Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369769

Topicstarter
Soms ga ik wel eens fotograferen voor een scoutingvereniging, maar ik schiet zelf voornamelijk landschap. Daardoor ben ik denk ik gewend geraakt om op aperture mode te schieten.

Nu merk ik dat dat niet altijd even handig is, want mijn 5DII heeft de neiging om de shutterspeed rond de 1/20 te houden. Dat houd dus in dat bewegende mensen meestal onscherp worden afgebeeld. Daarom zit ik eraan te denken voortaan op shutterspeed mode te gaan schieten bij scoutingactiviteiten.

Nu vraag ik me af hoe je het beste de benodigde shutterspeed kan inschatten bij bijvoorbeeld rustig bewegende mensen of rennende mensen. Daarnaast is het denk ik ook een beetje trial and error nu we in het digitale tijdperk zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De sluitertijd is zowel afhankelijk van de beweging van het object dat je fotografeert als je eigen beweging. Minimum is dus ongeveer 1/(aantal mm) . Voor wandelende mensen denk ik dat je met 1/60 ofzo nog wel weg komt als minimum, rennen/spelen iets van 1/160 - 1/200 ?

Ik denk dat je het simpelweg moet proberen. Als je altijd rond 1/20 uitkomt op Av, dan kan je natuurlijk ook eens je iso verhogen of je diafragma vergroten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat voor type foto's zijn het voor de scoutingvereniging? Ik neem aan voornamelijk van mensen? Nadeel van shutter priority is dat de camera het diafragma voor je bepaald. De ene foto zit je met f/4 en dan opeens met f/11. Probeer eens manual: zet hem vast op f/4 (uitgaande van de lenzen in je signature), en speel vervolgens met de ISO en shutter speed met behulp van de lichtmeter.

Als je meer hierover wilt lezen zou ik je sterk dit boek aanraden :)
http://www.amazon.co.uk/U...hotographs/dp/0817439390/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Kwam er laatst achter dat je in Av de ISO-waarde automatisch kunt laten bepalen. Da's best handig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 19:07

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Anoniem: 369769 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:31:

Nu vraag ik me af hoe je het beste de benodigde shutterspeed kan inschatten bij bijvoorbeeld rustig bewegende mensen of rennende mensen. Daarnaast is het denk ik ook een beetje trial and error nu we in het digitale tijdperk zitten.
Hangt ook een beetje af van het beoogde eindresultaat. 1/2000 kan je iemand freezen in de foto en naarmate je de S trager maakt gaat de foto van een persoon van die vegen vertonen. Ook kan je een bewegend doelwit een tijde volgen alvorens je afdrukt etc etc.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op scouting maak ik meestal foto's van mensen en soms ook de omgeving. Dat laatste hoef ik het hier niet over te hebben, want daar heb ik geen problemen mee.

De problemen treden dus vooral op bij mensen. Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met dat ik in vastgeroeste landschapsstijl fotografeer en dus weer wat pro-actiefer bezig moet gaan zijn met het instellen van de camera. Meestal als ik weer een beetje ga spelen en nadenken bij het fotograferen dan lukt het alweer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 19:07

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Anoniem: 369769 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:53:
Op scouting maak ik meestal foto's van mensen en soms ook de omgeving. Dat laatste hoef ik het hier niet over te hebben, want daar heb ik geen problemen mee.

De problemen treden dus vooral op bij mensen. Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met dat ik in vastgeroeste landschapsstijl fotografeer en dus weer wat pro-actiefer bezig moet gaan zijn met het instellen van de camera. Meestal als ik weer een beetje ga spelen en nadenken bij het fotograferen dan lukt het alweer beter.
Als je flitst behoud het dan een bij 1/160

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Flitsen heb ik geen ervaring mee, maar zou dit overdag dan wat toe kunnen voegen aan bewegende mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 428870

mcdronkz schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:51:
Kwam er laatst achter dat je in Av de ISO-waarde automatisch kunt laten bepalen. Da's best handig. :)
Ik zou hiermee oppassen. Als je hem onbeperkt laat verhogen dan kunnen je foto's vrij slecht worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 18:45
Wanneer maak je die foto's? Gewoon overdag begrijp ik? Binnen/buiten? Buiten is 1/20 wel weinig eigenlijk. Heb je anders voorbeelden waar de problemen ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Anoniem: 428870 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:02:
[...]

Ik zou hiermee oppassen. Als je hem onbeperkt laat verhogen dan kunnen je foto's vrij slecht worden..
Auto ISO gaat bij de 5d2 maar tot 3200, dan zijn je foto's nog prima als het om kiekjes gaat.

