Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 11:47
Hallo,

Bij gebrek aan een pakkendere titel hoop ik dat de uitleg meer inzicht geeft in mijn probleem.

Sinds 3 dagen wil mijn pc niet meer direct opstarten. Ik heb er een fancontroller inzitten welke voor een halve seconde oplicht zodat ik weet dat het systeem toch heel even aan gaat, maar daarna blijft het verassend stil.

Als ik vervolgens direct daarna (of binnen ongeveer een minuut) de powerknop indruk gebeurt er vervolgens niets. Als ik het systeem daarna even van het netstroom haal en na ongeveer een minuut weer aansluit dan krijg ik wederom weer een klein teken van leven, maar daarna doet ie weer niks.

Ik heb op dag 1 aan het einde van de dag nog een keer gekeken of het werkt en toen deed de computer het wel weer (zonder aan stroom gehangen te hebben).

Op dag 2 (want het is kantoor pc) deed de pc weer precies hetzelfde in de ochtend. Stroom er af gehad en in de middag nog een keer getest, systeem draaide weer als een zonnetje.

Vandaag dag 3 en weer hetzelfde verhaal.

Hardware lijkt me in deze totaal niet relevant, maar de specs zijn ongeveer:

ITX 'B3' moederbord van Asrock
i7 2600k @ stock
4gb geheugen
SSD
500 Watt OCZ voeding (modulair)

Ik denk zelf dat de voeding een probleem geeft, maar waarom doet ie het niet als die 'geladen' is, maar als die een tijdje niet van stroom is voorzien weer zonder problemen.

Om niet gelijk weer 50 euro uit te geven aan een nieuwe voeding hoor ik graag of er ervaringsdeskundige zijn.

De bewuste computer draait al anderhalf jaar zonder problemen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
probeer eens een ander stopcontact om bepaalde zaken aan de p,c zelf uit te sluiten, een ander stopcontact opzoeken is minder werk. (zou kunnen zijn als alle lichten e/d net aangesprongen zijn in het pand / verwarming aan etc, vraagt nog wel wat stroom, vandaar.. Proberen kan altijd)

Verder zou ik het niet weten, ben geen voeding expert. It's worth the shot

[ Voor 46% gewijzigd door Dr.Root op 24-01-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418414

Volgens mij voeding of moederbord.
Het is een kantoor pc zeg je, als er nog zulke pc's staan kijk dan eens of er eentje is met een voeding met dezelfde specs en probeer het daar eens mee.
Als hij dan nog niet werkt zal het wel het moederbord zijn, vrees ik. Dan moet je zelf weten of je dat vervangt, al dan niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
Anoniem: 418414 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 09:48:
Volgens mij voeding of moederbord.
Het is een kantoor pc zeg je, als er nog zulke pc's staan kijk dan eens of er eentje is met een voeding met dezelfde specs en probeer het daar eens mee.
Als hij dan nog niet werkt zal het wel het moederbord zijn, vrees ik. Dan moet je zelf weten of je dat vervangt, al dan niet zelf.
Probeer anders ook inderdaad met een andere p.c hetzelfde stopcontact waar de ''probleem'' pc normaliter aan verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Ik bedoelde met kantoor pc meer dat ik um elke dag gebruik op kantooruren. Het is wel mijn privé PC, maar hoe dat allemaal zit is een ander verhaal :). Ik kan in ieder geval niet bij de ICT afdeling gaan vragen om mijn probleem op te lossen.

Het is tevens een unieke pc, dus geen vergelijkbare om te testen.

Een ander stopcontact zou ik apart vinden, ik heb nu een andere pc op hetzelfde stekkerdoosje.
Al heb ik het met enkele andere stroomkabels die aan de monitors zitten ook geprobeerd.
Op dag 1 aan het einde van de dag stond de computer op een andere plek (en dus andere stopcontact) en toen deed ie het weer. Weer op mijn eigen plek gezet en daar werkte die toen ook weer. De volgende ochtend echter niet meer (zie TS).

Daarbij werkt de computer blijkbaar na een paar uur zonder stroom wel ineens op dat zelfde stopcontact.

Edit :

Nou, ongeduldig als ik ben maar gewoon een nieuwe voeding gehaald, hoe je het went of keert moet het daar gewoon aan liggen.

Voeding vervangen door een 'Wees Stil' van 430 watt en hij draait weer (en daarvoor nog steeds de zelfde problemen terwijl 3 uur van stroom af).

Voor morgenochtend nog maar even hopen dat het dan ook werkt.. Wordt vervolgd.

[ Voor 18% gewijzigd door BLACKfm op 24-01-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Een lichte kick gezien het probleem (zie edit bovenstaande post) zich toch weer voordoet.

Zoals gezegd deed de pc het na het vervangen van de voeding weer prima, maar dat lijkt me eerder verbonden aan de 'oplossing' dat als de computer een halve dag geen stroom heeft gehad deze gewoon werkt.

Vanochtend had ik hoop maar het is net alsof de accu leeg is bij een auto. De fancontroller en de DVD drive slaan de hele tijd aan en weer uit met een paar milliseconden ertussen waarin het uit gaat.
Hier blijft die in hangen.

Ik ben het nu dus zat en ga van het weekend maar even sleutelen.

De voeding kan het dus niet zijn want het systeem werkte (ook met de oude voeding) op sommige momenten dus prima.

Pagina: 1