Toon posts:

Cd-rom R.I.P?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Greetz all,
Ik geloof dat mijn cd-rom speler (een Aopen 52x) er zojuist aan gegaan is. Hij deed al langer raar, maar nu doettie helemaal niks meer! Ik kan hem zelfs niet meer benaderen :(

Maar goed, nou zat ik te denken aan een Asus 50x, want ik dacht dat die heel goed was, maar nou las ik toennet wat reviews ervan hier op twiekers, en daar kwam die niet zo goed uit de test. Wat zijn jullie ervaringen met een Asus 50x cd-rom/welke kan ik beter nemen?

En dan tot slot nog een vraagje: scheelt 40x en 50x veel, want anders neem ik natuurlijk een dvd want die kosten toch niet zoveel meer. Maar ik weet niet of het voor het branden van cd's uimaakt of je een 40 =f 50x cd-rom hebt...

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
No one around met een asus?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou gaan voor een DVD 8-)

40x en 50x schelen idd niet zoveel meer aangezien 40x haast al tegen de UDMA33 grens aanleunt... |:(

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus voor cd's branden (en dan bedoel ik natuurlijk on the fly, niet via hd) maakt het niet veel uit?

Verwijderd

Topicstarter
Want dan ga ik natuurlijk voor een deeveedee, zo'n Pioneer of Aopen met slot-in :9~ Die zijn :9

Welke daarvan is trouwens beter? Afgezien van het feit dat Pioneer 16x is en Aopen 12x?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, maar ja aan de andere kant is een dvd wel weer duurder. Als ik voor een cd-rom ga heb ik meer geld over voor me brander die ik in de planning had staan :)
Dvd komt dan wel daarna, heb het eigenlijk niet echt nodig, maar is wel :9 natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Slaapt iedereen nog ofzow?

Hup mensen, opstaan!

........en omhoog met het topic........

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pioneer = :9 :9 :9
AOpen = :9

Spreekt voor zich... >:)

Enne on the fly moet geen probleem zijn aangezien dat de CDROM meer dan 2x sneller is dan de snelste brander (40x vs 16x of zijn er nu al 20x branders :? ).

IIG de CDROM snelheid 2x of meer hoger houden dan de brander snelheid.

Verwijderd

Op zaterdag 02 juni 2001 15:12 schreef BalusC het volgende:
40x en 50x schelen idd niet zoveel meer aangezien 40x haast al tegen de UDMA33 grens aanleunt... |:(
eeeeuh... Een 40x cd-rom drive is 6 MB/s en een 50x cd-rom drive is 7,3 MB/s...
Dat komt dus nog niet eens in de buurt van de doorvoersnelheid van UDMA33 (33 MB/s)!!!

En reken maar dat die 33 MB/s echt wel gehaald kan worden, want ik heb aan mijn ASUS P5a (supersocket 7 mobo) een IBM DTLA 307045 hd hangen (45 gig, 7200 toeren).
Daarmee haal ik met hd-tach 30-31 MB/s, en dat is ook ongeveer het snelste wat die hd aankan... En aangezien dit 1 van de snelste IDE hd's is, is UDMA33 zelfs nog net genoeg voor de huidige hd's!

Hogere doorvoersnelheden geven op het moment alleen maar een klein voordeeltje doordat data van de cache van je hd wel sneller naar je mobo kan. Maar voor cd-romspelers is die 33 MB/s in elk geval nog meer dan genoeg!

Verwijderd

40x en 50 x zijn de maximumleessnelheden, die enkel bij het bereiken van 3/4 van de CDrom worden bereikt. In het begin van een CDrom is de leessnelheid een stuk lager, ca 15x bij een CDromspeler met een max.leessnelheid van 40x. Vanaf 3/4 tot het eind van de CD wordt de rotatiesnelheid van de speler gevarieerd, om deze leessnelheid aan te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Zo net terug van de winkel, wou gelijk maar ff dvd gaan halen, kom ik daar om 5 over 5 aan, zijn ze net dicht |: |:

Naja dan maar ff bestellen straks, heb ik um dinsdag als het meezit.

Verwijderd

Topicstarter
En dan ga ik toch maar voor de Pioneer denk ik, vind dat ding echt :9~ :9~

Verwijderd

Topicstarter
Is er trouwens nog verschil tussen de Pioneer 105s en de 106??

Verwijderd

Op zaterdag 02 juni 2001 17:38 schreef exter het volgende:
40x en 50 x zijn de maximumleessnelheden, die enkel bij het bereiken van 3/4 van de CDrom worden bereikt. In het begin van een CDrom is de leessnelheid een stuk lager, ca 15x bij een CDromspeler met een max.leessnelheid van 40x. Vanaf 3/4 tot het eind van de CD wordt de rotatiesnelheid van de speler gevarieerd, om deze leessnelheid aan te houden.
Inderdaad, maar ik ging hier even van de maximumsnelheid uit omdat het hierom vooral gaat als je zegt dat 40x al tegen de maximum doorvoersnelheid van UDMA33 aanzit :)

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de Pioner 105s en 106s? Mij lijkt het dat de 106 nieuwer is, maar ze zijn allebei 16/40x. Sterker nog, de 105 is bij Gistron duurder dan de 106 (ik neem hier ff Gistron als voorbeeld omdat die de enige is die ze allebei heeft, voor zover ik heb gezien).

