kaart valt ineens uit na 3 minuten

Pagina: 1
Acties:

• laurens68
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-12-2023
hallo, ik heb een sapphire mini itx moederbord met een phenom II x6 1090t erop, nu heb ik er een asus eah 4850 gpu op zitten die bij de aller laagste settings bij bf3 het prima doet, maar na 3 minuten spelen valt hij ineens uit, nu heb ik er een andere kaart kaart ingegooid, een iets dikkere, maar nogsteeds dat hij na 3 minuten uitvalt, iemand een idee wat het probleem kan zijn ?
hetzelfde doet hij trouwens ook bij minecraft.

gr laurens

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 22:12
Wat valt precies uit?

Het beeld? Of de gehele pc?
Als de hele pc uitvalt is de kans op een hitte probleem zeer aanwezig en aangezien je ook de GPU hebt vervangen zou ik het eerder bij je processor zoeken.

Kijk na zo'n crash meteen eens in de bios naar de temperaturen en monitor je temperaturen tijdens het spelen zelf.

EDIT: ook ben ik erg benieuwd wat voor voeding je gebruikt in deze pc :)

[ Voor 10% gewijzigd door mccAin op 23-01-2013 23:01 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:00
Aangezien het met een andere kaart ook gebeurt ligt het daar (waarschijnlijk) niet aan.
Zeker omdat je een mini itx systeem heb vermoed ik dat er een onderdeel te heet wordt en de pc zichzelf beschermt door uit te gaan, kun je eens wat temperaturen uitlezen na bv 1 of 2 minuten gamen?
(denk voornamelijk aan voeding en processor)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Misschien kun je melden wélk Sapphire mini-itx bord je hebt, want nu is het lastig zoeken.

Waarom ik dit vraag?

Best veel m-atx en mini-itx (helemaal), hebben vaak minder VRM chips dan full-size ATX borden.
Gevolg is, dat heel vaak je een processor met een max TDP van 95W (en soms zelfs lager) op die borden mag/kunt plaatsen.

Stop je er iets zwaarders in (een 100, of 125 of meer W processor) dan heb je kans dat:
1) je PC niet eens wil starten
2) je de VRM's doorbrand
3) de beveiliging steeds inspringt om je VRM's en evt andere componenten te beschermen en dus je PC uitschakeld wanneer deze zwaar belast word.

Wat ik zo snel kan vinden heeft de Phenom II x6 1090t een TDP van 125W (misschien dat er nog modellen zijn met minder, maar dit is het eerste wat ik zie in google).
Mini-itx + zware processor, dan beginnen bij mij de alarm bellen al te rinkelen dat het misschien niet eens kan op dat moederbord.

Daarom vraag ik om het preciese model moederbord, dan kan ik (of iemand anders) het controleren, want nu is het zoeken naar een speld in een berg met spelden op de Sapphire site :+ .

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:00
Het enige AMD mini ITX bord van sapphire is de IPC-AM3DD785G?

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Als het dat bord is zijn we er denk ik wel uit. Even een Google leert ons het volgende:

"Unfortunately in spite of current 3DMark patches and DLL updates it was not possible to run the onBoard GPU stable with our Phenom II 710 95W TDP comparison processor on the Sapphire Mini ITX testboard, so that benchmark values could only be measured with the ATI and nVidia video card.
According to Sapphire CPUs up to 65 Watts of TDP are supported without restrictions, whereby according to the CPU support list processors up to 125W and/or 95W TDP are applicable with improvement of the cooling."

Oftewel je moet hier een flinke koeler op zetten of een lichtere proc, gezien het mini ITX formaat zou ik eens naar een Scythe Big Shuriken kijken, of misschien nog wel iets zwaarders als het in je kast past. Maar het bordje is dus alleen echt safe met een tdp van 65w...

[ Voor 17% gewijzigd door Vayra op 24-01-2013 13:06 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1