Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• tel2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 06:43
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem en hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Het lukt mij niet om een backup gemaakt met de Windows Backup Software binnen 2008 terug te zetten op een andere server.

Het maken van de backup op de SBS 2008 machine gaat goed.

Wanneer ik een restore doe (opstarten via Windows CD en dan vanaf de backup een complete restore) lijkt dit ook goed te gaan totdat ik de eerste keer na de restore de server wil opstarten. Ik krijg de volgende fout:

code:
1
2
3
4
5
STOP: c00002e2 Directory Services could not start because of the following error.
A device attached to the system is not functioning. 

Error status: 0xc0000001.
Please shutdown this system and reboot into Directory Services Restore Mode.

Blijkbaar is er iets niet goed met Active Directory.

Ik start op in DSRM modus en probeer de AD database te herstellen met ntdsutil:

ntdsutil 'enter' activate instance ntds 'enter' files 'enter'.

Nu krijg ik de volgende fout:

code:
1
Could not initialize the Jet engine: Jet Error -546. Failed to open DIT for AD DS/LDS instance NTDS. Error -214718113

Ook heb ik via WBADMIN de system state terug gezet in DSRM modus, de restore gaat goed maar het systeem blijft een bluescreen geven tijdens het opstarten.

Ik heb alle fouten al opgezocht via Google maar kan geen oplossing vinden.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:57

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Je geeft aan dat je restored naar een andere server. Is dat ook hele andere hardware? Geeft hij wellicht daar een fout op?
AD moet inderdaad gerestored worden in DSRM. Het lijkt er op dat je AD gecrasht is en nnu nog niet kan initialiseren.

De volgende link geeft een stappenplan om dit mogelijk te repareren:
http://social.technet.mic...1c-4e7c-8617-91601224dd7f

Je zult eerst je AD database goed moeten krijgen alvorens je OS weer wil booten. Lastige fouten, maar op te lossen.
Je zult dus met ESENTUTIL aan de slag moeten om dit op te lossen ipv NTDSUTIL. Gaat dat lukken denk je?

[ Voor 8% gewijzigd door ElCondor op 23-01-2013 16:17 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• tel2
ElCondor schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:15:
Je geeft aan dat je restored naar een andere server. Is dat ook hele andere hardware? Geeft hij wellicht daar een fout op?
AD moet inderdaad gerestored worden in DSRM. Het lijkt er op dat je AD gecrasht is en nnu nog niet kan initialiseren.

De volgende link geeft een stappenplan om dit mogelijk te repareren:
http://social.technet.mic...1c-4e7c-8617-91601224dd7f

Je zult eerst je AD database goed moeten krijgen alvorens je OS weer wil booten. Lastige fouten, maar op te lossen.
Je zult dus met ESENTUTIL aan de slag moeten om dit op te lossen ipv NTDSUTIL. Gaat dat lukken denk je?
Het is andere hardware.

Ik ben weer een stap verder gekomen maar loop nu tegen het volgende aan.

*** Error: Operation not allowed because AD DS/LDS files are in the restored state. Restart the directory instance to finalize the restore process.

Van het stappenplan moet ik alleen onderstaande nog:

This should complete the repair. To verify that the repair has worked successfully:
1. type cd \windows\system32
2. type ntdsutil
3. type activate instance ntds
3. type files (you should no longer get an error when you do this)
4. type info (file info should now appear correctly)
One final step, now sure if it's required:
From the NTDSUTIL command prompt:
1. type Semantic Database Analysis
2. type Go

De fout krijg ik bij stap 3. type files (you should no longer get an error when you do this)

Enig idee hoe ik dit op kan lossen?

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Doe eens NET STOP NTDS en dan NET START NTDS (dat is meen ik de service naam van AD/DS). Kijk ook eens je eventlog erop na? Die Activate instance NTDS zou in het eventlog moeten aageven waarom hij nog niet online kan komen.
Btw, google levert ook een heleboel informatie. Ik snap dat je daar wellicht de tijd niet voor hebt om doorheen te ziften, maar je leert er wel van ;) Meer dan verteld krijgen wat je moet doen.

