plotseling geen internet meer op kot

Pagina: 1
Acties:

• denwilly
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 00:41
Hi,

Ik ben sinds enkele weken op kot. Maar hier hebben niets anders dan internet-problemen.

Even een kleine situatieschets:
Het gaat over een studentenkot met een 35-tal bewoners.(bewoners)
We beschikken over een 100Mbit-lijn van telenet.(Nog geen enkel probleem mee gehad)
Als gateway gebruiken wij een d-link go-rt-N150. Waar amper informatie over te vinden is op het internet.
Over heel het kot staan enkele access points verspreid.(Deze zijn normaal gezien volledig correct ingesteld)(Mijn eigendom, niet van de kotbaas)

Op totaal onverwachte momenten valt bij iedereen de internetverbinding uit.
Dit gebeurd soms 's nachts wanneer er amper verkeer is.
De enige oplossing bestaat er dan uit om de router manueel te resetten, de webGUI is ook niet bereikbaar.
Volgens de kotbaas ligt het gewoon onszelf, omdat we namelijk 'teveel' downloaden, maar als ik de logs van een paar access points bekijk, dan is dit zeker niet het geval.

De instellingen op de router staan zowat allemaal standaard.
Als ik naar de dhcp-lease tabel ga kijken zie ik wel een ongeloofelijk grootte lijst staan van apparatuur(Laptops,GSMs,etc).
De standaard leasetime staat nog steeds op 7 dagen, normaal gezien lijkt me dit geen probleem.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of nog een idee wat de plotse internetuitval kan betekenen, of een manier om te ontdekken wat de router doet falen?

Thx

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:40

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

denwilly schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 01:26:
Op totaal onverwachte momenten valt bij iedereen de internetverbinding uit.
Dit gebeurd soms 's nachts wanneer er amper verkeer is.
Het kan dus wel het geval zijn dat iemand zijn PC in de nacht aan laat om wat sneller te downloaden?
De enige oplossing bestaat er dan uit om de router manueel te resetten, de webGUI is ook niet bereikbaar.
Die heb je draadloos geprobeerd te benaderen met het DHCP toegewezen IP of bedraad met statisch IP?
Volgens de kotbaas ligt het gewoon onszelf, omdat we namelijk 'teveel' downloaden, maar als ik de logs van een paar access points bekijk, dan is dit zeker niet het geval.
De hoeveelheid data zal niet snel het probleem zijn. Het aantal verbindingen dat gemaakt wordt vormt al eerder een probleem. Zat routers die maar ~1000 verbindingen in de NAT-tabel kunnen bijhouden. Daar kan een enkele gebruiker met een torrentclient al aan komen, laat staan 35 gebruikers. Met sommige routers kun je dan geen nieuwe verbinding maken tot de oudste time-out, andere crashen.
De instellingen op de router staan zowat allemaal standaard.
Als ik naar de dhcp-lease tabel ga kijken zie ik wel een ongeloofelijk grootte lijst staan van apparatuur(Laptops,GSMs,etc).
In het standaard subnet zijn >250 IP-adressen beschikbaar. Of die allen voor de DHCP beschikbaar zijn is een tweede punt.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• denwilly
@Nextron : Ik dacht persoonlijk ook aan het aantal verbindingen.
Is er manier om dit aantal na te gaan? Want de router zelf geeft bijna geen info weer.
Zal een andere, betere router dit kunnen oplossen?

[ Voor 14% gewijzigd door denwilly op 23-01-2013 02:09 ]

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik zou zeggen, ga inderdaad voor een "echte" router, dat apparaat is niet voor dit gebruik geschikt.

Je komt al snel uit bij business producten als je het over 35 gebruikers (keer 2 keer zoveel apparaten waarschijnlijk) en 100Mbit doorvoer gaat hebben, als je het mij zou vragen.

Iets als een SRX5308 van Netgear (full disclosure: ik werk voor die club), doet 100k verbindingen.

Of als je zelf wilt tweaken, een low-power atom/brazos bordje, 1GB RAM+ met 2x intel Gbit NICs en pfSense geïnstalleerd, mijn persoonlijke favo.

• denwilly
Is er een manier om te testen of het inderdaad aan het maximum aantal verbindingen ligt?
Ik laat nu een paar mensen torrenten op het netwerk.
Op de webGUI is duidelijk te zien dat het maximum aantal verbindingen maar tot 2250 gaat, maar als we blijven torrenten, valt het internet niet uit.

• Kompaan
Tsja, kan ook gewoon buggy firmware zijn natuurlijk... Kijk even of er een nieuwe versie beschikbaar is misschien?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kompaan schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 02:27:
Ik zou zeggen, ga inderdaad voor een "echte" router, dat apparaat is niet voor dit gebruik geschikt.

Je komt al snel uit bij business producten als je het over 35 gebruikers (keer 2 keer zoveel apparaten waarschijnlijk) en 100Mbit doorvoer gaat hebben, als je het mij zou vragen.

Iets als een SRX5308 van Netgear (full disclosure: ik werk voor die club), doet 100k verbindingen.

