Componenten beschermen tijdens overclock.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:19
Hallo allemaal.

Ik wou graag mijn amd a10 5800k gaan overclocken
Na vele uren lezen blijf ik echter met een paar vragen zitten.

Ik wil graag dat mijn Sata componenten/vga beeldscherm niet meegeclockt worden, maar wil wel de FSB(heet bij deze cpu anders) verhogen om toch een mooi resultaat te krijgen.

Ik heb al gezien dat ik in msconfig en Ati overdrive een pci snelheid kan vastellen, maar vraag mij af
Wat dan allemaal wel en niet beschermd is en of het ook daadwerkelijk gelockt word aangezien ik dat niet
in bios kan doen.

Wat beschermd(gelocked) moet worden:
dvd writer
hdd.
ssd.
Vga scherm.

Mijn setup:

Amd a10 5800k
Asus f2 a85m.
Be quiet voeding
Cooler master hyper t4 cpu koeler.
Samsung ssd 830 128gb(sata 6)
HDD Hitachi 500gb 7200 r.p.m(sata 3)
En een oude dvd writer(sata)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FSB word geregeld door de NB (north bridge) de chip direct onder de CPU. Deze regelt de ook de PCI-e poorten. De Sata controller zit in de SB (south bridge) en word zover ik weet nooit over geklokt. Dus als je alleen de NB aanpast zit je goed. Ook pas je met het verhogen van de FSB niet de snelheid van een videokaart aan alleen die van het systeem zelf. Wel word hierdoor een hogere doorvoer mogelijk voor de videokaart incl. hoger overklok potentieel.
In het kort zit je dus goed als je alleen de NB (ook wel MCH) overklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Maar Stel.
Jij zegt: NB regelt ook mijn pci-e poorten, dus als ik nb verhoog verhoogt ook de snelheid van mijn pci poorten? want dan kan het toch zijn dat de hogere snelheden schadelijk zijn voor mijn onderdelen?

Ook heb ik niet echt fsb staan.
Ik zal je even laten zien wat ik kan veranderen in bios:

Apu frequency=100mhz(valid input 90-300mhz) is dat hetzelfde als fsb >?
Memeroy frequency=1866mhz(standaar 1333mhz)
Apu multiplier=auto(38x)
Nb Frequency= .....? Er staat bij dat een hogere freq. mijn memory preformance zou boosten
En een lagere frequency meer Overclock marge zou geven.

Ik heb veel gelezen maar kan eigenlijks niets vinden over apu frequency en of dit niet met veel meer geintregeerde onderdelen werkt dan de klassieke cpu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
1 google op "apu frequency bios" geeft me al een flinke guide wat alles zo'n beetje inhoudt .Ik zou daar eens mee beginnen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Heb ik ook gedaan, maar ik kan niet echt iets vinden m.b.t wat de apu regelt en stuurt.
Ook zijn de meeste zoekresultaten als volgt:

|RAM frequency vs latency with Trinity APUs - Overclockers UK For

Oftewel dat levert mij weinig op.

ik kan wel domweg alles gaan verhogen, maar ik probeer mijn systeem te begrijpen.
En heb niet e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Heb je deze site al geprobeerd? Die lijkt enigszins antwoord te geven op je vraag. En anders kan je ook een verhogen met een paar mhz en kijken wat het effect is op je speeds: als je het niet kan vinden, kan je het altijd zelf uitzoeken natuurlijk :D

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Ik dank u, misschien toch nog beter leren googelen.

''Since the APU is now an all inclusive processor that also controls the NB features, adjusting the APU frequency affects everything, not just the processor or the graphics but all features associated with the NB and memory controller as well.''

Dan snap ik alleen niet waarom ik de NB omhoog kan doen, terwijl de apu de NB features ook controleert.

Ook kan ik met het verhogen van de APU frequency dus al mijn spullen mollen?

Want graag zou ik zien dat ik snelheden van mijn sata/vga kan locken.
Enig idee hoe dat moet?
Pagina: 1