Ram geheugen verhogen voor Photoshop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-07-2024
Beste medetweakers,

Momenteel ben ik druk bezig om images te bewerken met Ps, waarin veel achtereenvolgende stappen zitten. Ik merk dat met sommige functies mijn pc een beetje moeite heeft met verwerken. ( bijv. bij content aware move tool met very loose optie)

Mijn Specs:

asrock Z77 extreme 4
i5 3570K
Msi GTX 660ti PE/OC
(8GB) 2 x 4gb Geil 1333 mhz CL7

Is het aan te raden om het RAM te verdubbelen of kan ik ergens in Ps iets instellen waardoor het soepeler gaat?

( ik ben niet van plan om te veranderen van CPU, dus dat advies kan je weglaten ;))

Thx in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:16
Jij hebt geen topic nodig, je hebt je eigen vraag al beantwoord. :)

Je hebt simpelweg meer geheugen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Hoeveel geheugen heb je nog vrij als je aan het photoshoppen bent, dit kun je eenvoudig zelf zien in taak beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
mag ik vragen waarom dat dan is? Ik werk btw ook al vanaf een samsung 830 ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk naar het RAMgebruik, loopt dat vol, dan is meer geheugen aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
TERW_DAN schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:56:
Kijk naar het RAMgebruik, loopt dat vol, dan is meer geheugen aan te raden.
In taakbeheer? Wanneer is het ''vol'' te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Anoniem: 20531 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:55:
Hoeveel geheugen heb je nog vrij als je aan het photoshoppen bent, dit kun je eenvoudig zelf zien in taak beheer.
Amen, kijk wat he verbruikt als je fancy Ps aan het doen bent (heavy-use) als je dan nog steeds maar piekt op 6-7 gb dan is uitbreiden niet zinnig. Piek je op 8gb (je max) dan is een upgrade zinnig.
Hoewel je de krachtigste quad-core van het moment hebt kan die nog aardig gebottleneckt worden door Ps, check dus ook je Processor-usage in het taakbeheer. Als je regelmatig op 100% van de 4 cores zit, lijkt een ram upgrade mij al minder zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sebastiaanrh schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:57:
[...]

In taakbeheer? Wanneer is het ''vol'' te noemen?
Als ik een fles heb waar 1 liter in gaat, dan zit hij vol als je er 1 liter water indoet.
Geheugen is wat dat betreft niet heel veel anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaanrh
Ik heb even gekeken en bij normaal gebruik ( heavy use moet ik nog even checken ) zit ik op de 55% cpu en 4 gb ram gebruik.

Kan het zijn dan mijn GPU niet sterk genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:24
dan moet je even een programma downloaden dat je gpu load laat zien en checken.

volgens mij doet gpu-z dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
timberleek schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:10:
dan moet je even een programma downloaden dat je gpu load laat zien en checken.

volgens mij doet gpu-z dat wel
MSI Afterburner :)

is die 55% load op alle vier de cores?
Het gaat met name om heavy use ;) Want 95% van de tijd heb je overcapaciteit, maar die overige 5% dat je capaciteit te kort komt, die laten het traag aanvoelen.

(zelfde als een ssd, 99% van de tijd heb je voldoende aan de power hdd, maar die overige 1% laten een hdd aanvoelen als antiek i.v.m. de ssd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor aankoopadviesvragen:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Niet alle toepassingen in Adobe Photoshop maken gebruik van de multicores van je processor. Sommige toepassingen kunnen hier maar gebruik maken van één core waardoor de kracht dus echt aankomt op die ene core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498309

misschien is het zinnig om sneller geheugen te kopen, 1600 i.p.v. 1333 bijv, dat kan ook helpen. maar gebruik je alleen een SSD? ik denk het niet maar welke andere HDD gebruik je? want misschien kan die niet snel genoeg schrijven.

Solidgamez 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Kwantiteit RAM is vrijwel altijd superieur aan Kwaliteit RAM ofwel prestaties. Open je Task Manager en ga naar het Performance tabblad. Na een dagje gebruik/gamen/whatever zou je Cached RAM-verbruik hoog opgelopen moeten zijn. Je hebt baat bij meer geheugen als je Free RAM zo onder de 500MB zit en Cached vrij hoog. Als je Cached bijvoorbeeld 21GB en Free 6GB dan heb je nét voldoende RAM. Als je Free heel hoog is en Cached niet zo hoog, dan heb je je computer nog niet zo lang draaien of onvoldoende programma's/spellen geopend. Meer RAM heeft dan geen zin.

Photoshop is een irritant programma omdat het ouderwets vertrouwt op swapping op HDD, wat hedendaags flink uit den boze is. Je kunt dit enigszins oplossen met een scratchdisk middels een RAMdisk. Eigenlijk omzeil je dan op zeer inefficiënte wijze de optimalisaties die Adobe in Photoshop heeft gebouwd, die niet meer van deze tijd zijn.
Pagina: 1