Ik gebruik het altijd.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jip_86 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:32:
Wanneer maak je die foto's? Gewoon overdag begrijp ik? Binnen/buiten? Buiten is 1/20 wel weinig eigenlijk. Heb je anders voorbeelden waar de problemen ontstaan?
Het is inderdaad voornamelijk binnen. Dan geeft de camera voorkeur aan iets langere sluitertijd, als bijvoorbeeld de is automatisch naar 1250 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 01:07
Je gebruikt auto-iso en een korte brandpuntsafstand, dan is het niet zo gek dat ie binnen naar 1/20sec gaat. Dus als dat zo is: flitser gebruiken in M stand en sluitertijd op 1/20sec of zo zetten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 18:45
Universal Creations schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 23:01:
Dus als dat zo is: flitser gebruiken in M stand en sluitertijd op 1/20sec of zo zetten.
Dat laatste wil hij toch juist niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tsjah, maar er zit weinig anders op, tenzij ie dus zelf de sluitertijd in de gaten gaat houden en de iso tijdig opkrikt.
En die 1/20sec sluitertijd is zonder flitser heel anders dan met flitser.

[ Voor 23% gewijzigd door Universal Creations op 22-01-2013 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:40

Fiber

Beaches are for storming.

Je kan toch gewoon in Aperture Mode blijven schieten maar dan instellen dat je sluitertijd niet langzamer mag worden dan bijvoorbeeld 1/125 of zo...?

Een klein beetje (invul-)flits bij mensen is trouwens ook vaak wel mooi.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Die optie zit niet op de 5D2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Meestal blijf ik gewoon op Aperture mode, maar dan gaat het diafragma wat groter en als de voorgestelde sluitertijd te laag is dan gaat de iso-waarde ook even omhoog. Eigenlijk doe ik dat niet eens bewust. 's Avonds in het donker schiet ik altijd volledig manueel.

* De voorgestelde sluitertijd staat in de zoeker als je de sluiterknop half indrukt.

[ Voor 14% gewijzigd door Aloys op 22-01-2013 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat de voorgestelde sluitertijd in je zoeker staat, is normaal, maar het punt is dat je daar geen limiet op kunt zetten in auto-iso op de 5D2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Dat klopt, maar ik zet de iso zelf (handmatig) tijdelijk iets hoger, misschien was dat niet helemaal duidelijk uit mijn verhaaltje. Iso knopje, even scrollen en klaar, dan kan je zonder bij de zoeker weg te kijken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Aloys schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 00:22:
Dat klopt, maar ik zet de iso zelf (handmatig) tijdelijk iets hoger, misschien was dat niet helemaal duidelijk uit mijn verhaaltje. Iso knopje, even scrollen en klaar, dan kan je zonder bij de zoeker weg te kijken doen.
Volgens mij is dat redelijk hetzelfde als wat ik zei:
Universal Creations schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 23:16:
Tsjah, maar er zit weinig anders op, tenzij ie dus zelf de sluitertijd in de gaten gaat houden en de iso tijdig opkrikt.
En die 1/20sec sluitertijd is zonder flitser heel anders dan met flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 11:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Moeilijk doen allemaal, gewoon op M en die hele knop gewoon vast lijmen! Leer je snel genoeg om een schatting te maken en sterker nog ... om een soort "gemiddelde" instelling te vinden die het onder alle omstandigheden op je locatie goed blijft doen, zonder elke keer van alles aan te passen ;)

Maak een foto van mensen in de schaduw en zorg dat je een nette sluitertijd krijgt, verhoog eventueel je ISO om aan die sluitertijd te komen. Zet dan je ISO heel iets hoger en je sluitertijd iets korter ... dit is dan je instelling voor in de schaduwen. Maak nu een foto van mensen die in een lichter gedeelte staan, blijf van je ISO af en vang het op met je sluitertijd. E voilà, hoef je alleen nog maar het pijltje in het midden van je lichtmeter te krijgen bij elke foto en klaar is kees.

Mocht er te veel contrast zitten tussen bijv. volle zon en schaduw (in de zomer bijv.) dan moet je gewoon 2 presets onthouden ... met een beetje oefening zal dit al heel snel koek en ei zijn :)

* Ventieldopje mompelt iets over verspilde ruimte op je body die mode dial :Y) ... grmbl $#%#$%

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:28

djunicron

*click-swoosh-thud*

Binnenshuis schiet ik vaak ISO 800 indien er veel ramen zijn, maar 1600 is eigenlijk bijna de regel. Dat moet nog best aardig zijn vanuit de 5D mk2.

Mensen die zitten of staan (sprekers, niet-etende personen) kan je vaak met 1/60e net aan vastleggen, maar sneller is aan te raden. Lopende mensen of mensen die actiever bezig zijn moet je al vaak met 1/100e vastleggen. Daarnaast is (slow) bursten vaak aan te raden als je een shot gewoon kosten wat kost wilt hebben. ~3fps is ruim voldoende, dat voorkomt dat je net een set gesloten ogen hebt of een mond die net een onesthetische vorm heeft aangenomen bij het praten.

