rare temps idle (I5 3570k + custom WC)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-07 12:19
hallo tweakers,

sinds een korte tijd heb ik ik mijn huidige build een waterkoelings set ingebouwd. nou vond ik het altijd al leuk om met computers te 'klooien' maar wil ik nu ook gaan overklokken. (heb al tig guides gelezen etc..)
maar hier gaat het nu niet om. Ik heb momenteel 2 programma's draaien om de temps te bekijken en daar valt me op dat 1 core veel lager word doorgegeven en dat de temps ontzettend wisselend zijn

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-v401-OmvpZ8/UP6PX0nY35I/AAAAAAAAAJM/bZZQWw5nCA4/s707/temps.jpg

zoals te zien vallen de temperaturen ontzetten uiteen maar wat het meeste opvalt is een core op 8 en -2 graden... Wat kan hier fout zijn? iets niet goed aangesloten? of worden de temps gewoon niet zo nauwkeurig doorgegeven

mijn setup:
I5 3570k (4,4ghz)
Asrock z77 extreme 4
16gb 1600mhz corsair vengeance
Sapphire HD 6850.
opgestart met 128gb M4 + 5TB aan HDD's
voeding: OCZ modXstream pro 600W

zoals gezegd word 't gekoeld door waterkoeling al staat de radiator momenteel onder een kast waardoor er nauwelijks airflow is. Iemand enige verklaring voor deze temps?

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Gewoon een slecht functionerende sensor denk ik. RealTemp zit vaak goed met de tempratuur dus ik denk niet dat het iets met de software is. Je zou natuurlijk altijd even in de bios kunnen kijken.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Weet je zeker dat je nu niet buiten zit met je handeltje? ;)

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:55
Is een typisch "probleem" bij de 3570k, hierbij wijkt de 3e core (of de 4e, afhankelijk of je 0 meetelt) af van de rest.

Ik meen ook dat intel de temperatuur niet per core meet, maar 1 globale chip temperatuur en dat op basis van de load van de cores een core temperatuur berekend wordt. Echter weet ik niet hoeverre deze informatie klopt. Maar het zou de vreemde waardes kunnen verklaren.

Even terzijde van de negatieve waarden die je ziet, is het vaak dat core3 afwijkende waarden geeft, veelal veel lager dan de rest.
Wat ik me kan voorstellen mocht de temperatuur per core gemeten worden is dat core3 op de meest "koele" plek zit. [GPU,C0,C1,C2,C3,SA/MC].
GPU: Videoprocessor intern
C0: Core0 enz
SA/MC: System Agent en Memory Controller.

Aangezien C1 en C2 lekker warm tussen andere cores zitten zullen deze altijd het warmste zijn.
C0 en C3 zitten aan de buiten zijde waarvan C3 op de gunstigste plek zit.

Het is maar een theorie, maar ik zou me geen zorgen maken omdat het een normaal verschijnsel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
er gaat iets fout in realtemp... de ingestelde TJmax is maar 95 graden in jouw screenshot, dit moet 105 zijn, dan zijn alle idle temperaturen 10 graden hoger en zit je op dezelfde waarde als coretemp, die gebruikt wel 105 als TJmax. Realtemp kun je in de settings zelf op 105 zetten..

verder zijn idle temps niet spannend.. de sensoren in een cpu zijn gemaakt om het punt waar de cpu moet gaan throttlen door te veel hitte te bepalen.. (105 graden) hoe verder je hier vanf bent hoe onzuiverder de gemeten waarde. je load temps zullen iets dichter bij elkaar liggen, verschil zal hier nog zijn, dit zit hem in de opbouw van de chip, core 1 en 2 liggen tussen core 0 en 3 en krijgen naast hun eigen warmte ook die van de cores naast hun te verduren..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-07 12:19
Bedankt voor de pogingen tot uitleg en de hulp!
maakt het wel een stuk duidelijker ondertussen en zal me d'r niet echt meer druk om maken :)

@nedernakker. Je had elk geval gelijk over de veranderde TJ MAX, heb deze weer even aangepast en dan zijn de temps van realtemp en coretemp zo goed als gelijk! ik zal binnenkort even kijken of de loaded temps wel dichter bij elkaar zitten.

Bedankt!

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Pagina: 1