[SAS2008] Fujitsu D2607 controller crossflashen naar SAS2008

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 20:45
Heren Hardwareguru's,

Via via ben ik in het bezit gekomen van een Fujitsu D2607 RAID controller.
http://www.fujitsu.com/ft...omponents/pmod-82864.html

Deze controller is een zeer simpele 6Gbps SAS controller die erg lijkt op de welbekende M1015.

Wat wil ik (natuurlijk) doen: Er IT-mode firmware op krijgen.

Wat is het probleem: Het lukt niet :+

Wat heb ik al geprobeerd: Bijna alles...

Ik heb er andere BIOSen op geflasht, andere MegaRAID firmware (die van Dell, die van LSI zelf), en dat lukt allemaal prima. Ik kan het ding soms zelfs laten denken dat hij een M1015 is (qua BIOS).

Wat lukt er NIET: Een echte non-MegaRAID IR of IT mode firmware op te flashen.

Voor de kenners onder ons, er zijn 2 utilities van LSI, genaamd MegaCli (en aanverwanten MegaRec, MegaOem) welke MegaRAID kaarten kunnen flashen en er is de Sas2flsh utility, welke LSI's HBA's kan flashen.

In de welbekende artikelen van ServeTheHome word uitgelegd hoe je kan crossflashen met de sas2flsh utility. Soms als je dit wil doen, moet je eerst met de MegaRec utility de hele flash legen van een controller, waarna deze in een soort failsafe start, waardoor er een IT-mode firmware geflasht kan worden.

Wat lukt er wel: Flash legen, bios clearen, en daarna de Sas2flsh utilty de kaart laten herkennen als een SAS2008 HBA (en dat is al heel wat)..

Als je de sas2flsh utility aanroept met het flash commando (-o -f 2118it.bin -b mpt2sas.rom) krijg ik uiteindelijk de foutmelding MfPage2 error tijdens het flashen van de daadwerkelijke firmware.
De utility herkend wel dat de firmware valide is, en probeert hem ook daadwerkelijk te flashen.

Wat goed is om te weten, is dat deze kaart een ander PCI:ID rapporteert dan een normale kaart.
Dit is voorzover ik weet het enige verschil met andere kaarten zoals de echte LSI 9211-8i en de IBM M1015.

Weet er iemand een truc om een PCI:ID te maskeren / faken? En/of een andere manier om deze kaart te crossflashen?

Even niets...