Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 09:22
Het is me de laatste jaren opgevallen dat als ik foto's zie uit Zuid-Korea, dat ze er heel anders uit zien dan foto's die hier in Nederland zijn gemaakt met in Nederland gekochte camera's. Klopt dat? Zit er verschil in tussen camera's die in Nederland worden verkocht en die in b.v. Zuid-Korea worden verkocht?

Ik dacht dat ze misschien de camera's aanpassen en hierdoor op de markt in spelen.
Ik vind de foto's uit Zuid-Korea een stuk mooier er uit zien dan foto's die hier worden gemaakt. Ik heb het niet over specifieke camera's, maar in het algemeen. Misschien is dit een beetje vaag maar het valt me gewoon op met meerdere camera's en foto's.

Weet iemand misschien hier wat meer over? En waar zit het verschil precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Lol :s. Misschien komt het omdat veel Nederlanders geen aparte camera meer kopen, en dus met hun telefoon foto's maken, terwijl Aziaten nog gewoon dslr's/compacts kopen? Veel foto's die ik op het forum tegen kom, buiten in FV (excl. show je apparatuur topic,...), zijn met smartphones gemaakt, en ik vind de kwaliteit ervan vaak niet zo goed...

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
maar zelfs bij smartphones zie ik een verschil, maar voornamelijk merk ik het verschil bij digitale camera's en dslr camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:33

Fiber

Beaches are for storming.

Zuid Korea ziet er ook anders uit dan Nederland... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:20
Een voorbeeld zou wel handig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
Hier wat willekeurige voorbeelden. Ik zie kleuren en bepaalde scherpte/verzadeging die ik nooit terug zie in camera's uit Nederland.
edit: voorbeelden weggehaald

[ Voor 62% gewijzigd door Mangafan2 op 24-01-2013 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Hmm... dit zijn toch maar matige foto's????
Ik zie niets speciaals hoor.

[ Voor 25% gewijzigd door leendertv op 22-01-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Denk dat 't meer knutselen after-the-fact is dan echt verschil in camera's als ik 't zo bekijk :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:33

Fiber

Beaches are for storming.

Wel leuke dames... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-07 12:00
Ik zie wel een paar goeie kwaliteiten hoor...

Maar idd, niks bijzonders verder, meer iets in de toning lijkt het. Overigens valt me dat alleen maar bij 1 of 2 foto's op, de rest heeft niet echt een uitgesproken toning als je het mij vraagt.

(is het btw erg als ik actrices hierboven herken? Note to self: minder korean dramas kijken, haha)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Eén ding kun je vrij zeker uitsluiten: de camera's daar zijn hetzelfde als hier.

Wat je ook kunt stellen is dat in sommige regio's in de wereld een bepaalde stijl van nabewerken erg populair is. Misschien dat dat hier van toepassing is.

Echter, een mogelijkheid waar ik zelf nog nooit een bewijs op heb gevonden, is dat het licht, de kleuren, toning, verschillend kan zijn in delen van de wereld (Amerika, Europa, Azië, etc.). Mij valt hetzelfde op bij foto's genomen in Amerika, die hebben vaak een andere toning (iets geliger groen, meer cyaan-achtig blauw). Toen ik de foto's van een vriend zag die een rondreis door Amerika maakte, herkende ik direct de toning, en hij had niets aan nabewerking gedaan.

Dit is of de grootste fabel waar ik zelf in geloof, of misschien zit er wel wat waarheid in ;) Ik kan er helaas niets van op Google terugvinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:09

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nordlys schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 22:23:
Eén ding kun je vrij zeker uitsluiten: de camera's daar zijn hetzelfde als hier.

Wat je ook kunt stellen is dat in sommige regio's in de wereld een bepaalde stijl van nabewerken erg populair is. Misschien dat dat hier van toepassing is.

Echter, een mogelijkheid waar ik zelf nog nooit een bewijs op heb gevonden, is dat het licht, de kleuren, toning, verschillend kan zijn in delen van de wereld (Amerika, Europa, Azië, etc.). Mij valt hetzelfde op bij foto's genomen in Amerika, die hebben vaak een andere toning (iets geliger groen, meer cyaan-achtig blauw). Toen ik de foto's van een vriend zag die een rondreis door Amerika maakte, herkende ik direct de toning, en hij had niets aan nabewerking gedaan.

Dit is of de grootste fabel waar ik zelf in geloof, of misschien zit er wel wat waarheid in ;) Ik kan er helaas niets van op Google terugvinden..
Zit wel wat in, denk ook wel dat dit voor een groot deel zo is. De natuur, omgeving en mileu spelen daarbij een grote rol lijkt mij.

