Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• christoforius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-11-2021
Voor een bedrijf ben ik een kostprijsberekening aan het opmaken voor enkele givirtualiseerde servers.

De hardware setup ziet er als volgt uit:

2 Dell R420 Servers met elk:
  • 1 Intel Xeon E5-2407 (quad core CPU)
  • 64GB RAM
  • 2 x 250GB SATA in RAID1 (OS en logs)
  • 4 x 300GB SAS in RAID10 (database)
  • Redundante hot-swap voedingen
Bovenstaande machines worden geclusterd en daarop worden onderstaande zaken gevirtualiseerd.
  • 2 x Server2012 standaard (Domain controllers)
  • 2 x SQL server 2012 standaard (SQL failover)
De bedoeling is een groot aantal kleine databases te draaien op deze SQL servers die ik volledig in geheugen wil hebben.
In de toekomst wil ik door eventueel een CPU bij te plaatsen en RAM toe te voegen meer databases kunnen toevoegen.

De hardware lijkt me sterk genoeg, dus dat zie ik niet als een probleem.

Waar ik tegenaan loop zijn de benodigde licenties, ik dacht aan:
  • 2 x Microsoft Hyper-V server (gratis)
  • 4 x Server 2012 standaard (2 voor DC's & 2 voor SQL)
  • 2 x SQL server 2012 standaard (elk voor 4 cores)
  • 1 CAL voor elke database dat op de SQL servers draait
Is dit correct of zie ik iets over het hoofd?
Indien jullie opmerkingen hebben over de hardware hoor ik dit ook graag.

Alvast bedankt.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:17
2012 standard heeft een 1+2 licensing model waardoor je op 1 licentie 1 server welke je alleen als host gebruikt en geen andere rollen toekent mag gebruiken met 2 VMs erop (allen op 1 licentie).

Zie http://download.microsoft...licensing-pricing_faq.pdf voor meer info hierover.

Je hebt voor 2012 dus maar 2 licenties nodig (en je hoeft niet eens de gratis versie van hyper-v server te gebruiken)

[ Voor 15% gewijzigd door Killah_Priest op 22-01-2013 21:12 ]

• christoforius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-11-2021
Bedankt voor de reactie,

Wat ik me nu wel afvraag na deze faq gelezen te hebben,
een server 2012 geeft recht op 2 VM's.

Als ik twee fysieke machines cluster, mag ik dan in totaal 4 VM's hebben?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor je SQL server moet je de Licensing FAQ van Microsoft lezen, staat prima beschreven daar. Je hebt een Server CAL nodig per database als ik het mij goed herinner, en een SQL User CAL per gebruiker die verbinding maakt met de databases. Het is volgens mij zelfs zo dat als je twee databases hebt en 1 gebruiker die van beide gebruik maakt, je 2 User CALs moet hebben.
100% zeker weet ik 't niet, maar de Licensing FAQ helpt je hier wel bij. Iets als de volgende links:
http://download.microsoft...ing_Datasheet_Nov2011.pdf
http://download.microsoft...nsing_Reference_Guide.pdf
en http://www.microsoft.com/...ql-server/how-to-buy.aspx
Die laatste is zeer handig om te lezen. Server licenties gaan ook per CPU core (afhankelijk van editie) en zou betekenen dat je niet beperkt bent met het aantal databases dat je er op draait.

Lees je dus goed in. Vraag desnoods aan MS direct, of een van de vele partners.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check ook even of MS lastig doet t.a.v. softpartitioning. Ik weet dat Oracle dat wel doet namelijk, die willen dat je hardware partitioning toepast en anders betaal je per DB de volle mep voor alle CPU's in je fysieke machine. Erg leuk als je een 64CPU cluster hebt :+

Geen idee hoe MS daar tegenover staat, maar zeker de moeite waard om even na te gaan :)
Wikipedia: Logical partition (virtual computing platform) voor meer info :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lees de license guides voor SQL 2012 even door, daar staat alles eigenlijk wel in:

SQL Server 2012 Licensing quick reference guide
Licensings Microsoft Server products in virtual environments

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1