Data/Telefoon via wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-04 16:52
Beste tweakers,

In ons nieuwe appartement maken we gebruik van een glasvezel-pakket van KPN, waar ook tv en telefonie bij zijn inbegrepen. Om dit netjes weg te kunnen werken zijn de telefoon- en UTP-kabel door de muur getrokken, waarbij ze aan het ene (meterkast) aan de Experia-box zijn aangesloten en aan het andere einde op een Drespa SK200 ISDN/netwerk-wandcontactdoos (met twee RJ45-poorten).

Ik weet niet of de telefonie ook via een UTP-kabel gaat, maar het lijkt er wel op, aangezien hij ook acht adertjes heeft. Op het tijdelijke aansluitdoosje (zie pagina's 2 en 18 hier http://www.kpnadsl.nl/han...eriek-handleiding-web.pdf) wat we eerst gebruikten hoefden enkel de bruine en blauwe kabels worden aangesloten (ik neem aan dat de groene en oranje niet gebruikt worden door de telefoon), dus heb ik ook enkel deze vier adertjes op één aansluiting van de wandcontactdoos aangesloten. Voor het RJ45-poortje waar de tv op is aangesloten (de andere aansluiting dus) zijn wel alle acht de adertjes gekoppeld.

De tv-aansluiting werkt hier prima in deze opstelling, maar voor telefonie was er in eerste instantie een probleem, omdat de RJ11-stekker niet in de poort past.

Na de volgende kabel, https://netwerkproducten....r-rj45-wit-3m-p-1284.html, besteld te hebben dacht ik dat het goed zou moeten zitten. Echter, de kabel is binnen en aangesloten, maar verbinding krijgen via/met de telefoon (dus bellen en gebeld worden) lukt niet.

De vraag dan: hoe komt dit/is dit op te lossen? Ligt het aan de wandcontactdoos of aan iets anders?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Telefonie gaat vanaf je experiabox met 2 aders het huis in. Dus wat je moet doen: neem 2 aders (blauwe paar word meestal gebruikt), sluit die aan op de 2 middelste contacten in de rj stekker op de experiabox, ga dan naar de andere kant van de kabel en sluit de telefoon op de middelste 2 contactjes van je rj stekker aan en klaar.
Je telefoonsignaal loopt nu via de middelste 2 contacten in je aansluitingen en je hebt geen gekut meer met wisselende aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Hoi Bartjezz, bedankt voor je reactie!

Maar het probleem zit toch niet aan de Experia-box kant neem ik aan (aangezien we eerder wel konden bellen/gebeld worden)? Heb even gekeken en het RJ11-stekkertje in de box heeft enkel een bruin en blauw adertje in het midden.

Aan de kant van de telefoon heb ik de adertjes volgens de kleurcodering van de wandcontactdoos aangesloten, dus ik weet niet of die naar het midden van de RJ45-poort lopen, zou dat het probleem zijn?
En zo ja, moet ik dan simpelweg de adertjes op de middelste twee aansluitingen van de wandcontactdoos aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het blauwe paar loopt altijd naar de 2 middelste pennetjes in je contactdoos. Zorg gewoon dat alle aders die je voor telefonie gebuikt, in het midden zitten, dan zit je altijd goed. Het maakt niet uit of de zogenaamde + en - op de juiste plaats zitten, het is wisselspanning, werkt altijd.
Als je zeker wilt weten of het probleem bij de experiabox ligt, dan steek je even je telefoon rechtstreeks daarom in, dan weet je zeker dat je niet hoeft te zoeken voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Ok, heb inmiddels de telefoon op de box getest, en dat werkte gewoon.
Daarnaast heb ik ook de twee bruine adertjes die aan de buitenkant van de wandcontactdoos aangesloten zaten naar het midden verplaatst (random aangesloten), maar dat mocht niet baten.

Het gekke is wel, dat soms als ik bel, de telefoon niet overgaat (geen gerinkel), maar het schermpje wel aangeeft dat er een oproep binnenkomt. Dit gebeurt pas na een aantal keer overgaan en gaat ook redelijk snel weer weg. Opnemen op het moment dat hij het aangeeft heeft ook geen zin; de bellende telefoon blijft overgaan en de opgenomen telefoon geeft enkel ruis.

Zover ik het zie ligt het dus of aan de kabel (RJ11 naar RJ45) die van de telefoon naar de wandcontactdoos loopt, of aan de wandcontactdoos zelf (of beide).

