Upgrade homecinema/hifi installatie (Pioneer/B&W)

Pagina: 1
Acties:

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Vorig jaar mijn homecinema systeem ge-upgrade naar de volgende setup

- Pioneer SC-LX75 surround receiver 9.2 kanaals
- Pioneer BDP-LX55 blu-ray speler

Bestaande speakers:

B&W 603 S3 (fronts)
B&W LCR60 (center)
B&W ASW650 (sub)
B&W 602 S3 (surround)

aangevuld met (t.b.v. 7.1 setup):

B&W 602.5 S3 (back surround)

Setup klinkt geweldig...

Maar het gras lijkt altijd groener aan de overkant, dus... toch maar even rond gaan neuzen wat een fijne upgrade zou zijn met inachtneming van een beter hifistereo geluid.

Ik heb een woonkamer van om en nabij de 45 vierkante meter, er ligt laminaat en qua demping heb ik een grote vloerkleed liggen en dikkere gordijnen met wat massieve meubels. Uiteraard niet te vergelijken wanneer er vloerbedekking ligt, maar ja... je moet wat.

Nog steeds vind ik de 603 S3 overwegend lastig te besturen als het gaat om stereoweergave. De ene keer denk ik wauw, de andere keer ben ik er niet geheel tevreden over. De surround receiver is al veel beter dan mijn vorige... (Sony DB-840QS)

Ik heb gisteren (uiteraard niet te vergelijken met de ruimte waarin nu al het spul staat) een dergelijke setup beluisterd. Receiver was de AVR7005 van Marantz met een bijpassende SACD speler (type is mij even ontschoten). Dit in combinatie met de nieuwere B&W 684 als front. Het geheel klinkt iets beter dan wat ik nu heb, maar dit is natuurlijk van allerlei factoren afhankelijk, naar mijn idee meer met de luisterruimte die natuurlijk wat idealer is dan mijn woonkamer.

Enfin, toen ook de CM8 en CM9 beluisterd. De CM8 vond ik veel meer passen bij de 7005. De CM9 had zo nu en dan moeite met de geluidsweergave, merkte dat de 7005 moeite had om deze speakers aan te sturen. Vond eigenlijk dat de 684 het helemaal niet slecht deed. Opmerkelijk was het volle geluid dat uit de slanke CM8's kwamen.

Als laatste stap werd er een Arcam 2x70w stereoversterker + NAD cd speler geplaatst. Zelfde speakers erop aangesloten. Mijn oordeel; met een goede stereoversterker blijft het geluid ook op hogere volumes goed. Op mid/lage volumes hoorde ik het verschil niet.

Even terugkomend op mijn setup:

Wat zou ik het beste kunnen doen? Ik heb goede Van den Hul speaker kabels, maak gebruik van Audioquest Cinnamon HDMI kabels + toslink, dus daar hoef ik niet aan te twijfelen.

Ik twijfel om nu een bijpassende stereo versterker te kopen, de Pioneer A-70. Heb hem nog niet beluisterd, maar qua specs wel een mooi paradeplaatje. Deze wil ik dan als eindversterker gaan gebruiken. De fronts worden dan hierop aangesloten. Ook zit ik eraan te denken om mijn huidige 600 serie weg te doen en dan voor de CM serie te gaan. Worden wellicht de CM8 als front en de CM1 als surround inclusief bijpassende sub + center.

Tijd terug had ik als uitprobeersel de 601 S3 op mijn receiver aangesloten, gewoon als frontspeakers. Ik stond verbluft van de detaillering, de kickbass (hoe ik het ook zeggen moet), het volle geluid en de aansturing ervan. Moet zeggen dat ik ze beter vond klinken als de 603 S3. Dus stiekem wil ik ook gaan kijken naar de CM5 als front in combinatie met de FS700/CM stands.

Hoe denken jullie over mijn situatie? Wat kan ik het beste aanpakken en hoe? De CM5's heb ik helaas nog niet beluisterd, maar wil ik deze week gaan doen.