Maargoed, inderdaad zoals je zegt lijkt het me eerder een stijl van nabewerken (dit kan ook in-camera door presets) wat gewoon verschilt per persoon maar ook zeker per land :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01

Echter, een mogelijkheid waar ik zelf nog nooit een bewijs op heb gevonden, is dat het licht, de kleuren, toning, verschillend kan zijn in delen van de wereld (Amerika, Europa, Azië, etc.).
het licht kan inderdaad erg anders zijn. heb voor mijn werk wel eens sample kleuren gekozen in indonesie.
Wanneer je dezelfde kleurstalen dan hier weer in nederland terug ziet, dan verschilt het toch behoorlijk met de kleur die je dacht gekozen te hebben. (combinaties die opeens niet meer goed combineren enzo)

Heb het zelfs een keer mee gemaakt dat 2 kleurstalen die hier in nederland lichtelijk van elkaar verschillen er in indonesie exact het zelfde er uit zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Dat lijkt me toch vrij makkelijk te onderzoeken, een standaard grijskaart en een paar forummers verspreid over de wereld. Wie heeft er wat contacten? :-) Klein onderzoekje en paper, goed voor Tweakers publiciteit dus wie weet gesponsord ;)

Wat ook een invloed kan hebben zijn de presets betreffende nabewerking. De standaard +2contrast en +x Tonings etc. die de lokale (meegeleverde) software doet. Of wie weet zelfs de standaard profielen in de camera, ik kan me voorstellen dat de fabrikant een zo mooi mogelijk resultaat wilt out-of-camera voor afgestemd op de lokale cultuur.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Mangafan2 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:17:
En waar zit het verschil precies?
Het verschil zit hem erin dat jij niet veel huis-tuin-keuken foto's uit Zuid-Korea (of elders uit de wereld) tegenkomt in NL, terwijl je wel de brakste foto's uit NL ziet van je vrienden enz.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
Sjekster schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 22:10:
Ik zie wel een paar goeie kwaliteiten hoor...

Maar idd, niks bijzonders verder, meer iets in de toning lijkt het. Overigens valt me dat alleen maar bij 1 of 2 foto's op, de rest heeft niet echt een uitgesproken toning als je het mij vraagt.

(is het btw erg als ik actrices hierboven herken? Note to self: minder korean dramas kijken, haha)
nee hoor, ik kijk zelf ook veel Koreaanse drama's, alleen zij zijn geen actrices, ik ken ze persoonlijk haha. Ze doen wel modellen werk en 1tje is een tv presentatrice dus vandaar dat de foto's er goed uit zien, het is namelijk wel met goede camera's genomen.

Alleen ik heb ook het gevoel dat de toning anders is.

Ik heb ook zo'n gevoel, dat de toning toch anders is, dat de bedrijven toch naar de markt kijken welke samenstellingen of kleuren de markt het meest aanspreekt. Misschien een kromme voorbeeld maar ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel, net als Coca Cola, in elk land smaakt het anders omdat de smaak op de doelgroep van dat land is afgesteld. Dus ik heb zo'n vermoeden dat het met camera's ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-07 12:00
Ahum, my bad then. All asians look alike enzo... :+ (zou toch zweren dat ik die 1e in coffee prince en wat films heb gezien?)

Waar zouden die verschillen in licht door komen? Stand ten opzichte van de zon ofzo? Any physicists in the house?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:17
Ik zie in die voorbeeldfoto's eigenlijk niets wat je niet ook in Alblasserdam of Sittart zou kunnen maken. Mij lijkt het meer een kwestie van "de betere foto's halen het tot hier" dus vallen positief op bij wat je in je omgeving ziet.
Als ik dan ook nog deze opmerking zie:
Ze doen wel modellen werk en 1tje is een tv presentatrice dus vandaar dat de foto's er goed uit zien, het is namelijk wel met goede camera's genomen.
Dan denk ik dat je het idee dat de camera veel uit maakt gewoon uit je hoofd moet zetten want dat heeft er maar voor een paar procent mee te maken.

