Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 08:41

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Ik heb nu net het binnenwerk van mijn pc eindelijk dan eens vernieuwd.
Ben van een 3 jaar oude i5 750 overgestapt naar een nieuw moederboard met nieuw geheugen met als pareltje in het midden een mooie i5 3350p.
Nu heb ik als geheugen 2 stripjes van Corsair aangeschaft (uit de BBG van januari link) welke zeggen op 1600mhz te lopen.

Als ik echter nu in CPU-Z kijk dan zegt mijn geheugen slechts op 667mhz te lopen. Nu heb ik bij de info van mijn moederboard (Asrock B75 Pro3-M) wel eea iets gevonden wat lijkt te suggereren dat dit normaal is voor sandy bridge cpu's maar niet voor Ivy Bridge (wat een 3350P toch is).

Kan ik nu probleemloos in mijn bios roepen dat mijn geheugen op 1600mhz moet draaien (heb daar wel de optie gevonden) of lijkt er toch iets mis te zijn met mijn geheugen nu?

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Die 667 moet je dan nog even x twee doen, dus staat je geheugen op 1333 ipv 1600. Het kan zijn dat de geheugens inderdaad standaard 1333 draaien, maar ook 1600 kunnen (Dit kan je als het goed is ook zien in cpu-z) In de bios op 1600 proberen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De standaard (ook voor Ivy Bridge) is inderdaad 1333MHz (dus 667 daadwerkelijke MHzs). Je CPU kan ook met 1600MHz overweg, dus dat kun je gewoon in stellen in de bios.

Het verschil is overigens maar minimaal, waarschijnlijk ga je er maar heel weinig van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geheugen "loopt" helemaal niet zelfstandig op een bepaalde snelheid, het wordt aangestuurd door de geheugencontroller, in dit geval in de CPU, op basis van BIOS instellingen.

De 'snelheid' van een DIMM is puur een maximum waarop het betrouwbaar geacht wordt te kunnen draaien.

Vergelijk het met autobanden - die hebben ook bepaalde snelheidsindicatie, maar gaan pas draaien als ze onder een auto liggen, en draaien zo snel als de auto rijdt. Als dat lager is dan of gelijk is aan de indicatie gaat dat zeker goed. Rij je sneller dan die indicatie, dan loop je risico op een crash. Dat is exact hoe het met geheugen werkt :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 08:41

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
@Terw_dan; dat het verschil minimaal is wist ik al maarja... heb 1600 gekocht dan moet ik het toch ook op 1600 draaien he ;-)

@dion_b; goede vergelijking met de autobandjes (een auto-vergelijking die stand houdt! :o ), zal hier nog eens aan terugdenken als ik weer eens met een pc zit te klooien.

Thanks allen in ieder geval! Dank voor de reacties.

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.