[ Voor 13% gewijzigd door ElCondor op 23-01-2013 18:29 ]

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:12
Heb je al geprobeerd om te restoren naar een virtuele machine? Mijn voorkeur voor het herstellen van een server (meestal ivm hardware failure) gaat vaak uit naar een VM, vooral omdat je in het geval van een echte faillure je niet teveel aan je backups wilt zitten (ik wil de complete backup eerst kopieren voor ik ga restoren ivm wet van Murphy waarbij je altijd zal zien dat op onverklaarbare wijze je restore medium ineens corrupt raakt als de eerste poging mislukt)

• tel2
ElCondor schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:28:
Doe eens NET STOP NTDS en dan NET START NTDS (dat is meen ik de service naam van AD/DS). Kijk ook eens je eventlog erop na? Die Activate instance NTDS zou in het eventlog moeten aageven waarom hij nog niet online kan komen.
Btw, google levert ook een heleboel informatie. Ik snap dat je daar wellicht de tijd niet voor hebt om doorheen te ziften, maar je leert er wel van ;) Meer dan verteld krijgen wat je moet doen.
Het is gelukt de server draait op andere hardware.

Bedankt _/-\o_

De laatste stappen heb ik maar overgeslagen (is ook alleen maar checken of het inderdaad werkt). Het starten van de NTDS service ging niet in de DSRM modus.

Dit was trouwens het testen van de backup.

Nu is de vraag, is het te voorkomen dat ik deze stappen uit moet voeren of moet ik dit gewoon opnemen in de restore procedure. Bij de vorige restore test, maanden terug trad dit probleem niet op. :-(

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik zou zeggen lees het internet er eens op na. De NTDS database is een zeer fragiele constructie. er wordt constant naar toegeschreven en uit gelezen. Het probleem daarmee is dat hij niet erg fout tolerant is. Als er ook maar één hikje in de schrijfacties komt, dan kan je database corrupt worden met alle gevolgen van dien.
Ik heb het een tijdje geleden nog meegemaakt met een Exchange database die gecrashed was. Fouttolerantie wordt gehaald uit het inzetten van meerdere servers. De database doet bij het opstarten een zelfstart, als dat niet goed gaat, dan zal hij logs gaan afspelen en daarna van andere servers up-to-date informatie vragen.
Als er echter bij het schrijven van het log ook een probleem is opgetreden dan zal de inlone recovery van je database dus niet goed verlopen en zul je in een situatie terecht komen zoals je nu hebt gezien.
Wel petje af dat je je backups test overigens :)

• tel2
ElCondor schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 09:49:
Ik zou zeggen lees het internet er eens op na. De NTDS database is een zeer fragiele constructie. er wordt constant naar toegeschreven en uit gelezen. Het probleem daarmee is dat hij niet erg fout tolerant is. Als er ook maar één hikje in de schrijfacties komt, dan kan je database corrupt worden met alle gevolgen van dien.
Ik heb het een tijdje geleden nog meegemaakt met een Exchange database die gecrashed was. Fouttolerantie wordt gehaald uit het inzetten van meerdere servers. De database doet bij het opstarten een zelfstart, als dat niet goed gaat, dan zal hij logs gaan afspelen en daarna van andere servers up-to-date informatie vragen.
Als er echter bij het schrijven van het log ook een probleem is opgetreden dan zal de inlone recovery van je database dus niet goed verlopen en zul je in een situatie terecht komen zoals je nu hebt gezien.
Wel petje af dat je je backups test overigens :)
Ok bedankt! Zal me er verder in gaan verdiepen, ben al een stuk wijzer geworden de laatste dagen. :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ElCondor schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 09:49:
Je verhaal klopt wel hoor, alleen in dit geval gaat het om het terugzetten van een backup. En ik mag even aannemen dat bij het maken van de backup gebruik gemaakt wordt van VSS waardoor de database en logfiles in "consistent state" zouden moeten zijn.
tel2 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 09:28:
[...]
Het starten van de NTDS service ging niet in de DSRM modus.
Op zich wel logisch, als de NTDS service gestart is zijn de NTDS database files gelocked. DSRM modus zorgt er nu juist voor dat deze database files niet gelocked zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1