Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Zojuist nieuw binnen gekregen:

Hardware config:

Mobo: MSI Z77A-G45
CPU: Intel Core i5-3570K S1155
Cooler: Scythe Mugen 3 Rev. B
Mem: Corsair CML16GX3M2A1600C10 Kit 16 GB (2x8GB) LP
PSU: Seasonic M12II 520 watt

Probleem:

Moederbord boot niet. Hij gaat aan, de 4 CPU-Phase leds gaan branden en gaat vervolgens na +/- 5 seconden weer uit, om vervolgens dit eindeloos te herhalen. :'(

- 24-pins power connector aangesloten
- 8-pins-CPU power connector aangesloten
- monitor aangesloten op DVI-aansluiting op moederbord (dedicated VGA-kaart nog even laten liggen)

Wat heb ik geprobeerd:

- mem in slot DIMM2 & DIMM4
- mem in slot DIMM1 & DIMM3
- met 1 memory module geprobeerd op te starten (in alle sloten)
- andere PSU
- versterker op line-out aangesloten voor piepjes (geen)
- cooler gedemonteerd voor controle op verbogen pinnetjes (geen)

Kan het zijn dat dit moederbord het geheugen of de processor niet ondersteunt? De 3570K word pas vanaf bios versie 7752v23 ondersteund, maar die dateert al van maart 2012.
Ik kan helaas niet kijken welke BIOS-versie er nu op staat, en ik heb geen andere S1155 processor tot mijn beschikking...

Ik heb geprobeerd de QVL voor dit moederbord te vinden, maar geen resultaat.

Heeft een Tweaker nog een idee wat ik nog kan proberen?

Bij voorbaat dank!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Doe eens een CMOSreset en een ATXreset en kijk of 't ding dan iets meer sjoege geeft.
Je mag er wel een beetje vanuit gaan dat een Z77 bord met een IB overweg kan (als was de chipset er wel wat eerder dan de IBs natuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
CMOS-reset gedaan (batterij er uit, 10 sec pin-short) --> Geen resulaat, nog steeds hetzelfde

ATX-reset? Als in powerbutton ingedrukt houden zonder stroom er op? --> Geen resulaat, nog steeds hetzelfde

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:13

Quad

Doof

Als goed is zit er bij het moederbord een speakertje meegeleverd:

Afbeeldingslocatie: http://img.bhs4.com/8d/2/8d2064aaa80504b2674052686523f157d1eed2bd_small.jpg

Die zie ik in het filmpje er niet op staan, als goed is gaat dat piepjes geven en in de manual kan je opzoeken wat het betekent.

Edit:
TERW_DAN schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 23:11:
Dan denk ik bijna dat je een DOA te pakken hebt.

@Quad: die dingen worden niet meegeleverd met het moederbord, die zou je bij je kast moeten krijgen.
Ah dat kan ook inderdaad, nja ik sluit ze niet meer aan laatste tijd :)

[ Voor 39% gewijzigd door Quad op 23-01-2013 23:12 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan denk ik bijna dat je een DOA te pakken hebt.

@Quad: die dingen worden niet meegeleverd met het moederbord, die zou je bij je kast moeten krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga even op zoek in de doos van mn nieuwe kast (Fractal Define R4) naar zo'n speakertje. (kan in mn rommelbak zo'n ding niet meer vinden)...

Verwijderd

De QVL: http://nl.msi.com/file/test_report/TR10_2533.pdf

Verder sluit ik mij aan bij mijn voorganger en denk dat je een RMA moet gaan aanvragen.
Heb je ander geheugen om te testen?
Probeer het eens met de videokaart..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2013 23:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de QVL, E65. Ik kan mn geheugen er niet op vinden, maar ik heb her-en-der gelezen dat deze MSI-borden niet de moeilijkste zijn qua DIMM-ondersteuning.