Voorbij 1/250 hoef je niet snel te gaan met personen, mits ze zeer bewegelijk aan het sporten zijn oid.

Iemand die wat sportfotografie deed had het er eens over dat hij geleerd had een 0 te plaatsen achter de snelheid in KM/u, dan zit je ongeveer goed.
Ik geloof dat wel zo'n beetje;
- lopende personen 5km/u - > onder de 10 wordt 1/60-1/100
- rennende personen @ marathon ~10 tot 15km/u - 1/160 tot 1/250.
- Auto bebouwde kom snelheid 1/400 ~1/640.
- Baseball, hockeybal, voetbal 1/800 en sneller
- Pijl uit een boog (hout) 120km/u 1/1000, (compound) tot 270km/u 1/4000 of 1/8000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:56
Schaf de 50mm f/1.8 aan, prachtige lens op fullframe en heb je het probleem ook gelijk opgelost... Overigens een iets langere lens, dus groepsfoto's kan iets lastig worden.

Daarnaast met de rest, een 5D MarkII maakt prima plaatjes tot ISO 3200 (en geeft het beste resultaat voor de n3rds op ISO 160, 320, 640, 1250 & 2500).

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:40

Fiber

Beaches are for storming.

Wat is eigenlijk mis met je camera op P zetten en die het werk laten doen...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Fiber schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:02:
Wat is eigenlijk mis met je camera op P zetten en die het werk laten doen...? O-)
Je camera weet niets over hoe snel alles beweegt. Verder, een wiskundig optimale belichting is mssn niet wat men zoekt.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 11:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Alles! Voor straf je camera aan mij geven :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Was ook mijn gedachte. In combinatie met een program shift.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:50

Beaves

Usque ad Finem

Ventieldopje schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 00:53:
Moeilijk doen allemaal, gewoon op M en die hele knop gewoon vast lijmen! Leer je snel genoeg om een schatting te maken en sterker nog ... om een soort "gemiddelde" instelling te vinden die het onder alle

* Ventieldopje mompelt iets over verspilde ruimte op je body die mode dial :Y) ... grmbl $#%#$%
Idem! Ik zet mijn 7D vaak op M waarbij ik zelf aan de camera aangeef welk diafragma en welke sluitertijd ik wil. De camera zoekt dan automatisch de juiste ISO waarde erbij en zolang de ISO dan niet te hoog wordt is het resultaat dan goed. Pas als de ISO te hoog wordt zal ik of het diafragma aanpassen of de sluitertijd langer maken. Werkt erg fijn en het enige wat je nodig hebt is een camera die auto-ISO snapt.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:21

Royz

Kleurenblind!!

Beaves schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:35:
[...]
Werkt erg fijn en het enige wat je nodig hebt is een camera die auto-ISO snapt.
Jammer genoeg snapt mijn 5DII dat niet :P. Had ik anders ook graag gehanteerd.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Volgens mij is de 7D de eerste Canon dSLR die een zinnige auto-ISO heeft.
Op mijn 50D is het ook totaal nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op mijn 5D2 werkt ie prima in Av, maar in M lockt ie op iso400, dus daar is ie dan weer nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:28

djunicron

*click-swoosh-thud*

7D, 60D en waarschijnlijk alle andere Canons die dezelfde sensor / processor hebben kunnen inderdaad prima auto-iso-en naar mijn mening. Nog steeds niet altijd ideaal.

Full auto is echt alleen nuttig als je geblindoekt en bukkend door een oorlogsgebied moet rennen en achteraf terug wilt kunnen kijken waar je langs bent gekomen... In veel andere gevallen ben je beter af met een andere stand, ook al is dat semi-auto in S / Av. Of M met auto-iso wat toch een beetje hetzelfde is.

Je diafragma wil je gewoon als het mogelijk is op de sweet spot van je lens houden, je sluitertijd is belangrijk voor beweging in het frame, ISO 100-400 en 800-1600 bereik levert zo'n beetje een gelijke foto op, noise correctie is op te lossen met PS CR / LR, onbedoelde of ontbrekende beweging is niet meer te fixen, te weinig DoF ook niet, softheid omdat ie te ver dicht zat krijg je ook niet helemaal meer goed.

Je camera mag dan wel lekker snel rekenen, hij snapt niet wat hij ziet / hoe jij de foto wilt hebben. Dus alleen P als je echt niet anders kan, je niet in je camera techniek verdiepen is gewoon een zonde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Ehhh, is Program Shift geen optie bij een Canon?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Pagina: 1