De dingen die jij noemt hebben weinig met sensoren of lenzen te maken, maar meer met hoe de jpegs gemaakt worden. Als ik mijn Olympus e-pl5 op standje jpeg zet, en die naast mijn Canon 5D of 40D houd zien de olympus foto's er op het eerste gezicht véél beter uit. Meer contrast, fellere kleuren, lijkt scherper, zo goed als geen ruis op hogere ISO's (<= 1600)
Echter, ik schiet normaal in raw en dan kan je diezelfde eigenschappen met elke fatsoenlijke camera krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
De laatste foto is met een canon 500d gemaakt, de lens weet ik niet. Maar ik ben uiteraard ook zelf naar Korea geweest, als ik daar foto's maakte dan kwam het heel Nederlands over om het zomaar te zeggen. Kan aan mij liggen uiteraard, maar de kleuren waren toch anders naar mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-07 22:01
Het zou kunnen dat er preset en toning verschillen zijn tussen NL en JP camera modellen om rekening te houden met de vaak zeer belangrijke schoonheidsidealen van sommige Aziatische landen. Maar of je daar iets over te weten gaat komen ? Vraag het eens aan Canon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Mensen uit Azië beleven misschien ook dingen anders als hier (andere cultuur, anders om gaan met emoties...).
Westere kunst is anders dan Aziatische kunst.
Westerse mensen hebben misschien wel andere voorkeuren voor kleuren, stijl...
En dat zie je dan terug in foto's?

Ik heb geen idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-07 08:57

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Als ik naar de foto's kijk zie ik plaatjes met eigenlijk uitsluitend kleuren tussen bruin en gebroken wit. Zou een camera daar misschien mank gaan op z'n witbalans?

Ander idee, misschien dat de witbalans daar meer is ingesteld om het neutraal krijgen van de oosterse huidskleur? Ik denk dat daar wel degelijk verschil ik kan zitten. 100% neutraal/zonder voorkeur zouden westerse mensen zo goed als roze zijn, en oosters geel. Als ik dat doortrek en me voorstellen dat oosterse camera's wat geel verschuiven naar een meer bruin-achtige tint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-07 16:18

Hier in Holland hebben we het Hollands licht gehad.

Wikipedia: Joseph Beuys

+

http://www.hollandslicht.nl/
Zeer mooi geschoten docu over de mythe van het Hollands licht.

[ Voor 4% gewijzigd door avanreijn op 23-01-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van de zon.

Veel zon, betekent veel contrast, en daarom diepe verzadigde kleuren. eel bewolking levert matig contrast, met weinig verzadiging. In Korea zal je gewoon meer direct zonlicht hebben...

De kleuren veranderen daar ook mee... niet voor niets hebben we een verschillende witbalans voor bewolking en schaduw vs. direct zonlicht.

Verder is de kleur van het zonlicht ook nog afhankelijk is van de hoogtegraad. Rondom de evenaar komt het licht loodrecht door de dampkring, en legt dus een korte weg af. Meer naar de polen, komt het licht schuiner, en legt dus een langer pad af door de atmosfeer, en dus meer absorptie. En dat veranderd de kleur van het licht... Denk maar aan de 'rode' zon tijdens een zonsondergang.

Korea ligt vrij noorderlijk, en zal dus relatief rood zonlicht hebben. Maar heeft wellicht wel overwegend beter weer dan Nederland, dus beter contrast en verzadiging.

Zou ook verklaren waarom Amerika minder rood bevat. Amerika ligt beduidend zuidelijker dan Europa dan wat je qua klimaat zou verwachten. (Europa is door de golfstroom te warm voor zijn ligging, oost Amerika te koud) Zal daarom gemiddeld wat kouder zonlicht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 11:15
Korea ligt niet noorderlijk. Het ligt net zoals een groot deel van de VS ter hoogte van het middellandse zee gebied. Verder ben ik het wel helemaal eens met het verhaal dat atmosfeer en hoek van de zon veel invloed hebben op kleur(temperatuur) en contrast. Al wordt die kleurtemperatuur wel wat gecorrigeerd door de witbalans van de camera.
Ik ga uit van nabewerking. Iedereen heeft zo zijn ideeën over wat mooi is en het zou me niet verbazen dat ze in bepaalde Aziatische landen liever wat meer gesatureerde beelden zien, dan hier in het nuchtere Nederland.
Overigens zijn hier wat voorbeelden te zien die het beeld bevestigen, maar ik kan er ook een miljoen voorbeelden tegenover zetten die het ontkrachten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408260

Ik heb mijn Nikon D90 paar jaar geleden gekocht in Zuid Korea, nog nooit verschil gemerkt met andere D90 gebruikers. Het lijkt me sterk als de witbalans verschilt in camera's gekocht in verschillende regios.

