Smartphone accu berekeningen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:41
Naar aanleiding van de laatste smartphone reviews, waaronder de Xiaomi Mi-Two het volgende.
De accu van Mi-Two lijkt niet indrukwekkend naar hedendaagse maatstaven: 2000mAh, iets minder dan bijvoorbeeld de Nexus 4, Galaxy S III en andere high-end Androids. De spanning is echter geen 3,7 of 3,8V, zoals bij accu's van andere telefoons, maar 4,2V. Dat brengt de totale energie op 8,4Wh. De energie, uitgedrukt in Wh, is een betere maatstaf voor wat je op een acculading kunt doen. Ter vergelijking: de Galaxy S III heeft een accu met een energie van 7,77Wh en de iPhone 5 een van 5,45Wh.
Li-ion en Li-poly accu's worden voorzien van een indicatie van de spanning die zij maximaal of gemiddeld leveren. Het laden gebeurt altijd op 4.2-4.3 volt, nominaal leveren ze 3.6-3.7 volt en tegen de tijd dat ze leeg zijn, nog zo'n 3V. Kijk bijvoorbeeld eens hier voor een ontladingsgrafiek.

De 4.2V die op de accu van de Xiaomi staat gedrukt, is de maximale spanning van die accu en niet de spanning die hij gemiddeld levert.

Mijn punt is dat je geen capaciteitsvergelijking kan maken aan de hand van de opgegeven spanning vermenigvuldigd met het aantal mAh. Dat zegt nog niets over de daadwerkelijke capaciteit in Wh. Elke accu vertoont weer een verschillende curve bij het leeglopen. Het oppervlak onder die curve is de capaciteit.

Bovenstaande quote over de de 4.2V accu is naar mijn mening dan ook onzin. Als je wil, kun je de capaciteit in Wh nog altijd het best berekenen aan de hand van het nominale voltage van de gemiddelde lithiumcel (3.7V):
2000 mAh * 3.7V = 7.4 Wh

Uiteindelijk is het enige zinnige wat je kan doen, doen wat jullie al doen, en dat is praktijk testen aan de hand van verschillende scenario's. Capaciteit in Wh uitrekenen heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-07 10:42

arnoudwokke

Redacteur
Je hebt gelijk, ik heb de tekst aangepast. De capaciteit in Wh staat overigens vermeld op de accu: 7,4Wh (typ), minimaal 7,1Wh. Die 7.4 is uiteraard wel een vermenigvuldiging van 2000*3,7 (/1000 uiteraard), het lijkt er dus op dat ze daar zelf mee gerekend hebben. Thanks voor de feedback!