Zijn er nog ideeën?
Wederom bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Iemand een idee hoe dit op te lossen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je zou kunnen proberen zelf een RJ45 naar RJ11 verloopje te maken met 2 stekkertje en een utp draadje. Als je dan enkel bv. blauw en blauw-wit gebruikt en deze dan op de middelste contacten van beide stekkers zet dan weet je iig zeker dat er geen verdraaing zit in dat stuk. Als je het in je wcd en op je modem hetzelfde aansluit zou het toch moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Maar moeten de rode en rood-witte ader ook niet meegenomen worden? Aangezien ze eerst ook aangesloten werden (via het aansluitdoosje wat in de eerste post genoemd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Zou dit voordat ik ermee aan de slag ga nog bevestigd/ontkracht kunnen worden aub? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@ The_Dreadlord,

Telefonie hoort zoals anderen ook al aangeven op blauw en blauw-wit of bruin en bruin-wit (voor de 2e lijn).
Dus niet zoals in je openings post op bruin en blauw dan heb je maar 1 ader naar je telefoon en kunnen er rare dingen gebeuren.

Normaal is RJ45 standaard bedraad , dan aan de andere kant een RJ11 aan het blauwe aderpaar (blauw en blauw-wit en buitenste 2 contacten niet aangesloten ).
Vervolgens een verloop van RJ45 naar RJ11 (middelste 2 aders van allerbij doorverbonden)

Dan zou het moeten werken.
Als je er niet uit komt kun je mischien een paar foto's posten zodat we kunnen zien waar het mis gaat.

P.S Oranje Oranje-wit en Groen en Groen-Wit zijn voor een 100mb netwerk aansluiting , deze mag over dezelfde kabel hoef je dus niet aan te sluiten, mag wel.

succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
@theuser, bedankt voor je reactie!

Als ik je goed begrijp moeten dus OF de blauwe en blauw-witte ader worden aangesloten OF de bruine en bruin-witte op de wandcontactdoos?

Foto's plaatsen lijkt me een goed idee, dus bij dezen.

Als eerste de RJ-45 zijde van de kabel tussen telefoon en wandcontactdoos:
http://i49.tinypic.com/2j0za0j.jpg
De foto is wat vaag, maar van boven (de kant met het clipje erop) en links naar rechts gezien, lopen er in het midden een zwarte, rode, groene en gele ader.

Dan de RJ-11 zijde van de kabel:
http://i47.tinypic.com/14v2r1x.jpg
Dezelfde aders, maar dan in een kleiner omhulsel uiteraard.

Tenslotte de wandcontactdoos zoals die momenteel is aangesloten:
http://i50.tinypic.com/vq40n4.jpg
Het onderste gedeelte is voor de tv-aansluiting, vandaar dat alle 8 de aders zijn gekoppeld.
Het gaat hier voor de telefonie om het bovenste gedeelte.

Zoals te zien valt zitten de bruine en blauwe aders in het midden aangesloten (blauw op positie 4, blauw-wit op positie 5, bruin-wit op positie 3 en bruin op positie 6 - waarom de posities niet van 1 t/m 8 lopen, maar in volgorde 1-2-4-5-3-6-7-8 weet ik niet). Daarnaast zijn er nog twee achterblijfsels van de bruine en bruin-witte aders in positie 7 en 8, aangezien ik ze daar eerst had aangesloten en niet weet hoe ik dit moet verwijderen (zit nogal vast).

Is het nu de bedoeling dat ik de blauwe en blauw-witte ader aansluit op posities 5 en 3 (de middelste twee), en zo ja, welke waar als dat uitmaakt (maw; moet de blauwe op 3 of op 5 komen en de blauw-witte vice versa)?

Hopelijk kan hiermee in elk geval achterhaald worden waar de fout zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
De rj45 naar rj11 lijkt niet geheel correct maar moet voor 1 telefoon aansluiting wel werken.
( 3 en 6 = geen telefonie !!! )

Het tellen voor rj45 gaat pin 1,2,3 en 6 zijn voor 100Mb netwerk en 4 en 5 telefoon1 en 7en8 telefoon2
1 en 2 aderpaar1
3 en 6 aderpaar2
4 en 5 aderpaar3 (de telefonie die je wilt gebruiken.)
7 en 8 aderpaar4 (telefonie lijn 2 )

Jammer dat je geen foto van de andere kant van de kabel hebt.
Het lijkt goed aangesloten te zijn aan deze kant dus als je aan de andere kant op de kabel een rj11 zet met het blauwe aderpaar in het midden zou het moeten werken.

(als je alle 4 de aansluitingen van de rj 11 wilt gebruiken dan "bruin-wit" "blauw-wit" "blauw" "bruin" aansluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Wederom bedankt voor de info!

