Nieuwe videokaart - HD7850 1gb vs 2gb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08
Hallo,

Zo'n anderhalf jaar geleden had ik een nieuw systeempje in elkaar gezet, met o.a. de volgende componenten:
  • i7 2600 Sandy
  • MSI p67a gd65 mobo
  • 4GB ram
  • PSU: Seasonic m12ii Bronze 520w
  • 1920*1080 monitor
Omdat ik nog een EVGA 9800GT 512mb in mijn voorgaande computer had, vond ik het nog niet nodig om meteen een nieuwe kaart te kopen. Nu begin ik echter te merken dat deze kaart oud begint te worden, omdat de nieuwere games niet meer optimaal draaien of de minimum reqs voor games hoger liggen dan deze kaart.

Dus: het lijkt er toch op dat deze 4 jaar oude kaart toch maar eens vervangen moet gaan worden.

Wat wil ik?
Ik wil games zoals Crysis 3, Battlefield 3, Generals 2 kunnen spelen op redelijk medium of hoge settings. Ik vind ~30fps al een acceptabele framerate, hoewel hoger altijd prettiger is natuurlijk.

Ik zou het ook prettig vinden dat de kaart, wanneer deze niet actief gebruikt wordt (internet, word etc) niet het geluidsniveau van een stofzuiger heeft. Mijn huidige 9800GT heeft wanneer deze niet gebruikt wordt een fanspeed van 43%, wat nog al een herrie maakt.

Bepaalde voorkeuren?
Merk maakt niets uit. Ik zou het leuk vinden als de kaart UEFI GOP ondersteund voor extra snelle boot tijden, maar ik heb er geen extra geld voor over.

Wat mag het kosten?
Rond de 160 euro.

Eigen onderzoek
Mijn oog is gevallen op de volgende kaarten:

De onderstaande kaart stond in de BBG van januari.
pricewatch: Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing
Ik kan hier echter weinig reviews over vinden, en ik weet dus ook niet hoe het zit met de geluidsproductie.

De onderstaande kaart kwam ik ook tegen in de prijswatch
pricewatch: Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5

Is zo'n 30 euro duurder dan de eerstgenoemde, maar heeft 2gb vram (heeft deze extra gb ook echt toegevoegde waarde; is het 30 euro meer waard?), maar de reviews lijken positief. schijnt ook stil te zijn.

Wat denken jullie?

Andere kaarten suggereren mag natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-07 17:11

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Vriend van me heeft die sapphire en dat ding is echt superstil, alhoewel de Club3D koelers ook stil schijnen te zijn kan ik dat niet persoonlijk bevestigen. Wel weet ik dat het verschil tussen 1GB en 2GB versie's van een 7850 niet echt groot is, tenzij de game er goed voor geoptimaliseerd is:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6359/50609.png
Bron: http://www.anandtech.com/...force-gtx-650-ti-review/6

Lees het hele artikel aub door en dan kun je denk ik toch wel een goede keuze voor videokaart maken :) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
Ah, bedankt voor die link!

Ik zie dat het dus vrij weinig uitmaakt of je 1gb of 2gb hebt. (hoewel dit wellicht in de toekomst wel interessant wordt.)

Ik zal dan nog onderzoek doen naar de geluidsproductie van de Club3D, maar als ik hier niets over kan vinden, neem ik toch de Sapphire. 30 euro meer voor een stille kaart, lijkt me toch wel de moeite waard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-07 17:11

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Zoals je ziet (by skyrim met highres textures) kan het geheugen wel een bottleneck vormen, daarbij presteert de GTX650 ti in een aantal games beter dan de 7850 én die is over het algemeen nog een stuk goedkoper ook :D .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498309

Ik zeg, de sapphire hd 7850 oc 2gb ddr5 is de beste keuze, beste value for money en je weet dat je iets goeds krijgt. Wat betreft gtx 650 ti vs hd 7850. De hd 7850 heeft hogere fps, maar zou minder vloeiend moeten lopen dan de nvidia. Maar sinds er kortgeleden een nieuwe software update is uitgekomen zou dat veranderd moeten zijnen zou de amd bijna net zo vloeiend moeten lopen voor een betere fps, en ook voor de beste value for money.

Conclusie, koop de hd 7850 oc 2gb ddr5 van sapphire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
Ik heb dus zojuist de pricewatch: Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5 besteld. Ik ben benieuwd. :)

offtopic:
Vóórdat ik betaald had was de levertijd morgen, na de betaling opeens > 10 dagen. Ik ben benieuwd of ik hem morgen al krijg. ;)
Pagina: 1