Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ghost images deployen via Windows Server 2008

Pagina: 1
Acties:

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
Ik heb een 20 tal pc's in een netwerk waarvan van elke pc een compleet ghost image is gemaakt en deze zijn opgeslagen op een externe harddisk.

Nu wil ik eigenlijk de mogelijkheid hebben om deze images via het netwerk weer te kunnen uitrollen wanneer dat nodig is of om een nieuw image te maken wanneer 1 van de pc's een grote verandering krijgt.

De data die de pc's genereren worden al centraal op een server share opgeslagen en dit wil ik nu dus ook gaan doen met de ghost images. Dit moet het gemakkelijk maken wanneer een systeem crasht weer snel verder te kunnen door het laatst gemaakte image terug te plaatsen.

Nu weet ik dat dit altijd makkelijk kon met een GhostCast server maar volgens mij wordt dit niet meer ondersteunt/werkt niet meer met Server2008. Een alternatief zou dan Altiris Deployment zijn maar dit is veel te uitgebreid en omslachtig voor het gene wat ik wil: Een 1-op-1 image maken en terugzetten via het netwerk doormiddel van bijvoorbeeld pxe boot.

Overigens is geen enkele van de 20 pc's hetzelfde en hebben ze allemaal andere settings voor specifieke randapparatuur. Daarom heeft het ook geen nut om gebruik te maken van Windows Deployment Service.

Overige info/specs:
Clients draaien op Windows 7 en beschikken over PXE boot
Server is Windows Server 2008 R2 Standard 64-bit

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou dan nog eerder kiezen voor Windows Back-Up als je W7 draait op je clients. Windows Back-Up kan een back-up maken naar een netwerk locatie en kan ook een bare metal restore doen vanaf die netwerklocatie.

Je kan dan zelfs via PXE boot een WinPE image verspreiden waar vanuit je de restore kan doen.

• Gian
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-11 09:13
Daarvoor hebben we FOGproject. Een deployment service wat draait op Linux.

Heb het gebruikt bij een deployment van een 100-tal laptops met wel dezelfde instellingen en policies, zijnde als Thin Client, maar je kunt ook een single deployment maken en deze over het netwerk laten uitrollen.

Voor meer info: http://www.fogproject.org/?q=node/1

edit: (Installeer gewoon een linux servertje :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door Gian op 22-01-2013 16:52 ]

• TeH_oNe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06-2024

TeH_oNe

YEAH RIGHT

WDS is nog steeds een optie hoor, met MDT kun je drivers injecteren.
ander zijn er diverse opties waarbij je een volledige system image kan trekken
een voorbeeld hiervan is Backup exec system recovery, is niet heel duur voor desktops en een heel simpel product.
google kan je meer vertellen over dit soort producten.

what?

• Svennos86
CMD-Snake schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:39:
Ik zou dan nog eerder kiezen voor Windows Back-Up als je W7 draait op je clients. Windows Back-Up kan een back-up maken naar een netwerk locatie en kan ook een bare metal restore doen vanaf die netwerklocatie.

Je kan dan zelfs via PXE boot een WinPE image verspreiden waar vanuit je de restore kan doen.
Ik denk dat dit de beste en makkelijkste oplossing gaat zijn (waarom had ik dit zelf nog niet gevonden? 8)7 )
Hoe zit het verder met restoren? Dit kan makkelijk via PXE boot? Googelen heeft me zo snel dit antwoord nog niet gegeven...

• CMD-Snake
Svennos86 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:13:
Hoe zit het verder met restoren? Dit kan makkelijk via PXE boot? Googelen heeft me zo snel dit antwoord nog niet gegeven...
PXE boot gebruik je alleen voor de WinPE image. Die moet je dan handmatig in restore mode zetten (default is setup). Dan moet je handmatig de juiste back-up selecteren. Back-up wordt dan terug gezet.

Je moet alleen een server hebben met de WDS rol en een WinPE boot image.

• Svennos86
Is het via die weg dan ook mogelijk om een image te máken?

Pff, ik heb koffie nodig... Foutje!

