Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedevir
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-07 15:24
Beste tweakers,

Ik zit de laatste tijd met wat twijfels over wat verstandig is om te houden/aan te schaffen.
Ik ben nu in bezit van een mac mini 2010 model en een AC Ryan mediaspeler.
Sinds kort ben ik meer onderweg (woon gedeeltelijk bij mijn vriendin in huis) en heb hiervoor een macbook pro aangeschaft.
Ik gebruik mijn mac mini nauwelijks meer en wil deze graag op een andere manier gebruiken (of verkopen).

Optie 1:
Mac mini als server instellen, AC ryan als mediaspeler houden en geen NAS aanschaffen.

Optie 1:
Mac mini als mediaspeler houden en hier de iTunes/iPhoto bibliotheek etc op te beheren, AC ryan verkopen.

Optie 3:
Mac mini verkopen, NAS aanschaffen (synology?) en AC ryan als mediaspeler houden.

Optie 4:
??? (ideen van mede tweakers)

Wat ik graag zou willen kunnen is om op elke locatie (dus bij mijn ouderlijk huis en bij mij vriendin) mijn bestanden kunnen benaderen, het mooist zou zijn dat ik de bibliotheek al kan toevoegen in iTunes etc. (dus bij mijn vriendin op mijn macbook de Mac mini/server benaderen net zoals thuisdeling). Is dit mogelijk? En is het ook mogelijk met videobestanden?
Mijn ouders hebben een standaard ADSL verbinding (4 mbps down, 0,85mbps up) en mijn vriendin een glasvezel verbinding (25 mbps up/down) maakt dit nog veel verschil?

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben en jullie mij kunnen helpen bij de keuze, mochten er vragen zijn dan hoor ik het natuurlijk graag!

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:42
Als je remote gaat werken moet de server (NAS of Mac Mini) bij het adres met de hoogste upload snelheid komen te staan. Met 0,85mbps is het onmogelijk een video te streamen, 720p video streaming vereist +/- 8mbps.

Mijn advies:
Behoud je Mac Mini en installeer er Plex Server op, hierdoor kun je overal met je Macbook, iOS of Andriod device je muziek en video bestanden afspelen.
Tevens is je Mac Mini door de Plex Client als mediacenter te gebruiken, waardoor je AC Ryan overbodig wordt. De server sluit je uiteraard bedraad op het netwerk aan, geen wifi gebruiken.

Vervolgens neem je je Macbook Pro overal mee en kun je d.m.v. de Plex Web Client je media benaderen.

Omdat je een Mac Mini en Macbook pro hebt kun je d.m.v. OSX bestanddeling/schermdeling (te vinden in de voorkeursinstellingen en iCloud terug naar mijn Mac) je bestanden kopiëren/verplaatsen/verwijderen etc.

Let op:
4Mbps down is wel (erg) traag om films te streamen, zoals eerder aangegeven is voor 720p minimaal 8 mbps (up voor de server/down voor de client) benodigd, verwacht dus geen 720p kwaliteit maar eerder blokkerig beeld.
Oplossing hiervoor is een iets snellere download internetverbinding in het ouderlijk huis of iedere keer een film van tevoren op de HDD van je Macbook Pro plaatsen. Voor muziek streamen zal het waarschijnlijk geen enkel probleem zijn.

Voor je muziek bestanden van je remote server in je lokale iTunes programma af te spelen i.p.v. de Plex (web) Client zul je wellicht nog een ander programma nodig hebben. Daar heb ik geen kennis van.

[ Voor 14% gewijzigd door RVE_NL op 24-01-2013 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedevir
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-07 15:24
bedankt voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan! Als de definitieve keuze gemaakt is zal ik het nog laten weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-07 15:01
Ik gebuik mijn Mac Mini ook als een NAS, heb daarvoor simpelweg een usb 3 harddisk van 2TB aangesloten. Kreeg wel problemen bij het kopieeren van grote bestanden van Windows naar de mini. Na zoekwerk bleek dit aan Mountain Lion te liggen, maar heb het opgelost door SMBup op de Mac te installeren. Sindsdien kopieer ik met 90MB/s naar de externe disk van de Mac. Op de Mac draait ook plex, remote toegang gaat via Teamviewer, dan heb je ook geen port forwardings te maken. iTunes draait erop voor de Apple TV. Werkt allemaal uitstekend. Met 4GB mem is het niet zo snel meer, maar het werkt wel.

Hoeiendag!