Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[VMWare] Duidelijke indelingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi boys,

moet dit jaar een eindwerk voorbereiden (verplicht) over VMWare maar ik ken er op dit ogenblik vrij weinig van..
Heb hier op het forum reeds zitten zoeken alsook op het WWW, maar ik slaag er niet in om deftige onderverdelingen te maken.. Kan iemand mij hier bij een beetje bij sturen? (en nee ik vraag niet om mijn eindwerk te schreven ;))

Op dit moment heb ik het volgende:
- Wat is virtualisatie?
- Waarom VMWare?
- Cloud computing
- Producten VMWare
* Datacenter- en cloudinfrastructuur
* Producten voor het midden- en kleinbedrijf
* Producten voor consumentendesktops
* Desktop en eindgebruikers
* Beveiligingsproducten
* Applicatiebeheer
* Infrastructuur en operationeel beheer
* Applicatieplatform
* IT Business Management
* Andere

Hoop dat jullie nog wat kunnen aanvullen?
Alvast bedankt!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik geef op voorhand al vast even aan dat we inderdaad niet je eindwerk gaan schrijven... ;)

Ik vraag me even af waarover je eindwerk nu precies moet gaan? Je geeft aan over "VMWARE", maar dat is een grote leverancier van diverse produkten. Moet het meer over hun produkten en visie op IT (beheer) gaan, of over het bedrijf? (omzet, personeelsleden, vestigingslokaties, etc).

En wat wordt er verwacht van je eindwerk, hoeveel pagina's. Met de onderverdelingen die je nu al gemaakt hebt zou je met voldoende kennis al duizenden pagina's kunnen schrijven. Oftewel, hoeveel diepgang wil je per onderwerp maken?

Ik denk persoonlijk dat je moet beginnen om je focus te bepalen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga je in het kopje "Waarom VMWare" het ook hebben over alternatieven? Dat maakt het wat interessanter, zeker als je iets dieper gaat dan de standaard featureset vergelijking.

Denk even wat je wilt vertellen en pas hier je indeling op aan. Denk dan ook aan de volgorde. Je wilt niet koppen met aansluitende onderwerpen onderbreken of in een niet-logische volgorde plaatsen. Dat kan dus betekenen dat je iets eerder of later noemt.

Wat is je 'Andere'? Wat wil je hier in kwijt? Past het niet beter in je andere koppen, want het staat wat vreemd. En natuurlijk: bespreek 't met je leraar (of opdrachtgever)!

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:13:

Op dit moment heb ik het volgende:
- Wat is virtualisatie?
- Waarom VMWare?
- Cloud computing
- Producten VMWare
* Datacenter- en cloudinfrastructuur
* Producten voor het midden- en kleinbedrijf
* Producten voor consumentendesktops
* Desktop en eindgebruikers
* Beveiligingsproducten
* Applicatiebeheer
* Infrastructuur en operationeel beheer
* Applicatieplatform
* IT Business Management
* Andere
Dit klinkt als de inhoudsopgave van VMWare reclame drukwerk. :+ Zeker als het een opsomming wordt van de producten die VMWare allemaal levert.

Vergelijk dan eerder VMWare nog (objectief) met de concurrentie, bijvoorbeeld van Microsoft (Hyper-V, App-V) of Citrix (XenServer, XenApp) . Alle drie begeven zich in dezelfde markt en bieden vergelijkbare producten aan voor server/desktop virtualisatie en applicatie virtualisatie.

[ Voor 2% gewijzigd door CMD-Snake op 24-01-2013 09:38 . Reden: typefouten ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben dus al een heel stuk verder met mijn eindwerk, enige probleem is nu dat ik veel kan vertellen over desktop virtualisatie mr server virualisatie kan ik niet echt goed bespreken omdat ik er de hardware niet voor heb.

Hoe denken jullie dat ik dit aan pak? Heeft er hier iemand ervaringen met VMware?
Thnx

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:03:
Hoe denken jullie dat ik dit aan pak? Heeft er hier iemand ervaringen met VMware?
Wij hebben geen idee hoe jij dat aan gaat pakken... Wat is nu concreet je vraag?

In wezen verschijnt desktop virtualisatie qua virtualisatie niet zoveel, het virtualisatieplatform blijft nl. VMWare Vsphere...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Heb eens wat zitten opzoeken en ga thuis eens op mn desktop ESXi installeren en dan zo via de vSphere inloggen, denk dat ik op die manier wel inzicht zal krijgen in het programma?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nogmaals: wat is nu concreet je vraag?

