Dual boot [WIN 8] & [WIN 7] lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-03 14:25
Hallo,

Op mijn nieuwe Sony Vaio E serie heb ik windows 8 voor geïnstalleerd gekregen maar hiernaast wil ik windows 7 draaien als dual boot. Ik heb wel vaker dual boot gedraaid maar hier kom ik niet uit.

Wat ik heb gedaan en de fouten die ik tegenkom:

Windows 7 installatie op USB gezet via de Windows 7 USB download tool, via de bios USB als eerste boot device aangegeven, dit wordt helemaal niet herkend door win 8.

Via de ASSIST knop op de Vaio krijg ik een extra optie om aan te geven vanaf welke device ik wil booten, hier kan ik USB of CD/DVD selecteren. Hiermee kom ik 1 stap verder, maar geeft win 8 vervolgens aan "No operating system found". Dus dit werkt ook niet.

Dus dacht ik dat de USB mogelijk niet meer goed is, toch een DVD gebrand en hiermee geprobeerd, dus opnieuw via ASSIST de DVD geselecteerd om van op te starten. Nu krijg ik een iets andere melding (in rood) van win 8 namelijk: "No valid operating system found". "Secure boot mode"

Als laatste stap geprobeerd om in windows 8 de dvd erin te gooien en Win 7 op de extra partitie te installeren, dit lijkt goed te gaan totdat de laptop gaat rebooten, dan krijg ik 2 opstart opties namelijk: Windows Setup en Windows 8. De setup heb ik nodig dus die selecteer ik maar vervolgens krijg ik een foutmelding dat windows geen geldige setup bestanden etc kan vinden. Dus dit lukt ook niet.

Het zal toch wel mogelijk moeten zijn om naast windows 8 een schone windows 7 te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 473907

het werkt sowieso als je eerst Windows 7 installeert en dan pas Windows 8.

heb je wel de goede tool om w8 of w7 bootable te maken? gebruik deze ;
meuk: Windows 7 USB/DVD Download Tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almo
Anoniem: 473907 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 08:51:
het werkt sowieso als je eerst Windows 7 installeert en dan pas Windows 8.

heb je wel de goede tool om w8 of w7 bootable te maken? gebruik deze ;
meuk: Windows 7 USB/DVD Download Tool
Het liefst laat ik mijn W8 configuratie staan en installeer ik W7 ernaast, dat het andersom werkt geloof ik wel (dit heb ik in het verleden wel gedraaid).

Ik gebruik de officiele microsoft win7 usb/dvd download tool, waar jij ook naar verwijst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almo
Hierbij een korte update:

Via google info gevonden over de foutmelding "secure boot mode", deze uitgeschakeld in de bios. Nu kom ik een stap verder met de W7 DVD. Hij herkent de W7 installatiedvd en begint de installatieprocedure maar ik loop weer vast op het scherm waarmee ik de partitie kan selecteren waarop de installatie moet plaats vinden.

Daar krijg ik de melding "De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl." en dat windows er niet op geïnstalleerd kan worden.

Als ik de hdd op MBR zou instellen, verlies ik dan mijn herstelpartities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je schijf is GPT. Als je deze naar MBR wilt zetten dien je ALLE partities opnieuw aan te maken. Waar jij mee zit, is UEFI boot. Om W7 te kunnen installeren hiermee, moet je Windows 7 x64 nemen en de setup in UEFI mode starten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almo
Hero Of Time schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:02:
Je schijf is GPT. Als je deze naar MBR wilt zetten dien je ALLE partities opnieuw aan te maken. Waar jij mee zit, is UEFI boot. Om W7 te kunnen installeren hiermee, moet je Windows 7 x64 nemen en de setup in UEFI mode starten.
Ik gebruik W7 x64. In de "legacy" mode kom ik bij de setup en krijg ik de foumelding over GPT maar in de UEFI mode kom ik niet voorbij de "Windows is loading files" melding,,zwart scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan Google je even hoe je in UEFI modus de setup start. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almo
Hero Of Time schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:59:
Dan Google je even hoe je in UEFI modus de setup start. ;)
Ik gebruik de UEFI mode! Die heb ik in de bios geselecteerd.
Deze Sony geeft niet de reguliere F-toets functie, alles moet via de ASSIST knop van de laptop.
Vervolgens krijg ik een optie om F11 te kiezen om vanaf DVD op te starten.

Dat doe ik en krijg een scherm met PRESS ANY KEY, doe ik ook en vervolgens begint de installatie: Windows setup is loading files... Hierna krijg ik een zwart beeld en gebeurt er niks.

Google zoekopdracht heeft niets anders dan dat opgeleverd, wat ik trouwens al deed. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik meen mij te herinneren dat je iets voor de installer aan moest passen om 'm degelijk in UEFI mode te laten starten. Maar kan 't mis hebben, mij boeit het niet, omdat ik Linux gebruik en dat 'werkt gewoon'. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almo
Hero Of Time schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:24:
Ik meen mij te herinneren dat je iets voor de installer aan moest passen om 'm degelijk in UEFI mode te laten starten. Maar kan 't mis hebben, mij boeit het niet, omdat ik Linux gebruik en dat 'werkt gewoon'. :P
Ik denk te hebben gevonden wat jij bedoeld, een bestand plaatsten op de usb en daarmee zou het mogelijk moeten zijn om W7 vanaf usb in UEFI op te starten. Dit werkt helaas niet, krijg nog steeds de melding "no operating system found".

Heb nu ter test de USB in W8 gedraaid en de W7 laten lopen, na een reboot lijken alle bestanden (11GB) te zijn geplaatst op de partitie maar kom ik W7 niet in. Hij blijft hangen op "starting windows", via de veilige modus zie ik dat ie vasthangt op CLASSPNP.SYS. |:(
Pagina: 1