wel is de Samsung 830 sneller met sequential write; iets wat je op je SSD nauwelijks/niet nodig hebt.
@marinell7 , goed advies! ik had de 840Pro nog niet bekeken maar de 840Pro haalt een nog hogere snelheid als de 830.
Die snelheden zijn irrelevant. Je belangrijkste performanceeigenschap is de 20MB/s 4K random read. Die 20MB/s is wat een SSD zijn snelheid geeft; het laagste getal in alle benchmarks is dus het belangrijkste getal. Dit is tevens de reden waarom prestatieverschillen tussen SSDs onderling vrijwel nooit tot merkbare verschillen leiden.

Analoog hieraan zijn multicore processors. Natuurlijk heel leuk dat we nu quadcores hebben; maar single-threaded CPU performance blijft de belangrijkste eigenschap van je processor. In heel veel gevallen kun je namelijk maximaal één core aan het werk zetten. Bij SSDs is dat net zo; hun interne interleaving/RAID0 die de SSD zijn snelheid geeft, staat machteloos tegen random reads met lage queue depth. Van de 16-way interleaved kanalen die een moderne SSD heeft, kan hij dan maar maximaal één tegelijkertijd gebruiken.
Ik ga de 840Pro 128GB bestellen zodra ik thuis ben :)
Geen slechte keuze. Zelf vind ik de Samsung 830 of Crucial M4 een veiligere keus ivm firmware. Mijn echte advies is te wachten op de Crucial M500 omdat deze duidelijk superieur is aan vrijwel alle consumenten SSDs. Alleen al de capacitor beveiliging is waardevol, en als Crucial evenveel zorg besteedt aan de M500 als aan de M4 dan zal de M500 wellicht de beste SSD van 2013 worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2013 16:12 ]

Pagina: 1