De andere kant (die in de Experia Box gaat) had ik niet gefotografeerd, aangezien ik dacht dat dit sowieso goed is, omdat de monteur dit heeft aangesloten.

Maar bij dezen een foto ervan:
http://i48.tinypic.com/aytz4i.jpg
Er zit dus enkel een bruine en blauwe ader in het midden. Misschien dat toch hierdoor het probleem ontstaat (omdat het niet de beide blauwe aders zijn)?

Eerst was het aan de wandcontactdooszijde trouwens zo dat de blauw-witte en blauwe aders helemaal in elkaar gedraaid (verstrengeld) zaten. Hetzelfde gold voor de bruine en bruin-witte aders. Misschien dat dat in de RJ-11 stekker aan de Experia Box-zijde ook zo is (maar er een 'hoesje' over het aderpaar zit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Ai prutsers ,
Is niet zoals het hoort !
Heb je een rj11 tang + plugjes? dan is het beste bij de Experia Box een nieuwe aanzetten met de juiste volgorde.
Zo niet , heb je een LSA tool , dan bruin en blauw aansluiten bij de aansluit doos op de blauwe plek (pin 4en 5 )

Geen van beide tools ? leen of koop er een (beste is de rj11 bij de Experia Box goed aansluiten).

( Zo te zien zijn in de rj11 bij de Experia Box alleen blauw en bruin aangesloten en de rest afgeknipt aan de andere kant aders parrallel zetten heeft dan ook geen enkel nut.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Mooi dat de oorzaak nu duidelijk is!

Een tang en plugjes heb ik niet, maar ik neem aan dat je met een LSA-tool het volgende bedoelt: https://netwerkproducten....-schaar-dogger-p-465.html
Die heb ik aangeschaft om de wandcontactdoos en aders in de eerste plaats te verbinden.

Is het nu de bedoeling dat ik de blauwe ader laat zitten (pin 4) en vervolgens de bruine plaats op de plek waar momenteel de blauw-witte zit (pin 5)? (Of moet de blauwe op pin 5 en de bruine op 4?) En dat de blauw-witte en bruin-witte helemaal niet meer aangesloten worden?

Of is het zo dat de aders weer verstrengeld moeten worden (blauw met blauw-wit en bruin met bruin-wit) en dan in de pinnen gestoken?

Zijn er trouwens nog tips om de adertjes die ik loshaal uit de pinnen te verwijderen?

Nogmaals bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door The_Dreadlord op 30-01-2013 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Inderdaad!
De bruine op de plaats waar nu blauw wit zit! (en de blauwe laten zitten welke op 4 of 5 zit maakt niet uit).

Mag je zelf bepalen of je blauw-wit en bruin-wit niet aansluit of op pen 7 en 8 parkeerd.

Zijn er trouwens nog tips om de adertjes die ik loshaal uit de pinnen te verwijderen?
Er zit op de lsa-tool (is inderdaad die) aan de zijkant een haakje waarmee je de aders kunt loshalen, daarna opnieuw doggen een klein eindje verder zodat draad overnieuw afgesneden wordt.

[ Voor 39% gewijzigd door theuser op 30-01-2013 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:29
Waarom geen DECT eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
@theuser, alweer bedankt voor alle uitleg!
Heb nu alles aangesloten zoals het zou moeten, maar helaas doet de telefoon het niet meer nu :S.
Of het dus echt ook werkt kan pas later getest worden.

@ToyotaMR2, we gebruiken een DECT-telefoon, maar eerlijk gezegd snap ik je vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nou, als het een DECT-systeem is dan hoef je toch geen draden te trekken?
Of snap ik jouw vraag niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Bedoel je dat ik de telefoonhouder in de meterkast (waar de Experia Box is geinstalleerd) neer zou kunnen zetten, en dan de draadloze hoorn in huis kan gebruiken?

Zo ja; dit is niet echt een optie omdat er geen plek is voor de houder en het nogal onpraktisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dat is waar ik inderdaad op doelde, en niet perse enkel de draadloze hoorn, maar de andere basisstations (welke alleen stroom nodig hebben).
Meestal heb je 2-3 stations met telefoons, dus onpraktisch zou het niet moeten zijn?

Plaatsgebrek, tja... ik kan natuurlijk niet bij jou thuis kijken. Maar ruimte voor een klein station van een paar cm moet er altijd toch wel zijn?
Een stuk makkelijker dan dit gedoe met draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Bedankt voor het idee; dat is wel iets voor een volgende keer ;).
Nu is het toch allemaal aangesloten, dus als het werkt vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Dreadlord
Sorry voor de late reactie, maar het werkt inmiddels, dus bedankt allemaal en vooral theuser!
Pagina: 1