Apple | Marantz | B&W

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

De A-70 puur als eindversterker om meer vermogen toe te voegen? Dat lijkt me sowieso zonde aangezien je dan een groot deel van het apparaat niet gebruikt. Tevens is alleen meer vermogen toevoegen zeker niet zaligmakend. Vermogen is sowieso haast nooit nodig met gemiddelde speakers op een gemiddelde huiskamer. Sowieso niet met een Klasse D-versterker die in de LX75 zit moet vermogen het issue niet zijn. Een stereoversterker gebruiken voor alleen de fronts en de stereobronnen dan ook daar op aansluiten kan voordeel bieden. Dit omdat de voorversterker van een stereoversterker over het algemeen beter bevonden wordt. Echter is dit in veel ABX-testen lang niet altijd naar voren te halen en wordt een surroundreceiver er niet direct uitgehaald. Maar - NOFI - je al dure kabels hebt ben je voor het idee achter het idee van stereo en surround al meer te porren ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ron_Tweaker
FeaR schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:13:
De A-70 puur als eindversterker om meer vermogen toe te voegen? Dat lijkt me sowieso zonde aangezien je dan een groot deel van het apparaat niet gebruikt. Tevens is alleen meer vermogen toevoegen zeker niet zaligmakend. Vermogen is sowieso haast nooit nodig met gemiddelde speakers op een gemiddelde huiskamer. Sowieso niet met een Klasse D-versterker die in de LX75 zit moet vermogen het issue niet zijn. Een stereoversterker gebruiken voor alleen de fronts en de stereobronnen dan ook daar op aansluiten kan voordeel bieden. Dit omdat de voorversterker van een stereoversterker over het algemeen beter bevonden wordt. Echter is dit in veel ABX-testen lang niet altijd naar voren te halen en wordt een surroundreceiver er niet direct uitgehaald. Maar - NOFI - je al dure kabels hebt ben je voor het idee achter het idee van stereo en surround al meer te porren ;)
Bedoel je hiermee te zeggen dat ik waarschijnlijk meer winst zal behalen met andere speakers dan de aanschaf van een extra stereo versterker?

Om eerlijk te zijn maak ik eigenlijk weinig gebruik van stereobronnen. Ik stream vaak muziek richting mijn receiver en als ik dan toch het geluid wil verbeteren, dan verbind ik de iPhone wel direct op mijn receiver zodat de interne DAC het signaal kan beoordelen/verbeteren. Ik draai eigenlijk nooit cd's meer vandaar ook geen aparte cd/SACD speler.

Apple | Marantz | B&W

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik zeg nergens dat je nieuwe speakers moet kopen. Dat zal je mij niet snel horen zeggen of je moet melkpakjes hebben staan en klagen dat muziek niet goed klinkt. Op HT Forum komen ze hier wel snel mee om eerlijk te zijn. Ik had laatst ook een topic geopend en dat liep heel snel uit op dat mijn speakers maar vervangen moesten worden. Terwijl ik nog meer dan gelukkig ben met mijn exemplaren. Laat je dus niet gek maken door alle adviezen (ook hier!) en zet alle opties rustig naast elkaar.

Ik zeg alleen dat een stereoversterker puur voor het vermogen gaan gebruiken zonde is. Een dedicated eindversterker (dus zonder voorversterker ten opzichte van een stereoversterker) is goedkoper en doet ook wat je wilt. Maar zoals gezegd is alleen vermogen toevoegen niet zaligmakend. Ik heb zelf twee eindversterkers toegevoegd aan mijn set en het vermogen met een factor drie hoger gemaakt, maar het verschil is miniem zo niet niet aanwezig.

• Ron_Tweaker
FeaR schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:27:
Ik zeg nergens dat je nieuwe speakers moet kopen. Dat zal je mij niet snel horen zeggen of je moet melkpakjes hebben staan en klagen dat muziek niet goed klinkt. Op HT Forum komen ze hier wel snel mee om eerlijk te zijn. Ik had laatst ook een topic geopend en dat liep heel snel uit op dat mijn speakers maar vervangen moesten worden. Terwijl ik nog meer dan gelukkig ben met mijn exemplaren. Laat je dus niet gek maken door alle adviezen (ook hier!) en zet alle opties rustig naast elkaar.

Ik zeg alleen dat een stereoversterker puur voor het vermogen gaan gebruiken zonde is. Een dedicated eindversterker (dus zonder voorversterker ten opzichte van een stereoversterker) is goedkoper en doet ook wat je wilt. Maar zoals gezegd is alleen vermogen toevoegen niet zaligmakend. Ik heb zelf twee eindversterkers toegevoegd aan mijn set en het vermogen met een factor drie hoger gemaakt, maar het verschil is miniem zo niet niet aanwezig.
Aha ok. Maar is dan het streamen van muziek dan nog steeds mogelijk, of ben ik verplicht om een Apple mobile device aan deze versterker te koppelen? Daarnaast weet ik dan niet welke Pioneer dedicated eindversterker ik dan moet nemen, heb jij enig idee?

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

massari schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:32:
[...]