[ Voor 28% gewijzigd door Svennos86 op 23-01-2013 08:16 . Reden: Lompigheid ]

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ghost ondersteund nog gewoon Windows Server 2008 hoor:

Symantec Ghost Solution Suite

Maar Ghost is wel een beetje stenen tijdperk, dus eigenlijk is de ADK met MDT 2012 een moderne oplossing.

[ Voor 54% gewijzigd door Turdie op 23-01-2013 09:08 ]

• CMD-Snake
Svennos86 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 08:16:
Is het via die weg dan ook mogelijk om een image te máken?

Pff, ik heb koffie nodig... Foutje!
Enige waar je op moet letten is dat je WinPE image voldoende drivers heeft voor de hardware die je hebt. Je moet kijken of WinPE standaard de LAN kaart kan aansturen. Meestal is dat wel het geval. Indien WinPE niet je netwerk kaart kan aansturen zal je die drivers moeten toevoegen in de WinPE image. Je kan eenvoudig via MDT custom boot images maken.

Hier kan je gratis MDT 2012 bij MS downloaden.

• Svennos86
shadowman12 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:05:
Ghost ondersteund nog gewoon Windows Server 2008 hoor:

Symantec Ghost Solution Suite
Klopt, ik hier dan ook een trial van geprobeerd maar dit is vele malen uitgebreider geworden dan de vroegere Ghostcast oplossing. Zonder uitgebreid de boeken in te duiken kwam ik er in ieder geval niet uit om een pc via PXE te booten en zo een Ghost image te maken of te deployen...

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Svennos86 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:07:
[...]

Klopt, ik hier dan ook een trial van geprobeerd maar dit is vele malen uitgebreider geworden dan de vroegere Ghostcast oplossing. Zonder uitgebreid de boeken in te duiken kwam ik er in ieder geval niet uit om een pc via PXE te booten en zo een Ghost image te maken of te deployen...
Nja het is wel aan te raden om bij een nieuwe versie de boeken in te duiken. Dat zul je bij een andere oplossing ook moeten doen.

• Svennos86
Ja, dat is ook wel zo maar ik heb geen tijd om weken uit te trekken om eigenlijk iets heel simpels draaiende te krijgen. Met Ghostcast was dit zo gepiept...

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
Svennos86 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:11:
Ja, dat is ook wel zo maar ik heb geen tijd om weken uit te trekken om eigenlijk iets heel simpels draaiende te krijgen. Met Ghostcast was dit zo gepiept...
Stilstand is achteruitgang. Blijven kleven aan oude oplossingen doen alleen slechte IT-ers.
MDT is DE standaard tegenwoordig. Het is geen overbodige luxe om daar eens in te duiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Razwer op 23-01-2013 09:37 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Svennos86
Razwer schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:36:
[...]

Stilstand is achteruitgang. Blijven kleven aan oude oplossingen doen alleen slechte IT-ers.
MDT is DE standaard tegenwoordig. Het is geen overbodige luxe om daar eens in te duiken.
Dat is ook dé oplossing als je 100en pc's in je netwerk hebt die allemaal dezelfde config hebben en eventueel nog van hardware veranderen ook maar in dit geval zit ik met hooguit 20 pc's die hardwarematig hetzelfde zullen blijven maar per pc compleet verschillend zijn qua instellingen en randapparatuur. Dan zal ik dus al snel een heleboel verschillende geautomatiseerde images moeten maken.

Daarom lijkt het mij gemakkelijker om per pc een compleet statisch image te maken en die centraal op een netwerkshare op server op te slaan. Als dan een systeem in de soep loopt knal je gewoon het laatste image van dat systeem terug en je bent weer vertrokken...