Of als je zelf wilt tweaken, een low-power atom/brazos bordje, 1GB RAM+ met 2x intel Gbit NICs en pfSense geïnstalleerd, mijn persoonlijke favo.
Of een oude PC gebruiken, een Pentium 3 met Linux of BSD (pfSense) erop kan al veel meer aan dan zo'n consumentenroutertje. Een laag geklokte P3 verbruikt niet eens zoveel meer dan een Brazos/Atom bordje, en kan vaak kosteloos van iemands zolder gehaald worden. Core(2)Duo is ook prima. Vermijd echter Pentium 4, die zijn enorm onzuinig en bieden voor een taak als dit nul meerwaarde boven een P3.

Oslik blyat! Oslik!

• denwilly
Zelf plaats ik liever niets anders. Aangezien het niet mijn apparatuur is en niet in de problemen wil komen met de kotbaas. Ik zoek echter gewoon het probleem, zodat ik dit kan melden.
Het vreemde is dat wanneer ik alle verbindingen gebruik (door voorbeeld torrenten met meerdere gebruikers) het internet niet uitvalt. Ben dus nog steeds niet 100% zeker dat dit het probleem is.

• denwilly
Is er geen stress testing tool etc. om dit even te testen?
Ben al even op zoek, maar ik vind enkel maar DOS tools.

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:58
kan je geen 54G kopen (€30,- op V&A) en daar DD-WRT op gooien?
Of zeg ik nou iets heel stoms?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Even dom terug naar de basis: Controleer de kabels naar de router. Controleer ze opnieuw. Kabels kunnen opeens kapot zijn.

En loopt de router niet misschien warm ofzo?

En ja, no-name huis tuin en keueken routers lopen wel eens vast. Wat dat betreft is het wellicht een idee die eens per dag een keer te resetten (stroom eraf /erop), op een moment dat niemand er last van heeft.

Als de router geen fatsoenlijke logging heeft, dan houd het gewoon op. Wellicht verwisselen met een accespoint die ook router functionaliteit heeft?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:45
Zoals gezegd, neem een klein pc'tje (een P3, of een thin client bij de kringloopwinkel) en zet er pfSense of OpenWRT (sowieso dat laatste als het geen x86 thin client is) op. Dat staat je huurbaas vast wel toe, zolang je het zelf betaald en het verbeteringen zijn :)

Verwijderd

35 bewoners/studenten zitten zo op ±100 WLAN devices, als het niet meer is met telefoons van vriendin/vrienden etc. Met zo'n B apparaat als router kan dat gemakkelijk problemen veroorzaken. Het lijkt mij een memory issue of een firmware probleem. Dat de webgui niet meer beschikbaar is kan duiden op volgelopen geheugen. Dit kan betekenen dat er of ergens een memory leak zit in je firmware, of dat die router het gewoon niet meer aan kan. Ik neem aan dat je 255.255.255.0 gebruikt? Heeft je DHCP pool wel genoeg adressen?

• denwilly
jep subnet is 255.255.255.0 en DHCP-lease is groot genoeg om alle adressen in te krijgen.

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12 22:20
dion_b schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 00:55:
[...]

Of een oude PC gebruiken, een Pentium 3 met Linux of BSD (pfSense) erop kan al veel meer aan dan zo'n consumentenroutertje. Een laag geklokte P3 verbruikt niet eens zoveel meer dan een Brazos/Atom bordje, en kan vaak kosteloos van iemands zolder gehaald worden. Core(2)Duo is ook prima. Vermijd echter Pentium 4, die zijn enorm onzuinig en bieden voor een taak als dit nul meerwaarde boven een P3.
Zo'n consumenten routertje.?

De SRX5308 is een MKB router-firewall met true 800Mbit Wan>Lan en veel meer dingen die je in een consumenten router niet zal tegenkomen. Met zijn prijs van ruim boven de 400 euro is het geen goedkoop "dingetje".
Een atom pc zal nog meer stroon verbruiken als je dat zou doen, en dan wel gelijkwaardig he,, dwz 4xWAN en 4xLAN aansluiting en alles gigabit wat de SRX ook heeft..

Trouwens een ideale router voor op kot door zijn vlan mogelijkheden en mogelijkheden tot qos en snelheid beperkingen die je kan toekennen en gebruikers in losse pc of groepen van pc's dmv mac. multie dhcp mogelijk ect ect...
En.... door het grote aantal gelijktijdige verbindingen gaat dat ding niet over de zeik omdat er 5 mensen een torrent aan het doen zijn, zolang de bandbreedte er is blijft de router gaan ongeacht de gebruikers.
Bij de zoektocht naar een nieuwe router hebben we deze ook gekozen, heeft ook wel wat minpuntjes maar dat hebben ze allemaal, maar op onze glasvezel aansluiting hebben we er geen enkel probleem mee.

Zomaar een linkje via bing. klik

• Kompaan
webcamjan schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:53:
[...]
Zo'n consumenten routertje.?
Ik denk dat hij doelde op de D-Link. ;)

Maar hij heeft wel gelijk, als je nog iets van een computer heb die niet teveel stroom verbruikt is dat ook wel een goede optie, pfSense heeft niet heel veel hardware nodig om tot 100Mbit te komen,

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:21

FreakNL

Well do ya punk?

Misschien loopt hij inderderdaad wel gewoon uit zijn geheugen. Ik zou beginnen met het plaatsen van een tijdklok (5 euro bij de kruidvat) die elke nacht om 3:00 even de router van de stroom haalt.
Pagina: 1