Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Heart of the Swarm hands-on/review - vertaling Engelse term

Pagina: 1
Acties:

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Pagina 3, Je thuisbasis, laatste zin:

Bij de Roach kun je kiezen uit meer schade aan lagere vijandelijke eenheden, iets meer harnas zodra je gezondheid is gehalveerd en de optie om net zo snel ondergronds voort te bewegen als bovengronds.

Ik weet dat Tweakers fanatiek zoveel mogelijk Nederlandse termen wil gebruiken, maar "harnas" is niet netjes vertaald, dat is een metalen pak. Als je het uitermate gebruikelijke "armor" echt wil vermijden (terwijl (re)spawnen blijkbaar wel kan, zie pag 3 en 5), dan is pantser/bepantsering een betere vertaling. Maar voor de duidelijkheid zou ik armor gewoon laten staan eigenlijk, het is immers een gaming term en dit verhaal gaat over een game :)

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07-2024
Ha Bundin,

Een harnas hoeft zeker niet enkel van metaal te zijn. Er zijn ook leren versie gebruikt in het verleden en dat past al veel beter bij het pantser van een Zerg-unit als de Roach.

Los daarvan is wat mij betreft harnas een ingeburgerde Nederlandse term voor wat in het Engels armour genoemd wordt (of armor als het door Amerikanen gebruikt wordt).

Verder: we wisselen inderdaad Engelse en Nederlandse termen af. Daar lijken we niet consequent in doordat we Nederlandse en Engelse termen door elkaar gebruiken. Dat is echter meer ter afwisseling, om teksten een beetje leesbaar te maken.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voordat ik postte had ik mezelf even gecontroleerd bij vandale.nl en die lijken het met me eens te zijn:

har·nas (het; o; meervoud: harnassen) 1 ijzeren wapenrusting: iemand in het harnas jagen hem boos maken
pant·ser (het; o; meervoud: pantsers) 1 harnas 2 (dierkunde) harde, beschermende huidlaag 3 ijzeren, stalen bekleedsel

Maargoed, het is op zich wel duidelijk, op mij kwam het wat raar over.

p.s. googlen op "leren harnas" levert vooral allerhande niet voor bescherming bedoelde constructies op met hier en daar een "extra oog om spannende dingen mee te doen" :| "Leren pantser" levert vooral theater en larp websites op :)