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
Dat is klinklare onzin. Leer je eerst eens in bij het product en doe er dan pas uitspraken over. MDT is 1 image to rule them all ;)

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• CMD-Snake
Svennos86 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:45:
Dat is ook dé oplossing als je 100en pc's in je netwerk hebt die allemaal dezelfde config hebben en eventueel nog van hardware veranderen ook maar in dit geval zit ik met hooguit 20 pc's die hardwarematig hetzelfde zullen blijven maar per pc compleet verschillend zijn qua instellingen en randapparatuur. Dan zal ik dus al snel een heleboel verschillende geautomatiseerde images moeten maken.
Je gedachte is begrijpelijk. Met 20 PC's kan dit nog te behappen zijn, maar zodra je er meer hebt is het veel moeilijker. Bedenk ook hoeveel storage je nodig hebt voor al je PC's. Stel dat elke PC 50Gb in gebruik heeft van zijn harde schijf en dat maal twintig dan heb je al 1Tb aan opslag nodig. (En meer als je rekening houdt met groei van aantal PC's of ruimte op de schijven of als je meerdere back-ups van 1 PC wilt bijhouden.)

Persoonlijk streef ik er naar dat het werkstation compleet vervangbaar cq. uitwisselbaar is. Als op het werk een PC omvalt dan wordt die gewoon vervangen door een exemplaar uit de voorraad. Daar staat een standaard image op en al een aantal standaard applicaties. Het user profiel komt gewoon weer vanaf het netwerk en de PC is dan bijna weer hetzelfde voor de gebruiker. Applicaties die specifiek zijn voor een gebruiker zullen dan nog even via het netwerk geïnstalleerd moeten worden, maar dat is ook geen uren durende taak. Zelfs PC met aparte hardware of randapparatuur kunnen we zo eenvoudig uitrollen.

Ga eens spelen met MDT, het is heel krachtig. Je kan je basis image via MDT per PC laten veranderen. Daarnaast is het onderhoud van de basis image kinderspel geworden.

• Svennos86
Het aantal pc's zal niet gaan groeien... dat is uitgesloten. Daarnaast zitten er analyseapparaten aangesloten op deze pc's die specifieke instellingen hebben die enkel door de firma van die toestellen geconfigureerd kunnen worden.

Een volledig geïnstalleerde PC bevat hoogstens 10GB aan data en deze zal niet kunnen groeien omdat de data uit analyses ook weer centraal opgeslagen wordt op een netwerkshare. Verder worden deze pc's nergens anders voor gebruikt.

Als een systeem crasht moet deze hooguit binnen 4 uur weer operationeel zijn. Dit is makkelijk haalbaar als je het exacte image terug kan zetten. Alle instellingen staan dan immers weer precies zoals ze horen en ik hoef niks specifieks aan (gebruikers)instellingen meer aan te passen.

• CMD-Snake
Svennos86 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:12:
Een volledig geïnstalleerde PC bevat hoogstens 10GB aan data en deze zal niet kunnen groeien omdat de data uit analyses ook weer centraal opgeslagen wordt op een netwerkshare. Verder worden deze pc's nergens anders voor gebruikt.
Windows groeit wel. Een standaard install is zo tegen de 30Gb. Elke servicepack en elke patch maakt je install weer wat groter. Mocht je nog aan applicatie installeren dan groeit het nog verder. Dat is wel iets om aan te denken.

• Svennos86
CMD-Snake schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:32:
[...]

Windows groeit wel. Een standaard install is zo tegen de 30Gb. Elke servicepack en elke patch maakt je install weer wat groter. Mocht je nog aan applicatie installeren dan groeit het nog verder. Dat is wel iets om aan te denken.
Het enige wat bijgewerkt wordt zijn de virus definities... Een 'kale' installatie waar nog niets aan geconfigureerd is, is nog geen 6GB groot. Ik verwacht dus niet dat een image groter zal worden dan 15GB.
Daar komt bij dat ik 2TB aan opslag beschikbaar heb...

Ik heb inmiddels een "System image" gemaakt via de windows 7 back-up tool en deze op de netwerkshare opgeslagen. Is het nu mogelijk om via PXE de system repair disk te starten om daar vervolgens het images mee te restoren...?

• CMD-Snake
Svennos86 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:36:
Ik heb inmiddels een "System image" gemaakt via de windows 7 back-up tool en deze op de netwerkshare opgeslagen. Is het nu mogelijk om via PXE de system repair disk te starten om daar vervolgens het images mee te restoren...?
Je kan nu via F12 op je WDS server je WinPE image ophalen. Dan moet je handmatig daarin aangeven dat je een image wil restoren. Dan de juiste image uitkiezen.
Pagina: 1