Is er een verschil tussen de 106 en de 105??

Verwijderd

Topicstarter
Ow volgens mij ben ik al achter, de 106 is stiller, zou 2db stiller moeten zijn als de 105 volgens de pioneer site, en tevens is de 106 UDMA66 terwijl de 105 UDMA33 is.......

Wat is nou beter?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel, in theorie zou UDMA66 natuurlijk beter zijn maar ja, die snelheid wordt waarschijnlijk toch niet gehaald dus heb je er wel wat aan?

En wie weet een webwinkel waar ze de 106 retail verkopen, tot nu heb ik alleen mycom gezien die de 105 retail verkoopt, maar de 106 retail heb ik nog nergens gezien, leek me wel leuk, dvd'tje erbij enzo :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar de 105 heeft weer meer geheugen dan de 106, 512kb en 265kb

Ik zit wel lekker tegen mezelf aan te lullen in dit topic :)
Kan iemand ff wat zeggen dan voel ik me niet zo alleen :')

:)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:15
tjongejonge...

4 post van jezelf achter elkaar...

hoezo omhoogschoppen ??????

Verwijderd

Topicstarter
:):):)

Heb even aandacht nodig :7

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik ben er al uit hoor, ik ga voor de 106.

Iedereen dit hier gepost heeft (including me :P) bedankt!

Verwijderd

heh, das makkelijk. Je hebt je eigen vragen al beantwoord :D

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:28
Enige CD-Rom speler die ruled is de Plextor, voor de rest zou ik nu voor een DVD speler gaan (voor die 75 piek meer) tenzij je krap bij kas zit.

Flickr | Lego collectie

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

wow zo kom ik ook wel op 100 posts per dag ;)
wat kan jij lullen hee :) no offence!

Verwijderd

Topicstarter
Dag jongens,
daar ben ik weer! Had niet gedacht dat dit topic nog steeds zo hoog zou staan :)

Verwijderd

Topicstarter
Zou dat door het overweldigende aantal replies komen??

;)

Trouwens nu we toch bezig zijn, voor me cd-rom stuk ging was ik van plan een brander te gaan laaien, nu natuurlijk nog steeds alleen duurt het iets langer, en ik zat te denk naan de Lite-on 12/10/32 Burnproof, is dit een goede keus? Dit ivm met de diverse alternatieven op burnproof, justlink en seamless link enzow?

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
heb je die DVD al?
is een goeie hoor maar toen mijn oude 32x niet meer wou lezen en rare geluiden maakt, gewoon open gevezen, oogje gekuist, alle radertjes eens gedraaid en hij deed het weer :)

(ik blijf de oude generatie cd-roms beter vinden, 24x is de beste, stil en snel)

Verwijderd

Topicstarter
Ow okee thanks voor de tip zal het eens proberen, als ie het nog doet is dat mooi meegenomen, staat wel stoer alle drie me bays vol :)

Verwijderd

Topicstarter
Ff een update als reactie op deze thread van gisteravond, heb net dus even me cd-rom opengeschroefd, beetje schoongeblazen enzo, voor de rest niks want het zag er allemaal goed uit, wat denk je? Ik zet dat ding er weer in, opstarten, en hij werkt weer!
Echt vaag, maar ja even afwachten of 'ie stabiel is, maar ja m'n mooie pioneer gaat dus voorplopig niet door.........:'(

Verwijderd

Topicstarter
Naja ik zal hem eerst vanavond eens grondig testen en als die het dan nog doet >:)>:) dan cancel ik me bestelling wel

Verwijderd

Die lord_myrddin weet wel veel zeg dat probleem van lord_myrddin is helemaal opgelost goed zeg!! En uuuh trouwens....gecondoleerd :p

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 02 juni 2001 15:50 schreef BalusC het volgende:
Pioneer = :9 :9 :9
AOpen = :9

Spreekt voor zich... >:)

Enne on the fly moet geen probleem zijn aangezien dat de CDROM meer dan 2x sneller is dan de snelste brander (40x vs 16x of zijn er nu al 20x branders :? ).

IIG de CDROM snelheid 2x of meer hoger houden dan de brander snelheid.
Wat nou Aopen = :9~
Pioneer = :9~ :9~ :9~

Uhh.... Aopen gebruikt de loopwerken van pioneer. Jij weet er zo te zien ECHT veel van. :(

En wat on-the-fly betreft: 1 krasje op een CD en zonder burn-proof ben je zo goed als afgeschreven.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, cd-rom doet het nog steeds...best jammer eigenlijk had die pioneer wel willen hebben :P

Naja kan altijd nog, ben allang blij dat ik weer cd's kan lezen

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 03 juni 2001 19:33 schreef Toink het volgende:
Uhh.... Aopen gebruikt de loopwerken van pioneer. Jij weet er zo te zien ECHT veel van. :(
Het was toch Ricoh?

Trouwens Pioneer gebruikt loopwerk van Sanyo...
Pagina: 1