Tweedehands harde schijven met SMART-warnings: doen?

Pagina: 1
Acties:

• Obbut
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-01 19:36
Beste medetweakertjes,

Een vriend van me heeft twee harddisks over: twee dezelfde 3,5" 7200 rpm Seagate schijven van 1,5TB per stuk. In HD Tune kwam ik echter voor beide schijven warnings tegen uit de SMART-test: één schijf heeft een reallocated sector count van 1 en een spin retry count van 4, en de andere een reallocated sector count van 3 en een 'Ultra DMA CRC Error Count' van 2.

Is het verstandig om deze schijven over te nemen of kan ik dit beter niet doen? Ik kom er niet echt uit of m'n data gevaar loopt op deze HDD's of niet...

Alvast bedankt voor de hulp! :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:14
Nee, niet doen. Als ze SMART fouten geven, is het einde nabij.

Verwijderd

Nou dat ligt toch echt iets genuanceerder hoor. :P

Een UDMA CRC Error Count van 2 stelt bijvoorbeeld niets voor; twee kabelfouten wat sowieso niet de schuld is van de hardeschijf.

Verder Reallocated Sector Count ofwel passieve sector van 1 stelt ook niets voor. Kortom, SMART is prima.

HDtune en CrystalDiskInfo kunnen niet SMART normaal interpreteren. Je zult dit zelf moeten doen. Voor onbelangrijke data wordt een health warning gegenereerd, terwijl een extreem kritieke actieve bad sector ook als gele 'warning' wordt gepresenteerd. Kortom, precies andersom.

• Obbut
Oké! Ze zijn al een paar jaar oud, en aangezien de aantallen redelijk klein zijn neem ik aan dat 't prima te doen is ;) Dan hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als de prijs mooi is :-)

heb hier een HDD in dienst die al jaren SMART errors roept op van alles en nog wat.. maar kapot is die zeker niet :)

(staat non crucial data op maar verder gewoon in bedrijf :P)

404 Signature not found

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een schijf liggen met 1 Tb van Samsung die echt aan het overlijden was en qua snelheid rond de 3 Mb/s doorvoer maar lag, 120 bad sectors gaf en een health van 23%. Ok die zou je dus op de rouwpagina gaan zetten maar even via diverse testen en repairs van bb is de schijf maar naar 1 bad block gegaan en een health van 80%. De schijf werkt weer en draait weer als een zonnetje maar vertrouwen is wel gestegen maar wel in gedachte houdende dat deze toch morgen kan crashen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

SMART melding kan ook zijn dat de sata kabel niet goed kontakt maakt.
Heb dit al meerdere malen zelf meegemaakt, kabel even paar keer eraf en er aan, en gaan (zo ging het bij mij in ieder geval).
En verder geen bad sectors of andere rare dingen kunnen vinden naderhand.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
dat zijn de crc errors

• Obbut
Okay, dit lijkt me vrij duidelijk. Bedankt iedereen! :D
De prijs is mooi genoeg, dus dan doe ik 't gewoon ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:51
Gaat om de 7200.11, die dingen worden af-fabriek al geleverd met een reallocated sector count van boven de 0. Zolang die niet oploopt zijn het verder redelijk te gebruiken schijven.

Overigens is de 7200.11 de meest onbetrouwbare serie harddisks die ik ooit in mijn handen heb gehad. Zelfs de Maxtor Diamondmax schijven van jaren terug zijn betrouwbaarder.
Pagina: 1