Aha ok. Maar is dan het streamen van muziek dan nog steeds mogelijk, of ben ik verplicht om een Apple mobile device aan deze versterker te koppelen? Daarnaast weet ik dan niet welke Pioneer dedicated eindversterker ik dan moet nemen, heb jij enig idee?
Waarom perse Pioneer eind? Rotel/NAD heeft ook eindversterkers die net zo goed, zo niet beter zijn.

• Ron_Tweaker
Alles even laten bezinken en even mijn receiver een half uur zijn werk laten doen. Bron was een iPad met iTunes muziek erop, rechtstreeks aangesloten op de receiver, dus de DAC pakt het signaal op. Klinkt trouwens beter dan wanneer je muziek streamt via AirPlay. Veel meer detail en helder geluid.

Als ik het zo kan beoordelen boek ik geen enorme stappen met winst ten opzichte van het gebruik van een andere versterker, hetzij als eindversterker of als aparte. Ik merkte dat gisteren bij de luistersessie eigenlijk ook wel op. Het is geen wereld van keiharde verschil, daar is denk ik mijn surround receiver best goed genoeg voor. En om het verschil te horen is een apart ingerichte luisterkamer in je huis toch denk ik het beste. Voor huis-tuin en keukengebruik in een woonkamer valt het toch lastiger te horen en is het gewoon een kwestie van concessies.

Ik laat het voorlopig voor wat het is.

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Even dit topic weer wat nieuw leven inschieten.

Inmiddels heb ik mijn B&W 600 serie vervangen door de CM serie (2x CM8, CM Center, 2x CM1).
Klinkt fantastisch.

Maar elke keer als ik een hifizaak binnenloop, word ik toch weer warm voor de Marantz AV7005 + MM7055 combinatie. Kan het niet helpen, maar iets zegt in me dat ik moet overstappen van Pioneer naar Marantz. Niet dat mijn Pioneer niet voldoet, maar ik denk uiteindelijk dat het klanktechnisch beter is om toch over te stappen naar die AV7005 + MM7055 combi. Om hem daarna aan te vullen met een mooie UD7007.

Wat zouden jullie doen?

@FeaR, jij hebt toch zoiets thuis?

Apple | Marantz | B&W

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik heb een Denon AVR-2809 welke ik puur gebruik als processor, dus niet de eindtrappen van de receiver. Voor het vermogen gebruik ik een Emotiva XPA-5 en XPA-2 om de speakers aan te sturen. De Denon gaat op den duur vervangen worden voor een Marantz AV8801. De AV7005 (en AV7007) ben ik niet zo heel erg van onder de indruk eigenlijk, die mist nogal wat dingen wat je bij een processor zou verwachten. Als in dat een processor als high-end in wordt gezet en dat zonder iets als Audyssey XT32 vind ik nogal krom.

Er zijn al wat tests online gekomen van de AV8801 en de MM8077 , de MM8077 is niet echt een krachtpatser als je het mij vraagt en dat zal met de MM7055 nog wel minder zijn. Het hele idee van losse voor- en eindversterking is en blijft heel leuk, maar ik blijf van mening dat je voor het geld van die combinaties ook een hele leuke receiver kan kopen. De high-end van Denon, NAD, Pioneer, Rotel, et cetera heb je ook voor dat geld.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Ron_Tweaker
Een combinatie van bijvoorbeeld een AV7701 en MM7055 gaat aardig in de papieren lopen. Om dan al niet te spreken over een Marantz blu-ray speler + aparte tuner.

Mijn SC-LX75 zal nooit meer zoveel geld opbrengen (helaas). De BDP-LX55 gaat nu ook voor een luttele 400 euro over de toonbank.

Al met al (ik zit helaas niet in de slappe was), stap ik toch maar even over het idee om mijn hele set om te turnen. Waar ik wel benieuwd naar ben is of het lonend is om naar een aparte cd speler te kijken. In mijn geval de PD-30 of zelfs de PD-50. Zou een van deze twee cd-spelers een beter geluid kunnen produceren dan mijn BDP-LX55?

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Ik sta op het punt om een losse CD speler aan te schaffen, het wordt de PD-50 van Pioneer. Komende jaren zal ik gewoon met mijn set moeten doen, het is nu te zonde van het geld om te investeren in een nieuwe Marantz combi... de 2e handse prijzen van zo'n AVR zijn drastisch laag, dat kan ik me gewoonweg niet veroorloven.

Keuze zou nu dan zijn om voor de AV7701 te gaan in combinatie met de MM8077. Gewoonweg omdat die laatste meer power biedt dan de MM7055.

