Welke schijven moet ik kiezen voor mijn NAS?

Pagina: 1
Acties:

• ReUniTy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-01 09:44
Beste mede Tweakers,

Ik heb al een tijdje mijn LaCie 2big NAS draaien met 2 schijven, een van 1,5TB en een van 2TB. De NAS staat in RAID1 waardoor ik helaas maar 1,5TB overhoud. Nu zit 1,5TB bij mij wel erg snel vol aangezien ik er veel films op heb staan die ik met vrienden deel, dus wil ik gaan uitbreiden.

Ik zit zelf te denken aan 2 schijven van 3 a 4TB zodat ik nog aardig wat ruimte heb in RAID1, RAID0 is voor mij geen optie aangezien er ook kostbare back-ups op worden gemaakt. Ik kwam uit op de Western Digital Red en Seagate Barracuda series. Want de schijven moeten voldoen aan de volgende punten:
  • geschikt voor 24/7 gebruik.
  • minstens 100MB/s leessnelheid en 75MB/s schijven.
  • moeten erg stil zijn.
  • mogen niet te duur zijn.
Aangezien mijn budget niet al te groot is vind ik gebruikte, outlet of refurbished schijven niet zo'n groot probleem.

Wie helpt mijn vraag te beantwoorden?

Alvast bedankt!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:13
Zoveel keuze heb je niet als je een 24/7 schijf wilt hebben, dus kies er maar een type uit in Pricewatch.
De Red serie is prima als je budget niet hoog is.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Zet ze gewoon in Raid-0 en schedule een backup op een externe 3 TB schijf. Ben je voor 120 euri klaar, en heb je een supersnelle Raid, en een échte backup.

Dit gaat supersimpel, je kan op je LaCie een taakje plannen, en dan wordt de inhoud van je NAS op een aangekoppelde USB-schijf gedumpt.

en bovendien: RAID IS GEEN BACKUP

[ Voor 30% gewijzigd door Witte op 23-01-2013 17:32 ]

Houdoe

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens mij kan elke schijf 24/7? Als hij 8 uur achter elkaar aan kan staan, kan hij ook een jaar aanstaan.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-02 14:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

[b]ReUniTy schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:00:, RAID0 is voor mij geen optie aangezien er ook kostbare back-ups op worden gemaakt.
Aangezien mijn budget niet al te groot is vind ik gebruikte, outlet of refurbished schijven niet zo'n groot probleem.
Dit gaat niet echt samen..Als je betrouwbaar wil dan zal je wat moeten uitgeven :P Maar moet alles redundant worden opgeslagen? RED schijven zijn goed voor RAID maar wel erg duur.

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-02 12:35
Kleine randopmerking: Geen 2 disks van hetzelfde merk/type kopen! Kans op simultane failure wordt dan veel te groot (common mode failure).

En inderdaad: RAID is not a backup solution! Toch zeker geen RAID1 (met die disksizes is de kans op URE - unrecoverable read error - op de overblijvende disk veel te groot als de andere gefaald is).

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als je het een beetje veilig wil hebben dan zou ik persoonlijk voor een goede (lsi, areca, etc...) raid controller gaan met een raid 6. Wat voor schijven je dan hebt is minder relevant al wil je geen "beruchte" schijven kwa raid uitval hebben uiteraard.

WD Greenpower schijven zijn dan een vrij slecht idee. Maar verder... met WD black schijven kan je een prima raid array opbouwen, ik heb zo'n setje jaren geleden gekocht (16x 500GB) waarvan er tot nu toe nog geen enkele dood gegaan is.

Zorg er dan voor dat je raid array wekelijkse checks uitvoert dan komt het redelijk goed kwa data veiligheid.

Maar let er wel op dat raid _geen_ backup is. Het beschermt je niet tegen filesystem corruptie/virussen/etc...

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:42
WD blacks zijn wat erover voor een nas , dan kan je beter WD blue kiezen .
Van die WD greens , met wisselende RPM's blijf je beter weg , ik hoor hier veel problemen over in raid opstelling. In feite zijn 5400RPM schijven meer als genoeg bij nassen . Zo heb ik het hier ook.
Pagina: 1