Verschil in kleurt en contrast heb ik wel heel veel gemerkt over de wereld. Het lijkt me ook wel dat het licht op het zuidelijk halfrond beter is voor fotografie dan op het noordelijk, maar dat zal wel in mijn hoofd zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
ok, ik wil iedereen bedanken voor jullie antwoorden. Ik zal wanneer ik weer in Korea ben een camera kopen en kijken of er daadwerkelijk verschil in zit of niet. Ik wil ook best Canon, Nikon of Samsung vragen maar ik betwijfel dat ze een (eerlijk) antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52

Polariteit

Fietsende fotografeur

Heeft niks met de camera te maken, maar is cultuur/smaak gebonden en heeft dus vooral met nabewerking te maken :)

Ik krijg best vaak te horen dat mijn foto er ' buitenlands' uitziet, door de kleurbewerkingen die ik er op uitgevoerd heb. En dat terwijl de foto bij wijze van spreken bij de vijver om de hoek is gemaakt zeg maar ;)

Daarnaast zal ongetwijfeld de stand van de zon er ook mee te maken hebben... dit levert immers ook weer andere kleuren op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:46

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mangafan2 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 01:45:
ok, ik wil iedereen bedanken voor jullie antwoorden. Ik zal wanneer ik weer in Korea ben een camera kopen en kijken of er daadwerkelijk verschil in zit of niet. Ik wil ook best Canon, Nikon of Samsung vragen maar ik betwijfel dat ze een (eerlijk) antwoord geven.
Ik heb vorige week aantal Canon camera's in de hand gehad in Hongkong (waaronder ook een 5D III die ik zelf bezit) en er zat geen verschil tussen. Ja de taal. Deze heeft de gene waarmee ik opstap was even aangepast naar het Engels ;-)

Over paar maanden ben ik Korea en Japan, maar ook daar verwacht ik geen verschillen. Heb geen verschil gemerkt afgelopen zomer met de Canon camera's in Japan toen ik opzoek was naar een extra camera. Enige wat mij opviel waren de prijzen die veel hoger lagen dan in NL :D

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
haha ok dan zal het vast geen ingebakken instellingen zijn, in iedergeval iedereen bedankt! echt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Mangafan2 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:29:
haha ok dan zal het vast geen ingebakken instellingen zijn, in iedergeval iedereen bedankt! echt super!
Nee het heeft zoals een aantal hiervoor al zeiden heeft het te maken met licht. Hoe verder je je van de evenaar verwijderd des te meer blauw komt er in het totale lichtbeeld terecht. Waarom dit zo is, is misschien een te lang verhaal om uit te leggen, maar het is om dezelfde reden dat de lucht altijd blauw is.
Door dit extra blauw lijken kleuren koeler, minder sprankelend. Daarom lijken in veel populaire vakantielanden de kleuren ook altijd zo mooi en levendig en vallen de kleuren ineens tegen als je ze thuis uit de koffer haalt. Ga je nog noordelijker (midden Zweden bijvoorbeeld) dan worden foto's nog koeler qua tint. Dat effect kun je in een nabewerkingsprogramma eenvoudig simuleren door met de kleurenmenging te spelen en minder blauw toe te voegen.

Het heeft dus niets met de gebruikte camera te maken.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik betwijfel ten sterkste of de foto's die hier geplaatst zijn als voorbeeld (maar nu weg zijn) ook maar enige merkbare invloed hadden van het licht. De kleurbalans was zodanig anders dat dit wel nabewerking moest zijn. Helaas moet ik afgaan op mn geheugen en kan ik ernaast zitten.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangafan2
Killer schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:48:
[...]

Nee het heeft zoals een aantal hiervoor al zeiden heeft het te maken met licht. Hoe verder je je van de evenaar verwijderd des te meer blauw komt er in het totale lichtbeeld terecht. Waarom dit zo is, is misschien een te lang verhaal om uit te leggen, maar het is om dezelfde reden dat de lucht altijd blauw is.
Door dit extra blauw lijken kleuren koeler, minder sprankelend. Daarom lijken in veel populaire vakantielanden de kleuren ook altijd zo mooi en levendig en vallen de kleuren ineens tegen als je ze thuis uit de koffer haalt. Ga je nog noordelijker (midden Zweden bijvoorbeeld) dan worden foto's nog koeler qua tint. Dat effect kun je in een nabewerkingsprogramma eenvoudig simuleren door met de kleurenmenging te spelen en minder blauw toe te voegen.

Het heeft dus niets met de gebruikte camera te maken.
ahhh I see
heel interessant en heel logisch
dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:11

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat fijn dat die voorbeeld foto's zijn weggehaald, nu valt dit topic helemaal niet meer te volgen :?

Gabriël AM5

Pagina: 1