Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Topicstarter
Ik vraag me af er met de sensoren van vandaag de dag nog een voordeel is voor telecentrische objectieven. En of alle moderne digitale objectieven door de fabrikanten telecentrisch worden gemaakt.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ehm, vertel eens wat meer? Ik weet bijvoorbeeld niet wat telecentrisch is. De topicstart is wel een beetje karig zo waardoor een discussie starten lastiger wordt.

Natuurlijk kan ik ook Google-en maar iets meer info is wel aardig denk ik

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Topicstarter
Een telecentrisch lensdesign wil zeggen dat het licht zo door het objectief gaat dat het recht op de sensor valt. In tegenstelling tot een niet telecentrisch lensdesign waar het licht (voornamelijk in de hoeken) in een hoek op de sensor valt. In het verleden konden de sensoren dat minder mooi verwerken, niet zoals film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Telecentrisch lensdesign betekent dat het licht dat de lens opvangt, voor alle delen van je onderwerp loodrecht op de lens invalt, of uittreedt.
Kijk o.a. op de plaatjes in deze link: http://www.opto-engineeri...tric-lenses-tutorial.html
Het tweede plaatje is telecentrisch, het eerste plaatje een normale lens.

Je kunt een lens telecentrisch aan één kant maken, maar i.h.a. heb je een objectief dat aan beide kanten telecentrisch is.

Met de moderne sensor levert een telecentrisch ontwerp aan de sensor kant nauwelijks voordelen op... De sensors zijn gevoelig genoeg voor zijdelings invallende licht. En bij camera systeem waarbij de hoek heel groot is, worden de microlenzen aan de zijkant van de sensor t.o.v. de pixels iets naar het midden van de sensor verschoven. Daarmee zijn de problemen met schuin invallend licht dan ook afdoende verholpen.

Het grootste nadeel van telecentrisch voor fotografie is dat je een veel grotere lens diameter nodigt hebt en dus het past simpelweg niet met de mount van een normale SLR body.

De belangrijkste reden om een telecentrische lens te gebruiken, is dat je bij een dual-telecentrisch objectief je geen perspectief vervorming hebt. Ongeacht of je onderwerp nu op 1 of 2 meter afstand staat, het beeld op de sensor is van gelijke grootte. En dat maakt een telecentrische lens dus uitermate geschikt voor optische inspectie. Dus typisch iets voor controle in productie lijnen. Maar je moet je hierbij dus bedenken dat de diameter van de lens dus minimaal net zo groot moet zijn als de diameter van het onderwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik heb gelezen dat het in de 43 standaard verplicht was dat de lenzen telecentrisch moesten zijn.

Bij de m43 standaard hebben ze dat losgelaten en is dat naast dat de lenzen dichterbij de sensor zitten een reden dat m43 lenzen een heel stuk kleiner zijn dan 43 lenzen.

Het schijnt tegenwoordig ook geen probleem te zijn als het licht schuin op de sensor valt ipv recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomzh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11-2024
offtopic:
Om dit soort draadjes bezoek ik GoT, interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:48

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Niet 100% OT maar over het verhaal dat sensoren last hebben van schuin invallende lichtstralen; dat klopt, maar zoals AHBdV al aangeeft hiervoor kunnen microlenzen worden aangepast (zoals leica in de M9 doet)
Ik dacht ook dat dit te maken had met hoe dicht het achterste lens element bij de sensor zit. Anyway, dit is een leuk filmpje waarin dit effect ook voorkomt: YouTube: Primer on Film and Digital Capture by Rob Hummel at Cine Gear Expo 2011
Sowieso leuk om te kijken als je geïnteresseerd bent in dit soort dingen :)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Pagina: 1