ESXI is enkel de hypervisor van VMWare. Voor datacenter virtualisatie heeft VMWare een suite van producten die veelal gezamenlijk ingezet worden:
  • VMWare VSPhere
  • VMWare VCenter Server
  • VMWare Site Recovery Manager
  • Etc.
Afhankelijk van eisen en wensen wordt dus een mix van produkten ingezet. Wat wil je nu gaan bespreken op servervirtualisatie vlak?

Ik heb in mijn eerste post in dit topic al aangekaart dat het verstandig is om je scope te bepalen. Heb je dat nu al gedaan, en zoja wat is deze?

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik wil eigelijk slechts 2 dingen bespreken, dit om niet té veel uit te wijden (is voor jury die geen kennis heeft van pc soft/hardware). Dit zijn:
- desktopvirtualisatie (zijnde bv op windows 7 windows xp draaien)
- servervirtualisatie

Voor zover ik van dit laatste weet kan ik dit best doen door ESXi te installeren op mijn desktop en dan via mijn notebook in te loggen via vSphere op deze machine.

Het doel van ESXi is mij wel nog niet echt duidelijk dus denk dat ik dit best kan regelen door er mee te werken..
Wat denk jij hier van?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:28:
Heb eens wat zitten opzoeken en ga thuis eens op mn desktop ESXi installeren en dan zo via de vSphere inloggen, denk dat ik op die manier wel inzicht zal krijgen in het programma?
Server-sided wel ja, maar met een ESXi kan je geen desktop-virtuallisatie doen.
Zoek maar eens naar PCoIP, wat VDI's zijn en ViewConnect. Daarmee kom je ongetwijfeld al een stuk verder mee dan. Erg leuke producten :)

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar de desktop virtualisatie doe ik via Workstation.. Hier heb ik gewoon een iso ingeladen en die geinstalleerd en zo de basis instellingen en dergelijke verklaard.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Op je lokale desktop-PC ook een virtueel OS draaien is natuurlijk maar een van de vele desktopvirtualisatievormen. En gaat i.c.m. een thin client niet werken :+
Question Mark schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:26:
In wezen verschijnt desktop virtualisatie qua virtualisatie niet zoveel, het virtualisatieplatform blijft nl. VMWare Vsphere...
Niet geheel eens: je hebt bij desktopvirtualisatie het onderscheid tussen geheel of gedeeltelijke 'eigen' omgevingen. Naast de manier die nclh noemt kan je natuurlijk individuele applicaties streamen naar gewone desktop (of tussenvorm: Zenworks pakketje), SBC (gedeelde virt.server), VDI (eigen virt. OS per gebruiker), etc. Al heb je dat voor servervirtualisatie ook wel, het is bij de desktop IMHO wat meer meer expliciet.
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:38:
Het doel van ESXi is mij wel nog niet echt duidelijk dus denk dat ik dit best kan regelen door er mee te werken..
Wat denk jij hier van?
Het doel van een applicatie zal je daarmee niet vinden. Wel krijg je hands-on meer gevoel bij de mogelijkheden, maar je zult eerst moeten weten waarom en dan pas wat en hoe uitzoeken. Als je het doel niet kent, dan weet je niet welke functies je wilt uitproberen.

Lees een boek of twee over virtualisatie, lees een paar dozijn papers, en ga ook eens langs bij een paar bedrijven die het toepassen en praat er een halfuurtje mee.
(Aangezien het nu drie maanden later is: doe dat wel op korte termijn ;) )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

F_J_K schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:01:

Niet geheel eens: je hebt bij desktopvirtualisatie het onderscheid tussen geheel of gedeeltelijke 'eigen' omgevingen. Naast de manier die nclh noemt kan je natuurlijk individuele applicaties streamen naar gewone desktop (of tussenvorm: Zenworks pakketje), SBC (gedeelde virt.server), VDI (eigen virt. OS per gebruiker), etc. Al heb je dat voor servervirtualisatie ook wel, het is bij de desktop IMHO wat meer meer expliciet.
Daarom staat qua virtualisatie ook in italic weergegeven. Desktop virtualisatie kan wat breder ingezet worden (streamen van app's, gesharede golden images, en connection brokers), maar het maakt qua virtualisatie an sich niet veel uit. (Ik draai hier ook server vm's en vdi's op hetzelfde hypervisor cluster, door elkaar heen).