Enfin, ik blijf gewoon even doorspelen met de Pio, ik zie het over een x aantal jaren wel weer verder.

Apple | Marantz | B&W

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 00:52
Aparte eindversterking gaat wel helpen voor B&W speakers denk ik.

Ik heb zelf een set met 803's als front (en 801's als rear) en maak voor de fronts gebruik van een aparte stereo eindversterker van rotel (een 2de hands, 2x200W). Naar mijn mening wordt het geluid hier een stuk strakker en gecontroleerder van dan je met een geintegreerde versterker kan bereiken.
Heb een tijdje terug eens mogen testen met de Marants SR7005 receiver en een Onkyo PA-MC5500 eindbak maar beide konden het lang niet winnen in vergelijk met m'n oude stereo eindbak (welke momenteel achter een Onkyo PR-SC5508 hangt).

Volgens mij geld dit voor bijna alle B&W speakers: de eindversterking kan niet 'zwaar' genoeg zijn :P

• Ron_Tweaker
Het is enige tijd geleden, maar heb mezelf een Pioneer PD-50 cadeau gedaan. Een regelrechte winst ten opzichte van mijn bluray speler wanneer je audio-cd's afspeelt. Het geluid is vele malen beter met de PD-50.

Gaanderweg zit ik steeds meer te denken om een aparte stereoversterker te gaan gebruiken voor mijn PD-50 en wellicht ooit nog een losse platenspeler erbij.

Nu gebruik ik voor stereo geen subwoofer, maar zit er meer aan te denken om deze in te schakelen tijdens stereoweergave. Maar hoe los ik dit op zodra ik voor stereogebruik een losse stereoversterker in ga zetten? Neem aan dat bijvoorbeeld de Pioneer A-70 geen subuitgang heeft.

Apple | Marantz | B&W

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Da's ook niet nodig, want je sub zal ongetwijfeld zijn eigen versterker hebben ;)
Ik neem aan dat je LX pre-outs heeft. Die sluit je op een evt voorversterker aan. Je LX stuurt dan de sub aan, en het bereik dat niet naar de sub gaat gaat naar je stereo amp. Maar heel eerlijk: persoonlijk zie ik daar de meeerwaarde niet zo van in. Ik betwijfel serieus of je het zult gaan horen. Maar dat kan alleen jij beoordelen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ron_Tweaker
Ga het een en ander toch anders oppakken.

Ik kan voor een mooi prijsje de Marantz PM-KI Pearl Lite aanschaffen. Ik zit al langer te dubben om mijn Pioneer set te vervangen voor een Marantz combi.

De Pearl Lite wil ik gaan gebruiken met een goede (sa-)cd speler van Maranz. Logischerwijs de SA-KI Pearl Lite en anders de CD6004.

Bovenstaande combi wil ik dan puur voor stereogebruik gaan gebruiken.

Stap voor stap wil ik dan de upgrade uit gaan voeren, echter weet ik niet of ik er veel op vooruit ga als ik mijn AV combinatie ga upgraden naar een MM8077 + AV8801 combinatie. Qua vermogen heb ik met de Pioneer set niks te klagen. Wat is wijsheid?

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een Marantz PM-KI Pearl Lite, daar heb ik de fronts op aangesloten en het geheel speelt zo fantastisch. Je merkt echt een hele andere klankkleur, geluidsbeeld is veel openen en dynamischer geworden bij het afspelen van een cd. Ik had niet verwacht dat dit zoveel verschil zou opwekken in tegenstelling tot het afspelen van een muzieknummer met behulp van een receiver. De CM8's laten nu pas zien wat ze kunnen.
Omdat ik ook een bijpassende cd speler wil hebben, gaat mijn PD-50-K eruit en koop ik er een Marantz CD6004 voor terug. Een SA-KI Pearl Lite zou nog mooier zijn geweest, maar ik stream meer en voor die paar keer dat ik een CD afspeel is een SA speler mij teveel van het goede. Voor het streamen komt volgende week een Marantz NA7004 om de hoek kijken :)
Langzaam aan overweeg ik toch de Pio-set de deur uit te doen en de stap te maken naar een Marantz SR7007 of toch de AV+MM uit de 8000 serie. Ben alleen nu gaan twijfelen of een aparte voor- en eind versterker voor HT-gebruik nu echt zoveel zin heeft in mijn geval.
Voor het bluray gedeelte komt er een UD5007 voor in de plaats. Een UD7007 is mooier als je naar mijn idee geen aparte cd speler hebt voor het stereogedeelte.

Apple | Marantz | B&W

Pagina: 1