[NAT loopback] webserver wel bereikbaar, mailserver niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Ik loop tegen een vreemd probleem aan. Sinds een paar dagen is mijn mailserver niet meer bereikbaar vanaf mijn interne netwerk via mijn externe IP. De webserver werkt echter prima.

netwerk:

WAN -> Zyxel P2812HNU-F1 (firmware 3.11) -> interne netwerk

In het interne netwerk draait een Debian server met daarop o.a. apache en courier. Ik kan met telnet een sessie openen op het ip van de server (192.168.1.13 poort 143) en het werkt prima. Open ik een sessie via het externe IP of de dyndns.org entry dan krijg ik een time-out. Doe ik hetzelfde met poort 80 dan gaat het wel goed. :?
Probeer ik via mijn telefoon in te loggen (G3) dan gaat alles prima, zowel mail als de webserver zijn dan bereikbaar.

De router ondersteunt zover ik weet NAT loopback, maar ik kan het nergens instellen. Niet via de webinterface of de CLI via ssh / telnet.

edit: het probleem wordt nog leuker. Na een reboot van de router is het probleem (tijdelijk) verholpen.

[ Voor 5% gewijzigd door GA!S op 22-01-2013 23:42 ]

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:16

lier

MikroTik nerd

Niet dat het je probleem oplost...waarom draai je intern geen DNS server? Het is naar mijn idee overbodig om via je router (en NAT loopback) op je server uit te komen.

Zo draai ik thuis Dnsmasq, heel eenvoudig in te stellen :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me eerder andersom, voor zoiets een extra server gaan draaien is overbodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 08:47:
Het lijkt me eerder andersom, voor zoiets een extra server gaan draaien is overbodig...
Ik denk 'server' als in 'service'.. hoe dan ook is split DNS wel een oplossing die altijd werkt, onafhankelijk van je router.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:31

Rmg

Kijk eens of er verschillen zijn tussen courier en apache op het gebied van IP waarop hij bind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Ik begin het vermoeden te krijgen dat het probleem in de firmware van het modem zit. Ik zie aan de versie dat de firmware tussentijds een upgrade heeft gekregen, waarschijnlijk een push vanuit de ISP. Dat zou ook verklaren waarom het probleem "opeens" begonnen is. Vervelende is dat die firmware ook niet via Zyxel te downloaden is, de versie op de site is te oud en slikt het modem niet. Ook kan ik DNS van het modem niet uitzetten zonder de hele DHCP server uit te zetten. Dan kan ik best een DNS / DHCP server gaan draaien, maar in eerste instantie heb ik daar niet zo'n router voor in de kast hangen.

edit: topictitel is overigens niet correct. Probleem is zowel de mail- als de webserver die niet bereikbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door GA!S op 13-02-2013 21:50 ]

de betaler vervuilt

Pagina: 1