Het is dus even de vraag wat nu exact de scope van het eindwerk is. Ik zou er zelf voor gekozen hebben om de producten en mogelijkheden van VMWare even kort uit te leggen, en met wat verzonnen voorbeelden een paar cases uitgewerkt hebben welke producten in aanmerking komen als oplossing. Bijvoorbeeld:
Case
Bedrijf X wil oude serverhardware vervangen. Één van de eisen is hardwareonafhankelijkheid en in het geval van hardwarefailure mag er slechts minimale downtime ontstaan. Management van de omgeving dient via een centrale console uitgevoerd te kunnen worden. Tevens zal applicatieserver X voorrang moeten krijgen qua storage-afhandeling ten opzichte van andere systemen.

Tevens wil in de toekomst af van fat clients en overstappen op virtuele werkplekken.

Oplossing
Inzetten van VMWare Vsphere Essentials plus (reguliere Essentials voldoet niet ivm de HA eisen). Management kan centraal geregeld worden met VMWare Vcenter server. Binnen VCenter server kan middels resource-pools capaciteit gereserveerd worden voor bepaalde systemen, hiermee is te regelen dat applicatieserver X een gegarandeerde....

Voor het vervangen van de fat clients kan men gebruik gaan maken van....

Om deze technieken in te kunnen zetten moet men gebruik maken van X hosts, voorzien van shared storage.... etc...
Eenzelfde case is ook te verzinnen voor het virtualiseren van apps (thinapp's), backup/disaster recovery, cloudoplossingen, en dergelijke.

VMWare levert echt ontzettend veel oplossingen. Daarom hamer ik ook een beetje door over de scope. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 22-04-2013 13:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik dus hier al eerder aan geef, bespreek ik gewoon desktopvirtualisatie (vorm: windows xp virtueel draaien op w7).

Als tweede, en hier zit de bottleneck, de server virtualisatie.. Op welke manier kan ik dit het best aan de man brengen? Dus op de simpelste manier uitleggen?

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
op exact dezelfde manier als de desktopvirtualisatie, want je doet gewoon exact hetzelfde alleen dan met een serverOS.

wat ik probeer te zeggen is, de theorie, techniek en structuur is in essentie gelijk aan desktopvirtualisatie, alleen de toepassingen verschillen enorm, en de schaal waarop je dit doet bepaalt de tools welke je gebruikt. maar als je het zo basisch gaat vertellen zoals je in je 4 woorden voorbeeld stelt, dan is er gewoon geen verschil.

[ Voor 58% gewijzigd door batsma op 22-04-2013 14:29 ]

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Voor mijn gevoel zijn er 3 soorten virtualisatie:
1. Desktopvirtualisatie -> VMware Workstation
2. Server Virtualisatie -> ESXi
3. Virtuele Desktops -> VDI op ESXi (Productlijn heet VMware Horizon View)

Hierbij is de onderliggende virtualisatie techniek voor Virtuele Desktops en Server Virtualisatie hetzelfde. Het verschil is alleen Server OS vs Desktop OS.

Na het lezen van deze topic vraag ik me sterk af wat het doel is van dat stuk wat je aan het schrijven bent (en straks moet presenteren waarschijnlijk). Zo geef je onder andere aan dat het voor een jury is van mensen die geen technische achtergrond hebben. Voor dat soort mensen moet je het meestal vooral simpel houden en aantonen dat VMware goedkoper is en verder vooral in marketing spreken.

Is de opdracht daarnaast vanaf de start VMware geweest? Want de keuze tussen VMware, Citrix en Microsoft is niet zomaar gemaakt. Daarnaast zijn er ook nog alternatieven buiten deze 3.

Klop daarnaast eens aan bij je opdracht gever (school?) om hardware. Het moet toch eenvoudig uit te leggen zijn dat het verslag beter word als je wat echte ervaring kan opdoen. Controleer wel goed de HCL (hardware compatibility list), ESXi kan kieskeurig zijn op het gebied van hardware en anders gewoon weigeren te installeren omdat er drivers missen.

Verwijderd

Topicstarter
Eerst en vooral bedankt voor de hulp jongens!
Mijn eindwerk krijgt volgende vorm:
1 korte uitleg virtualisatie (met daarin voordelen/...)
2 desktopvirtualisatie
a installatie vmware
b installatie virtuele machine
3 servervirtualisatie
a installatie vSphere/ESXi
b instellen van vSphere
c aanmaken virtuele machines op server

Thuis heb ik nu een server draaien op ESXi die ik kan behereren via vSphere op mn notebook. Hier heb ik al virtuele machines op aangemaakt om zo wat de instellingen te checken.
Dit alles gedocumenteert met screenshots en dergelijke in eindwerk.

Waar kan ik best nog het meeste tekst over schrijven denken jullie? En wat zijn eventueel leuke dingen die ik in de praktijk kan testen op mn server thuis?

