NAS probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kladdos
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-05-2015
Hoi,

Ik heb hier een NAS met RAID1 systeem. Als ik het goed heb zou er een kopie gemaakt moeten worden van een schijf en gezet worden op de 2de schijf zodat de bestanden niet verloren gaan wanneer er 1 schijf kapot gaat.

Nu is dit bij mij het geval, maar ik mis toch degelijk bestanden. Kan het zijn dat ik iets fout heb gedaan?

Verder luid mijn vraag: Als ik nu een nieuwe schijf voor de kapotte koop, maakt de NAS hier dan vanzelf een RAID van? Gaat hij ook vanzelf de oude spullen die nog op de goede schijf staan kopieren op de nieuwe schijf?
Of moet ik dit allemaal zelf instellen. Als dit het geval is, kan iemand me dan uitleggen hoe ik dit moet doen?

Ik heb dit allemaal aand de fabrikant van de NAS schijf gevraagd en deze wist het niet?!

Alvast bedankt,
Kladdos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 21:45
als je er een nieuwe schijf in stopt gaat hij waarschijnlijk de raid herbouwen, dus dan kopieert ie idd alles.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kladdos schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 00:49:
Hoi,

Ik heb hier een NAS met RAID1 systeem. Als ik het goed heb zou er een kopie gemaakt moeten worden van een schijf en gezet worden op de 2de schijf zodat de bestanden niet verloren gaan wanneer er 1 schijf kapot gaat.
Feitelijk wordt de data tegelijkertijd op beide disks weggeschreven, er hoeft dus geen aparte kopie gemaakt te worden, dat doet de NAS zelf op de achtergrond
Nu is dit bij mij het geval, maar ik mis toch degelijk bestanden. Kan het zijn dat ik iets fout heb gedaan?
Kun je wat duidelijker zijn, waar mis je bestanden, hoe merk je dat ? Als je bestanden mist, zullen deze op geen van beide disken staan
Verder luid mijn vraag: Als ik nu een nieuwe schijf voor de kapotte koop, maakt de NAS hier dan vanzelf een RAID van? Gaat hij ook vanzelf de oude spullen die nog op de goede schijf staan kopieren op de nieuwe schijf?
Of moet ik dit allemaal zelf instellen. Als dit het geval is, kan iemand me dan uitleggen hoe ik dit moet doen?

Ik heb dit allemaal aand de fabrikant van de NAS schijf gevraagd en deze wist het niet?!

Alvast bedankt,
Kladdos
Als er een defecte schijf inzit, moet je die gewoon om kunnen wisselen, dan zal de NAS zelf ervoor zorgen dat de data weer gemirrord wordt naar de nieuwe schijf.

Maar ik zou toch eerst goed onderzoeken wat je probleem precies is, weet je zeker dat je een defecte disk hebt. Een defecte disk in een RAID1 systeem zal geen weggeraakte bestanden veroorzaken.

Misschien ook handig om te vermelden wat voor NAS we het over hebben ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kladdos
Hartelijk bedankt iedereen die hier antwoord op gegeven heeft.
Ik heb nu geen tijd om verder te schrijven (drukke dag) en zal hier later op terug komen

Thanks,
Kladdos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat lijkt me vrij sterk. Over het algemeen zal er een handleiding zijn waarin staat hoe je een Raid array kan rebuilden of repairen.

Welke fabrikant hebben we het hier over. Iets zegt mij dat het niet de bekendere NAS fabrikanten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kladdos
Hoi,

de fabrikanten zijn qnap, qnap industries inc.
het gaat over deze NAS: TS-210

Ik heb nu een nieuwe HDD erin gedaan dat gepaard gaat met een nieuw probleem. Als ik de interface in ga, zie ik dat de eerste Harde schijf (waar alles dus nog op zou moeten staan) "invalid" is. Mijn nieuwe HDD is "ready".

Kan het zijn dat de harde schijven er niet in de goede volgorde inzitten? (ik dacht dat ik ze erin had gedaan zoals ze waren, niet helemaal zeker) is dit een groot probleem?

Alvast bedankt,
Kladdos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hier al eens rondgelezen: Het grote QNAP topic - Deel 2 ? Je moet in iedergeval uitzoeken hoe de NAS omgaat met het plaatsen van schijfen, zeker als je ze er beide uit hebt gehaald en mogelijk op een andere plaats terug hebt gestoken. Voordat je het weet ziet de NAS de nieuwe lege schijf aan voor Master en wordt jouw data netjes overschreven door "leeg", als je begrijp wat ik bedoel. Dus laat de NAS voorlopig even uit staan, voodat je verder gaat en zoek eerst eens uit hoe de NAS nu precies functioneerd, voodat er er zaken gebeuren waar je spijt van gaat krijgen. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bovendien, je begint nu een schijf eruit te halen, maar nergens blijkt uit dat dat een defecte schijf is ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1