Nee, ik heb geen DDR3 liggen om te testen. :X

In eerste instantie had ik de videokaart er al in geprikt, maar toen hij geen sjoege gaf, heb ik die er als eerste uit gehaald.

Speakertje kan ik niet vinden in de fractal-kast...

Edit: In de MSI-manual staat verrekte weinig over trouble-shooting....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2013 23:35 . Reden: no MSI manual support /DDR3 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:13

Quad

Doof

Misschien dat je hier wat aan hebt: http://forum-en.msi.com/faq/article/bios-beep-codes

Moet je wel speakertje vinden natuurlijk :).

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Dankje Quad, morgen nog even naar een speakertje speuren en even contact opnemen met Alternate.

Keep u posted, hartelijk dank voor zover!

Edit: Speakertje niet gevonden, RMA Alternate

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2013 11:37 ]

• Forced
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-04-2025
Ben even benieuwd wat hier uit is gekomen.

Zelfde problemen hier met een 3570k, corsair geheugen (2x 4gb).
Getest met 2 moederboarden (2x msi z77 g45), zelfde problemen.
Cpu laten testen bij alternate, was in orde.
Laat voor mij alleen PSU + Geheugen over.

PS, speaker aangesloten op moederboard, No result. (Geen beeps, nothing).

• drxzeeh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-01 14:59
Ik heb dit moederbord ook sinds een week of 3, samen met een i5 3570k. bij mij bootte hij ook niet. phase leds gingen ook niet allemaal branden. uiteindelijk bleek bij mij dat als ik op de kop van de videokaart of rechts onder op de cpu cooler druk tijdens booten hij het wel deed ( stock cooler en scythe mugen 3 ). ik weet nog steeds niet wat dit is. nog weinig tijd gehad om uit te zoeken waarom hij zonder druk op een van deze 2 punten niet start. misschien dat een van jullie nog ideeen heeft? maar zoek dus is naar wat druk punten tijdens het booten.

• Forced
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-04-2025
Mijn probleem is waarschijnlijk opgelost, volgens Alternate was geheugen kapot.

• Teamdsp
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09-2023
Ik had dit probleem ook ! Wat bij mij voor altijd het probleem heeft verholpen is op delete blijven drukken dit wanneer het weer en weer opnieuw blijft booten. Bij de 2e keer was het bij raak ik kreeg weer beeld en er stond dat de bios was hersteld van een fout misschien wil dit ook baten voor jou. Je weet het maar nooit..

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-02 19:44
drxzeeh schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:02:
Ik heb dit moederbord ook sinds een week of 3, samen met een i5 3570k. bij mij bootte hij ook niet. phase leds gingen ook niet allemaal branden. uiteindelijk bleek bij mij dat als ik op de kop van de videokaart of rechts onder op de cpu cooler druk tijdens booten hij het wel deed ( stock cooler en scythe mugen 3 ). ik weet nog steeds niet wat dit is. nog weinig tijd gehad om uit te zoeken waarom hij zonder druk op een van deze 2 punten niet start. misschien dat een van jullie nog ideeen heeft? maar zoek dus is naar wat druk punten tijdens het booten.
Lijkt een shirt circuit oftewel kortsluiting. Misschien maakt je bordt cobtact met je kast en als je drukt dan niet?

• drxzeeh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-01 14:59
Remco Tr schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 23:47:
[...]

Lijkt een shirt circuit oftewel kortsluiting. Misschien maakt je bordt cobtact met je kast en als je drukt dan niet?
Helaas deed hij het zelfde als hij op het bureau lag aangesloten.
Heb een RMA aangevraagd, word morgen teruggestuurd. binnen 2 weken word het bordje nog omgeruild zonder de RMA eisen. ze denken dat de socket niet goed is. niet te veel tijd ingestoken omdat hij toch omgerolen zou gaan worden! maar het kortsluiting verhaal heb ik inderdaad wel gecheckt. toch vreemd.
Pagina: 1