Helaas heb ik voor uitgebreid testen op grote servers en dergelijke geen tijd meer daar ik het zo snel mogelijk klaar zou moeten hebben..

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MadMike261 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:37:
Voor mijn gevoel zijn er 3 soorten virtualisatie:
1. Desktopvirtualisatie -> VMware Workstation
2. Server Virtualisatie -> ESXi
3. Virtuele Desktops -> VDI op ESXi (Productlijn heet VMware Horizon View)

Hierbij is de onderliggende virtualisatie techniek voor Virtuele Desktops en Server Virtualisatie hetzelfde. Het verschil is alleen Server OS vs Desktop OS.
Niet helemaal, het verschil zit hem in de type Hypervisors en de werking daarvan. VMWare workstation is een type2 Hypervisor welke op een bestaand OS draait. ESXi (en Hyper-V, Xenserver, etc) is een type1 Hypervisor, welke rechtstreeks op de hardware draait.

Dat er toevallig een server- of client-OS op een Hypervisor draait maakt niets uit.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 10:07:
Waar kan ik best nog het meeste tekst over schrijven denken jullie? En wat zijn eventueel leuke dingen die ik in de praktijk kan testen op mn server thuis?
Ik zou Workstation compleet buiten beschouwing gelaten hebben. Leuk voor ontwikkelaars en thuisdoeleinden, maar niet om produktiesystemen mee te gaan hosten. Ik zou de keuze gemaakt hebben om te focussen op servervirtualisatie (op VMWare Vsphere) en een virtuele desktop omgeving (VMWare view).

Je had dan mooi voor servervirtualisatie over zaken als beschikbaarheid en disaster recovery kunnen uitwijden, en voor VDI's over alle benodigde componenten (Hypervisors, Connection Broker, application streaming).

Mag ik weten waarom je eigenlijk voor het veel minder intressante VMWare Workstation gekozen hebt? In de eerste paar reacties van je topic worden een aardig erg intressante opties aangereikt om uit te werken en eigenlijk heb je daar niet veel mee gedaan, toch jammer... (no offence overigens)

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp je punt en wat je verteld is zeker waar maar probleem is dat ik in principe 20 pagina's tekst moet hebben.. Ben overigens niet echt vertrouwd met servers en al zeker niet met server virtualisatie.
Vandaar dat ik toch ook wou uitwijden over het simpele workstation..

Nu als ik iets of wat vergelijk zal mijn stuk over servervirtualisatie toch wel een 60% van mijn eindwerk zijn dus het is niet zo dat desktopvirtualisatie overheerst..
Wil je zeker ook bedanken Question Mark voor al je hulp!

• MadMike261
Question Mark schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 10:38:
[...]
Niet helemaal, het verschil zit hem in de type Hypervisors en de werking daarvan. VMWare workstation is een type2 Hypervisor welke op een bestaand OS draait. ESXi (en Hyper-V, Xenserver, etc) is een type1 Hypervisor, welke rechtstreeks op de hardware draait.

Dat er toevallig een server- of client-OS op een Hypervisor draait maakt niets uit.
Onhandige formulering aan mijn kant :)
Opmerking was over VDI en Server Virtualisatie.

@nclh
Klinkt steeds meer als een generieke school opdracht met weinig begeleiding...
"Schrijf 20 pagina's over VMware / Virtualisatie, veel plezier" - zonder goed door te hebben dat er een verschil is tussen VMware en Virtualisatie als onderwerp.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, heb zeker wel het verschil door tussen virtualisatie en vmware, beetje ongelukkig gekozen voor vmware.. Had beter voor het algemene onderwerp virtualisatie gekozen..

• MadMike261
Dat is mooi dat je dat door hebt :)
Zou niet de eerste keer zijn dat ik tegen een dubieuze school opdracht aanloop :P

Misschien nog goed voor de beeldvorming.
Persoonlijk heb ik het idee dat VMware en Microsoft ongeveer hetzelfde kunnen.
Mogelijk dat een wel functies heeft die de ander niet heeft op high-end enterprise niveau, maar zo goed ben ik nou ook weer niet bekend...

Verder geen ervaring met Xen, wat ik in mijn (bekerkte/korte) ervaring heb gezien hebben bedrijven VMware of Hyper-V, alhoewel Xen toch altijd wel een redelijk % scoort in markt aandeel rapporten.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Misschien wel interessant leesvoer: http://www.pqr.com/vdi-smackdown
Geeft je een hoop informatie over de verschillende hypervisors.
Pagina: 1